Shet verhaart niet zoals het zou moeten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Shet verhaart niet zoals het zou moeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:33

Hoi,
Mijn grootouders hebben een shetlandertje van ongeveer 5 jaar oud.
Nu ging ik dit weekend even naar hem kijken, en zag ik dat hij heel vreemd verhaart...
Er zijn plekken(van ongeveer 20 cm diameter) waar hij al zomerharen heeft, geen winterhaartje te bespeuren, maar op de meeste plekken heeft hij ongelofelijk veel winterhaar.
Aangezien hij nog maar 5 is, zou hij toch normaal(geleidelijk aan) moeten verharen, niet?
Met wat kan dit te maken hebben? Is er iets aan te doen?

lynne_berna

Re: Shet verhaart niet zoals het zou moeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:21

Ik zou hem dan lijnzaadolie geven, dat helpt het paard met verharen!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 19:31

@ Lynne8: dat was ik ook aan het denken, dat heb ik ook tegen mijn grootouders gezegd. Maar ik wou gewoon weten of dit niet een teken kan zijn van een ziekte. De shet ziet er volgens mij niet echt goed uit...

De shet is gekocht voor mijn gehandicapte neef, maar die is niet bekwaam om alleen voor zijn shet te zorgen. (die jongen is nu 26)
Ze hadden een wormenspuit gekocht, en mijn tante was even aan het bellen. Mijn neef nam die wormenspuit en ging naar buiten. Wat doet hij? Hij spuit die volledige spuit leeg in die shet(dus een spuit voor een paard van 600 kg).
De shet heeft er niets aan overgehouden, het is namelijk al een heel tijdje geleden.
Maar het minste dat die shet beweegt is hij heel stout voor mijn neef en straft hij zijn shet. Misschien dat het daar iets mee heeft te maken dat hij er wat ongelukkig uit ziet..

Daarmee dat ik dus twijfel. Als hij het gevaar loopt ziek te zijn, zou er toch snel iets aan gedaan moeten worden..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:59

Kan het zijn dat de shet schuurt? Want dan verharen de ene plekken sneller da andere.
Soms kan er dan een achterliggende reden zijn, zoals zomereczeem, luizen of een schimmelinfectie. Dan is het idd handig de DA een keer te laten komen.

Ziet de shet er verder gezond uit (heldere ogen/neus e.d.)

wat krijgt de shet te eten?
Olie (lijnzaad/zonnebloem) zorgt voor meer talg-aanmaak en daardoor voor meer glans. Voor ondersteuning van het uitharen helpen mineralen.

(Heeft de shet gezelschap van een andere pony oid? Daar worden ze het snelste gelukkig van Knipoog )

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 13:26

Ja de shet schuurt inderdaad. Hij staat tegen een stal met als dak golfplaten. De golfplaten eindigen net op zijn hoogte, hier schuurt hij wel eens graag tegenop. Tegen een draad gaat hij ook wel eens graag schuren. (ze willen er maar geen stroomdraad voorzetten, maar ik heb het ze toch wel aangeraden, ze gingen er eens over denken).
Ik vind het wel raar dat door het schuren sommige plekken sneller verharen... Want het is erg selectief, zijn schouder is bijvoorbeeld kaal(wel zomerhaartjes, maar geen winterhaar), dit loopt dan door tot zijn benen, en ter hoogte van de rug is er weer enorm veel winterhaar. Dan is er op de rug weer een kale plek,... Volgens mij is dit niet weggeschuurd.

