Mijn paard denkt dat ik haar veulen ben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitten84

Mijn paard denkt dat ik haar veulen ben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:46

Ok, dit gaat niet over mijn paard maar over dat van mijn vriendin.

Gister heeft haar merrie 2 doodgeboren veulens gehad. Dracht was 10 maanden.
Merrie bleef met nageboorte staan en moest gepeld en gespoeld worden. Dit is vandaag wederom gebeurt.

Maar nu het volgende probleem. De merrie denk dat haar baasje haar veulen is. Ze hinnikt moederlijk als ze weggaat, duwt haar naar de uier, beschermt haar tegen anderen(mens en paard), breekt haar stal af als baasje weg is en wil door het draad heen springen als baasje weggaat.

Nu de vraag, wat moet ze hiermee en vooral wat kan ze doen om dit gedrag te laten stoppen? Adoptieveulen heeft de merrie geweigerd.

CCPepitoCC

Re: Mijn paard denkt dat ik haar veulen ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:50

Nog een keer een adoptieveulen proberen? Ik weet niet hoe jullie dat precies hebben aangepakt, maar zorg anders dat het veulen echt naar de moeder ruikt, misschien weigert ze het veulen dan niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:54

Afspenen. Haha! Nee serieus.. Je zou -als er echt aan de hand is wat je denkt- de handelingen van het afspenen kunnen nabootsen mischien.. Dan zou het minder kunnen worden. Ik weet niet of wat ik zeg volledige onzin is of dat het zou kunnen helpen maarja.. Tong uitsteken

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:57

Ik geloof er niet zo in dat de merrie de eigenaar als veulen ziet.
Ik geloof wel dat de merrie de eigenaar als vertrouwd ziet er haar dus nu niet kwijt wil omdat ze ook al 2 veulens is verloren. Ik vraag me alleen af of de merrie zelf afscheid heeft kunnen nemen van de veulens.
Maar goed de beste oplossing is zorgen dat ze niet alleen de eigenaar als vertrouwd ziet. Had ze nooit geen vriendje of vriendin?
Kijk het beste is een adoptie veulen maar als dat niet werkt?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 21:58

@ CCPepitoCC: Ze heeft het veulen ingesmeerd met melk van de merrie en eigen geur. De merrie was in staat om het veulen te vermoorden, was mijn vriendin er niet geweest.

@ Lara_Silver: Ja dat heb ik ook wel gedacht. Klinkt niet zo raar hoor

@ ponyparadijs: Ik heb die merrie gehoord over de telefoon en ik herken een moederhinnik uit duizenden(het stinkt hier...oh, ben ik zelf).
En ja de merrie heeft voldoende afscheid kunnen nemen. Ze begon het kleinste veulen op te eten en toen hebben ze ze weggehaald. En inderdaad, de vader van de veulens(die nu een ruin is) is haar vriendje, maar hij wordt aggressief naar alles en iedereen als de merrie en hij in hetzelfde land staan. Ze staan nu in aangrenzende weilanden dus contact is er wel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:03

Kitten84 schreef:
@ ponyparadijs: Ik heb die merrie gehoord over de telefoon en ik herken een moederhinnik uit duizenden(het stinkt hier...oh, ben ik zelf).
En ja de merrie heeft voldoende afscheid kunnen nemen. Ze begon het kleinste veulen op te eten en toen hebben ze ze weggehaald. En inderdaad, de vader van de veulens(die nu een ruin is) is haar vriendje, maar hij wordt aggressief naar alles en iedereen als de merrie en hij in hetzelfde land staan. Ze staan nu in aangrenzende weilanden dus contact is er wel.

Ik geloof best dat je een moeder hinnik kan herkennen hoor. Maar ik geloof het gewoon niet. En ik denk ook dat elk paard (als moeder) anders klinkt. Bovendien weet ik niet of jij een moeder hinnik hebt gehoord of bij voorbeeld een help hinnik. Of een ik ben alleen hinnik? Groot verdriet hinnik?

Maar dat daar gelaten. Hoe is ze dan met die ruin? Ziet ze de eigenaar dan nog steeds als veulen? En mag deze dan wel in de wei komen?
En contact van naast elkaar is toch anders als met elkaar. Ik denk dat ze niet alleen moet staan maar dat ze met een vriendje moet staan.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 22:12

Het klonk echt als een moeder hinnik, zo van mijn veulen gaat te ver weg.

Als de merrie en de ruin samen zijn dan kan mijn vriendin er wel gewoon bij(is nog niet gedaan nadat ze veulen heeft gehad). Hij trapt echt andere paarden weg, maar het is niet haalbaar daar om alleen hij en zij in 1 weiland te zetten.

De merrie heeft wel met andere paarden gestaan en dan gaat het goed. Ik weet niet precies waarom ze alleen is gezet, dat zou ik moeten vragen.

