aanstellerig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angelaa2

aanstellerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:46

Hee,

Ik heb last van een ''bang'' aanstellerig verzorgpaard, in de bak gaat het wel, maar altijd is er wel iets ''engs''.. Vind ik zelf heel vervelend, en word ik onzeker en rijd ik veel voorzichtiger.
Als ik de weg op ga is het hoofd omhoog snuiven en dribbelen.. Voetbalveld vond ze ook eng rondjes draaien en achteruit lopen kon er gewoon echt niet langs. En natuurlijk kwamen er weer 4 auto's aan, dus ik gewacht en toen maar omgedraaid want anders stonden we daar morgen nog, en aangezien we geen ongelukken wouden veroorzaken!
Maar ze heeft geen angst voor auto's etc. ze is wel gewoon verkeersmak (alhoewel paraplu's etc. wel weer heel eng zijn)
Als ik naar de manege ga om in de binnenbak te rijden wil ze ten 1e de bak niet in en ten 2e vind ze weer vanalles eng, gaat ze zich groot maken hinniken en het liefst galopeert ze de hele bak door Scheve mond
Ik wil heel graag volgend jaar een keer een wedstrijdje starten (onderling) om te kijken hoe ze scoort bij de jury in de B, gewoon puur om te kijken wat andere mensen van haar vinden en natuurlijk voor de plezierigheid.. maar als ze zo druk doet dan knaagt er iets bij mij of het wel verstandig is om te gaan. Vaak stelt ze zich ook aan.
Ze kan ook niet alleen binnenstaan dan sloopt ze het liefst haar eigen stal nog

Veel buitenrijden zal niet altijd gaan, aangezien ik bijna altijd in mijn eentje erheen ga en ik liever met z'n 2en ga, en er staat daarvoor ook een auto bedrijf en daar staan veel auto's en een hek die vaak rond half 6 dicht gaat Nagelbijten / Gniffelen

Sorry voor het lange verhaal, maar hebben jullie misschien tips om haar te kalmeren?
Ook met de shetlander is ze nogal druk, en nu is er niet echt een 2de paard om samen mee naar buiten te gaan.

(weet niet zeker of dit hier goed staat Bloos )

edit: iets toegevoegd

Lashios

Re: aanstellerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:44

mijn moeder is politie en ik heb op politie paarden gereden en veel van ze geleerd, koop een paraplu, laat zien aan je paard dat het niet eng is. Doe het vaak en bij verschillende enge dingen bijv een bal bij haar houden en hard praten naast haar.

niet opeens een bal naar dr hoofd gooien maar rustig eerst laten zien dan laten stuiteren en als ze die klaar voor is ga je voetballen en harde geluiden maken met de bal, hetzelfde met een paraplu (niet ermee voetballen natuurlijk) laat har snuffelen doe hem rustig open en dicht en later wat sneller.

je paard zal meer aan dit soort dingen wennen en minder bang zijn en ga niet alleen buiten rijden maar ook gewoon naast m lopen buiten en gewoon samen met je paard wndelen

maar natuurlijk het is een blijft een pony tegen koppigheid valt weinig te doen, das nou eenmaal hun levensdoel

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:48

Mischien eens schriktraining gaan doen? Lachen

En ik denk niet dat paarden zich zomaar aanstellen.
Vaak vind ze het of echt eng of ze hebben ergens last van (rugproblemen, spierproblemen)
waardoor ze dus proberen om onder het werk uit te komen omdat ze pijn hebben.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:59

Haar aan het werk zetten, zo vlug zijn in je eigen reacties op haar gedrag (zeker in de bak) dat ze gedwongen wordt de aandacht bij jou te houden, uiteindelijk zal er dan meer ontspanning in komen. Liever 15 minuten voluit vanalles en nog wat rijden dan dat je er een uur opzit waarvan nog geen 5 minuten de aandacht bij jou is.

