Parelli heeft een dvd over hoe je het beste een paard kunt vangen in de successeries. Heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven.
Ik wissel heel vaak van strategie. Ik kom ook vaak gewoon in de wei zonder mijn paard te vangen, alleen even aaien of een snoepje geven.
Ik roep mijn paard altijd voordat ik hem kan zien, maar wel dat hij me hoort. Als ik hem dan zie kan ik zien in wat voor bui hij is: staat hij met gespitste oren op de uitkijk, of staat hij nog steeds te grazen? Soms komt hij vanzelf, soms moet ik naar hem toe lopen, soms komt hij als ik een stukje naar hem toe heb gelopen.
Elke keer als hij naar me kijkt draai ik mijn lichaam weg en stop ik met direct aankijken en wend ik van mijn rechte lijn af, dat is de beloning voor kijken. Soms is dat genoeg op de dagen dat hij niet vanzelf komt om hem toch te laten komen.
Het belangrijkste is de aandacht vragen en vasthouden.
Als mijn paard totaal geen aandacht voor me heeft (wat zelden voorkomt) dan loop ik in een spiraal naar zijn achterhand, ipv naar de voorkant. Daar wordt mijn paard meestal nieuwsgierig van, zodat hij omdraait en me aankijkt. Draait hij niet om, dan sluip ik heel langzaam dichterbij en uiteindelijk tik ik de achterbenen aan met het halstertouw. Op het moment dat mijn paard zijn hoofd omhoog doet en een poging doet om te kijken wat er gebeurt, draai ik me om en loop ik weg, bij hem vandaan. Tot hij weer gaat eten of de aandacht verliest en dan herhaal ik dat.
Soms rent hij een paar rondjes, maar omdat ik de andere kant op loop kom ik hem uiteindelijk weer tegen. Soms maak ik er een spelletje van en rennen we lekker samen door de wei.
De truc voor mij is gewoon dat elke keer dat ik in de wei kom, mijn paard zoiets heeft van 'wat gaan we vandaag doen?', dat hij nieuwsgierig is.
En geen paard is elke dag hetzelfde, sommige dagen moet je het gewoon anders aanpakken.