problemen met poetsen, schrapen met voorbenen, niet stilstaa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariel1

problemen met poetsen, schrapen met voorbenen, niet stilstaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:59

hallo ik heb sinds woensdag ons nieuwe paard bij huis.
nou gaat het met poetsen buiten de stal niet zo goed.
hij stond waar hij eerst stond altijd in een poetsplaats
ommuurd, en dan aan de voorkant vast aan twee kanten
aan zijn halster.

bij ons thuis moet hij echter voor de stal staan en kan ik
hem maar op 1 plek vastzetten.
hij kan dus nu gewoon heen en weer lopen.

dit doet hij dus ook, plus dat hij flink schraapt met zijn
voorbenen. dit schrapen deed hij ook op zijn vorige plek,
maar daar was het meestal zo afgelopen.

hoe kan ik hem leren om zo stil te staan dat ik hem normaal
kan poetsen.
of zou het gewoon komen omdat hij nog erg moet wennen
aan zijn nieuwe plek?
verder gaat het wel goed.

ellentje94

Re: problemen met poetsen, schrapen met voorbenen, niet stilstaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:12

vroeger kende ik ook een pony die schraapte
of zijn been helemaal omhoog deed
dan gewoon een een klop op de schouder geven
en meestal stopr die dan wel
voor rondlopen weet ik niet echt iets
maar laten zien dt je de baas bent
en misschien belonen als hij blijft stilstaan

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:13

negeren

gaat hij schrapen dan loop je weg, niets zeggen ook niet 'NIET DOEN' negatieve aandacht is ook aandacht

doen alsof het schrapen niet bestaat is het beste, want al het andere is in zekere zin het schrapen belónen en versterken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:14

Als hij net het alleen zijn als beloning ziet, gaat dat volgens mij niet werken? Ik zou gewoon doorwrijven in zo'n geval: dus negeren maar gewoon voortdoen met wat je bezig was. Gun hem beetje tijd, je hebt hem nog maar een dag.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:19

mijn orige pony deed het ook. ik naam gewoon een paar dagen ruim de tijd. als ze ing schapen liep ik weg. als ze ophield kwam ik terug en poetste ik weer door.
daarna heeft ze het bijna niet meer gedaan. Oja en geen snoepjes uit de hand geven als ze vast staat.

voor het heen en weer lopen deed ik gewoon elke pas die ze deed moest ze ook weer die pas terug, dat was ze ook erg snel zat

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 18:55

dat weglopen ga ik morgen eens proberen, misschien dat dat wel werkt.
en dat van elke stap die hij zet ook terug zetten ga ik ook uitproberen.
misschien heeft hij ook wel tijd nodig, hij is hier natuurlijk nog maar pas,
maar ben bang dat als ik het toesta, het zo zal blijven.
vandaar dat ik even deze topic heb geopend.
bedankt voor de tips!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:52

En hoe gaat het nu? Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:16

Toen ik mijn paard nog maar net had deed die dit ook. Hij kende overigens nog niks, jong paard. Maargoed, hij bleef ook niet stilstaan en schraapte ook constant met zijn voorbenen. In het begin strafde ik hem vaak af, en riep bijv hard: UH als die dat deed. Maar het beste is om het te negeren als die met zijn been schraapt. Hielp bij de mijne iig heel goed na een tijdje, want toen deed die het niet meer, of nauwelijks. Hij stond ook niet stil, ik had hem ook vast aan 1 kant maar hij draaide telkens naar links of rechts. Ook als ik bezig was met hem borstelen. Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik elke keer als die opzij ging, hem weer terug zette. Ik zei hierbij ook elke keer: UH.
Dat dat de de enigste optie is, om het telkens weer op zijn plek terug te zetten, en wat dat schrapen betreft gewoon negeren. Zo hielp het het beste bij de mijne, en nu staat ie netjes stil en schraapt die ook niet meer met zijn been.
Bij jou paard kan het natuurlijk ook zijn omdat ze ineens op een vreemde plek is die ze niet kent, misschien gaat het na een tijdje vanzelf over. Succes ermee

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:18

Mijn Vz paard deed ook heel lomp een been naar voren gooien (soort spaanse pas, maar dan vrij ongecontroleerd) zo, tak! tegen het hek aan.

Sinds ik het negeer zie ik het vrij weinig meer.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:52

Ja, ik heb gelezen dat je fout gedrag moet negeren, en goed gedrag moet belonen.
Maar de manege waar ik rij, die zeggen dat als ik rij een tik met de zweep moet geven al me lespaard vervelend doent?
Moet dat dan wel of niet?
Of op stal: een paard gaat schrapen met z'n voorbeen, en dan begin een meisje: nee, niet doen dat hoort niet, enzo

Echt raar?
wat moet ik dan doen?

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:58

Negeren is inderdaad het beste. Hij wilt aandacht van je! Dat moet je hem dus niet geven.

