Mijn pony is 22 en heeft de afgelopen jaren veel problemen gehad. Zo heeft ze artrose, spat en vorig jaar een scheur opgelopen in haar pijpbeen waardoor ze een lange periode op rust heeft moeten staan. Daarnaast heeft ze de ziekte van cushing, waardoor haar conditie wat minder is.
Vroeger was Evita een echte leidersmerrie, maar de laatste jaren is ze in haar gedrag veranderd en ze is erg onzeker geworden, staat laag in rang en is een paar keer flink opgejaagd door andere merries.
Deze zomer stond ze samen met een andere oudere merrie met beenproblemen. Een perfecte oplossing! Maar helaas niet voor lang.. haar vriendin is vanochtend ingeslapen.
Nu sta ik voor het dilemma; Of ze blijft de rest van de zomer alleen staan, of we proberen het alsnog in de grote merriegroep bestaande uit 7 merries. Het lastige is dat deze groep al helemaal gevormd is.. ik ben bang dat ze opgejaagd gaat worden als ik haar zo de groep in gooi.
Wat is de verstandigste manier om een paard alsnog in een groep te laten integreren? Eerst in een afgezet stukje binnen de groep zetten? Of eerst samen zetten met de dominantie merries of juist andersom?