Mag een opel Meriva een 1,5 paards trailer trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Katja_x

Mag een opel Meriva een 1,5 paards trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 21:49

Nou de titel zegt het eingelijk al; mag een opel meriva een 1,5 paards trailer trekken?

Ik heb zelfs absoluut geen verstand van auto's enzo, dus vandaar Bloos

Wat info: 1.8 motor, 125 pk, model uit 2004.

Het gaat om een paard van 1.70. Normale/slanke bouw (oldenburger)

Alvast bedankt!

Groetjes Katja.

annastasia

Re: Mag een opel Meriva een 1,5 paards trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:49

typ het kenteken eens in op http://www.rdw.nl dan zie je het wel wat deze auto mag trekken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:05

Volgens autotrader:
Motor:
Max. Vermogen 92 kW (125 PK) bij 6.000 tpm
Max. Koppel 165 Nm bij 4.600 tpm

Aanhanger:
Aanhanger geremd 1.300 kg
Aanhanger ongeremd 675 kg

Beetje wanna-bee. Met name dat de power bij zo'n hoog toerental beschikbaar is, is een groot nadeel.
Het kan wel, maar bij je volgende auto wat meer koppel bij een lager toerental en wat meer toegestaan trekgewicht zou ik zeker aanbevelen.

Tot slot: wat is de toegestane kogeldruk?? Gezien de cijfers kun je je afvragen of je de noodzakelijke 75kg toegestane kogeldruk kunt hebben. deze kogeldruk kun je terugvinden in de bedieningshandleiding.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 22:15

Deze auto hebben we al dus vandaar Knipoog M'n ouders zijn niet van plan een hele nieuwe auto te gaan kopen, maar een trekhaak eronder kan natuurlijk wel. Vandaar dus mijn vraag.

Maar het moet in principe dus wel kunnen?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:38

het wil misschien net. Een 1,5 paards trailer weegt al gauw (op papier) 600kg, en daar komen dingen als trapbescherming, rubber mat, voerbak, zadelkamer etc nog bij. Je paard weegt ook wel zo'n 600 kg.
Ik zou het hele spul dus op de weegbrug zetten om te kijken hoeveel je dan werkelijk erachter hebt hangen.

Lijkt me trouwens niet dat het heel prettig rijdt met een trailer achter jullie auto. Onze vorige auto had ook die max. bij een hoog toerental en dat rijdt voor geen meter, haast geen power, slecht optrekken nadat je geremd/ bocht door was etc.

Tja, en of het goed is voor je auto, met zo'n hoog toerental te rijden..........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:52

x_Katja_x schreef:
Deze auto hebben we al dus vandaar Knipoog M'n ouders zijn niet van plan een hele nieuwe auto te gaan kopen, maar een trekhaak eronder kan natuurlijk wel. Vandaar dus mijn vraag.

Maar het moet in principe dus wel kunnen?

In principe wil het wel, maar in de praktijk gooit de kogeldruk waarschijnlijk roet in het eten.
In aanvulling op annastasia is het rijden met hoge toerentallen in ieder geval niet comfortabel en zeker op langere stukken zal de motor het je niet in dank afnemen. Benzinemotoren zijn geen harde werkers, zoals een Diesel.
Voor noodgevallen en kleine afstanden kan het, maar als je, zoals ik, met enige regelmaat dwars door NL jakkert met paarden aan de haak, dan wil je echt meer auto.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 13:34

Wat is die kogeldruk dan, heb daar nog nooit van gehoord? Bloos

Her gaat meer om korte stukjes. Van de zomer 1x naar Brabant voor vakantie maar verder gewoon voor concoursen hier dicht in de buurt (niet langer dan 15 min. rijden)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:39

x_Katja_x schreef:
Wat is die kogeldruk dan, heb daar nog nooit van gehoord? Bloos

Her gaat meer om korte stukjes. Van de zomer 1x naar Brabant voor vakantie maar verder gewoon voor concoursen hier dicht in de buurt (niet langer dan 15 min. rijden)

Kogeldruk is de vertikale druk van de aanhanger op de kogel. Deze waarde wordt opgegeven door de fabrikant en is terug te vinden in het instructieboekje.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:11

Ik zou ook eens kijken wat de combinatie weegt.
Kogeldruk is wel belangrijk, als die te laag is, heb je te weinig controle, is die te hoog dan overbelast je de auto/ trekhaak en kun je in de problemen komen.