hoekopstelling paard in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

hoekopstelling paard in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:00

Omdat mijn paard niet graag begrensd wordt in de trailer door een 'vast' schot, hebben we dit er uit gehaald. Voorlopig vervoeren we hem dus zonder schot, in een 2-paardstrailer.
Gaat overigens prima, maar ik denk dat het paard soms wel eens wat extra steun mist (hoewel ik erg voorzichtig rij, kun je onverwachte maneuvers in het verkeer niet uitsluiten).

Ik heb op het web enkele voorbeelden gezien van trailers waarin de paarden in een hoek gezet worden. Lijkt mij erg handig en ook fijner voor het paard (aangezien hij nu (met alle plaats die hij heeft) schuin op de rijrichting gaat staan.
Als we dan toch gaan knutselen aan het schot, kunnen we misschien evengoed de plaatsing ervan aanpassen.

Heeft iemand dit al eens in het echt gezien? Schiet er iemand ook nadelen te binnen?
Ik ben er nog over aan het nadenken, maar het zou een vlot moduleerbaar systeem moeten zijn - ttz: mocht er ooit een 2de paard mee vervoerd worden zou ik de trailer snel op de reguliere manier moeten kunnen inrichten.

('angle loading horse' in google ingeven en bij de afbeeldingen krijg je al wat mooie voorbeeldjes)

MSQuincyTE

Re: hoekopstelling paard in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:32

Dan koop je voor dat paard toch een 1.5 paards trailer.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 04:56

MSQuincyTE schreef:
Dan koop je voor dat paard toch een 1.5 paards trailer.

Jij hebt zeker een geldboompje in de tuin Tong uitsteken Geld, geld!

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 07:41

Idd, ik zal een of ander gen missen, maar bij mij groeit het geld niet op mijn rug.
Denk trouwens niet dat een 1.5-paards meer steun geeft dan een 2-paards zonder schot.
De vraag was trouwens of iemand dit soort opstelling al eens gezien heeft en me tips kan geven. Misschien zie ik dingen over het hoofd.
A la limite pas ik gewoon mijn schot aan en gaat het paard in de traditionele opstelling in de trailer.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:21

Wat ik wel's heb gehoord (weet niet of het waar is) maar dat paarden het liefst achterste voren in de trailer staan of dwars maar daar heb je een truckje voor nodig.
1,5paards is smaller dus wat meer steun aan de kanten,maar dan zal je paard zich wel weer te begrenst voelen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:23

schot gewoon schuin zetten, en een brede stang kopen Pling

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:32

Lielle schreef:
schot gewoon schuin zetten, en een brede stang kopen Pling

Idd hem schuin zetten maar dan wel vastzetten voor veiligheid. Zo kan je wel je paard langzaam aan het smaller laten wennen. Voor een 2 paards heb je ook stangen te koop over de hele breedte.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:07

ik neem aan dat je bedoelt dat de dieren idd schuin op de trailer staan?
dat heb ik al merdere keren van dichtbij gezien en meegemaakt
de dieren staan er in mijn ervaring rustiger op dan als ze recht staan , is kwa laden etc ook heel simpel ,
persoonlijk vind ik het een heel fijn systeem ,

als je een trailer koopt die al zo ingericht is, zijn ze ook te krijgen in 3 tot heleboel paards uitvoeringen
hoe en wat met zelf verbouwen kwa inrichting, geen idee, zou op zich best simpel moeten zijn
extra bevestiging maken zodat het schot schuin ook echt vast blijft staan en een andere stang erachter

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:11

schot schuin + brede stang achteraan: heeft het paard dan genoeg steun aan zijn achterhand?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:03

Mijn vader heeft een stang gemaakt, die driekwart is. Als er een paard naast staat moet ze inschikken, maar anders krijgt ze de langere stang dat ze wat meer ruimte heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:55

Dav schreef:
Wat ik wel's heb gehoord (weet niet of het waar is) maar dat paarden het liefst achterste voren in de trailer staan of dwars ....
Klopt daar is idd eens een Engels onderzoek naar geweest.
Voor de benen en spieren is het voor een paard beter als het achteruit of zijwaarts reist. Er treedt minder vermoeidheid op en het paard staat 'vaster' op zijn benen.
http://www.equibalance.co.nz/page_brochure_118

Er zijn dus trailer geschikt voor achteruit reizen. Vroeger heeft er een merk Kiwi bestaan (jawel uit Australië Haha! )
Probeer dit niet met de hier gemaakte trailers, want daarvoor is de wielplaatsing niet geschikt.