De shet ziet er verder wel gezond uit, maar hij lijkt zo ongelukkig. Hij loopt rond met hangend hoofd, is niet erg enthousiast.
Hij heeft geen andere pony bij hem lopen, maar soms een paar geiten(hangt ervan af waar hij staat).
Ik heb al eens voorgesteld om de pony desnoods bij mijn pony te zetten, dan is ie niet zo alleen... Maar de reacties zijn niet echt enthousiast Scheve mond
Ik zou in de plaats van het beestje ook niet gelukkig zijn hoor... Ten eerste niemand bij je hebben, en ten tweede niet veel aandacht krijgen... En ALS hij aandacht krijgt, is het erg hard(als mijn neef een tikje verkoopt, denk ik dat die pony omvalt, want mijn neef kent zijn eigen kracht niet). Hij mishandelt die pony niet, maar hij gaat er toch niet erg zacht mee om. Zoals ik al zei: voor het minste dat die pony beweegt is hij stout voor mijn neef Ach gut

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:28

1 van mijn mini's is nu door haar haar aan het komen, eindelijk.
Dat gaat met vlakken en niet alles tegelijk.
Billen zitten nog met haar maar borst heeft bijvoorbeeld al meerdere zomerhaar plekken.

Of het een goede combi is met je neefje....dat betwijfel ik wel maar daar ging het niet om hier Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:29

Ik heb al jaren shetlanders, en mijn ervaring is dat ze erg laat verharen. Twee van mijn pony's zitten momenteel ook nog half in hun winterhaar, vooral op de buik en billen. De hals en borst zijn mooi glad.

Dit gaat bij ons elk jaar zo en uiteindelijk gaat het er netjes af, meestal zijn ze bij mij begin juli glad.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 13:30

Yinari schreef:
Ik heb al jaren shetlanders, en mijn ervaring is dat ze erg laat verharen. Twee van mijn pony's zitten momenteel ook nog half in hun winterhaar, vooral op de buik en billen. De hals en borst zijn mooi glad.

Dit gaat bij ons elk jaar zo en uiteindelijk gaat het er netjes af, meestal zijn ze bij mij begin juli glad.

Is het bij jouw shets ook dat ze op sommige plekken enkel zomerhaar hebben, en dat het op ander plekken is alsof het putje winter is?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:31

Yep! Halsjes zijn helemaal glad, net zijde.

Buikjes zijn nog ingesteld op middenwinter Lachen

Trouwens, die pony heeft het niet fijn daar zeg Verdrietig, kun je niet eens samen met hen een oplossing bedenken? Of staan ze er echt helemaal niet voor open?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:31

LIjnzaadolie bijvoeren en gewoon regelmatig poetsen. Als zijn gezondheid verder goed is moet het haar er gewoon af komen.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:32

Wij hebben vorige maand een shetlander gekocht, die ook erg vreemd verhaarde.
Dat had ik bij onze fjord nog niet gezien.
Die hebben we lijnzaadolie gegeven (en nog steeds) en hij is er superstrak onderuit gekomen!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 13:35

Yinari schreef:
Yep! Halsjes zijn helemaal glad, net zijde.

Buikjes zijn nog ingesteld op middenwinter Lachen

Trouwens, die pony heeft het niet fijn daar zeg Verdrietig, kun je niet eens samen met hen een oplossing bedenken? Of staan ze er echt helemaal niet voor open?

Ok, dat stelt me al wat meer gerust...
Dan is het waarschijnlijk gewoon het ongelukkige dat hij uitstraalt Verdrietig
Ik vind dat hij daar inderdaad niet fijn staat... Mijn neef heeft langs de ene kant bang van paarden(daarom dat hij niet veel voor zijn shet zorgt), maar hij ziet het toch als ZIJN pony. Als iemand daar iets mee wil doen, wordt hij kwaad(maar écht kwaad). Hij wordt zelfs kwaad als mijn opa hem voert(de shet staat bij mijn grootouders). Mijn opa doet dit alleen omdat het beestje anders geen eten krijgt...
Zijn ouders hebben ook bang van hem als hij écht kwaad wordt, dus als mijn neef nee zegt, is het nee.(wat ik enorm jammer vind!)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:39

Oei, dat is voor je opa en oma ook een groot probleem, jeetje.

