Steets opeens weg rennen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Steets opeens weg rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:23

Hoi Bokkers.
Ik verzorg een heel groot Koudbloedpaard,
Ze Heet weidelief, Ze is heel lief en soms ontdeugendt.
Ze is ook erg sterk, Als je met weidelief door de weiland loopt of in een bak ( gewoon afgezet en gras )
Of buiten loopt, het maakt niet uit waar. maar ze heeft dan opeens dat ze moet weg rennen.
Ze rent dan opeens keihardt weg ze trekt je de halstertouw uit je handen en rent een stukje weg dan blijft ze gewoon weer staan en kan je haar zo pakken, maar je kan haar ook niet vast houden als ze weg rent want ze is echt kei sterk, en als het moet trekt ze je gewoon de handen stuk Nagelbijten / Gniffelen Met rijden is het geen probleem niks aan de hand maar ff lopen aan het halstertouw dan is ze weg.
Ze doet dit niet achter elkaar maar af en toe trekt ze opeens het touw uit je handen en WROEM!! ze is een stukje verder op.
Ze blijft dan ook schaap achtig kijken, ze doet het neit alleen bij mij maar ook bij de eigenaar zelf.
We weten dat ze nergens van schrikt of bang voor is. he is haar tik gewoon denken we.
Sorry voor het lange verhaal. ik hoop dat de mensen tips hebben. voor weidelief Clown

kars

Re: Steets opeens weg rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:00

hoi, als ik het verhaal zo lees weet ik zo ook niet echt wat het is, maar het kan ook wel zijn dat hij het gewoon doet om jullie te grazen te nemen, worden jullie dan ook boos? want ik denk dat dat namelijk geen opsie is. dat is het moeilijke van koudbloeden daar zie je het vaak niet aankomen!! veel sucses ermee groetjes

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:24

Ik denk dat ze het doet om jullie uit te proberen.
Misschien is het een idee om haar vast te maken aan een longeertouw, als ze er dan vandoor gaat, dan heb je toch nog meer controle.
Als ze het doet moet je ook echt goed boos worden, want als ze dit flikt op een drukke weg, je weet maar nooit of er een auto tegenaan botst..

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:16

Hooi,
We zijn vaak boos geworden,
maar dit helpt ook niet.
Uitproberen moet ze nooit doen bij de eigen baas,
de baas wordt dan goed boos en doet ze het niet meer
want er zijn natuurlijk altijd gevolgens van een goeie tik als ze het bijvoorbeeldt nog en x doet.
Maar bij deze sitiatie helpt het niet,
Ik ben nu flink bezig met lopen in de wei omdat ik weidje = ( weidelief ) pas net heb mag ik nog niet naar buiten..
Als ze het nu doet loopt ik terug op de zelfde plaats waar ze het deedt maar dan doet ze het niet meer..
het is heel raar dat ze het doet, want ze is altijd onwijs lief enz!" Lachen Knipoog We houden het idd goed in de gaten..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:39

probeer een om het touw over haar neus te bevestigen, als ze gewoon meeloopt hangt eht touw los, maar als ze wegrent kreegt ze dus druk op haar neus (snappie) misschien is ze daar een beetje van onder de indruk..

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:14

Ja, als het niet werkt wat EmptyWords zegt, kun je misschien (als je paard daar niet gevoelig voor is Knipoog) het met een hengstenketting ''afleren'' niet door middel van slaan of heel hard trekken! maar misschien is ze onder de indruk van dat gerammel van die ketting, of anders doe je hem er ook voor langs en dan moet je wel opletten dat je niet te hard trekt! je kan hem ook door het ene halster ''gat'' doen naar de achterste en dan vast klikken aan het rondje en als ze weg wilt rennen trek je daar zacht aan.
Wij zetten de ene hengst vaak zo buiten omdat hij nogal jolig is Rolleyes

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:22

ik heb ook een poosje een merrie gehad die dat deed, maar die rende van je weg in de weide. en de ene keer wel en de andere keer weer niet. Ik heb ook nooit kunnen achterhalen waarom ze dat ineens ging doen. Ik ben het wel eens met de tip om een hengstenketting te gebruiken, zeker bij een belg, die zijn als zo sterk. En mijn tip als je het niet houd, vooral loslaten en niet ten kosten van jezelf vast blijven houden, dat win je nooit en je hebt er alleen maar problemen van (kapotte handen of nog erger)

groetjes Leonie

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:49

Je kunt idd. misschien beter een hengstenketting gebruiiken, aangezien ze nogal sterk is. Komt ze genoeg buiten, of heeft ze misschien energie over?? Verder zou k 't ook niet weten Clown
Veel succes ermee

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:53

Ja kan ook met paardensnoepjes gaan werken/iets anders lekkers. Als ze braaf naast je loopt en blijft lopen geef je haar iets. Dan houdt je halt. Stopt ze? weer een snoepje. En dan ga je allemaal oefeningen doen. Waarschijnlijk gaat ze het leuk vinden en wil ze neit meer bij jou weg. En anders ik heb begrepen dat je haar toch weer te pakken krijgt dan laat je haar gewoon die 2stappen weglopen;). Van een hengstenketting ben ik geen fan. Bij mijn pony doet het meer kwaad dan goed. Vind ik. Maar dat is mijn mening:)

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:51

hoi
het heeft geen zin om bij weidelief om dit te doen ze diet het ook bij haar eigen baas zo is ze altijd al geweest
bij ons doet ze het ook dus het helpt niet om dat te doen
je kan beter gewoon vast zeten dan kan ze niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:55