Wij hebben ook een superslim paardje. 2 jaar geleden was ik in een vrijheidsdressuur bui en ging ik haar voetje (naar voren) leren geven. Mét snoepjes. Niet doorgezet en nu is dat dus blijven hangen. Dus: als ik aan het poetsen ben wil ze wel eens (gelukkig niet altijd) met haar voorbenen gaan maaien. Oppassen voor je eigen benen! Maar ik negeer het gewoon. Soms, na 10 minuten geef ik een tik op der been of roep ik Nee! En dan stopt het wel, maar soms ook niet. Ze verveelt zich dan ofzo en wilt gewoon een snoepje. Geen snoepjes voor haar dus meer Knipoog Echt rampzalig haha. Vork

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:59

Het is nog beter ipv een tik te geven het paard voorwaarts te rijden en weer bij de les te krijgen.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:00

Salt_Pepper schreef:
Maar de manege waar ik rij, die zeggen dat als ik rij een tik met de zweep moet geven al me lespaard vervelend doent?

Lekker dan! Dus als jouw paard iets niet goed doet in jouw ogen (althans, in de ogen van de manege!) dan gelijk met de zweep erover? Terwijl dat gedrag misschien door mensen is aangeleerd? (zie mijn stukje hierboven Haha! ) Daar gaat het vertrouwen van je paard... Verdrietig
Dus... niet te veel luisteren!

Van een harde stem schrikt je paard ook, van ineens je hand voor zijn hoofd houden of even springen ook!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:05

R0X: klinkt alsof je het gewoon niet goed hebt aangepakt, als je consequent werkt met voedsel, gaat geen enkelpaard erom bedelen.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:06

Nee, het is geen verkeerd gedrag aangeleerd,
Ze loopt gewoon te etteren.
ik rij op de hoefslag, schrikt ze opeens nergens van.
Ze was ook eens een keer bang van de deur, maar ik ging niet moeilijk doen. ik stapte eraf liep naar de deur raakte het aan, en ging er weer op sitten, Ik bleef bij de duer lopen, maar toen schrok ze zo dat ze wegrende en ik er af viel,
Maar na een tijdje liep ze er gewoon weer langs en had haar trucje niet geholpen.
Maar het moeilijke is wanneer schrikt je paard nou echt, en wanneer loopt ie je in de maling te nemen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:11

Een paard neemt je niet in de maling.
Als hij schrikt van iets terwijl hij er anders niet bang van is, is dat simpelweg omdat het paard voor de ruiter geen vertrouwen of respect voelt: helemaal je eigen fout dus.

Monikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:13

Ik heb ergens gelezen als je paard schraapt met zijn hoef op de grond dan moet je aan de andere kant staan bv. hij schraapt langst links dan moet je rechts van je paard gaan staan en je hand op zijn schoft drukken en dan licht drukken naar de andere kant naar links dan

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:16

Maar wat doe ik dan fout, Want de pony waar ik in de les altijd op rij, is ook mijn verzorgpony, en ik vertrouw haar, en zij vertrouwt mij ook, niet heel erg, want ze is echt heel erg eigenwijs en wil lekker haar eigen gang gaan.
Als ik zeg deze kant op, en ik geef er de juiste hulpen voor, doet ze dat wel eens niet, dan moet ik die meer kracht zetten voor die hulpen. Ze vertrouwt mij het meeste, maar met mij haalt ze ook wel eens iets uit. gaat ze bijvoorbeeld, gewoon lekker van de hoefslag af, terwijl ik zeg dat ze rechtdoor moet lopen? afentoe wordt ik er gek van!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:38

Goede begeleiding kan je hiermee helpen, wij vanaf bokt jammer genoeg niet. Pony voelt gewoon dat je niet genoeg ervaring hebt en gaat dus haar eigen gang. Vertrouwen moet je verdienen, je kunt het niet afdwingen met hardere hulpen.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:46

Ja, oke, maar hoe moet ik haar vertrouwen dan winnen?
ik had eens een join up met haar gedaan, alles ging goed, en toen ze ging kauwen en likken met haar mond, draaide ik me met me rug naar haar, ging krom staan, naar beneden kijken, en ze kwam niet naar me toe lopen zoals dat wel hoort.
Ik stond daar dus de heletijd gebogen, niet naar haar kijkend, en wachtend tot ze naar me toe zou komen, maar dat deed ze niet, dus liep ik naar haar toe, en ging terug naar stal.??!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:49

Niet in je eentje gaan klooien met join-ups als je niet eens weet wat de achterliggende gedachte is!!!!

Ik blijf erbij: enkel goede begeleiding kan je hierbij helpen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:51

leidt hem af ?
Geef hem een appeltje of wat brood terwijl je hem poetst en bouw het langzamer de duur van het poetsen op.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:51

Dat vind ik gewoon belonen voor het gedrag, krijg je gigantisch verwaande nesten van...

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:03

Waarom zou je hem moeten afleiden met brood en appels Terwijl je je paard poetst?

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:05

poes schreef:
R0X: klinkt alsof je het gewoon niet goed hebt aangepakt, als je consequent werkt met voedsel, gaat geen enkelpaard erom bedelen.

Klopt als een bus.
Ik verzorg deze paarden 1 keer per week. Dus ik kán ook niet zeggen, ik ga 3 x VD doen. Dus ja, ik heb het 1 keer gedaan, dus wel aangeleerd (dat gebeurt snel) en eigenlijk niet 'afgeleerd' ...
Dus nu heb ik een slim paardje dat om snoepjes vraagt Vingers aflikken . Eigen schuld dikke bult. Ach gut