Nou, heel veel sterkte ermee, ik hoop dat ze een oplossing vinden voor zijn moeilijke gedrag dan.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 13:45

Ja, maar ik vind het zo jammer dat dit ten koste moet zijn van de shet...
De ouders van mijn neef hebben die shet 3 jaar geleden gekocht omdat ze mijn neef iets wouden geven om mee bezig te zijn als hij niet naar school moest.
Hij is het laatste jaar erg veranderd (in negatieve zin): hij is luidruchtiger geworden, waardoor ook sneller kwaad... Dit vind ik erg jammer voor de pony, want het lijkt me niet leuk als er iemand voortdurend tegen je ligt te roepen en ookal luister je, toch tikjes krijgen met de zweep(bij het longeren).
Maar ik ben 8 jaar jonger als mijn neef, hij gaat dus niets van mij pikken(dat heb ik al vaak genoeg gemerkt Bloos ) Zijn ouders willen de shet ook niet weg, omdat mijn neef dan niets meer heeft om zich mee bezig te houden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:51

geef hem een gameboy ofzo of een tandem kunnen ze samen met je neef gaan fietsen!
jammer voor de pony..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 15:23

Ik weet wat je bedoelt.. In ieder geval iets anders dan een pony.
Met een gameboy is hij niets, hij kan niet lezen en geen kleuren uit elkaar houden, hij snapt absoluut niet hoe je met een electrisch apparaat moet werken..
Fietsen kan hij, dit doen ze ook regelmatig. Maar die jongen wilt niet altijd hetzelfde doen.
Als een verwend kind zegt: ik wil een pony, dan moet en zal hij die pony krijgen. Zo is het bij mijn neef ook gegaan.
Vind het erg jammer voor de pony. Verdrietig

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:55

hmmm moeilijk hoor, je ziet dat het fout gaat maar wat moet je doen.
Wellicht is een lichamelijke sport iets voor hem, paardrijden voor gehandicapten en kansarme kinderen misschien wel. Misschien leren ze daar ook wel meer over de omgang?

Verona11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:33

Mijn shet verhaart ook niet zo snel dan de andere twee shets die bij haar staan. Ben ook net begonnen met het geven van lijnzaadolie. Ik ben benieuwd of het helpt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 06:12

ff offtopic... erg ellendig voor de shet met zo'n baas. Persoonlijk vind ik niet dat je de zorg voor een dier zonder begeleiding aan iemand met een handicap kan overlaten. Maar dat is natuurlijk niet jou fout, maar helaas van zijn ouders. Ik begrijp hun standpunt wel, maar een pony is geen stuk speelgoed of hebbeding.
Maar goed... dat wat off topic en meer afreagéren, want ik begrijp goed dat jij het beste wil

Wat het verharen betreft... ik heb er hier eentje, een minishet, die elk jaar rond deze tijd wat weg heeft van een zwaar versleten teddybeer. Grote vlakken met zomer haar, grote vlakken winter haar, en een mengelmoes van kleine vlekken winter en zomerhaar op zijn kont. Hij is kerngezond, ontwormd, krijgt lijnzaadolie(al lang) en mineralen en vitaminén. Maar hij ziet er evengoed niet uit. Maar dit heeft hij dus elk jaar.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 14:47

liljebo schreef:
ff offtopic... erg ellendig voor de shet met zo'n baas. Persoonlijk vind ik niet dat je de zorg voor een dier zonder begeleiding aan iemand met een handicap kan overlaten. Maar dat is natuurlijk niet jou fout, maar helaas van zijn ouders. Ik begrijp hun standpunt wel, maar een pony is geen stuk speelgoed of hebbeding.
Maar goed... dat wat off topic en meer afreagéren, want ik begrijp goed dat jij het beste wil

Wat het verharen betreft... ik heb er hier eentje, een minishet, die elk jaar rond deze tijd wat weg heeft van een zwaar versleten teddybeer. Grote vlakken met zomer haar, grote vlakken winter haar, en een mengelmoes van kleine vlekken winter en zomerhaar op zijn kont. Hij is kerngezond, ontwormd, krijgt lijnzaadolie(al lang) en mineralen en vitaminén. Maar hij ziet er evengoed niet uit. Maar dit heeft hij dus elk jaar.