Maar zoals ik het hoor heeft de merrie ook totaal geen oog voor de andere paarden. Ze is puur bezig met mijn vriendin.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:06

Ik denk dat de merrie rouwt en inderdaad de eigenaar als enige vertrouwde persoon ziet en zich daaraan vastklemd. Maar juist nu zou ik haar niet alleen laten staan, maar met andere paarden. Wellicht heeft ze er in het begin geen oog voor, maar uiteindelijk zal ze toch deel uit gaan maken van de kudde en daarin haar taak krijgen en dus afleiding.

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:09

Moet je nagaan als je zelf net 2 kinderen bent verloren na 10 maanden zwangerschap!! dan ben je zelf toch ook helemaal kapot?!
misschien is dit wel een soort rouwproces ofzo...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:17

ik herken je verhaal wel. sylke heeft 3 maanden geleden een dode tweeling gehad. onze band is veel hechter geworden, ze hinnikt inderdaad heel erg veel naar me, de hele tijd bijna. in het begin zo'n moeder hinnikje, nu voortaan een gewone zachte hinnik. deze twee kun je heel goed uit elkaar halen. mijn merrie heeft ook nog steeds een volle uier. en wat ik er mee moet, ik heb geen idee. maar ik denk niet dat ze mij als veulen beschouwt. de eerste dagen na de geboorte hebben de merries heel sterk het gevoel dat ze hun veulen moeten beschermen, dit is hormonaal en instinctief geregeld. waarschijnlijk zie je dit terug in de merrie. over een paar weken moet het beter gaan, geef de merrie rust, troost haar en zorg dat je je niet als een veulen gedraagt maar als leider, iemand waar ze op kan vertrouwen, dat heeft ze nu nodig.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:22

Maar als de merrie nu alleen staat kan die ruin er toch gewoon bij?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:27

Heeft de merrie wel de tijd gekregen om de veulens te "begraven" na de miskraam?
Dit is erg belangrijk om de dracht af te sluiten en te accepteren dat de veulens dood zijn...

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:35

Hallo iedereen,
Ik ben de vriendin. Ik ben gister om 19.00 uur bij mijn merrie weggegaan en ben 's avonds ook bij haar geweest, zodra ze me hoorde begon ze te schreeuwen en toen ik bij haar was begon ze me af te likken en zachtjes te hinniken en duwde ze me richting haar uier. Ze laat zodra ik in de buurt kom ook het melk in 1 keer lopen.
Ik heb het net even met haar vriend erbij geprobeerd, maar ze jaagt alles en iedereen die bij mij in de buurt komt weg, als er iemand langs loopt dan duwt ze me naar achteren en gaat ze voor me staan.
Als ik wegloop en ik laat de stal open loopt ze direct met me mee en gaat ze voor me uit lopen, stop ik, dan draait ze zich in 1 keer om en begint ze weer te hinnikken, als ik in de wei wegloop haalt ze me snel in en houd ze me met haar buik tegen.
Ik heb gisteravond het tafereel met m'n mobiel gefilmd, ik zal proberen dit filmpje er vandaag op te zetten. Ik ben net jankend weggegaan van stal want ze gaat als een gek tekeer, als ik bij haar kom zitten dan gaat ze me likken en zachtjes bijten.

Ik vind dit heel erg zielig, de dierenarts wist ook niet wat hij er mee aan moest.

Het stomme is, ze is zondag bevallen, we hebben de veulens er zolang mogelijk bij gehad, en ze begon maandagmiddag pas met dit gedrag. Zondag was ze gewoon goed te pas, niet onrustig vanwege haar veulens, en gistermorgen dus ook niet.
Ze stond voor dit alles gewoon samen met andere paarden maar niet met de ruin en zij is trouwens de baas van de 2. Hij doet wat zij wilt, maar wordt gemeen tegen andere paarden.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:42

misschien niet iets waar je zelf in gelooft, maar laat eens een reading doen bij de merrie. Soms kan dat zo veel helpen!Ik heb het hier ook laten doen voor andere zaken, en werkelijk je gelooft niet wat voor een effect zo iets kan hebben. Als zelfs de dierenarts niet meer weet wat hij er mee aan moet wordt het tijd om andere middelen te gaan opzoeken.
Mocht je interesse hebben, dan heb ik wel een tel nr voor je van iemand die dat heel goed kan.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:59

ik denk dat je aan de tip die shetwood geeft heel veel kan hebben. deze week krijg ik een reading van sylke, ik ben heel benieuwt. bij mij liet ze ook de melk lopen als ik kwam en als we buiten gingen wandelen sloeg ze helemaal haar hoofd/nek om me heen, alsof ze bezorgt was. zoals ik al zei, ze geeft nu (na 3 maanden) nog steeds melk.
ik heb mijn merrie reiki gegeven en hierdoor leek het of ze veel sterker werd, misschien weet jij iemand die dit ook kan?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:45

ja hoor die ken ik wel Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:53

Misschien moet je een paar dagen niet komen, hoe moeilijk dat ook is, idd dus spenen zoals iemand al opperde.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:30

