met fokmerrie op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

met fokmerrie op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 12:50

hee ik wil graag mijn fokmerrie (rhodium x ubis x rinaldo) 4 jaar..
uit gaan brengen op wedstrijden als het veulen eraf is.. vorrig jaar heb ik haar zadelmak gemaakt en is gewoon super fijn te rijden en heel braaf. dus na de keuring (30 juni) ga ik haar weer rijden.

hebben jullie hier ervaring mee en hoe doen jullie dit(fokmerrie combineren met de sport?) Lachen

Anoniem

Re: met fokmerrie op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:21

Ik heb al vaker wedstrijden gereden met fokmerries, je mist een paar weken/maanden training maar verder goed te combineren.

Met Nevada startte ik vorig jaar binnen een maand naar haar veulen weer wedstrijd, hadden toen ons Z2 debuut. We beginnen ook vrij snel nadat veulen is geboren (meestal 1 dag) al met wandelen en later rustig eventjes rijden. Binnen week of 2 kan je dan wel weer echt aan de slag (mits alles goed is gegaan natuurlijk bevalling en vooraf goede conditie hebben).

Heb ook een tijdje een andere merrie gereden, ook op wedstrijden. Deze merrie moest heel consequent gereden worden, en dat werd door het veulen dat elk jaar kwam toch wel lastig. Maar ook nog goed te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:25

Ik vind dat je een keuze maakt. Of een veulen, of in de sport, desnoods om het jaar. Een merrie van nog maar 4 jaar mag toch best een paar maanden vakantie hebben in de wei om zelf uit te groeien en haar veulen te zogen? Wat is nou 5 maanden op een paardenleven? Als je serieus wedstrijden wilt rijden moet je niet dekken, of tijdelijk een stap terug doen, want het is toch een beperking. En wedstrijden rijden brengt risico's met zich mee wat betreft ziekte-insleep. En dan is de ene merrie nog makkelijker bij het veulen weg te halen dan de andere. Ik snap de omhaal van een veulen niet als je liever wilt rijden, tenzij je bereid bent om tijdelijk wat minder fanatiek te zijn.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:00

mijn merrie heeft voor de 2e keer een veulen naast haar lopen.

ik ga ook al zuigt het veulen nog steeds. gewoon met haar naar trainingen, en naar les. dat deed ik al toen het veulen anderhalve maand oud was. hij heeft het op deze manier prima kunnen leren. zo is die ook heel erg zelfstandig en kan prima een paar uur zonder mama.

mijn paard moest hier in het begin flink aan wennen, maar ze is nu heel erg braaf. ze weet gewoon wat er moet gebeuren. heb mijn merrie tot 2 weken van tevoren op wedstrijd gereden (ze oogde niet zo dik) is ook een maand te vroeg bevallen. ze verkeerd daardoor wel constant in super conditie. we houden haar nu wel leeg omdat het met zwaarder werk toch lastig wordt een drachtige merrie. maar dat er een veulen naast loopt heb ik geen last van.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:02

[***] schreef:
Ik vind dat je een keuze maakt. Of een veulen, of in de sport, desnoods om het jaar. Een merrie van nog maar 4 jaar mag toch best een paar maanden vakantie hebben in de wei om zelf uit te groeien en haar veulen te zogen? Wat is nou 5 maanden op een paardenleven? Als je serieus wedstrijden wilt rijden moet je niet dekken, of tijdelijk een stap terug doen, want het is toch een beperking. En wedstrijden rijden brengt risico's met zich mee wat betreft ziekte-insleep. En dan is de ene merrie nog makkelijker bij het veulen weg te halen dan de andere. Ik snap de omhaal van een veulen niet als je liever wilt rijden, tenzij je bereid bent om tijdelijk wat minder fanatiek te zijn.

ben het niet met je eens, mijn paard verkeerde in topconditie. toen ze de laatste week niet gereden werd, en met haar veulen de erste week op stal moest (omdat het veulen erg jong was) kon ik duidelijk merken dat ze haar uurlijkse ritje nodig had. lekker energie eruit.

ik vind het zonde als alle fokmerries maar op het land gegooit worden en elk jaar maar een veulen moet werpen. en zeker als er meer in zit.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:03

ik denk dat het toch heel goed te combineren is hoor. en ze is 4 maar heeft straks idd 5 maanden helemaal vakantie gehad en nu ben ik bezig met longeren voor de keuring en daarna rijden... en idd zo fanatiek ben ik ook weer niet hoor.. je ziet toch nergens staan dat ze binnen nu en 2 jaar het sportpredikaat moet hebben?!?! ik snap niet dat je je zo druk maakt. ik geloof best dat er mensen zijn die het erg forseren maar, moet ik haar dan omdat ze toevallig een veulen in der buik heeft vanaf sept tot volgend jaar mei stil laten staan? neuh ze vind het leuk om te werken.. komt allemaal goed hoor Knipoog en met ziektes zit het ok wel goed ze word 2x per jaar geent en nog 3 x extra voor rhino...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:06

lotjj92 schreef:
ik vind het zonde als alle fokmerries maar op het land gegooit worden en elk jaar maar een veulen moet werpen. en zeker als er meer in zit.

