paard doet te erg zijn best...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard doet te erg zijn best...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:28

hoi,

ik zit met een probleempje... mijn paard van 4 (6 maanden ohz) doet te erg zijn best... of nouja hij denkt te veel mee met name als het gaat over aan springen in gallop... steeds als hij fout of over kruist aan springt. neem ik hem terug en zet hem op nieuw aan. en dan springt hij vaak weer verkeerd aan (hij heeft heel erg veel moeite met de gallop) en na 2 keer op comando aan te springen ga hij steeds zelf aan springen. en dan word ik weer kwaad. (zelf ben ik heel erg snel geiriteerd. en mijn paard heel erg gevoelig op mijn stemming) iemand tips om mijn paard minder mee te laten denken. en mij zelf rustiger te krijgen ?

gr nina
(sorry tis een beetje vaag verhaal)

areke

Re: paard doet te erg zijn best...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:34

Je paard denkt echt niet zoals jij denkt dat hij doet.

Je zegt zelf dat hij moeite heeft met de gallop, als dat zo is is het heel belangrijk dat jij duidelijk bent en blijft.
Dus goede stelling houden been op de goede plekken houden en zo min mogelijk veranderen.
Elke keer als jij boos wordt heb je kans dat hij meer onzekerder wordt.

Zit hij een paar passen goed geef het dan op, beloon hem en ga terug naar de draf.
Blijf niet doorgaloperen als het goed gaat, als het dan fout gaat kan je weer opnieuw beginnen.
Hij is nog jong, geef hem de tijd om sterker te worden.

Mijn paard had er ook moeite mee en heeft dat soms nog, als ik niet de goede hulpen blijf geven springt ze ook om.

Probeer het anders een door op het verkeerde been licht te gaan rijden, zo geef je zn binnenbeen meer ruimte waardoor hij die makkelijker naar voren kan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:41

oke ik zal het eens proberen met dat licht rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:46

Het is van het aaaaaaaaaaaaaaallergrootste belang dat je zelf rustig bent en blijft.
Als jij boos wordt voelt je paard dat onmiddellijk, dat brengt veel spanning met zich mee en maakt je paard onzeker.
Je paard is nog zo jong, volop aan het leren.... en dat kost veeeeel tijd en rust.
Wanneer je vader tegen je had staan schelden toen jij niet direct de eerste keer goed kon fietsen had je dat vast ook niet tot een erg goede fietser gemaakt. Dat je van jezelf weet dat je zo in elkaar zit is een pre, dan kun je er iets aan doen...

Ik adviseer je hier gericht aan te werken met een instructeur, die jou en je paard in een rustig tempo verder helpt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:58

ik heb nou 1 keer perweek les en verder probeer ik zo veel mogelijk dat er iemand mee gaat. (ik staa niet op pension) die mijn kalm maakt als ik zelf helemaal opgefokt word.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:00

Mocht je merken dat je kwaad wordt ga dan stappen, zo krijg je de rust er weer in en kan je het opnieuw proberen.
Ga in een rustig tempo weer lichtrijden, op het verkeerde been en probeer het opnieuw.
En blijven ademen Tong uitsteken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:02

Weet je eigenlijk waarom je boos wordt?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:04

Idd rustig blijven zelf. Ten alle tijden..
Mijn paardje denkt ook zelf altijd iets te hard mee.
Als ik op een bepaald punt 2x ben aangesprongen in galop, doet ze het de derde keer zelf. Wijken zelfde verhaal.
Is dus een hele goede les voor jezelf, zoek telkens andere situaties en andere plekken om oefeningen te doen.
Probeer totaal geen patroon te krijgen in de volgorde van je oefeningen.
Ik doe ook veel dressuuroefeningen buiten, zodat ze het niet verwacht op die plek.
Het is eigenlijk fijn dat het paard zo goed zn best wil doen, maar ik laat het niet gebeuren. Als mijn paard weer iets te goed meedenkt en het wijken inzet, omdat ik al een keer daar heb geweken, sta ik dat dus niet toe. Maar goed, dat is ook wel logisch Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:05

Waarschijnlijk gaat het ongeveer zo;

Jij geeft de galophulpen, paard springt verkeerd aan, jij neemt hem (ruw) terug en geeft opnieuw sterkere hulpen, paard schrikt wat van je hulpen en springt door de spanning die ontstaat weer verkeerd aan, jij neemt hem opnieuw ruw terug en geeft nogmaals nog sterkere hulpen waardoor je paard nog meer spanning opbouwt en daardoor niet goed meer aanspringt en door de spanning die er is bij jou zal hij ook steeds opnieuw proberen aan te springen.