Ja het is inderdaad de fout van de ouders van mijn neef. Maar wat kan je doen tegen ouders die hun kind verwennen? Ok hij heeft een handicap, maar hierdoor is hij overdreven verwend. Als je hem hoort praten, dan denk je dat hij wel wat van paarden weet, maar als je dan verder vraagt, dan merk je dat hij maar wat nazegt van wat hij ooit ergens heeft opgepikt....Als hij ergens geen verklaring voor heeft, zoekt hij die gewoon.
Hij heeft dus een bruine shet, nu was mijn neef een maandje geleden tegen mijn vriend bezig: "Guustje is een vos, dat is een vos!" Toen zei mijn vriend: "Ja?"(hij had de shet nog nooit gezien), toen antwoordde mijn neef: "Ja! Want hij heeft een bolletje op zijn neus!"
En hier thuis achter staan een 5-tal arabiertjes, en mijn neef vroeg wat voor paarden daar stonden, toen ik arabieren zei, antwoordde mijn neef: "Oh wauw arabieren! Die kunnen steigeren! Wist je dat??"

Maar even terug ontopic Knipoog Goed dat ik het weet van het verharen, want ik wist dus niet dat het bij shets zo kon verschillen... Mijn pony verhaart heel erg gelijk, niet zo met plekken. Daarmee dat ik het zo raar vond.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:01

MD-->SV

Elgar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:39

Ik zou hem aan de lijnzaad zetten Haha!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 09:58

Ja dat heb ik mijn opa ook aangeraden. Maar aangezien ik me toch wat zorgen maakte(omdat het er niet echt gezond uit zag vond ik...), wou ik even jullie mening weten.
Aan een ongelukkig paardje kan je moeilijk zien of ie ziek is of niet. Hij loopt steeds met zijn hoofdje laag, geen sprankelende oogjes meer(wat je wel wat verwacht van een 5-jarige), als je dan die vacht ook nog ziet, dan ga je echt wel denken dat er medisch iets scheelt.

Ik had hem een heel tijdje niet meer gezien, maar vroeger ben ik wel vaak met hem bezig geweest(toen hij 3 was). Hij was toen gewoon een happy ondeugende shet... Als je ziet hoe hij nu veranderd is, dan ga je je voor minder zorgen maken.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:39

Een gezond paard hoort een glanzende vacht te hebben.
In de zomer zie ik het vaak beter glanzen dan in de winter, maar ook tijdens het verharen zie ik dat mijn beide verzorgponys met een glanzende vacht staan (soms zijn de uiteinde van de winterharen wel wat doffer).
Als die pony zelfs op de zomer plekjes een doffe vacht heeft is er denk ik misschien toch iets niet zo lekker.
Rolt die pony ook wel eens? Ook dat schijnt een teken van gezondheid te zijn en tijdens het verharen doen veel paarden dat net even wat vaker om zo hun losse haren kwijt te raken.

Verder is de manier waarop de pony verhaart niet zo gek denk ik.
Romy is nu 6 en is altijd nog wat langzamer dan de andere pony die 19 is.
Beide ponys verharen eerst op hun borst dan richting de schoft en de rug en zo weer via de kont naar beneden zegmaar.
De flanken,buik en hals waar de manen overheen vallen blijven het langste in de wintervacht.

Wel leuk voor je neef dat ze dit voor hem doen, alleen wel jammer dat het zo loopt en hij er erg bezitterlijk over doet.
Dat opa niet eens mag voeren, wat als zijn ouders zeggen dat de pony ook een beetje van opa en oma is omdat die bij hun thuis staat?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 07:08

Hm, ja, en een paardje erbij is vast ook geen optie want dat heb je twee paardjes in deze situatie. Hoewel dat voor paardje 1 wel de helft zou schelen denk ik