helemaal mee eens!!!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:08

het valt echt mee geloof me, ik maak het nu zelf mee. desondanks ben ik vrij vlot doorgereden op wedstrijden. vorig jaar begonnen en ben nu L2. paar blijft veel beter als je hem lekker in conditie rijd. mensen vonden ook dat ik mijn paard maar op stal moest gooien omdat ze drachtig was. maar mijn paard liep nog vrolijk en knorrend haar rondje. voor mij niet echt het idee dat teveel voor haar was?

een tip, luister naar het paard, het ene paard is het andere niet. de ene kan tot 2 weken van tevoren gereden worden en de andere merrie heeft daar meer moeite mee en moet sneller afgebouwd worden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:16

ja heb je helemaal gelijk in.. vorrig jaar heb ik haar zadelmak gemaakt en heb een paar maanden kunnen rijden toen had ze wel zoiets van nu is het genoeg en ben ik gestopt.. overigens was dit haar eerste veulen natuurlijk dus mis dat ik dit jaar iets langer kan rijden maar we zien het wel ze is zo braaf dat ik haar zo weer op kan pakken dus daar ben ik wel heel blij mee:)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:23

ik vond het nadeel met mijn merrie wel dat ze met 2.5 beleerd is en direct geinsimineerd werd. met 3.5 kocht ik haar. had ze een veulen, ze was drachtig. veel te veel voor zo'n jong paard

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:26

Oke, heel verhaal getypt wat weg is....

Wil je echt serieus de sport in zal je moeten kiezen is mijn mening. Maar de ene merrie is de ander niet.

Ik laat ze meestal om het jaar dekken ivm de sport.

Mijn ene merrie (toen in mei uitgerekend) kwam in november haar proef al amper rond (B proefje voor de wagen). Eind december is het werk terug gegaan naar 1 á 2x per week een stap ritje. Deze laat ik dit jaar zelfs een extra jaar leeg om door te kunnen naar het ZZ omdat ze er nu bijna klaar voor is. Merrie is Z+1 en na een half jaar echt niets doen is de weg terug naar dat nivo pittig.

Mijn andere merrie is in februari voor het eerst gestart(B met een pony ruiter), heeft eind april haar veulen gehad. Maand voordat het veulen kwam is ze nog op wedstrijd geweest. Dag voor de geboorte is ze nog gereden (ik was heilig overtuigd dat die merrie ruim zou over dragen, maar ze was toch een week te vroeg) en na een week zat haar ruiter er weer op. Morgen gaan ze voor het eerst weer op wedstrijd, veulen is dan 7 weken. Er gaat een extra merrie mee die op kan passen in de trailer tijdens de proef.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:45

nee ik snap als ik sirieus de sport in wil dat ik moet kiezen ja Knipoog maar mij gaat het er meer om, om de verhalen te horen van anderen hoelang ze na het veulen wachten met rijden en of weds. rijden.
en dennis... is mis wel een goede tip ja om het jaar dekken!! nu is ze dit jaar wel geinsemineerd maar als ik wat meer wil gaan rijden zal ik dat waarsch. doen maar voorlopig rustig aan Lachen

en idd lotj das erg jong:( als ik de merrie zelf al had vorrig jaar (drachtig gekocht) had ik ook nog een jaartje gewacht.. ze was nog zo jeugdig en nu ineens volwassen Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:54

Ik ben nu m'n 3 jarige (met veulen aan de voet) aan het zadelmak maken, zat er vandaag voor de 4e keer op. Die is ook al weer gedekt(ivm heel interesante oudere hengst op stal) en gaat pas na volgende zomer de sport in. Inrijden/betuigen (mijn merries worden niet alleen voor sport en fok gebruikt, maar ook onder het zadel en voor de kar in diverse disiplines) kan wel makkelijk tussen haar dracht door, gewoon alleen de basis.