Ik heb ook een paard gehad wat zich sowieso lastig kon concentrren, in t begin was ie al na 15 minuten 'leeg' in zn hoofd. En overal spoken zien.
Ik heb in het begin veel op de volte gereden, 100.000x die zelfde rot volte, maar wel met zn aandacht bij mij, niks niet die kop omhoog, opletten, totdat ie ging ontspannen en dan wat afwisselen in waar ik reed, telkens weer terug naar die ontspanning. Het duurde wel enige tijd, maar na enkele maanden kon ik zijn aandacht beter vasthouden maar vooral ook sneller weer terug eisen als hij iets zag. En zijn vertrouwen in de hele wereld groeide ook enorm, het leven was lang zo eng niet meer Tong uitsteken
Ze moet ook leren op jou te vertrouwen, als jij onzeker wordt merkt ze dat, 'oh dan zal het wel heel eng/intressant zijn idd, als baasje ook zenuwachtig wordt'

Hoe gaat het rijden bij de eigenaar?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:52

Ik ben de enigste die rijd, dus vandaar!
Veel buitenwandelen doe ik liever ook met z'n 2en omdat ik dat veiliger vind, maar er staan ook vaak van die rot auto's in de weg zodat ik er niet langs kan en ga ook niet elke keer vragen of ze weg mogen, omdat tenslotte hun bedrijf daar zit.
Maar ik heb nu ook les en het gaat wel goed, maar ze vind nog steeds vanalles eng en doet ook druk als ze naar buiten gaat of alleen staat..
ik ga die truc met de paraplu en bal wel een keer proberen, maar hoe kan je dat het beste doen? in de bak, paddock, wei en moet ze dan los of vast staan/gehouden?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:54

xMariekee schreef:
Mischien eens schriktraining gaan doen? Lachen

En ik denk niet dat paarden zich zomaar aanstellen.
Vaak vind ze het of echt eng of ze hebben ergens last van (rugproblemen, spierproblemen)
waardoor ze dus proberen om onder het werk uit te komen omdat ze pijn hebben.

Maar in de bak is het vaak niks ernstigs het is wel als er opeens een boer in het land loopt dan is dan eng, dan staat ze gelijk te kijken en als ze dan wat hoort dan rent ze het liefst ook weg. Door de lessen krijgt ze nu correcte spieren etc. en denk eerlijk gezegd dat ze verder geen last heeft van d'r rug, want ze loopt gewoon normaal en in de wei, met losgooien etc. doet ze ook niets raars.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:54

Heb je al eens een ander bit geprobeerd en het zadel na laten kijken? Dat bleek bij onze 'schat' de oplossing (het bit, het zadel was ok)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:54

TAO --> OPG.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:55

Je kan het gewoon in de bak leggen en steeds er omheen rijden.
Op een gegeven moment gaat ze het wel minder eng vinden.
Als ze het echt nog heel eng vind kan je het ook eerst nog in de wei leggen Knipoog

Een paard hoeft ook niet gelijk anders te lopen als die last van zijn rug heeft.
Zoekt ze ook echt dingen op om van te schrikken?
Kan ook heel goed een spierprobleem zijn..

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:58

xMariekee schreef:
Je kan het gewoon in de bak leggen en steeds er omheen rijden.
Op een gegeven moment gaat ze het wel minder eng vinden.
Als ze het echt nog heel eng vind kan je het ook eerst nog in de wei leggen Knipoog

Een paard hoeft ook niet gelijk anders te lopen als die last van zijn rug heeft.
Zoekt ze ook echt dingen op om van te schrikken?
Kan ook heel goed een spierprobleem zijn..

Ik weet niet echt of ze ze opzoekt, het is meer als er in de wei ernaast opeens koeien staan is het eng, na een rondje, maar ze doet het ook als je er zonder zadel op zit of als je ernaast loopt..
Maar als er iets mis was dan had de eigenaresse het dénk ik ook wel gezien?!
En met de les loopt ze gewoon heel relaxt, en zei merkt ook niks ''aparts'' aan haar..
Het zit volgens mij ook een beetje in haar bloed dat angstige gedrag

Oja ze had ook een soort kale plek op haar schoft, die is een tijd geleden ook bekeken en onderzocht maar dat was ook niet schadelijk

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:11

Lashios

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:15

angelaatjuh schreef:
Ik ben de enigste die rijd, dus vandaar!
Veel buitenwandelen doe ik liever ook met z'n 2en omdat ik dat veiliger vind, maar er staan ook vaak van die rot auto's in de weg zodat ik er niet langs kan en ga ook niet elke keer vragen of ze weg mogen, omdat tenslotte hun bedrijf daar zit.
Maar ik heb nu ook les en het gaat wel goed, maar ze vind nog steeds vanalles eng en doet ook druk als ze naar buiten gaat of alleen staat..
ik ga die truc met de paraplu en bal wel een keer proberen, maar hoe kan je dat het beste doen? in de bak, paddock, wei en moet ze dan los of vast staan/gehouden?

gewoon op verschillende plekken doen dan went ze er overal aan

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:18

@ oké ga ik proberen Lachen bedankt voor je tip Pling

@ xMariekee, ze heeft alleen dus last van kijkerig heid, rest van de sympthomen die voor kunnen komen die kan ik bij haar niet ondervinden..

