paard schrikt vaak met buitenritten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boy89

paard schrikt vaak met buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 15:51

Hallo allemaal, ik heb sinds drie weken een heel lief paard gekocht, de eerste twee keren met hem buitenrijden ging super, maar de laaste keren, vandaag ook weer, schrikt hij van de stomste dingen, van een heel klein papiertje wat op de grond ligt tot aan een boom wat in het bos omgevallen is en zelfs van de zon wat door de bomen schijnt. Is zelfs zo erg dat hij echt elke twee/drie meter wel ergens van schrikt en dat terwijl ik dit zelfde rondje nu al 5 keren gelopen ben. Is niet zo dat hij elke keer twee meter aan de kant springt maar op dat rondje wel gauw 6 keren en als je dan aan het galopperen bent is dat behoorlijk vervelend als hij weer ergens van schrikt. Van auto's, tractors, scooters enz heeft hij geen last, zijn echt voorwerpen, hoe klein ook, waar hij nu dus zo vaak voor schrikt. Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken en hoe het kan dat hij de ene dag zo rustig is en de andere dag weer schrikachtig?
Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben, groetjes Renate.

mirjamvdkamp

Re: paard schrikt vaak met buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:53

ga eens met je paardje wandelen en kijken hoe hij dan reageert. Ben je zelf wel rustig?? probeer anders eens met een iemand te gaan rijden waarvan het paard wel erg braaf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:56

Hij moet nog even wennen aan de nieuwe omgeving, ik denk dat het handiger is als je de komende tijd alleen maar stapritjes maakt zodat hij alles goed in zich kan opnemen.

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:59

ja idd suleilitha dat dacht ik ook. Alles is natuurlijk nieuw voor je paardje en wees blij dat ze niet schrikt van auto's of iets dergelijk. Het is gewoon een kwestie van even wennen en vertrouwen krijgen in elkaar. Bij ons ziet de pony altijd bakkabouters en als hij er op de ene hand aan gewend is en je veranderd van hand dan begint het gewoon weer opnieuw maar dat schijnt normaal te zijn omdat hun hersenhelften niet samenwerken of zoiets? Plastic zakjes in het gras zijn ook zooo eng

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:54

Waarschijnlijk ga jij ook steeds meer, ongewust, 'zoeken' naar dingen waar hij van zou kunnen gaan schrikken. Probeer dat niet te doen, hoe moeilijk dat soms ook is.

Geef je paard verder vertrouwen. Vind hij iets eng, zet hem gewoon even stil, laat hem kijken en beloon hem als hij er dan niet meer op reageert. Loopt hij er de tweede keer wel gewoon langs, beloon hem uitgebreid.

Anouar was vroeger ook ontzettend bang overal voor. Ik heb bij hem precies hetzelfde gedaan. Nu gaat hij enge dingen eerst eens bekijken om dan te concluderen dat het helemaal niet zo eng is.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:42

ik ben het eens met de vorige reacties .Neem de tijd om het paard te laten wennen ana de omgeving. Ene paard is daar gevoeliger voor dan het andere. Het paard van mijn vriendin is echt een enorme goedzak en echt doodbraaf, maar zelfs die wil met een beetje windkracht 7 nog wel eens schrikken van het grasprietjes net naast die ene boom waar hij 1000 keer daarvoor gewoon langs liep.
Dat houd je altijd wel, maar als het paard zovaak schrikkerig reageerd zla hij gewoon teveel dingen in een keer voor zijn kiezen krijgen waardoor hij toch kiest voor een vlucht/schrikreactie.
Gewoon nog even geduld hebben denk ik.

Veel succes!

boy89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 09:03

Halloallemaal, bedankt voor jullie reacties en tips. Waarschijnlijk word ik daar ook een beetje nerveus van en ga inderdaad al kijken waar hij van zou kunnen schrikken. Ik probeer jullie tips op te volgen, bedankt.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:06

Mijn 22 jarige verzorgpony doet dit ook eigenlijk al jaren. De ene keer zoekt hij dingen en de andere keer schrikt hij echt ergens van. Dit is heel erg vervelend omdat hij soms ook weer schrikt van zijn eigen schrik reactie. Het enige wat bij mij helpt, is benen eraan en naar voren rijden.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:22

boy89 schreef:
Halloallemaal, bedankt voor jullie reacties en tips. Waarschijnlijk word ik daar ook een beetje nerveus van en ga inderdaad al kijken waar hij van zou kunnen schrikken. Ik probeer jullie tips op te volgen, bedankt.

