Buitenrijden is niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marieke84

Buitenrijden is niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:00

Moet ik hier even wat frustratie kwijt, mijn oud paardje waar ik altijd mee ging wandelen is gestorven en ik was op zoek naar een nieuw paardje om te rijden en weer mooie wandelingen mee te maken. Ik zoek iets recreatief en telkens als ik een pm stuur naar iemand die een recreatief paardje te koop heeft staan, die zogezegd super goed wandelt (en vaak niet graag pistewerk doet) dan krijg ik een berichtje terug:

We zouden ons paardje liever verkopen aan iemand die er echt mee rijdt en niet alleen wandelingen.

Dat is me nu al een paar keer overkomen en kan hiervan de muren opkruipen! Alsof wandelen niet rijden is en het paard geen goed leven zal hebben.
Mijn paarden hebben een supergoed leven en zijn echt enorm gelukkig, de paarden zelf bloeien open op wandeling (maar dat hoef ik jullie niet te vertellen zeker)

Ik versta het echt niet goed, wat moet je doen om een goed wandelpaardje te kopen zonder dat de mensen denken dat je hem maar juist op de weide zal zetten en het paard een zielig leven zal hebben...
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 08-04-09 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: wandelen veranderd in buitenrijden in de titel

PoelieWoelie

Re: wandelen is niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:02

Je zou juist denken dat iemand liever een koper heeft die ermee wandelt toch?

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:06

Tja, waarom zou alleen wandelen betekenen dat het paard niet goed verzorgd wordt. Dat vind ik wel een erg kromme manier van denken.
Ik zou het juist fijn vinden om mijn paard weg te doen aan iemand die lekker met hem de buitenlucht in gaat. Mijn paard vindt het heerlijk om buiten en weg van stal te zijn, van alles te zien etc.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:07

Vind het wel apart dat mensen hun paardje niet aan je willen verkopen om die reden.
Wandelen kan een paard net zo leuk vinden, lijkt mij.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:09

dacht ook ik, maar blijkbaar niet?
Moest ik paard zijn zou ik toch ook kiezen voor een mooie wandeling ipv van rondjes in de bak....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:09

Zolang de topruiters hun paarden hele wandel-sessies laten ondergaan zal het niet zo slecht zijn.
Denk dat het meer zegt over de verkopers dan over jou.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:10

Ik vind wandelen ook heerlijk. Net als fietsen met de paarden. Na het longeren 'wandelen' we nog even uit. Ik snap niet wat hun probleem is Verward

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:10

Ik zou mijn paard ook niet verkopen aan iemand die alleen wandelt. Maar dat is ook puur omdat ik wedstrijdpaarden heb. Die zie ik persoonlijk ook liever naar de fanatieke ruiters gaan.

Daarnaast ben ik ook totaal niet van het wandelen met een paard, dan kun je net zo goed een hond kopen.

Maar dat neemt niet weg dat jij minder voor je paard zou zijn dan een ander voor zijn paard. Met wandelen heeft het paard het echt niet slechter dan een ander. Een paard vind het vast fijn om eens een ritje aan de hand te maken, ipv jij erop. Maar omdat nou regelmatig te doen?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:11

Even voor de duidelijkheid: het begrip "wandeling" wordt in Belgie gebruikt voor "buitenritten". Knipoog

@TS: Vreemd, ik had daar nog niet van gehoord, dat mensen zo reageren. Ik ken heel veel ruiters die voornamelijk buiten rijden en die zijn soortgelijke problemen nog niet tegengekomen.

Misschien is het omdat in je in Belgie toch al gauw een vreemde eend in de bijt bent als je liever buiten rijdt? Hier in Duitsland en in Nederland is dat in elk geval duidelijk meer ingeburgerd. Of ligt het aan het type paard waar je op valt? Veel "buitenrijders" hebben graag kleine, robuuste paardjes als haflingers en fjorden en zo. Als jij liever een volbloed of warmbloed hebt ben je bij liefhebbers van die rassen met je wensen inderdaad al sneller een buitenbeentje. En je komt er misschien meer paarden tegen die op sport gefokt zijn en waarvan de eigenaars het dus jammer zouden vinden als het dier niet in de sport zou worden uitgebracht?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:11

MIsschien moet je i.p.v. "wandelen" neerzetten dat je vooral buitenritten maakt. Ik denk dat veel mensen misschien niet begrijpen wat je bedoelt, die denken misschien dat je er naast lopend mee gaat wandelen Knipoog . Dat blijkt dus ook wel uit een reactie hierboven Knipoog Overigens denk ik dat ook "wedstrijdpaarden", voorzover die bestaan ( volgens mij bestaan er alleen wedstrijd ruiters/ amazones) , ook liever fijne buitenritten maken!
Het begrip "wandel paard" is een, hier in Nederland in ieder geval, niet zo'n ingeburgerd begrip.
Maar gewoon verder blijven zoeken, vroeg of laat vind je het ideale paard en anders vind hij/ zij jou Bloos

Het begrip 'wanderreiten" bestaat ook in Duitsland, ofwel het maken van ( lange) buitenritten. Maar zoals duidelijk is hebben de meeste mensen hier nog nooit van gehoord.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 11-06-08 19:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:12

Wandelen lijkt met net zo goed als rijden.. Tong uitsteken Als de paardjes maar aandacht hebben.. Wel jammer dat sommigen denken dat ze het dan niet goed hebben..