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:21

Oke, gelukkig maar! Haha!
Dan gewoon proberen 'enge' dingen in de bak te zetten idd..
Hopen dat het daarmee minder word Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:27

Je geeft zelf nochthans het probleem al aan..

Citaat:
Vind ik zelf heel vervelend, en word ik onzeker en rijd ik veel voorzichtiger.

Paard ziet iets vreemd en kijkt op, jij denkt "ooh nee, niet weer" en begint zelf al doembeelden voor te stellen in gedachte, je denkt zelf aan was er allemaal wel niet zou kunnen gebeuren, waardoor je voorzichtig gaat zijn in de hulpen die je geeft. Gevolg is dat paard door jou onzekerheid direct het verband legt tussen het vreemde dat hij gezien heeft en de reactie die jij daarop hebt, waardoor ie denkt "ooohow, baas is er ook al bang voor, reden te meer om er schrik van te hebben".

Mijn idee? Eventjes je verstand op nul zetten en een no-nonsense aanpak gebruiken. Paard hoeft niet te kijken naar iets als jij niet zegt dat hij mag kijken, dus als hij kijkt? Benen erbij en vooruit, durf hem er eens op door te pakken en blijf niet hangen in het voorzichtige rijden. Hij stelt zich aan, jij bent niet akkoord, dus laat hem dat ook maar eventjes kort en héél duidelijk weten. Heeft ie meteen ook weer wat meer duidelijkheid van jou en wordt hij ook een pak zekerder..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:30

een paard kan zich niet aanstellen, dus misschien is je paard echt bang? wat straal je zelf uit? ben je zelf een goede leider? want als jij niet reageert op iets `engs` zal je paard vaak ook niet reageren omdat ie op je vertrouwd dan...

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:35

ik zou gaan voor een Schriktraining, kun je op meerdere plekken volgen, zou het met eigenpaard doen. leren jij en je paard om met situaties om te gaan.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:36

tantjeuh schreef:
Je geeft zelf nochthans het probleem al aan..

Citaat:
Vind ik zelf heel vervelend, en word ik onzeker en rijd ik veel voorzichtiger.

Paard ziet iets vreemd en kijkt op, jij denkt "ooh nee, niet weer" en begint zelf al doembeelden voor te stellen in gedachte, je denkt zelf aan was er allemaal wel niet zou kunnen gebeuren, waardoor je voorzichtig gaat zijn in de hulpen die je geeft. Gevolg is dat paard door jou onzekerheid direct het verband legt tussen het vreemde dat hij gezien heeft en de reactie die jij daarop hebt, waardoor ie denkt "ooohow, baas is er ook al bang voor, reden te meer om er schrik van te hebben".

Mijn idee? Eventjes je verstand op nul zetten en een no-nonsense aanpak gebruiken. Paard hoeft niet te kijken naar iets als jij niet zegt dat hij mag kijken, dus als hij kijkt? Benen erbij en vooruit, durf hem er eens op door te pakken en blijf niet hangen in het voorzichtige rijden. Hij stelt zich aan, jij bent niet akkoord, dus laat hem dat ook maar eventjes kort en héél duidelijk weten. Heeft ie meteen ook weer wat meer duidelijkheid van jou en wordt hij ook een pak zekerder..

Ja, het is ook stukken minder geworden dat onzekere tijdens het rijden, want nu heb ik iets van het is niet eng doorrijden, vanmiddag lag mijn vest op de reling en paard die in de bak ernaast stond had hem gepakt en zwaaide hem op de grond, zei stond abrupt stil van wat is dat.. (ik had het toen niet gezien)
Mijn grootste probleem is eigenlijk als ik naar buiten ga echt dan spat ik gewoon van de zenuwen, ook als ik ernaast loop doet ze al druk, ze beukt ook zo je hoofd aan de kant als zei iets perse moet zien (word ik wel boos op der). Hetzelfde probleem met springen daar ben ik best angstig voor en ja dan weigert ze ook.. Als ik vertrouwen in een paard heb dan doe ik het wel (wat hogere sprong), maar omdat zei soms zo angstig is heb ik denk ik te weinig vertrouwen in haar met springen..

Morgen ga ik denk ik maar eens met die paraplu beginnen en een stuk plastic

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:39

migomirre schreef:
ik zou gaan voor een Schriktraining, kun je op meerdere plekken volgen, zou het met eigenpaard doen. leren jij en je paard om met situaties om te gaan.