Grondwerken, daar zou ik aan beginnen. Ze is op dit moment te veel bezig met dingen in haar omgeving. Ze moet op jou gefocussed zijn. Dus ga met haar stappen (begin in een bak of een afgesloten stuk wei) en leer haar volgen. Ga plotseling naar rechts of links en blijf onvoorspelbaar zodat ze goed op moet letten. Vervolgens leer je haar ook achterwaarts te gaan, als jij dat wil moet ze een paar meter achterwaarts. Net zo lang tot jij zegt stop. Boos worden als je haar weer te pakken hebt heeft ABSOLUUT geen zin, dit wekt alleen maar angst en frustratie op!!! Wat je wel kan doen is als je voelt dat ze weg wil rennen even heel streng achteruit zetten op dreigende manier.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:57

Ben ook niet helemaal een voorstander van een hengstenketting en al helemaal niet van dat gevoer. Ze weet waarschijnlijk gewoon goed wat ze moet doen en als ze het herhaaldelijk doet is het waarschijnlijk niet dat ze ergens van schrikt. Misschien is het een oplossing om toch even een hengstenketting te gebruiken en dan gewoon een boogje erin houden zodat ze als ze plotseling weg rent ze een ruk krijgt en waarschijnlijk schrikt en het niet zo heel snel weer zal proberen.

_x_NiNi_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:14

Hoi ,
Ik heb wel een tip:
Ga wandelen aan het hoofdstel dan zal ze een stuk minder sterk zijn, waarschijnlijk.
Ik zou niet weten waarom...
Misschien heeft ze te veel energie ofzo ?
Nouja ik hoop dat je er wat aan hebt Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:17

_x_NiNi_x_ schreef:
Hoi ,
Ik heb wel een tip:
Ga wandelen aan het hoofdstel dan zal ze een stuk minder sterk zijn, waarschijnlijk.
Ik zou niet weten waarom...
Misschien heeft ze te veel energie ofzo ?
Nouja ik hoop dat je er wat aan hebt Ja

En wat als ze aan de kletter gaat en op het touw/teugel stapt? Dan is de mond ook meteen aan gort Scheve mond

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:22

ze word bit loos gereden

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:24

bij haar heeft dat geen zin ze gaat er zelfs met de baas vandoor ze moet gewoon vast gaan zeten want je doet het ook bij ons ze krijgt hem toch niet onder controlen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:24

tJa.. Dat grondwerken is toch wel de gouden tip Knipoog
en het is steeDs niet steeTs Lachen

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:25

Hoofdstel is idd geen goed idee.
Snoepjes ben ik ook geen fan van.. krijg je dalijk een knol die elke keer aan je zakken hangt, of dat paardlief geen stap meer zet als je geen snoepjes voert..
Hengstenketting vind ik wel een goed idee.
Maar je moet uitkijken hoe je ermee omgaat.
Als je wilt dat je paard meeloopt moet je niet gaan trekken, want dan straf je um af doordat de ketting strakker gaat staan.
Als je altijd je paard meetrekt als het ware moet je um eerst gaan leren (en jezelf) om mee te lopen als het touw slap is.

Als ze dan aan de kletter gaat meteen ingrijpen, trek zo hard als je kan en zet een harde stem op.
Heb je haar goed bijgehouden moet je haar natuurlijk niet weer gaan schoppen of slaan, want ze heeft zijn straf al gehad omdat de ketting aangespannen word.
Loop weer rustig verder, doet ze het weer, concequent blijven en zelfde reactie geven.
Als ze netjes loopt natuurlijk belonen.

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:28

dat paard is te sterk voor haar geloof mij nou ik hoorde van iemand dat ze nog geneens een shetlander kon houden

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:29

wij kunnen hem al niet houden en we kennen dat paard al heel lang en wij proberen ales maar het paard is gewoon eigenweis en dat blijft zo

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:29

En toch helpt gronwerken Knipoog
Maar als je het allemaal al weet.. waarom open je dan een help-topic? Knipoog

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:30

meagen schreef:
dat paard is te sterk voor haar geloof mij nou ik hoorde van iemand dat ze nog geneens een shetlander kon houden

Shetlanders kunnen ook ongelovelijk sterk zijn hoor.

Maar misschien is het paard niet het probleem maar de eigenaar en de verzorgers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:31

meagen schreef:
wij kunnen hem al niet houden en we kennen dat paard al heel lang en wij proberen ales maar het paard is gewoon eigenweis en dat blijft zo

Dan moet je een professioneel iemand inschakelen. Als je zo door blijft gaan en je erbij neerlegt kan je paardlief met een jaar als probleempaard verkopen. Daarnaast kan een paard eigenwijs zijn maar dat kan ook op een leuke manier, mijn merrie is ook eigenwijs. Maar niet ten koste van mij. In het begin dat ik haar had wou ze ook de baas spelen, maar door grondwerk hebben we dit overwonnen en zijn we nu een leuk team Knipoog

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:31

Elma_ schreef:
En toch helpt gronwerken Knipoog
Maar als je het allemaal al weet.. waarom open je dan een help-topic? Knipoog

Omdat degene die nu de heletijd reageerd (megan?) niet de topic starter is.

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:32

ze moet gewoon dat paard vast zeten en aleen maar bosrstelen wand ze wil van alles maar je kan niet alles met dat paard en zeker niet naar buiten aan de had hij is al een paar keer weg gelopen bij ons en dat blijft hij doen