Hallo,
ik heb sinds kort een verzorgpony, een dikke fjord. Hij is 8 jaar oud. Maar,
Hij heeft een eigen willetje, hij kan niet zo goed naast je lopen. Of hij heeft geen zin, dan krijg je hem niet van zn plek af. Of hij loopt over je heen als ie daar zin in heeft. Hij loopt wel netjes mee als de andere fjord uit zijn wei mee wordt genomen. (hij loopt dan eignlijk gewoon achter die andere aan) Ik heb een aantal oefeningetjes gedaan om hem naast me te laten lopen en halt houden. Op zich gaat dit wel redelijk, hij probeert iig niet meer over mij heen te lopen. Het hangt er toch nog wel vanaf of de andere fjord in de buurt is.
Rijden gaat ook moeilijk. Hij is totaal niet aan het been, snapt de helft niet en hij is enorm stijf en sterk! Ik heb hem al zover gekregen om gezellig mee het bos in te gaan met een andere fjord die bij hem in de wei staat. In het begin plakte ie alleen maar aan die andere fjord omdat hij het allemaal maar eng vond. Na een paar bosritten is hij rustig en kan ik afstand houden van de andere fjord. Af en toe heeft meneer zelfs een gekke bui en wil hij ineens een stukje voorop (totdat er weer iets engs is en abrupt stilstaat zodat de ander weer voorop gaat).
De pony is eigenlijk iedere keer maar half ingereden, omdat hij zo eigenwijs is .Dus niemand heeft het afgemaakt zeg maar.
Door deze situatie ging ik denken, dat het misschien een idee is om helemaal vanaf het begin te beginnen. Het zal aan de ene kant ook wel met vertrouwen te maken hebben. Daar las ik over in een andere topic. Maar zou dat een idee zijn?
En waar kan ik dan het beste mee beginnen..hoe zou ik het aan moeten pakken volgens jullie?
Of zijn er misschien nog andere ideeen?