Wanneer zijn voeten uitgegroeid => lederen rijlaars

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_VE

Wanneer zijn voeten uitgegroeid => lederen rijlaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 09:38

Hej

Deze week heb ik gezien dat mijn rubberen rijlaarzen van aigle, de voering bijna versleten is waardoor ze dus ook niet zo comfortabel meer zitten. Het wordt dus tijd voor nieuwe maar ik heb altijd al lederen rijlaarzen gewild zowel voor het comfort als voor de veel betere pasvorm en je hebt een échte dressuurlaars dan maar ik wou wachten tot mijn voeten uitgegroeid waren want ik moet ze zelf bij elkaar sparen. Ik rij gemiddeld 5 keer per week en de rubberen zijn inderdaad snel versleten. In November word ik 16 en ik vroeg mij eigenlijk af op welke leeftijd voeten nu eigenlijk niet meer groeien. Ik heb nu maat 39, soms maat 40 in andere schoenen. Mijn moeder heeft maat 40, dus ik dacht misschien dat mijn voeten ong. even groot zouden worden? Wat ik ook dacht is, als ik nu goede rubberen koop voor neem aan 70 euro, maar mijn voeten zijn al uitgegroeid. Vind ik dat een beetje geldverspilling, want dan zou ik dat geld al gespaard kunnen hebben voor mijn lederen.

Wat moet ik doen?

Jilly

Re: Wanneer zijn voeten uitgegroeid => lederen rijlaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:13

Ik heb nog schoenen staan die ik al 3 jaar heb, nog steeds goed passen enz, dus denk dat mijn voeten rond mijn 14-15 jaar zeker toch wel uitgegroeid waren. (misschien al eerder?)

Maat kan per merk wel eens verschillen hoor, ik heb hier maat 38 staan, meeste 39, en ook een maat 40. Ligt er gewoon aan dat die marges per merk een beetje verschillen.

Ik zou voor lederen gaan. Het is even veel geld in één keer, maar uiteindelijk, als je er een beetje goed mee omgaat kunnen ze jaren mee. Als je ieder jaar nieuwe rubberen koopt, kom je op hetzelfde of op meer uit.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:20

Je kan altijd op rubberen laarzen rondlopen van 20 euro tot je zeker weet dat je voeten niet meer groeie.
Maar ik denk niet dat ze nog gaan groeie. je rijd 5 dagen per week. Dus als je voeten dan ietsje grooter worden rekt het toch een beetje mee.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:23

Ik ben 14 en ik heb ook net nieuwe leren rijlaarzen gekocht. Ik heb rijlaarzen van Cavallo. Het mooiste is dat als ze te klein zijn, je er een zooltje uit kan halen en voila: je laarzen zijn een maat (of een halve? weet ik niet zeker ) groter! Mijn moeder vond ze het geld wel waard (ze waren 230 euro) en ik heb er vandaag héérlijk mee gereden!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:53

Mijn leren rijlaarzen heb ik gekregen om mijn 14e verjaardag (pfjoe best verwend Bloos! ) en ik pas ze nog steeds prima. (Ik ben net 16 geworden)

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:56

Ik heb rond mijn 17e mijn leren laarzen gekocht geloof ik.
Pas ze nu nog netjes Ja (wordt in september 19)

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:58

ik ben nu 15 en ik heb geloof ik al 2 jaar dezelfde maat (37) heb sinds kort ook eindelijk leren laarzen. maar hier schiet je niet echt veel mee op want ik weet niet of jouw voeten al uitgegroeid zijn succces!

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:59

mijne groeien al vanaf mijn 12e niet meer..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:33

polly_hvj schreef:
mijne groeien al vanaf mijn 12e niet meer..

Inderdaad, ik kan mij ook herinneren dat ik in gr. 7 of 8 ook al maat 40 had, dat heb ik nu nog steeds. (6 jaar later ongeveer)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:40

Je voeten groeien mss niet meer, het is niet raar als je kuiten nog wat breder worden.

Kun je niet voor een paar jodhurs met mooie chaps erbij gaan? Vaak zit er wat elastiek in de chaps dus die groeien iets mee.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:42

Mijn voeten groeien vanaf mijn 12/13de al niet meer Lachen

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:03

Ir111 schreef:
Je voeten groeien mss niet meer, het is niet raar als je kuiten nog wat breder worden.

Kun je niet voor een paar jodhurs met mooie chaps erbij gaan? Vaak zit er wat elastiek in de chaps dus die groeien iets mee.

In de laarzen die ik heb gekocht zit een stukje elastiek dus dat rekt ook mee, als je op het paard zit zie je er bijna niks van, alleen als je weet dat het er zit valt het op Knipoog

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:06

Ik heb al vanaf mijn 12e dezelfde schoenmaat (39) en ik heb voor mijn 14e verjaardag leren dressuurlaarzen gekregen. Je kuiten kunnen in principe je hele leven nog breder (of juist smaller) worden, het hangt er een beetje vanaf of je verder nog heel hard groeit?
Je kunt inderdaad ook jodhpurs met mooie chaps kopen (lijken op leren dressuurlaarzen!), hoewel die ook niet meegroeien natuurlijk...

