Pony beschermt mij als hij de wei uitmoet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

racinggirl

Pony beschermt mij als hij de wei uitmoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 18:50

Hallo allemaal,

Weet niet of hier al wat over staat maak kon niks vinden Clown

Als ik dus mijn pony van de wei gaat halen en er lopen er een paar mee van de groep ( waar hij het goed mee kan vinden) slaat hij ze weg, of als ik alleen maar kom kijken bij het hek dan mag er niemand bij staan.

Wie heeft dit nog meer, en is dit beschermend gedrag of dominantie??

Groetjes,
Chantal

Balou_k

Re: Pony beschermt mij als hij de wei uitmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:51

Misschien ziet hij jou niet als ''leider'' maar als lagere in de rang en wil jou daarom beschermen ?

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:01

Och... Wat schattig! Ik denk dat hij jou herkent en alle aandacht wil opeisen, en zijn maatjes niks gunt dominatie dus. Maar ik weet hier eigenlijk niks van dus of dit klopt durf ik niets te zeggen

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:02

Dapy schreef:
Misschien ziet hij jou niet als ''leider'' maar als lagere in de rang en wil jou daarom beschermen ?

Hier dacht ik dus ook aan Ja
Of een dominante pony die de aandacht voor zichzelf wilt?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:04

_lies_ schreef:
Dapy schreef:

Hier dacht ik dus ook aan Ja
Of een dominante pony die de aandacht voor zichzelf wilt?

Tuurlijk dat kan, hoe is hij naar jou in het algemeen, beschouwd hij jou wel als leider ?

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 19:32

Ja we doen ook aan grondwerk en hij is absoluut niet dominant op stal of met rijden alleen op de wei doe hij zo Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 07:34

Als een paard andere paarden bij zijn vriendjes wegjaagd, dan is hij dominant. Het is jóuw taak als leider om de andere paarden weg te houden bij je pony. Nu is het misschien niet zo'n probleem, maar dat kan het wel worden!
Mijn paard heeft het ook een tijdje gedaan, maar ik ben daar heel streng op geweest. Ook in de wei ben ík de baas!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:21

Het kan ook zijn dat jij z'n maatje bent en dat hij dus niet wil dat je anderen aand8 geeft. Mijn paard doet dit niet in de wei, maar wel in de bak of langs de weg.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:43

ohw dat doet mijn bijrijdpony ook! Niet slaan want dat doet ze nooit maar gewoon haar oren plat in haar nek naar het andere paard en dan met een vet lief koppie weer naar mij. Ik vind het wel schattig eigenlijk

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:51

ik heb precies hetzelfde gehad, bij die van mij was het puur dominantie aangezien hij de baas in de wei is. Ik ben dan wel de baas over hem maar hij nog altijd over de rest en die werden dan ook hardhandig weggewerkt. Ook als ik naar een ander paard toe wilde gaan werd deze weggejaagd. Het lijkt lief want hij wil je voor zichzelf hebben maar als je dit niet gelijk aanpakt kan het wel degelijk een echt probleem worden, ik kon bijvoorbeeld een jong paard niet meer uit de wei pakken omdat hij dit niet accepteerde en het jonge ding vervolgens zich niet meer door mij wilde laten pakken (goh gek he? als je steeds in elkaar geslagen word?)
Ik heb dit vrij snel afgeleerd omdat ik dus de baas over hem was zoals ik al zei. Ben bewust minder aandacht aan hem gaan besteden en bewust naar andere paarden toelopen voordat ik naar hem toe kwam. Zodra hij aanviel of alleen maar aanstalten maakte om dat te doen zette ik hem op zn plek en hier luisterde hij gelukkig ook naar. Zodra hij zich dan braaf gedroeg als ik bij een andere stond ging ik weer naar hem toe als beloning. Het heeft eventjes geduurd maar nu is er totaal niks meer aan de hand! Hij weet dat ik uiteindelijk hem wel een knuffel kom geven dus dat gedrag is nergens voor nodig. Nu is het weer een vrolijke kudde waar de verhoudingen duidelijk zijn Haha!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:16

Dat heeft mijn paard ook, ze is erg dominant. Ik ben van HAAR, als we alleen zijn heb ik wel de lieding, maar in de weide is ze heel jaloers als ik een ander paard aai.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:49

als je nou een keer naar de wei gaan en haar een beetje probeert te negeren, en juis bij de anderen gaat staan (klinkt zielig, maar dat valt toch wel mee?) ik denk dat als ze dat goed vind, dat het dan gewoon bescerend gedrag is.
Maar neem natuurlijk wel snoepjes mee, voor als ze zich voorbeeldig gedraagt Vork

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:50

denk dat het eerder jaloers gedrag is naar andere "ik wil aandacht en jij niet"

Maar beschermen is leuker toch Clown

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:10

2 redens;
Of hij wil jou beschermen.
Of hij wil gewoon alleen de aandacht hebben Lachen

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 23:09

er is mij eens gezegd dat het met dominantie te maken heeft, mijn paard heeft het ook wel eens gedaan. een paar van mijn nichtje zou in het land mij een trap verkopen. mijn paard (liep los) zag dat er sprong er letterlijk tussen, hij heeft de klap dan ook opgevangen.
dit vertelde ik natuurlijk trots aan mijn oom, maar die zei dat het met dominantie te maken heeft. Dominantie is misschien niet het goede woord, misschien meer met rangorde.
maar ik zelf denk meer aan de band die je hebt met je paard. Mijn paard is ook erg voorzichtig met bange mensen, dan zet ie zijn eigen angst even aan de kant.
nu ik zwanger ben, schrikt ie ook bijna nergens van, en doet hij het erg rustig aan!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 23:24

Hmm, naar mijn mening ben jij gewoon de leider, de baas en probeert hij door alle paarden bij jou weg te jagen, gewoon zijn plaatsje in de rangorde te behouden. Ik had het vorige week ook, was op les vorige week en iemand bij ons op les die feliciteerde me omdat ik geslaagd was en boog dus naar me toe, terwijl ze nog op haar paard zat, mijn paard vloog haar fries zowat aan en toen m'n instructie het probeerde te doen liep ze gewoon weg.

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:21

hij wil mss alle aand8 van jou en vind het niet leuk als je met die andere pony's bezig bent..