wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:47

ik weet niet of het hier goed staat... anders excuses (ik vond het hier het beste staan... Schijnheilig )

eerst even wat info :
Het gaat hier over zen. Hij is bijna 4 jaar en super lief. Tijdens het rijden gaat het tot nu toe goed. Zolang je niet te veel van hem vraagt vind hij het best. Zodra je iets meer vraagt gaat hij helemaal uit zijn naat.
hij staat er al vanaf toen hij veulen was en is al die tijd al in mensen handen geweest.
ik verzorg hem nu een half jaartje en er is echt een super goede band tussen ons!

zen jaagt dus echt iedereen (de paarden he Knipoog ) de wei uit. Dat doet hij niet echt zachtjes aan. Maar hij vliegt er gelijk opaf met zijn oren in zijn nek. We wouden afgelopen zondag onze jaarling er bij zetten dus hield ik hem (zen) aan de longe voor het geval dat hij aanviel. Nou dat hebben we geweten.Hij wou er opaf vliegen en hem gelijk een dreun verkopen. de eigenaar heeft de jaarling weer gepakt en terug op stal gezet.Ze staan zo 'ie zo al naast elkaar in de stal en ook gescheiden in de wei (er zit een hek+stroomdraat tussen). Maar nu durven we ze echt niet bij elkaar te laten. Geen enkel paard! Hij heeft een tijdje bij een merrie in de wei gestaan maar daar kroop hij na een tijdje gewoon op. Daarna heeft hij bij een oude shetlander merrie gestaan en die heeft hij later ook de wei uitgejaagt. Maar voor mensen is hij heel erg lief!

heeft iemand tips.... ?? of wie heeft het zelfde meegemaakt (of maakt het nu mee)

groetjes nathalie

Lashios

Re: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:33

Dat valt volgensmij niet af te leren... Het is het paard zijn karakter, volgensmij wil hij gewoon laten zien dat het zijn wei is en niemand anders erin mag komen. Dominant en een echte territorium verdediger... misschien vragen aan de dierenarts ofzo want je kunt het nooit zeker weten ^^

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 18:34

dit is gewoon dominatie ?
ik had ook niet het idee dat het af te leren is. Maar misschien hoe andere er mee omgaan. Of hoe je het beste met hem om kan gaan etc.

bedankt voor je reactie

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:39

Mijn ruin is ook zo, die jaagt ook alles wat ie tegen komt uit zijn wei. Ik zag m laatst een paar reeen "wegjagen" van zijn stukje land Vork
Wij houden hem gescheiden van de andere paarden door er een draad tussen te spannen. Hij heeft al een paar keer mn merries flink hard getrapt en ook de shetlanders van de buurman bijna vermoord, dus wij nemen geen risico meer en zetten hem apart.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 18:48

ohh gelukkig (nou ja helaas voor jou) bestaan er dus nog meer van die 'moordenaars'!!
julie houden hem dus ook gewoon appart.

THExUSED

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:18

Als het dominantie is (wat waarschijnlijk wel zo zal zijn) heb je geluk dat hij niet dominant is naar mensen!
Ik zou even aan de DA vragen wat eraan te doen valt Lachen

Lashios

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:20

THExUSED schreef:
Als het dominantie is (wat waarschijnlijk wel zo zal zijn) heb je geluk dat hij niet dominant is naar mensen!
Ik zou even aan de DA vragen wat eraan te doen valt Lachen

ja idd maar dat betekent dat je lief bent voor je paard

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 19:25

nee hij is absoluut niet dominant naar mij.... (maar hij heeft het volgens mij niet echt op de (vrouw van de) eigenaar... laatst gaf hij een bok gericht naar de eigenaar en hapt ook wel eens naar haar)
nee hij is tegen mij echt heel lief. Ik ben ook veel bezig met monty robberts. Dat werkt echt super bij hem. Ook ben ik een klein beetje begonnen met VD.
Ik zal eens de DA bellen (nou ja laten bellen Knipoog )