Een vriendin van me heeft haar Petries (dezelfde als die van mij) 'op de groei' gekocht, wel haar voetmaat/hoogte maar met een iets wijdere kuit. Staat even mooi en je kunt er nog een klein stukje ingroeien Ja

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 12:49

Ik zat ook te denken om misschien een maatje groter van schoenmaat te kopen? Dan leg ik er een zooltje in zodat hij past en dan kan ik altijd het zooltje eruit halen misschien. Maar stel dat mijn voeten dan ind. niet meer groeien zit ik met een maat te groot Tong uitsteken Jodphurs en chaps, zat ik ook aan te denken( zo van die gaithers) maar in het wedstrijdregelement van de VLP( België) staat dat het zwarte, effen laarzen moeten zijn, dus daar verstaan ze geen gaithers onder.
Qua kuiten denk ik ook van dat dat eigenlijk heel je leven kan veranderen. Maar stel dat mijn kuiten verdikken, kan ik ze dan niet laten oprekken?

xx

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:41

Het punt hierbij is alleen, dat als je voeten niet meer groeien, je nog steeds niet zeker weet of je laarzen blijven passen. Je kuitmaat en je onderbeen lengte zijn namelijk minstens zo beangrijk Lachen

xLovesunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:20

Op mijn 15de waren mijn voeten zeker wel uitgegroeit.
En als ze nog wat zullen groeien dan zullen dat echt millimeters zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:56

Nou, 15 jaar denk ik toch niet Nagelbijten / Gniffelen
Wanneer kreeg ik mijn lederen laarzen ? (Echt van die zwarte dressuurlaarzen van Petrie dan) toen was ik zo'n 15 jaar.
Geloof me, ik ben nu 16 bijna 17 .. Enneh, ik pas ze dus echt niet meer Clown Mijn voeten én kuiten zijn gegroeid.
Daarbij heb ik ook nog van die lage zwarte lederen, ook deze zijn aan de krappe kant Bloos En mijn bruine lederen laarzen kan ik ook wel vergeten Vork
Dusja, je loopt dan wel een risico dat ze over een tijdje misschien niet meer passen. Alhoewel, dat zijn ze wel waar hoor Knipoog Zijn uiteraard een stuk duurder dan die rubberen laarsjes, maar zijn echt superdingen Ja

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:44

Mmmh, ik denk er toch nog eventjes over na.
Als ik nog eens bij de dokter kom ( die ook mijn groeicurve enz. weet) zal ik het daar eens aan vragen of mijn voeten nog veel zullen groeien. Ik kan eventueel nog wel eventjes wachten tot ik écht 16 ben ( November dus)maar dan zijn mijn rubberen zeker aan vervanging toe. Stel dat de dokter zegt dat mijn voeten en of kuiten nog niet zijn uitgegroeid, dan ligt het er op dat moment aan hoeveel ze nog groeien en verbreden. Als ze bijv. nog maar max. 1 maat groeien, dan zal ik 1 maat groter kopen met een zooltje erin en als mijn kuiten niet héél veel meer verdikken is laten oprekken ook nog een optie.
Anders zal ik voor nog een jaar (of twee) het met de rubberen moeten doen => dus nieuwe rubberen kopen.

Want eenmaal dat de laarzen zijn ingelopen krijg je ze volgens mij niet zo gauw meer verkocht of denk ik daar anders over?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:13

rond je 15-16e.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:15

als je voeten zijn uitgegroeit dan komt er een ander probleem om de hoek kijken... je kuiten worden vaak breder, waardoor je de leren aarzen na een tijd ook niet meer past... Ook krijgen veel mensen rond hun 16e nog een groeispurtje, wat het ook weer lastig maakt..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:51

Mijn voeten waren vanaf mijn 16-17 uitgegroeid, maar mijn kuiten werden wel wat breder tot mijn 18 ongeveer. Het is per persoon verschillend.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:38

mijn moeder zei altijd dat je voeten stoppen met groeien als je voor het eerst ongesteld wordt, mijn kuiten en lengte zijn daarna nog wel veranderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:42

Ik ben qua lengte na mijn 12 niet meer gegroeid, dus ook mijn voeten niet.
Ik heb ook leren laarzen gekocht toen ik 16 was en die hebben jaren gepast Lachen

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:24

Ik heb mijn leren rijlaarzen vanaf dat ik 16 ben... Mijn kuiten zijn wel iets gegroeid, ik heb er dan ook een stuk van 2 cm tussen laten zetten in de schacht en nu zitten ze weer heerlijk! Ik heb trouwens de petrie perfect.