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:12

bedoel je eigenlijk wandelen (dus stappen dat jij er op zit door het bos ofzo) of aan een halstertouw een wandelingetje maken?

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:13

Vind het wel raar, het lijkt mij juist voor het paard leuker om een wandeling te maken dan aldoor maar die saaie bak te zien.
Je zegt dat je ook gaat rijden, ik snap niet wat hun voor problemen zien...

Ja als het echt wedstrijdpaarden zijn dan snap ik wel dat de eigenaressen van nu willen dat het paard goed in beweging blijft, maar een recreatiepaard.. Verward

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:14

Zoals Elcid all zegt gewoon verder zoeken en er zeggen dat je een paard zoekt om buitenritten mee te maken en niet wandelen.
Hiervan kunnen kopers wel eens schrikken en denken koop een hond of een minishet.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:15

oei,

ik bedoel wel degelijk buitenrijden! stap, draf, galop! Helemaal niet ernaast!
De types paarden waarop ik reageer, zijn haflingers, tinkers,... dus helemaal geen volbloeden of wedstrijdpaarden.
Paarden waarvan erbij staat dat het recreatiepaarden zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:17

Oh okee... wandeling is in Nederland dus echt ERNAAST!

Beetje vreemd dat mensen het buitenrijden af keuren. Maar misschien dat je eens minder expliciet aan moet geven dat je gaat buitenrijden met het paardje?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:18

Ja marieke dan zou ik toch buitenritten zeggen ookal reageer je om haflingers en tinkers enz.
Ik zou ook geen paard verkopen alls het alleen maar een half uurtje per dag mag wandelen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:19

Oh dat is wat anders. Ik zou gewoon lekker doorzoeken naar een ander leuk paard. Deze mensen weten niet helemaal wat ze willen denk ik.

Succes ik hoop dat je snel een ander leuk paardje vind Haha!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:19

heb ik dus weer iets bijgeleerd vandaag, goed dat ik een topic gestart heb! Anders kon ik blijven zoeken!
Ik zal dus in het vervolg zeggen dat ik wil buitenrijden ermee, hopelijk betere reacties dan

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:21

soesita schreef:
Misschien is het omdat in je in Belgie toch al gauw een vreemde eend in de bijt bent als je liever buiten rijdt? Hier in Duitsland en in Nederland is dat in elk geval duidelijk meer ingeburgerd.

Ik heb eigenlijk nog maar alleen die berichten gekregen van Nederlanders, maar het zal aan het taalverschil liggen!

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:27

marieke84 schreef:
oei,

ik bedoel wel degelijk buitenrijden! stap, draf, galop! Helemaal niet ernaast!
De types paarden waarop ik reageer, zijn haflingers, tinkers,... dus helemaal geen volbloeden of wedstrijdpaarden.
Paarden waarvan erbij staat dat het recreatiepaarden zijn.

Misschien moet je dan duidelijk aangeven dat je buitenritten gaat maken, en niet gaat wandelen naast je paard.
Maar buitenritten maken vind ik zeker ook rijden Lachen en dat vinden paard en ruiter allebei denk ik echt wel leuker als in de bak.
En vooral Haflingers en Tinkers vind ik wat meer recreatiepaarden (niet banketstaaf bedoeld) als kwpners bijvoorbeeld.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:01

Ik denk eerlijk gezegt dat er miscommunicatie is door het verschil in benaming.
Wat gebeurd er als je zegt dat je buitenrijden bedoelt ipv wandelen?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:03

het gaat om een Belgische topic starter:

In Belgie is wandelen met je paard buitenrijden
In NL is wandelen met je paard t zelfde als wandelen met je hond, ernaast dus!!!

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:07

hahaha leuk he die verschillende betekenissen van sommige woorden. Maar ik vind het beide heel erg goed hoor zowel erop als ernaast, als je een paard hebt met een blessure is 1 van de eerste dingen die je moet/mag doen vaak lopen/wandelen. Ons is wel eens verteld dat het voor een paard intensiever is om bijvoorbeeld een buitenrit van een 1 uur te rijden waar je alleen maar in stapt of een klein stukje draaft dan wanneer je dezelfde rit voor het grootste gedeelte zou draven. Persoonlijk vind ik afwisseling juist het beste af en toe een lekkere buitenrit en dan weer even flink aan het werk. Maar ts ik zou in het vervolg inderdaad maar spreken over buitenritten rijden hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:09

Maar wandelen betekent in Belgie buitenrijden en wandelen in Nederland is lopend de natuur in gaan met een paard/hond aan de lijn. Dus dat is een groot verschil Nagelbijten / Gniffelen Zoals Kim1207 zegt, denk dat daar de miscommunicatie al begint! Zet voortaan in de PB dat je ermee wilt gaan buitenrijden Knipoog