Rijbroek met uitlopende pijpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inguhh

Rijbroek met uitlopende pijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 18:04

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren bedacht dat ik een nieuwe rijbroek nodig had, dus ik pakte in de ruitershop een nog redelijk betaalbare broek uit het rek. En ik trok hem aan en hij zit echt heerlijk! Maar deze broek bleek alleen niet van die strakke pijpen te hebben, maar van die uitlopende:

http://www.reitsport-hkm.de/avant.cms/s ... 5861_1.jpg

Maar eigenlijk rij ik nu altijd met jodphurs, maar zonder chaps. Is zo'n rijbroek dan niet gevaarlijk? En kan je hier op manage's gewoon mee rijden? Of moet je er echt chaps over heen aan?

Groetjes

Inge

Liezel1

Re: Rijbroek met uitlopende pijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:06

hier KUN je niet eens chaps overheen aan....
Ze zitten en rijden heerlijk!!
Als je voor een goede broek wil gaan, kijk dan voor een sonnenreiter. Die zijn wat duurder, maar dan heb je ook wat....

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:07

Je kan er welchaps en laarzen overheen doen, maar los zit lekkerder, het zijn rijbroeken dus natuurlijk mag je met jodphur rijbroeken in de les rijden. En nee het is niet gevaarlijk. Als ik jou was zou ik eens in duitsland gaan kijken, daar zijn ze stukken goedkoper.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:08

Ik vond het niet prettig zitten maar had waarschijnlijk een beetje verkeerde stof enzo. Je kan er idd geen chaps overheen en in principe is het niet gevaarlijk. het is wel prettig om dan lange sokken aan te trekken anders zit er wel weinig tussen zadel en been.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:09

Ik heb die broek ook, in het bruin. En ik woon er bijna in Lachen Hij zit echt heel lekker.
Maar laarzen of chaps krijg ik er niet overheen, hoor. Dat zou echt proppen worden.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:10

Die heb ik! Is echt héérlijk! Heb m echt bijna altijd aan! Heb gewoon mn kisten eronder, werkt prima!

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 18:12

Ja dat die chaps niet gingen passen dacht ik ook al, maar dat meisje in de winkel vertelde me dat je in de managelessen met zo'n rijbroeg ook echt met chaps moest rijden. Maar eigenlijk vind ik die chaps heel vervelend zitten, laat mij maar zonder rijden.

Maar in ieder geval mooi om te horen dat het niet gevaarlijk is oid. Want dit was een van de weinig broeken die ik echt heerlijk vond zitten en die ook nog eens goed paste!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:14

Inguhh schreef:
Ja dat die chaps niet gingen passen dacht ik ook al, maar dat meisje in de winkel vertelde me dat je in de managelessen met zo'n rijbroeg ook echt met chaps moest rijden. Maar eigenlijk vind ik die chaps heel vervelend zitten, laat mij maar zonder rijden.

Maar in ieder geval mooi om te horen dat het niet gevaarlijk is oid. Want dit was een van de weinig broeken die ik echt heerlijk vond zitten en die ook nog eens goed paste!

Wat een onzin!!
Veel van die rijbroeken hebben een (kunst)leren zitvlak tot op de enkel.
Ik heb hier ook gewoon op een manege mee gereden, niets aan de hand hoor!
Hoeveel mensen rijden er op de manege wel met nauwsluitende rijbroeken, maar met bergschoenen oid? Genoeg... Dat is bij dit hetzelfde, alleen zijn de pijpen uitlopend.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:16

Idd, als je goede rijschoenen draagt, dan is deze broek echt niet gevaarlijk, hoor. Ik zou niet weten wat chaps daaraan toevoegen of veranderen.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:46

als je zonder chaps met een gewone rijbroek rijd. (wat je nu doet toch?) dan mag je ook met een jodphurbroek rijden. geen verschil lijkt mij

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:16

deze broeken horen juist zonder chap

Danaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 00:41

Als ik het goed heb moet je op manege's altijd chaps of laarzen aan.
ik vind deze broeken niet zo lekker zitten maar in principe kan het wel onder chaps.
kijk wel uit dat je er dan sokken onder je broek doet ander krijg je last van schuurplekken

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 05:07

Deze broeken hebben een (kunst)leren inzet tot aan de enkels. Volgens mij heb je dan weinig last van schuurplekken, hoor.

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 05:48

Ik heb ook twee van dat soort broeken maar kreeg ook van een instructeur naar me geslingerd dat ik daar chaps onder moet toen ik mijn eerste net had.
Daarop kwam de eigenaresse ook even kijken en vragen en die zei dat als het zo hoort dat het dan gewoon mag.
En ook rijden er meerdere mee op onze manege.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 05:55

Degenen die zeggen dat je op een manege chaps moet hebben, hebben zeer zeker wel gelijk.

Op fnrs maneges, zijn chaps of laarzen verplicht (na de proefperiode,voor beginners)

Chaps is en blijft veiliger.Zeker voor minder ervaren ruiters.en ruiters die maar eens per week rijden.

Maar wat je hebt gekocht heet idd een jodphurbroek Knipoog

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:09

Nou ik heb dus voor de zekerheid maar even de manege gebeld, en ik mag gewoon met die rijbroek en jodphurs rijden.. (gelukkig! Lachen ) Maar waarom is rijden zonder chaps dan gevaarlijker? Blijft je voet sneller in de beugel hangen dan?

Iig bedankt voor alle tips!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:14

Ik wil dan ook wel eens weten waarom het gevaarlijker is...onervaren lesklantjes van mijn vorige instructrice reden er ook mee...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:18

Ik rijd altijd met een jodphurbroek Haha!
Zit het lekkerst vind ik en je lichaam (kont Haha!) wordt er ook niet zo door geaccentueerd.
Ik snap de maneges wel. Met chaps zijn je schoenen helemaal afgesloten, veters en andere dingen waar je achter kan blijven hangen.
Deze broeken zitten wel over je schoen heen, maar je kunt altijd nog ergens achter blijven haken natuurlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:55

Bij mij gaan deze broeken schuiven tijdens het rijden, dus dan zitten ze niet lekker meer (dan heb ik er geen chaps over, past niet goed).

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:58

Nou nee, die hoef ik niet hoor.
Laat mij maar gewoon met de wat strakkere variant rijden Knipoog

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:03

@ Crossmonster:
Hee dat wist ik helemaal niet, ik reed op de manege vrijwel altijd zonder chaps en er is nooit wat over gezegd.
Heeft de KNHS ook zo'n regel voor in de lessen? Of maakt het dan niet meer uit? Rijd op de rijvereniging ook niet altijd met chaps (vergeet die krengen nog wel eens als ik haast heb), maar niemand vindt het erg, behalve ikzelf soms als ik het dresuurzadel gebruik Huilen van het lachen