trailer uitlenen of toch maar niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

trailer uitlenen of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:23

Ongeveer 1x per 2 / 3 maanden leen ik mijn trailer uit zodat een meisje uit de buurt met haar pony op wedstrijd kan gaan.

Nu hebben die mensen een Opel Zafira en wist ik dat veel van die auto's niet heel veel aan de haak mogen hebben.
Ik heb dus maar eens het kenteken genoteerd en de RDW meldt dat de auto 1050 kg mag trekken!!

Mijn trailer is een 1 3/4 trailer welke op papier 620 kg weegt, zij heeft een pony van rond de 1,47.
Bovendien heeft mijn trailer ook allerlei extra's als rubberen mat, trapbescerming, reservewiel.
Dus ik ben bang dat ze boven die 1050 kg gaan uitkomen.

Stel dat ze een ongeluk veroorzaken/ krijgen, kan ik dan naar mijn centen fluiten of krijg ik dit dan vergoed. Trailer staat wel in de verzekering, WA + nog 1 meer (kan even niet op de naam komen)

Doe ik er verstandig aan de trailer nog wel uit te lenen?

Stal_Fiore

Re: trailer uitlenen of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:29

In principe is het hun keuze, dus hun fout, dus hun verzekering die moet uitkeren.

Wat is het maximale laadgewicht van je trailer? Die mag namelijk niet zwaarder zijn dan de auto. Is de trailer wel lichter, dan mogen de auto en de trailer samen niet meer dan 3500 kg wegen. (tenzij de chauffeur een aanhanger rijbewijs heeft).

Er wordt dus helemaal niet gekeken naar het gewicht van dat moment, maar naar het maximale gewicht.

Trouwens het gewicht wat de auto mag trekken is niet het echte gewicht van de auto. Vaak mag een auto meer trekken dan hij weegt. Maar ze kijken naar het echte gewicht.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:38

de chauffeur is nog van de lichting dat deze gratis z'n E erbij kreeg.
Mijn trailer heeft een MTM van 1700kg, maar dat is voor hun nu helemaal niet van toepassing.
Zij mogen gewoon max 1050 kg erachter hebben hangen.

Krijg ik dan de dagwaarde weer, want dat zal ws niet veel wezen.
Ook al is de trailer van 2000.
http://www.wescotrailers.nl/www/text.php?id=6
het is het model PVT140

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:30

ik zou die trailer inclusief pony maar eens op de weegbrug zetten, dan weet je het gewicht in ieder geval vast. In principe is de trailer achter de auto WA verzekerd maar als ze te zwaar zijn weet ik niet wat de verzekering gaat zeggen als er wat gebeurd.
Wat voor pony gaat er in? het wil nog wel verschil maken als het een iele pony is of een zware haflinger.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 22:37

Het gaat niet om mijn auto en pony, wel om mijn trailer.
Het gaat om een normale new forest pony van ca 1.47
Zelf heb ik de trailer verzekerd en vroegen ze me bij welke auto deze hoorde.
Maar nu ik m uitleen gaat die verzekering niet op. Wellicht dat ik me dan kan beroepen op schade door derden?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:42

Jemig, ik heb eens een aantal berekeningen gedaan met trailers en kwam tot de conclusie dat er bijna geen auto is die een 2-paard trailer mag trekken met 2 paarden erin. Dus dat het zoiezo moeilijk is om je aan de regels te houden.
Wat wij onderling doen in zo'n geval: Jou auto ervoor ipv de hune en dan kun jij in de hune rijden terwijl zij dan wel de goede auto ervoor hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:43

De WA-verzekering van de trekkende auto geldt volgens mij voor schade aan derden maar schade aan jou trailer moet je dan, denk ik, met die mensen regelen..

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 06:36

Als ik zou mijn trailer alleen uitlenen als ik de mensen goed ken.
Daarnaast zou ik van hun een aantal zekerheden willen hebben.
1 hoe rijden ze (rijstijl)
2 wat weegt trailer
Combinatie op de weegbrug zetten! Bij voorkeur eerst je wagen leeg en direct daarna je wagen + gevulde trailer.

Ik had een trailer en een New Forest van 1.55m en die wogen samen 1100kg. Was een trailer van bijna 600kg en een de rest was paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:17

Ik zou de trailer niet meer uitlenen, tenzij een bezoek aan de weegbrug uitwijst dat de combi binnen de voorgeschreven gewichten blijft EN de chauffeur B-E heeft.
Leg dit ook netjes uit aan hen, zodat het ook duidelijk is dat je er niet op uit bent om hen te pesten, maar dat je ze wilt beschermen voor een hoop potentiële ellende. Onderschat de gevolgen van overbelading niet!! De boetes zijn fors en bij brokken verhaald de verzekering ALLE kosten op de chauffeur!!!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:21

Weet je zeker dat die Zafira niet meer mag trekken? Wij hebben er ook een en die trekt ieder jaar een hele grote 6 persoons caravan, wel iets zwaarder dan een trailer... Of hebben ze er niet zo'n sterke motor in zitten?

Als hij het écht niet mag trekken, dan zou ik hem niet meer uitlenen, kan gevaarlijke situaties veroorzaken!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:22

Het gaat ook om het laadvermogen. Als die boven het gewicht van hetgeen de auto mag trekken uitkomt, dan mogen ze er eigenlijk al niet mee rijden (het maakt dan niet uit of de bestuurder wel of niet een E rijbewijs heeft). Verzekeringstechnisch is het gewoon riskant want als ze een ongeluk veroorzaken (wel of niet door eigen schuld) wordt er van geen enkele kant uitgekeerd door de verzekering en ja, dan kun je dus fluiten naar je centen. Mocht het ooit onverhoopt gebeuren, dan kun je er een hoop ellende van krijgen. Ik zou het daarom al niet doen.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:24

Ik zou het niet doen, stel er gebeurd iets ....