Over een maand start ik met een 14 jarige net ingereden en betuigde merrie voor het eerst in de B. Merrie heeft al 10 veulens bij een vorige eigenaar en heeft nu voor het eerst geen veulen. Is wel al drachtig. Pony had een jaar terug nog nooit een hoofdstel van dichtbij gezien. De bedoeling is dat ze in November gaat IBOPen en hoop voor het eind van het jaar een puntje in het L te hebben.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:51

ben het niet helemaal eens met dat je echt moet kiezen. er zijn altijd opties. mijn paard is nu toch al in anderhalve maand L2, met veulen ernaast! dus zou niet weten waarom het niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:35

Ik ben ook voor dat het gewoon kan, zoals ik al eerder aangaf. Zal vast wel van de merrie ook afhanklijk zijn, maar is het proberen wel waard zou ik zeggen. Start nu Z2/ZZL met fokmerrie, dit jaar geen veulen voor de sport maar nu ook weer gedekt. Blijf daarna gewoon doorrijden ook.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:53

Ik rij ook een fokmerrie in de sport.
Ik heb 28mrt mijn laatste wedstrijd gereden, ben half mei gestopt met rijden, en 30 mei lag het veulen er naast.
Vandaag ga ik er weer voor het eerst op, en als het goed is start ik over 3 wkn weer voor het eerst in het Z1.
Merrie is 16 jaar, en een zeer ervaren moeder, en weet niet anders of we doen dit op deze manier. Lachen

edit: ik moet er wel bij zeggen dat ze dit jaar niet gedekt is, omdat ik mijn Z2 debuut wil halen, en dan is een veulen toch een kleine belemmering. Bloos

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:23

Ik rij mijn merrie ook lang door totaan het veulenen, wel gepaste arbeid. als het veulen enkele dagen oud is ga ik de merrie weer longeren, het veulen blijft dan op stal. En na twee of drie longeerdagen ga ik al weer rijden. De merrie heeft er geen enkel probleem mee en het veulen weet na twee weken precies hoe het werkt en gaat dan soms zelf een dutje doen ook al is z'n moeder er niet. Op concours is de merrie nog nooit geweest, maar het staat in de planning dat ze eind augustus of begin september haar debuut gaat maken in het M1. Ik ben dan wel van plan om wedstrijden uit te zoeken die verreden worden op zand omdat de merrie geen ijzers onder heeft en ik dus geen schroeven in kan draaien.

Heeft trouwens iemand van jullie wel ijzers onder bij zijn merrie met veulen ? Ik durf het nl niet aan ivm het bezeren van het veulen (op beentje trappen terwijl deze ligt enz).

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:30

diega schreef:
Ik rij mijn merrie ook lang door totaan het veulenen, wel gepaste arbeid. als het veulen enkele dagen oud is ga ik de merrie weer longeren, het veulen blijft dan op stal. En na twee of drie longeerdagen ga ik al weer rijden. De merrie heeft er geen enkel probleem mee en het veulen weet na twee weken precies hoe het werkt en gaat dan soms zelf een dutje doen ook al is z'n moeder er niet. Op concours is de merrie nog nooit geweest, maar het staat in de planning dat ze eind augustus of begin september haar debuut gaat maken in het M1. Ik ben dan wel van plan om wedstrijden uit te zoeken die verreden worden op zand omdat de merrie geen ijzers onder heeft en ik dus geen schroeven in kan draaien.

Heeft trouwens iemand van jullie wel ijzers onder bij zijn merrie met veulen ? Ik durf het nl niet aan ivm het bezeren van het veulen (op beentje trappen terwijl deze ligt enz).

mijn merrie staat nooit op ijzers, en ik rij z1, en vaak op gras.
Ze is geen "glijder" gelukkig. Lachen
Ik zou ook geen ijzers onderslaan bij een merrie met veulen.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:32

Wij zitten hier echt op de zware kleigrond, en zonder kalkoenen gaat hier op gras echt niet. Dus ik denk dat ik dan echt de concoursen op zand uit moet zoeken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 16:45

ik heb eerlijk gezegd wel ijzers nu maar dit meer omdat ze naar de keuring moet en haar voeten erg gingen brokkelen.. als ik het voor het rijden zou doen zou ik het ook niet snel doen.. mits het idd te erg gaat slijten..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:08

ik rijd ook altijd gewoon met ijzers omdat wij hier altijd rijden op kleigrond.

swinters heeft ze geen ijzers

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:42

Ik zou het ook gewoon combineren.. Is alleen maar goed voor de merrie dat ze dagelijks in beweging is..

Hoelang na het veulenen gaan jullie weer starten dan. Veulen bij mijn merrie is nu bijna een maand oud, en wil over twee week wel weer de merrie oppakken. Zou haar graag nog in de zomer een paar keer starten, maar hoe lang kan het veulen alleen staan? Melken jullie de merrie dan ook als jullie een paar uur weggaan? En laten jullie het veulen in de kudde of alleen op stal?