boy89 schreef:Halloallemaal, bedankt voor jullie reacties en tips. Waarschijnlijk word ik daar ook een beetje nerveus van en ga inderdaad al kijken waar hij van zou kunnen schrikken. Ik probeer jullie tips op te volgen, bedankt.
Ja, dat voelt een paard onmiddellijk en door jouw onzekerheid wordt hij bevestigd in zijn angst, want jij (zijn baasje) vindt het blijkbaar ook eng. Het is voor jullie samen dan ook heel belangrijk dat jij ontspannen op je paard blijft zitten, iedere verstijving van jouw spieren voelt hij. Ga maar (ontspannen!!) zitten neurieën of fluiten en, heeel belangrijk, houdt de teugels steeds in contact en ontspan je vingers bij iets wat hij eng vindt (dus niet trekken!) en houdt hem vriendelijk voorwaarts.
Het lijkt me, omdat je hem nog maar zo kort hebt, wel verstandig dat je het buiten rijden even op een laag pitje zet en wat meer aan het vertrouwen werkt in een afgesloten bak. En dan vooral nooit trekken als hij schrikt en alles VOORWAARTS oplossen.
Ik vind het nl wel veelzeggend dat het in het begin wel goed ging. Je hebt hem dus eigenlijk zelf zo schrikachtig gemaakt. Dat is goed te begrijpen, want jullie moeten elkaar nog leren vertrouwen; daarom zou ik dat buiten rijden even vergeten. Veel succes en plezier met je paard.