Kitten, klinkt toch als een trauma bij de merrie, wat begrijpelijk is. Ik denk dat ze gewoon tijd nodig heeft om erover heen te komen en ik zou haar dan toch niet alleen laten staan. Als ze nu toch alleen staat, lijkt het mij toch te doen dat die ruin erbij komt te staan. Mocht dat niet mogelijk zijn, zet er dan andere paarden bij, ook als ze er nog geen oog voor heeft. Eenzaamheid versterkt alleen het treuren. Ze heeft echt afleiding nodig.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:36

draaakje schreef:
ik herken je verhaal wel. sylke heeft 3 maanden geleden een dode tweeling gehad. onze band is veel hechter geworden, ze hinnikt inderdaad heel erg veel naar me, de hele tijd bijna. in het begin zo'n moeder hinnikje, nu voortaan een gewone zachte hinnik. deze twee kun je heel goed uit elkaar halen. mijn merrie heeft ook nog steeds een volle uier. en wat ik er mee moet, ik heb geen idee. maar ik denk niet dat ze mij als veulen beschouwt. de eerste dagen na de geboorte hebben de merries heel sterk het gevoel dat ze hun veulen moeten beschermen, dit is hormonaal en instinctief geregeld. waarschijnlijk zie je dit terug in de merrie. over een paar weken moet het beter gaan, geef de merrie rust, troost haar en zorg dat je je niet als een veulen gedraagt maar als leider, iemand waar ze op kan vertrouwen, dat heeft ze nu nodig.

je haalt me de woorden uit de mond.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:44

tis wel erg bijzonder als je dat mee mag maken als mens zijnde vind ik. Ik denk dat het ook wel kan. Je hoort het wel vaker bij andere dieren, dat ze dan gaan zorgen voor een ander soort dier. Ik vind het erg bijzonder en ik vind dat je ervan moet gaan genieten!!!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:37

Dat kan toch niet? Ze kan toch niet continu bij de merrie zijn? En hoe bijzonder het ook mag zijn, het is niet natuurlijk en het zal op den duur echt problemen gaan geven.
Ze moet hier juist zo snel mogelijk vanaf.

Ik heb hier geen oplossing voor maar een reading zou inderdaad erg kunnen helpen!
Veel sterkte en succes!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:34

oei piewie, om nu te stellen dat ze erg gelukig mee moet zijn is wel dubbel, ik heb nu ook een nog sterkere band met syl, omdat we er samen uit gekomen zijn, omdat we elkaar hebben geholpen. het is niet de bedoeling dat de merrie zich juist zorgen gaat maken en verdrietig is omdat ze nu waarschijnlijk helemaal in de war is. kitten, gaat het al wat beter met de merrie?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 08:19

Ik spreek mijn vriendin later vandaag. Dan zal ik hier even updaten

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:41

Ja oke, vanuit jullie gezien is ze er niet gelukkig mee.
Maar geef toe het is toch eigenlijk best wel bijzonder!
Ik zou er van genieten en proberen met de merrie zelf tot een oplossing te komen, ik snap ook heus wel hoor, dat je niet 24uur per dag bij de merrie kunt zijn.
Maar de momenten dat je er bent, kun je haar geruststellen en genieten van het moment dat ze helemaal gek met je is.
Ik ben benieuwd hoe het nu gaat. Want de merrie zal uiteindelijk ook een keer doorhebben, dat ze niet het veulen is die ze behoord te hebben. En ze zal echt wel bijdraaien op den duur. Heeft zijn tijd nodig. Het klinkt bij mij in de oren meer als verlatingsangst....Heeft ze misschien eerder een doodveulen geworpen, waar ze helemaal geen afscheid van heeft kunnen nemen?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 06:45

Hier de vriendin weer:

Ik heb gisteren weer geprobeerd met de ruin erbij, ze doet namelijk nog steeds zo raar tegen mij, echt dat zachte gehinnik als ik kom en als ik wegga gaat ze schreeuwen..Blijf ik bij haar dan word ze rustig.

Ze is levensgevaarlijk tegen de andere paarden, het leek wel een dekhengst! Oren plat en echt schreeuwen tegen de ruin, en slaan met de voorbenen, en hard! Met een draad er tussen helpt niet, want als ze mij kwijt is vliegt ze er door, en naar de anderen taalt ze totaal niet. Ze laat nog steeds haar melk lopen als ze mij ruikt.

Ik heb verschillende paarden bedrijven om advies gevraagd, en die zeggen dat de uiers na 3 dagen "opgedroogd" horen te zijn, en dat de hormoontjes dan uitgewerkt waren. Niet dus.

Ik ga vandaag proberen een beetje grondwerk met haar te doen, want ik lijk op dit moment totaal geen leider meer, zij duwt me gewoon waar ze me heen wil, naar haar uier.

Ow en dit was haar eerste drachtigheid.