Mijn pony is mijn moeder de baas..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Mijn pony is mijn moeder de baas..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 23:01

Nou de titel zegt het eigenlijk al maar ik zal het nog even verder uitleggen.
Sinds vorig jaar april heb ik een (nu) 4 jarige nrps pony. In het begin kon mijn moeder het ook wel goed met mijn pony vinden en ging ze af en toe wel eens met me mee om uit te stappen of om haar te longeren.
Na een tijdje begon mijn pony heel erg te klieren tijdens het longeren, daar is het uit eindelijk ook goed mis gegaan waardoor mijn moeder een beetje bang werd voor mijn pony. (voor het hele verhaal: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=123&t=876844)
Ik ben toen samen met haar aan de slag gegaan om haar over die angst heen te helpen en om mijn pony weer naar haar te laten luisteren.
Dit ging een hele tijd goed, mijn moeder longeerde vrijwel alleen nog als ik er bij was en voor de rest wandelde ze wat met mijn pony. Maar na een tijdje wou ze eigenlijk ook wel op mijn pony rijden, terwijl het longeren alleen nog niet echt wou, dit vond ik dus niet goed maar heb voor haar geregeld dat ze 1 keer in de week (of soms vaker) op de haflinger die ik er nog naast rijd mag rijden, en dat ze dan af en toe op mijn pony uitstapt en dat we dit langzaam opbouwen..
Nou heb ik sinds een paar weken blokstage, door die blokstage en mijn bijbaantje die ik er nog naast heb, heb ik 2 dagen in de week weinig tot geen tijd voor mijn pony. Op 1 van die dagen gaat mijn moeder naar mijn pony en doet ze die haflinger ook.
Omdat het longeren de laatste keren wel aardig ging (ze draaide soms nog wel om maar viel me moeder niet meer aan), mocht ze het van mij wel weer alleen proberen. Dit ging 1 of 2 keer goed en nou begint de ellende weer. Mijn pony verzet geen stap meer voor mijn moeder tijdens het longeren, wat dus naar mijn idee een teken is dat ze boven mijn moeder staat en ze de bevelen van mijn moeder dus niet wenst op te volgen.
Nou weet ik dus dat dit een stap te ver was en mijn moeder houd het dus voorlopig maar weer even bij wandelen en poetsen.
Ik vind het heel erg moeilijk om mijn moeder te helpen om met mijn pony om te leren gaan, maar ik wil het wel graag want dit is zo ook niet goed.
Mijn pony is in de kudde de laagste in de rangorde (dit ivm haar leeftijd, ze is de jongste, en dat ze er als laatste bijkwam), ik denk dat dit ook een rol speelt. Omdat mijn moeder erg onervaren is met jonge paarden en ze waarschijnlijk onbewust heeft aangegeven dat mijn pony haar leider mocht zijn. Ik vind dat dit probleem zo snel mogelijk moet worden opgelost want het loopt een keer uit de hand, maar ik weet niet zo goed hoe..
Mijn pony doet voor mij alles en ze weet ook heel goed dat ik de baas ben, en ik heb zelf ook nog nooit gehad dat een paard/pony zo over mij heen liep als dat mijn pony bij mijn moeder doet, hierdoor vind ik het nog moeilijker om te begrijpen in wat voor positie mijn moeder staat..
Heeft iemand misschien nog tips voor mij om dit probleem op te lossen?
Houd er aub wel rekening mee dat mijn moeder werkt en het huishouden doet en dus maar af en toe tijd heeft om naar mijn pony toe te gaan. Ook ben ik vaak aan het werk of op stage op de momenten dat mijn moeder tijd heeft (behalve in het weekend maar dan heeft mijn moeder ook niet altijd tijd).

Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal Knipoog

Liiesjjj

Re: Mijn pony is mijn moeder de baas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:06

Misschien is het een idee om iemand die verstand heeft van jonge paarden met jou moeder te laten meegaan.
Ik weet niet wat jou moeder allemaal doet en laat als ze bij jou pony is, maar jou moeder moet weten dat ze dit soort gedrag niet moet accepteren.
Met longeren zou ik even wachten, eerst wandelen, enge dingen in de wei leggen en je paard erlangs leiden.
Als je paard merkt dat het niet eng is bij jou moeder en jou moeder het niet eng vind, dan kun je weer gaan longeren.
Dit opbouwen van 5 min elke kant tot zolang je altijd doet.
Als het goed gaat dan moet ze gewoon stoppen, niet wachten tot het minder gaat, want dan ben je te lang doorgegaan.
Als ze na een tijdje een paar minuten op elke kant kan doen en je pony luisterd goed naar haar, kun je je moeder er wel oplaten.
Eerst alleen met uitstappen en dat bouw je dan steeds een beetje op.

Lashios

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:27

volgens mij is je moeder onzeker als ze alleen bij je paard is, paarden voelen dat aan en weten dat ze lekker de baas kunnen gaan spelen.
Je moeder moet gewoon doorgaan met dingen doen (ik zou wel wachten mt longeren) zoals naar wei brengen poetsen en even wandelen en ALS je paard dan iets doet moet je moeder duidelijk laten merken aan het paard dat ze het niet pikt, je paard is nu eigenlijk gewoon je moeder aan het pesten omdat ze toch niks kan doen.

ook jij kunt je moeder helpen met leren hoe je dat laat merken en anders kun je daar op het internet veel van vinden hoor ^^

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:05

als je moeder echt serieus met je pony aan de slag wil dan is het raadzaam om een cursus grondwerken te gaan doen (bijvoorbeeld bij Petra Vlasblom)
Je pony weet gewoon dat hij je moeder de baas is en om ongelukken te voorkomen kan ze beter niet meer met die pony omgaan tot ze weet hoe het moet. Zolang je moeder nog niet het overwicht op je pony heeft (en dan bedoel ik niet door schoppen en slaan maar door goed leiderschap) en de pony dan ook respect voor je moeder krijgt, zou ik je moeder niet alleen met de pony aan de slag laten gaan en er hulp bij zoeken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:48

Hoi Hilde

Een cursus grondwerken zou idd goed kunnen helpen, er wordt wederzijds vertrouwen en respect opgebouwt.
Ik heb eventueel nog wel een adres voor je van een mevrouw die hierin les geeft.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 13:52

Ik zou dan eerst eens moeten overleggen met mijn moeder of ze het zo belangrijk vind dat ze er geld voor wil betalen.. Mijn moeder is namelijk gestopt met lessen op de manege ivm dat ze hier gratis kon rijden..
Maar in ieder geval bedankt voor de tips en ik zal het er zeker met haar over hebben Lachen