Ik weet alleen niet of de eigenaresse het goed vind want zei zou mij dan moeten vervoeren en het paard, weet niet of ze dat wil en waar dat precies is etc.
Het liefst zou ik thuis dus willen oefenen..

RiannevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:22

Zelf vind ik het erg lastig om te bepalen wanneer het aanstellen of echt angst is. De ene keer laten kijken en de andere keer niet laten aanstellen.. Vandaag kwam ik er wel achter dat heel veel bij mijzelf vandaag komt. Als iets in het verleden is gebeurd en een soortgelijke situatie komt voor, dan begin ik in mezelf meteen te denken 'daar gaan we weer' . Als ik dat niet doe, dan gebeurd het ook niet. Paarden kunnen blijkbaar heel goed gedachten lezen Lachen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:27

angelaatjuh schreef:
migomirre schreef:

Ik weet alleen niet of de eigenaresse het goed vind want zei zou mij dan moeten vervoeren en het paard, weet niet of ze dat wil en waar dat precies is etc.
Het liefst zou ik thuis dus willen oefenen..

Waarom doe je dat dan niet? Ik leg elke maand wel eens een 'trailparcours' aan in de bak. Vlaggen, landbouwplastic (balken op de zijkanten leggen), stoelen, blauwe bloemmetjes, bedenk het maar, alles wat je kunt vinden in de bak zetten en rijden maar!

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:53

migomirre schreef:

Het liefst zou ik thuis dus willen oefenen..[/quote]

Waarom doe je dat dan niet? Ik leg elke maand wel eens een 'trailparcours' aan in de bak. Vlaggen, landbouwplastic (balken op de zijkanten leggen), stoelen, blauwe bloemmetjes, bedenk het maar, alles wat je kunt vinden in de bak zetten en rijden maar![/quote]

Zou ik eerst alleen op schriktraining gaan, zonder eigen paard. leer je wel hoe jij je moet gedragen tijdens een dergelijke schriksituatie.
eigen houding is ook zeer invloedbaar op het paard. soms kun je onbedoeld zelf angst uitstralen. wat weer resulteerd in een angstig paard. wil ik niet mee zeggen dat je het niet goed doet, maar soms reageert een paard op hele kleine signalen van de ruiter.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:38

[/quote]

Het liefst zou ik thuis dus willen oefenen..[/quote]

Waarom doe je dat dan niet? Ik leg elke maand wel eens een 'trailparcours' aan in de bak. Vlaggen, landbouwplastic (balken op de zijkanten leggen), stoelen, blauwe bloemmetjes, bedenk het maar, alles wat je kunt vinden in de bak zetten en rijden maar![/quote]

Ik heb wel eens dingen gedaan, zoals smalle doorgang met dekens erop, doet ze super.. maar erop heb ik nog niet geprobeert. Maar ik weet ook niet precies hoe ik het moet doen en daarom vraag ik tips wat verder nog zou kunnen helpen dat ze buiten wat minder onrustig/aanstellerig is.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:43

Je zult zelf zekerder op je paard meoten gaan zitten. Dan loopt ze overal langs. Schriktraining kan je daar bji helpen omdat jij leert dat het paard jou kan vertrouwen als jij je zekerder opstelt.
Ik heb zelf iets soortgelijks ervaren. Ik ben een tijdje onzeker geweest als ik op een paard stapte, dit was voor de meeste paarden die ik reed geen probleem, maar een grote merrie had er wat meer moeite mee. Eerste 10 minuten was altijd racen. Erna kwam geleidelijk wat ontspanning, maar de echte band kwam pas later. Ik wilde erg graag dat paard kunnen rijden en heb geleidelijk wat zelfvertrouwen bijgekregen. Na een half jaar reed ik een keer met haar door het bos komt er een grote vrachtwagen onze kant op op een zandpad, met aan beide kanten naast ons een sloot met daarnaast weer prikkeldraad. We konden of terug of erlangs. Ik koos voor erlangs, want terug zouden we toch wel opgaan als het paard neit zou willen en ik wilde ook wel naar huis. Ik voelde dat ze er langs wilde met mij, dus heb doorgezet. Slechts drie passen toen ze naast de vrachtwagen liep was ze wat zenuwachtig maar 1 pas voorbij de vrachtwagen en ik had weer aanleuning en een ontspannen paard onder me. Dit is dus echt allemaal op basis van vertrouwen en dat moet je ontwikkelen. geef het de tijd.