Het is dus niet zozeer dat hij teveel nadenkt maar dat hij jouw spanning/boosheid voelt en daarop reageert met spanning.
Wat jij hebt is gewoon een gevoelig paard waarbij je dus steeds weer rust zult moeten zoeken. Lukt het aanspringen niet dan eerst terug naar een ontspannen draf voor je het weer probeert. Niet terugnemen en meteen opnieuw.

Voor het aanspringen op zich zul je een deskundige instructeur moeten vinden die je kan helpen met zo'n jong en onervaren paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 06:01

Ninx schreef:

dat is het probleem dat weet ik niet. het is nl niet zo dat ik binnen nu en een week wil starten ofzo. ik heb geen datum waarop hij goed moet lopen... dus waarom weet ik niet... en dat is het probleem anders zou ik dat eerst oplossen voordat ik weer op mijn paard stap

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:01

Ik zie dat je paard een draver is. Realiseer je goed dat juist dravers hypergevoelig zijn en dat je hem met kwaad worden voor iets wat hij nog niet begrijpt veel onrecht aandoet.
Zorg ervoor dat je ontspannen bent, voordat je opstapt. Lukt dat niet, dan ga je gewoon iets leuks doen met je paard. Wat wandelen, lekker borstelen of frutselen, grondoefeningetjes. Liefst iets waar je zelf rustig van wordt.n Als je gaat rijden, moet je jezelf goed inprenten. dat je paard het nog niet begrijpt en dat het jouw hulp nodig heeft Geen dwang dus, maar hulp. Zie je paardje als een welwillende leerling. Ga ervan uit dat het niet meteen goed gaat. Dat voorkomt ook frustratie. Parelli zegt wel eens: het duurt nooit langer dan 2 dagen. Met dat uitgangspunt kun je je geduld oefenen. Voordat je in de galop aanspringt moet je jezelf concentreren op de goede hulpen. Geef die daarna rustig en beheerst. Gaat het fout, begrijp dat goed dat hij het probeert, neem hem rustig terug ff draven (en als je ook maar een beetje opgefokt raakt stappen totdat je rustig bent en probeer het opnieuw. Probeer het niet eindeloos. Lukt het vandaag niet, dan is morgen weer een dag. Er moet niets. Lukt het wel, stop dan na de eerste paar passen, beloon het paard en zet hem terug in de wei. Juist dat stoppen bij de eerste goede pas en afstappen is het allerbelangrijkste en bepalend hoe het verder gaat. Bouw het vandaar uit langzaam op en verlang vooral niet teveel van hem. Hou het leuk. Ook voor je paard. En hou er rekening mee dat vooruitgang langzaam gaat; twee stappen vooruit, een stap terug. Twee stappen vooruit, een stap terug.... succes

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:21

Misschien is het een idee om het eerst te proberen als je aan het longeren bent..??

Als je dan vooruitgang ziet kun je het weer proberen..
En natuurlijk niet opgeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:30

Je weet dat je boos wordt, boos worden voel je ook aankomen.
Ga op zo'n moment iig stappen met een lange teugel, zucht een paar keer diep, ga een liedje zingen, zwaai je armen los en neem pas de teugels op maat als je helemaal afgekoeld bent... anders is het niet eerlijk naar je paard toe...gaat hij ook niet beter van lopen Lachen

Springt hij verkeerd aan neem je hem precies zo terug als dat je doet als hj het wel goed deed.
Hij is jong...hij springt aan op je hulp... al best een prestatie hoor Lachen
Hij luisterd toch?
Oke niet de goede galop...maar dat komt wel.