Ja, dat voelt een paard onmiddellijk en door jouw onzekerheid wordt hij bevestigd in zijn angst, want jij (zijn baasje) vindt het blijkbaar ook eng. Het is voor jullie samen dan ook heel belangrijk dat jij ontspannen op je paard blijft zitten, iedere verstijving van jouw spieren voelt hij. Ga maar (ontspannen!!) zitten neurieën of fluiten en, heeel belangrijk, houdt de teugels steeds in contact en ontspan je vingers bij iets wat hij eng vindt (dus niet trekken!) en houdt hem vriendelijk voorwaarts.
Het lijkt me, omdat je hem nog maar zo kort hebt, wel verstandig dat je het buiten rijden even op een laag pitje zet en wat meer aan het vertrouwen werkt in een afgesloten bak. En dan vooral nooit trekken als hij schrikt en alles VOORWAARTS oplossen.
Ik vind het nl wel veelzeggend dat het in het begin wel goed ging. Je hebt hem dus eigenlijk zelf zo schrikachtig gemaakt. Dat is goed te begrijpen, want jullie moeten elkaar nog leren vertrouwen; daarom zou ik dat buiten rijden even vergeten. Veel succes en plezier met je paard.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:42

ik heb mijn pony al 23 jaar, dan denk je haar te kennen, toch? en afgelopen donderdag was dus weer zo'n dag: de kabouters zijn er blijkbaar weer. ze had al 10 schrikacties achter de rug maar de 11e keer werd ik gelanceerd, ik zag de glimlach op haar 'kop'.(ik landde zowat in de armen van een visser)Weer op gestapt en nog 5 acties verwerkt. normaal is ze echt onverschrokken en stampt over plastic zeilen etc heen maar nu zei ik al na de eerste 10 meter rijden: hoop dat er geen kabouters zijn want ik zit niet 'zeker'. En dat heeft ze zoooo goed door!
en voila: daar ging ik. na mijn duik ben ik weer een tijdje onzeker....en dat voelt mijn monster! wat bij haar helpt is: negeren! niet na een schrik (zo'n gezochte schrik actie) straffen, het is dan al achter de rug en je bevestigt je paard in het gevoel dat er blijkbaar toch iets was.ik zet haar onmiddelijk, ook buiten flink aan het werk zodat er nergens anders aandacht voor is en doe heel zelfverzekerd Knipoog
paarden zijn heel sensitief en bij een bepaalde weeromslag heeft mijn pony ook meer van deze acties!

boy89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 06:09

Hoi, bedankt voor verdere reacties, ik heb er veel aan. Dat in een gesloten bak lukt niet gelijk, ik heb hem in een wei staan en om bij de manege te komen moet ik een stuk door het bos en een stukje straat, stapvoets ongeveer 10 minuutjes. Maar ik ga toch de eerste tijd met hem daar rijden. Ik straf hem absoluut niet als hij schrikt, ik laat hem even kijken en ga weer verder, en als het maar een beetje is wat schrikt dan laat ik hem gewoon doorstappen, dus ik besteed er geen aandacht aan. Ik laat nog van me horen hoe het gaat , de komende weken. Groetjes renate.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 07:07

Ik heb ook zo'n kijker..
Gefocussed op kleurverschillen op de weg, oneffenheden in de berm.. noem maar op!
Inderdaad: traktors en vrachtwagens, daar kijkt ie niet van op.. Al dat andere is een "probleem".

Jij hebt je paard nog maar net, ik de mijne 5 jaar. Rijd er nu 3 jaar op.
Inmiddels weet ik de gebruiksaanwijzing van mijn paard wel en wat ik hem heb geleerd is ten alle tijden het enge passeren. Dan is hij er vanaf.
Kost tijd en ik kan me daarom ook bij bovenstaande posts aansluiten. Geduld hebben.
Als ze eenmaal vertrouwen hebben, dan worden ze minder kijkerig. Bij mijn paard is het al heel veel verbeterd Ja

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:05

Met meerdere paarden eropuit werkt ook altijd beter is mijn ervaring, dus met zijn tweeen of meer. Of iemand op de fiets mee (voor je zelfvertrouwen) kan misschien ook helpen. Wat mij voornamelijk opvalt met mijn eigen paarden is dat in het begin van het seizoen ze overal van schrikken maar na een tijd van heel veel buitenrijden ze steeds minder schrikken. Vooral veel doen, krijg je steeds meer ervaring en zelfvertrouwen van. Niet proberen krampachtig te zijn met draf en galop, dan liever hele stukken gewoon stappen en dan langzaamaan opbouwen. Je schrijft dat je paard net nieuw is dus ook dat heeft denk ik tijd nodig, succes ermee!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:39

Jullie moeten nog even een combi worden. Ga veel kilometers maken, dat helpt echt. Mijn paardje was ook onzeker toen ze pas bij ons was. Inmiddels kunnen we lekker aan een lang teugeltje op ons gemakje een buitenrit maken. Zoals velen al hebben gezegt, lekker stappen, dat is veel ontspannender en je paard heeft de tijd de omgeving in zich op te nemen.