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:31

Het maakt voor de verzekering niets uit wat de pony die vervoerd wordt weegt. Op een weegbrug zetten oid heeft dus ook geen zin.

Het gaat erom wat de trailer weegt en het maximale laadvermogen. En dat moet dus onder de 1050 kilo zijn. Wat voor pony of paard er ook in staat.

Ik zou het iig niet meer doen. Ik denk dat je zeker naar je geld kunt fluiten dan.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:34

Zo weinig voor een Zafira?
Dat geloof ik niet!

Maar ik leen mijn trailer niet heel snel uit.

Had hem net een week oud, uitgeleend aan een vrij onbekende van mij. (kende ik alleen via bokt) Trailer zou zelfde avond terug komen. Nou, niet dus! Heel laat op de avond een smsje dat de trailer de dag erop terug kwam...

En ik had het slot niet mee gegeven! Die nacht erg slecht geslapen...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:38

Kieffer schreef:
Weet je zeker dat die Zafira niet meer mag trekken? Wij hebben er ook een en die trekt ieder jaar een hele grote 6 persoons caravan, wel iets zwaarder dan een trailer... Of hebben ze er niet zo'n sterke motor in zitten?

Als hij het écht niet mag trekken, dan zou ik hem niet meer uitlenen, kan gevaarlijke situaties veroorzaken!

Ik heb het kenteken ingetoest op de site van de RDW, lijkt mij dat die voor iedere auto toch de echte gegevens vrijgeeft.
Als ik deze mensen zie dan zal ik het ze wel vertellen.
Afgelopen winter knoopten ze er een 2 paards achter met 2 pony's erin. ging dan wel om een ritje van 5 minuten, maar toch...
toen vroeg ik wat hun auto mocht trekken, maar dat wisten ze niet, zolang deze het maar kan doen was t antwoord.
Volgende week dan ben ik toch vrij op de dag van de wedstrijd, dan zal ik wel aanbieden te rijden.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:42

Als de auto het niet trekken mag.. Gewoon niet uitlenen, Annastasia!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:58

specificaties auto

Opel Zafira-A Y2.0DTH
Auto heeft als bouwjaar 2005

Motor:
Brandstof: diesel
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1995 cm3
Vermogen: 74KW

Massa& laadvermogen:
Massa leeg voertuig: 1.403 kg
laadvermogen: nvt
Toegestane maximum: 2.075 kg
massa voertuig

Aanhangwagen:
Maximum te trekken massa
ongeremd: 600kg
Geremd: 1.050kg

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:27

Tsjee! Weinig..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:29

heb op internet meerdere zafira's opgezocht en alles komt bij hetzelfde gewicht uit. dus geen foutje.
ga het ze maar eens vertellen dat het geen veilige combinatie is. Dat hun auto uberhaupt neit geschikt is een kar/trailer te trekken

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:34

Haha! Ja... Dat zal een domper voor ze zijn, zeg!
Denken ze zo'n mooie, grote auto te hebben..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:35

beter er nu achter komen dan dat ze wat overkomt.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:38

Ik leen mijn trailer niet uit.
Als ik iemand wil helpen, krijgen ze er mijn vriend (chauffeur) + zijn auto bij. Als er wat gebeurd krijg je alleen (hopelijk) de dagwaarde terug. Dus als er toch wat gebeurd, dan heb ik liever dat mijn vriend rijdt. Je heb het toch meer in de hand en je bent dan niet afhankelijk van een ander z'n verzekering.

Als je wilt weten hoe het met de verzekering zit, ivm uitlenen, dan kun je de maar beter even bellen ipv op bokt vragen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:39

gamblerlover schreef:
Het maakt voor de verzekering niets uit wat de pony die vervoerd wordt weegt. Op een weegbrug zetten oid heeft dus ook geen zin.

Het gaat erom wat de trailer weegt en het maximale laadvermogen. En dat moet dus onder de 1050 kilo zijn. Wat voor pony of paard er ook in staat.

Ik zou het iig niet meer doen. Ik denk dat je zeker naar je geld kunt fluiten dan.

even iets opzoeken voor je wat gaat roepen. Bij B-E gaat het om daadwerkelijk gewicht en niet om de papieren getallen. In dit geval gaat het zelfs om het trekvermogen van de auto en dan wordt er ook gekeken naar actueel gewicht (dus de weegbrug).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:41

als ik de verzekering bel. dan maken ze straks een aantekening en dan kan ik er alsnog naar fluiten. De kans is zeer groot dat zij bij dezelfde verzekering zitten, aangezien het om agrarische verzekering zit. en ze eigenlijk alle klanten persoonlijk kennen.
Dan komt er een schade geval binnen en dan denken ze: goh, had ik daar laatst niet een telefoontje over. eens even kijken. ja hier heb ik het. Nou daar wordt dus mooi niks uitgekeerd.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:45

Ik meen eigenlijk dat je moet kijken naar de getallen op de papieren, dus van de auto de maximum te trekken massa geremd en van de trailer de maximum massa. Tenminste dat is wat ze mij wijsgemaakt hebben bij het halen van m'n BE.