Gewoon rustig terug, bewaar de ontspanning, let op je houding, kijk voor je uit, netjes boven je paard zitten en probeer het nog eens.

Dus pas weer proberen als hij rustig is, dan voorkom je opfokken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:01

inderdaad, paar keer diep ademhalen en gewoon opnieuw beginnen, je paard is nog jong en dat hij niet altijd goed aanspringt is nog niet belangrijk, dát ie aanspringt is al een pre, de meeste dravers kunnen niet zo best galopperen, zeker niet als ze ook nog in de koers gelopen hebben.

Dus wees geduldig en bedenk dat jij ook eerst op de crechem dan kleuterschool, dan lagere school etc begonnen bent... je paard zit nu op de kleuterschool en moet gewoon nog veel leren.
Neem jezelf eens op op video zodat je ziet wat jij doet tijdens het aanspringen, of je bijv wel goed recht zit en wat je paard doet, dat kan heel verhelderend zijn.
Heb je ook les?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:06

ik had hetzelfde probleem (oke ik wordt niet boos op mijn paard) heb het opgelost door veel training aan de longe, binnenkant meer bijzetten, steeds weer aanspringen (die van mij scheurde weg in rengalop en verkeerde galop) nu probleem opgelost. succes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:10

Anoniem schreef:
Ninx schreef:

dat is het probleem dat weet ik niet. het is nl niet zo dat ik binnen nu en een week wil starten ofzo. ik heb geen datum waarop hij goed moet lopen... dus waarom weet ik niet... en dat is het probleem anders zou ik dat eerst oplossen voordat ik weer op mijn paard stap

Misschien is het toch goed dat je daar eens naar kijkt, ik kan voorstellen dat dat stukje ongeduld en boos worden ook op andere momenten opspeelt wanneer iets niet wil lukken...
Je kunt geduld trainen, je kunt jezelf leren rustiger te worden en kalmer te reageren op tegenslagen, of wanneer iets niet direct lukt.
Sowieso misschien wijs daar eens wat aandacht aan te besteden. Want zoals eerder terecht gezegd werd zal het averechts werken wanneer je boos wordt op je paard, en zal het juist langer duren voordat jullie een stap verder komen.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:18

liljebo schreef:
Ik zie dat je paard een draver is. Realiseer je goed dat juist dravers hypergevoelig zijn en dat je hem met kwaad worden voor iets wat hij nog niet begrijpt veel onrecht aandoet.

Helemaal mee eens.
Zoals anderen al zeggen, boosheid voel je aankomen en zoals je het zelf verteld zul je je wel ergeren aan het feit dat je paard het niet doet zoals jij wilt en je niet begrijpt.
Als je met een jong paard bezig bent (en niet alleen met een jong paard) moet je ervanuit gaan dat hij niets snapt tot je het hem tig keer uitgelegd hebt, je kunt er pas vanuit gaan dat hij iets snapt als hij het meerdere keren op verschillende dagen keurig op commando heeft uitgevoerd.
Ga er dus altijd vanuit dat je paard je niet begrijpt en wees verrukt van blijdschap als hij het wél doet. In dit geval springt hij wel in galop aan dus dat doet hij iig al goed, wees daar blij om. Het aanspringen in de goede galop heeft even tijd nodig, vergeet daarbij vooral niet dat een draver daar wat extra aandacht en moeite bij nodig heeft.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:22

Gaat het fout? Zeg rustig nee en probeer het overnieuw. Onthoud dat het vooral aan jou ligt, denk daarom van te voren goed na over de goede hoek, de goed stelling en de goede hulp. Soms kan vanuit de verlichte zit aanspringen net dat duwtje in z'n rug zijn. Nadat de galop goed is gegaan lekker aan een lang teuegeltje over de rug laten draven en belonen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:30

Mijn pony kan ook enorm meedenken hoor... als ik een paar keer aangesprongen ben dan springt ze de volgende keer zelf aan. Hetzelfde met verruimen en remmen.. Wees blij met een beestje dat lekker wil werken voor je Ja. Waarom moet je daar boos op worden? Omdat het toevallig niet op een hulp van jou is?
Als je hier al boos om wordt.... je krijgt nog veel meer meer issues om mee om te gaan met een jong paard hoor!

