manege>jacobskruid op wei, wie aansprakelijk in geval dood?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

manege>jacobskruid op wei, wie aansprakelijk in geval dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 12:12

Ik hoop dat het hier goed staat, maar ik was gisteren eens even aan het denken:

mijn pony staat op de manege, waar ze met dit mooie weer dag en nacht buiten staat. In april is de wei geinjecteerd, maar ondanks dat, staat hij echt vol met Sint Jacobskruid. Inmiddels zijn de paarden zo ver, dat de weide kaal is, en beginnen ze dus een beetje te scharrelen naar vers gras. Ik liep gisteren over de weide, en zag dat hier en daar wat losse blaadjes lagen, die waarschiijnlijk van de planten af zijn gebroken tijdens een van de racepartijen van de paarden.

Maar stel nou, die stukjes gaan drogen en mijn pony eet ze op (gedroogd immers onherkenbaar als giftig voor een paard) en gaat hier dood aan. Wie is dan verantwoordelijk voor de dood? lijkt mij toch dat de manege eigenaar ervoor moet zorgen dat de wei op orde is. En stel dat er iets gebeurt met een van de paarden als gevolg van vergiftiging, is de manege eigenaar hier dan voor aansprakelijk te stellen. Overigens heb ik besloten dat ik deze week maar aan de pluk ga. Manege eigenaar maakt zich niet druk om de planten maar is het ookniet zijn taak om ze weg te halen?

Cupcake_

Re: manege>jacobskruid op wei, wie aansprakelijk in geval dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:14

Als je betaalt om je pony in die wei te laten lopen, dan verwacht je toch van de eigenaar dat hij de wei verzorgt, tenzij anders vermeld is? Of moet je ook zelf de mest eruit halen enzo?
Ik zou je pony niet in die wei dan laten lopen, persoonlijk.
Hopelijk vind je een oplossing!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:18

ik zou mijn paard niet in de wei zetten....
ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn paard er aan zou sterven,
ik denk zelfs dat de eigenaar van het paard verantwoordelijk is, in die situatie maar de stalhouder hoort de wei te onderhouden.. maar je hebt het wel geweten dat het er stond maar hij deed er niks aan.
dan kies jij er voor om je paard er neer te zetten, net als dat je paard een mep krijgt van een ander paard en zijn been breekt eigen verantwoording... hoe krom dan ook...

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:19

moonfish13 schreef:
ik zou mijn paard niet in de wei zetten....
ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn paard er aan zou sterven,
ik denk zelfs dat de eigenaar van het paard verantwoordelijk is, in die situatie maar de stalhouder hoort de wei te onderhouden.. maar je hebt het wel geweten dat het er stond maar hij deed er niks aan.
dan kies jij er voor om je paard er neer te zetten, net als dat je paard een mep krijgt van een ander paard en zijn been breekt eigen verantwoording... hoe krom dan ook...

Ben ik het helemaal mee eens! Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:30

ik ben het ook met moonfish eens. Ik heb hier zelf een merrie staan met een ernstige leverbeschadiging, a.g.v. En no way dat ik mijn merrie daar vrijwillig aan bloot zou stellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:32

jij

Jij weet dat de weide er zo bij ligt dus geeft als het ware toestemming.
Je hebt namelijk ook de mogelijkheid om je paard te verplaatsen Lachen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:34

Is het misschien een optie om met de andere paardeneigenaren eens de wei in te gaan en zo samen het onkruid eruit te halen?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:47

en aansprakelijk of niet, het moet gewoon niet gebeuren dat je paard er aan overlijdt! Of iemand anders paard Knipoog Dus ik zou toch overleggen om of je paard of het onkruid eruit te halen als je je er niet lekker bij voelt.

Mijn ponies staan ieder jaar in Zeeland in een heel kaal weiland met hoge stengsels jacobskruiskruid, ze eten het absoluut niet op. Alleen is het natuurlijk gevaarlijk als het verdroogd.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 14:54

oke het feit daargelaten dat ik mijn paard daar niet op moet zeten (wat nogal lastig is, want het is de enige weide)
ben ik gewoon benieuwd of de manege eigenaar aansprakelijk is mocht er iets met mijn pony gebeuren.
an reacties als niety op de weide zetten etc heb ik dus niet veel, ook niet aan 'ik zou het weghalen' want zoals in de openingspost staat, gaan we dat dus deze week doen.

Ik bedoel puur op juridisch gebied, ik betaal immers per maand aan de manege eigenaar een bedrag voor weidegang, ik vroeg me dus af of hij dan verplicht is om zijn wiede te onderhouden en in dit geval dus giftige planten te verwijderen. anders kunnen we hem misschien volgend jaar laten spuiten, scheelt n hoop werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:37

zover ik door de tijd heen heb begrepen ben jij echt verantwoordelijk.
Jij neemt het risico om hem te laten waar hij is Lachen

Als voorbeeld een weide met prikkeldraad
jij ziet dat de weide zo is afgemaakt...maar toch laat je hem staan
Jou verantwoording

Het zou anders zijn als hij van vandaag op morgen ineens iets anders gaat doen met je paard.
Dus hij is het lint beu want het is alweer kapot en zet er nu prikkeldraad nee...en hup meteen komt jou paard er in.

Dan kon jij er niets aan doen
De weide was veilig afgemaakt maar hij zet er ineens een stuk prikkeldraad neer.

