Veulen vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 14:01

Er zal vast wel een topic van zijn maar ik kan het niet zo gauw vinden.

Ik moet binnenkort met mijn merrie en veulen op pad, het is zeker 1,5 uur rijden!

Hoe moet dat met het veulen? Hij kan wel een halster aan maar vastzetten daar zijn we nog niet aan begonnen. Hij is nu een maand oud.

We hebben een tweepaardstrailer, maar moet her veulen dan gewoon los staan? Hij kan toch onder de stang door lopen? (aan de voorkant). En hij staat toch helemaal niet stabiel in zoveel ruimte?

Hoe zou dat moeten?

(het is een fries veulen trouwens)

DivaMiep

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:17

Gewoon los er bij in ja. Maar wel heel langzaam remmen en door de bochten, anders heb je kans dat het veulen geplet wordt als hij aan de verkeerde kant staat.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:40

wij hadden ook tweepaardstrailer, toen we ons veulen gingen ophalen, ging net weg bij moeder, dus paniek Tong uitsteken ze sprong over de stang heen, dus we hebben het schot laten staan, en die staat vast bij ons, aan de andere kant van het 2e stuk voor ander paard, en achterste stang ook vast, en dan de voorste stang eruit, zodat tie daar niet onderdoor, of overheen kan denderen , zoals we toen hadden (A) en wel vastzetten, straks draait dat beestje zich om, word je ook niet blij van, dat hadden ze dan weer bij kennissen van ons...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:25

mamma in linkervak, veulen in rechtervak, balen stro of hooi voorin zodat hij er niet onderdoor kan (en als hij er onverhoopt overheen wil niet in het luchtledige komt te hangen) vastzetten indien mogelijk en anders los en met klep/zeiltje dicht.
Of schot eruit en alsnog voorkant dicht met stro/hooi en los naast mamma, maar dan kan hij wel in het halstertouw van mamma verstrikt raken.
succes!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:36

oooh de moeder gaat ook mee Knipoog
dan moet het haast wel goed komen, als de moeder gewoon rustig is op de trailer Knipoog
gewoon zorgen, of de voorste stang weg, of iid stro ervoor, en lekker hooi om te eten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:39

ik zet ze gewoon naast de moeder. zonder tussenschot, dan blijven ze mooi rustig.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:38

Ja inderdaad het beste is het tussenschot eruit, moeder wel vast en veulen gewoon los, wel even het zeiltje achterop goed dichtmaken, met veulens weet je het nooit.
In ieder geval is het echt beter om een veulen los te vervoeren, de moeder past zich prima aan en verdrukt het veulen echt niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:39

nee precies, afsluiten van de achterkant is erg belangrijk!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:35

tussenschot eruit halen inderdaad,en dan gewoon veulentje los ernaast zetten,die blijft wel netjes staan...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 21:18

Dat tussenschot eruit dat zie ik echt niet zitten!! Dan hebben ze veel te veel ruimte in de trailer en kunnen ze heen en weer gaan lopen, dat durfen we echt niet aan. Het is zolang rijden, ze moeten toch echt wel stabiel staan, zeker de moeder van een paar honderd kilo.

Hij is best groot dus ik heb wel goede hoop dat hij over de stang heen zijn moeder kan bekijken.

Dat van het stro voorin is een heel goed idee! Dat gaan we zeker doen. Het zeiltje is altijd dicht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:23

ja maar als een veulen niet tegen zijn moeder aan kan staan wordt hij onrustig.

Je merrie past wel op het veulen hoor, en je moet gewoon voorzichtig rijden, logisch.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:04

Gisteren heb ik mij merrie en haar 5 weken oude veulen naar huis gehaald.
Moeder liep zo de trailer op, veulen hebben we erop gedrukt (eigenwijze).
Het veulen hebben we er gewoon los naast laten staan, en het zeiltje dicht.

Toen ik thuis kwam en de klep weer open deed, stond het veulen nog net zo als dat we het erin hadden gezet.

Gaat prima dus!! Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:08

zoals al gezegd werd, voren dichtmaken met strobalen, en zeiltje dicht maken
veulen er verder los inzetten

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:09

Ik begin ook altijd met schot eruit, moeder vast en veulen los. Is altijd goed gegaan, zelfs toen een veulen op een lange rit onder zijn moeder ging liggen slapen. Wel zeiltje dicht en eventueel strobalen voorin.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:43

Hebben jullie allemaal brave moederpaarden ofzo. Die van mij die zal echt naar de andere kant springen als ze een vrachtwagen voorbij komt razen. (het geluid alleen al).
Wij hebben een hele ruime tweepaardstrailer, er is echt teveel ruimte met het schot eruit, er kunnen dan wel drie friezen naast mekaar staan.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:47

Ik weet dat ik om advies vroeg en er zijn ook dingen die ik wel ga doen hoor Knipoog.

Strobalen voorin, zeiltje dicht (is altijd dicht), veulen los.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:51

Eh..ja blijkbaar allemaal brave moederpaarden hier Haha! Ik doe het namelijk ook op dezelfde
wijze, merrie vastzetten en veulen los erbij, wel zeiltje aan de achterkant dicht.
Nu heb ik zelf een anderhalfpaardstrailer, maar zou ik een 2 paards hebben zou ik ook het
schot eruit doen en verder op dezelfde wijze als met anderhalfpaards trailer Lachen

In ieder geval heel veel succes gewenst met het transport.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:54

Wij leren veulens al vrij snel om vast te staan, dus op transport komen ze ook vast te staan naast moeders (1,5 paards).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:07

een merrie is heel voorzichtig met het veulen ernaast.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:27

Manda schreef:
Ik weet dat ik om advies vroeg en er zijn ook dingen die ik wel ga doen hoor Knipoog.

Strobalen voorin, zeiltje dicht (is altijd dicht), veulen los.

Zo heb ik tot nog toe altijd mijn veulens vervoerd en dat gaat altijd hardstikke fijn Ja
Wel oppassen dat je de borstelkant van de balen richting het veulentje stapelt, zodat ze niet een beentje achter de strotouwtjes kunnen wurmen. Je weet het tenslotte nooit met die kleintjes

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:23

wij hebben het veulen ook altijd los in de trailer. Wel hebben wij een veulenrek laten plaatsen. Je moet er niet aan denken dat hij aan de achterkant over de klep heen komt als je aan het rijden bent. Het zeiltje dichtdoen is te weinig bescherming voor een veulen en dan daarbij als het warm weer is natuurlijk ook niet verantwoord om het zeil dan dicht te doen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:43

Ons veulen ging netjes aan de andere kant van de moeder staan Haha! alleen hij draaide zich om onder de stang en als je dan het voordeurtje opendeed kwam die bijna daar eraan uit. En gewoon los natuurlijk, ook geen halster om, als die blijft haken..

Quinlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:56

Ons veulen ging ook gewoon los bij moeders in trailer.
Tussen schot eruit moeders gewoon vast zetten veulen los.
Alles ging perfect. Gewoon niet te hard rijden kan het veulen gewoon rustig bij zijn moeder blijven staan Haha! .

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:46

Doen jullie dat wel vaker, 1 paard in een ruime tweepaardstrailer zonder tussenschot?

Ik krijg er nog steeds geen goed gevoel over, ik zie niet in dat dat veilig is. Ze moeten toch enorm veel moeite doen om op de plaats te blijven staan als ze geen steun aan weerskanten hebben? Het lijkt me echt niet prettig.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:48

nee,echt niet ,gaat echt super rustig,veulen zal echt amper bewegen...

er kan meer gebeuren met tussenschot als zonder...