Aangalopperen, gaat het fout eerst de rust erin en even wat anders doen (natuurlijk niet te lang) Is je paard weer relaxed (en jij ook) dan nog een keer proberen. Gaat het goed, terugnemen en belonen!! En niet nog een keer proberen (dat komt de volgende keer wel weer) en weer wat anders doen.

Als je niet wilt dat je paard mee gaat denken en voor je uit gaat denken is het zaak om een stuk sneller te worden. Jij bent aan het rijden en je moet constant wat anders gaan doen, je paard verrassen met de dingen die jij doet.. zónder een probleem te maken als het eens niet goed gaat en gelijk boos te worden.

Als ik merk dat mijn beestje het over gaat nemen dan ga ik gewoon compleet wat anders doen en probeer ik het later nog een keer. Niet door blijven gaan, daar worden ze vaak echt niet beter van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:51

dankje voor alle tips ! ik ga er zeker wat mee doen. het aan springen op mijn hulpen doet hij redelijk. als ik de hulpen geef spring hij wel aan maar vaak verkeerd. de voorbenen zet hij vrij wel altijd goed neer maar met zijn achterbenen blijft hij overkruist lopen...

maar alls wat hier gezecht word ga ik iets mee doen iig

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:58

Overkruist gaan is vaak een balans probleem, leer hem op eigen benen te lopen, veel figuren rijden en tempowisselingen.
Rijd ook een keer een volte op een halve baan of kleiner, maak het wat moeilijker voor jezelf en hem naarmate jullie eraantoe zijn.
Als het paard goed in balans is gaat de galop vanzelf beter. En oefenen aan de longeerlijn is geen overbodige luxe, zeker bij een draver. Leer hem op stemcommando aan te springen en zet hem lichtjes bij, veel overgangen maken, geen ronde's achter elkaar door galopperen want dan loop je juist weer het risico dat hij overkruist gaat. Van het aanspringen en terug naar een gecontroleerde draf gaan wordt hij sterker.
Succes!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:14

Dit herken ik bij de mijne ook van 4.
In het begin sprong hij altijd goed aan, nooit in de verkeerde galop, maar de laatste tijd dus wel.
Ik word niet boos want ik houd voor ogen dat het een jong dier is wat enorm zijn best doet en daar mag je niet boos om worden.
Ik neem hem wel weer steeds terug en probeer het opnieuw, net zolang tot het goed gaat.
Ik blijf het dan wel een paar keer proberen om te zien of hij het de volgende keer weer goed doet (wt dan vaak niet zo is) dus de tip die gegeven word dat je na een keer goed aanspringen moet stoppen neem ik dan ook ter harte.
Ik ga er toch altijd vanuit dat IK degeen ben die hem net effe iets verkeerd doe.
Hoor ik van mijn instructrise dat ik de neiging heb dan teveel naar voren te gaan zitten.
Ja...het is best moeilijk met zo'n jong leergierig dier, maar ik ben in de volledige veronderstelling dat met veel oefenen en geduld het allemaal wel goed komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:20

hoi, vandaag weer even gereden hij is 2 keer fout aan gesprongen en daarnaa goed. nadat hij goed was aan gesprongen heb ik hem 1 ronde laate gallopeeren daarna terug genomen en 2 rondes als belonging aan de lange teugel laten stappen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:21

Goed zo en vooral niet boos worden die eerste 2 keer, spaar je energie om hem te belonen als hij het wel goed doet.

Maar train vooral ook om sterker te worden in de achterhand, als hij dat niet wordt zal hij problemen houden met aanspringen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:27

je zou ook buiten kunne n gaan galopperen op een recht stuk, dan leert hij het aanspringen wel niet zo goed maar wel het galloperen opzich. langere rechte stukken. als het goed gaat na een paar keer na een stukje terug nemen en weer aanspringen. op een recht stuk is het makkelijker galopperen dan in een bak met veel hoeken (meestal 4 *LOL*