Hier ook, er staat kruiskruid, jij weet dat, jij weet dat het giftig is, maar laat toch het paard staan Lachen

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:41

Zet anders een stuk af voor jou paardje, en maak dat stuk vrij van jacobskruid, dan kan hij wel latter naar buiten, maar is het veilig en stel ook de eigenaar verantwoordelijk als hij dat niet zou toestaan, want op stal is geen optie als je betaald voor weidegang.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:49

Kun je niet een avondje steken met je stalgenoten? Ik zou mijn paard er niet in willen hebben.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:49

runningkawa schreef:
jij

Jij weet dat de weide er zo bij ligt dus geeft als het ware toestemming.
Je hebt namelijk ook de mogelijkheid om je paard te verplaatsen Lachen

Ja...dat denk ik ook.

het is overigens: jacobskruiskruid en St Janskruid. Je haalt twee dingen door elkaar.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:55

ik geloof ook dan dat je zelf verantwoordelijk brengt. Op de meeste pensionstallen en manege's hangt ook een bord met 'wij zijn niet aansprakelijk voor ongevallen in en buiten de manege, ook niet op buitenrit'

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:07

Ik zou het paard er even niet inzetten. het is bewezen dat als het gras echt op is, ze toch wel aan de JKK gaan knabbelen.

Als je het zwaar wilt spelen, maan je de manege-eigenaar om de wei schoon te maken. Tenslotte betaal jij voor een aantal faciliteiten en eentje daarvan - een veilige wei - kan je niet meer over beschikken. Dus wil je daar niet meer voor betalen. Maakt hij de wei niet schoon, dan houd je een deel van het pensiongeld achter. Uiteraard nadat je hem schriftelijk een ultimatum hebt gesteld. Dit recht heb je wettelijk.

Vraag twee is dan natuurlijk wel, hoe de relatie tussen manegehouder en jou als klant dan wordt.

@Alexx: leuk bordje hoor, maar met zo'n bordje kom je niet van je wettelijke aansprakelijkheid af! Stuiter jij van een manegepaard, dan is de manege aansprakelijk. Bordje of niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:49

inderdaad, die bordjes hebben geen nut...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:15

De complete juridische jungle ken ik niet maar ik ken wel rechtzaken waarin standaard werd aangenomen dat een pensionhouder meer kennis dient te hebben dan zn klanten (dat vind ik ook). Een klant heeft een paard en betaald voor een stalling/weidegang. Hij mag er dan vanuit gaan dat de pensionhouder er alles aan doet om het dier zo goed mogelijk te verzorgen, en daarbij goede adviezen te geven aan de klant. Ook wordt er aangenomen dat de pensionhouder met weiland kennis heeft van dat land, dus ook van giftige onkruiden. Dit hoeft niet van een pensionklant verwacht te worden (ieder zn specialiteit).
Ik vind daarom dat de pensionhouder aansprakelijk is (stel dat jij helemaal geen kennis had van jkk?, dan had je het nooit geweten....)
Als je zelf volledig aansprakelijk zou zijn dan wordt aangenomen dat jij volledige kennis hebt van álle zaken omtrent paarden, ook medisch gezien; dit kan je niet van mensen eisen. Ieder heeft zn specialiteit en een pensionhouder moet gewoon zorgen dat hetgeen hij aanbiedt ook goed is met goede kennis in huis, daar betalen de klanten voor. Zo niet dan moet ie maar stoppen met zn pension, dan is ie geen pension waard. Zoals gezegd, ik ken soortgelijke rechtzaken en de rechter vond in die gevallen ook dat de pensionhouder aansprakelijk was.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:19

ja maar nu ligt het anders, ts weet immers van het kruid maar zet willens en wetens haar paard erop!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:23

Idd, de stalhouder kan wel aansprakelijk zijn omdat hij verantwoordelijkheid heeft tov zijn klanten. Maar er is ook nog een artikel 'eigen schuld' waarbij de schade toch voor jouw rekenening komt. En dat lijkt me in dit geval wel van toepassing.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:26

Idd zelf aan de pluk als je ziet staan, ik zou niet iemand afwachten die aktie onderneemt.
Als je weet dat ze er staan, weghalen Knipoog

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:51

Je paard van de wei afhalen. Als er te weinig gras staat gaan ze vanzelf knagen aan JKK. En ik zou het mezelf niet vergeven als mijn paardje daardoor dood gaat.
Ik vind dat de eigenaar verantwoordelijk is voor een schone weide zonder JKK.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:02

waarom niet eens iemand gaan helpen al;vorens de aansprakelijkheid gaan vaststellen....

Zorg er gewoon voor dat je samen met een stel vrijwilligers die wei schoonmaakt!
Je kan toch niet van 1 man verwachten dat hij dat handmatig in zijn eentje gaat doen?

sch*p onder kont en aan de slag met zijn allen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:06

eruit trekken die troep....de tijd dat je dit topic hebt gestart had je er vast al heel veel uit kunnen trekken....

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 20:35

geerke schreef:
eruit trekken die troep....de tijd dat je dit topic hebt gestart had je er vast al heel veel uit kunnen trekken....

uhm lijkt me toch dat jij vanaf een afstand niet kunt bepalen wat ik allemaal moet doen op n dag, ik heb niet de hele dag de tijd om plantjes te trekken hoor. maar goed, wordt deze week wat aan gedaan, voordat jullie me allemaal aanvallen als dierenbeulen. want nogmaals, in de openingspost had ik al vermeld dat ik er deze week wat an ging doen, dus het heeft weinig zin om mij allemaal te gaan aanvallen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:36

is geen aanvallen, is zeggen wat je er van denkt, zelf doen dus Knipoog
Werk zelf ook overdag, je kunt misschien bij het bezoeken van je paardje tijdens het langslopen al een paar planten ontdoen.