Tips voor als je op trektocht gaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips voor als je op trektocht gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:49

Ik ga in Juli een weekje op trektocht met mijn pony en het is de eerste keer!
Hebben jullie tips voor mij?
We leggen gemiddelt 12 kimoter per dag af.
Wat kan ik mijn pony het beste voeren?
Waar moet ik allemaal rekening mee houden?
Alvast bedankt!

Kitsolu

Re: Tips voor als je op trektocht gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:16

dit wil ik ook graag weten, wij doen 25/30km per dag.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:43

Een week is voor de eerste keer best veel, zeker als je paard nog niet eerder uit logeren is geweest.
Waar je rekening mee moet houden? Met veel, gebruik de zoekfunctie eerst eens om informatie te verzamelen en stel dan iets gerichtere vragen. Ik weet niet waar jij al wel of niet rekening mee houdt.

Voer tijdens een trektocht: GRAS. Bij aankomst paard/pony na het afzadelen (en eventueel sponzen/spuiten) lekker de wei ingooien. Vaak is er wel wat voer te regelen bij het overnachtingsadres of bij buren ervan die paarden hebben, maar geef ze niet teveel krachtvoer, zeker niet meer dan dat je thuis voert. Als ze in een goede wei staan kunnen ze heel veel uit het gras halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:43

12 km is nauwelijks 2 uurtjes rijden. Dat noem ik meer een buitenrit Lachen Daar hoef je verder ook niet voor te trainen ofzo.

Maargoed, nemen jullie alle bepakking mee, of wordt dat heen en weer gebracht? Als je het zelf meeneemt : zorg dat je bepakking exact gelijk verdeeld is. Zorg voor goed passend en fijn zittend tuig. Bepakking trouwens in zadeltassen doen. Zelf heb je alleen een buideltasje aan met daarin mobiel, geld en wat kleine dingetjes.

Neem zo min mogelijk mee. Gros gebruik je toch niet.

Voer : ik geef zelf normale hoeveelheden krachtvoer en verder hooi en gras zoals ze gewend zijn.

Bij aankomst : spoel ze even lekker af als het kan, zet ze verder op de wei. Niet op stal, gewoon lekker laten bewegen / rondkeutelen.

Zorg dat de hoefijzers er goed onder zitten, een lijstje van nummers bij de hand hebt. (die jou met paard kunnen ophalen, of smid, DA etc.)

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:28

12 kilometer is inderdaad niet ver. Als je alles draaft ben je met een uur op je volgende bestemming. Zorg er voor dat als je bepakking meeneemt, deze goed vast zit en niet schudt of rammelt.
Zorg dat je een hoevenkrabber mee hebt voor onderweg. En een mobieltje.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:32

Het hangt er heel erg vanaf of je je spullen zelf mee moet nemen te paard, of dat die achterna gebracht worden. Als je ze zelf meeneemt, heb ik er goede ervaringen mee om twee zadeltassen te nemen en een 'duffelbag' die je achterop je zadel vastbind. Veel gaat er niet in, maar het is goed te doen.

Wat ook handig is, is om een dogtag aan je zadel te bevestigen met daarop de naam van je paard, jouw naam en wie te bereiken in geval van nood. Verder er goed voor zorgen dat alle accomodaties van te voren zijn besproken en goede stafkaarten hebben van het gebied waarin je rijdt. Eventuuel met GPS-locatie (maar dat komt omdat ik een beetje een nerdje ben).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:47

Maya schreef:
Zorg dat de hoefijzers er goed onder zitten, een lijstje van nummers bij de hand hebt. (die jou met paard kunnen ophalen, of smid, DA etc.)

Wellicht kan haar paard zonder ijzers Knipoog ?

Ik mis nog de KAART! vergeet die vooral niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:52

Het leek mij voor zich spreken dat dat geldt voor áls het paard op ijzers staat.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:04

ik heb ook een trektocht gereden vorig jaar.
was echt heel leuk alleen de hele week regen en onweer gehad.
dus regenkleding is wel fijn.
ik zat dan ook vanaf 12 uur tot ong 5 uur op het paard en hadden we natuurlijk wel rust pauzes ook elke dag ong een uur rus zadels en hoofstellen af.
ik zou voor alle zekerheid je halster onder je hoofdstel houden (of iig bij je hebben)
zakmes, altijd handig.

jullie rijden maar 2 uurtjes, dus valt wel mee. wij moesten ook zorgen voor water (we hadden een opvouwbare emmer)

verder tja telfoon nummers is al genoemd.

en als je de omgeving niet kent even te verkennen als dat mogelijk is. met fiets brommer of auto oid.

tja je paard naar de hoefsmid, maar niet een dag van tevoren, want jijzelf gaat ook niet meteen de marathon lopen met nieuwe schoenen. ff laten inlopen hihi.

ik had zelf toen een bananen tas, gaat nog aardig wat in hoor.

en mischien een klein EHBO doosje meenemen.
bij ons werden de slaapspullen enzo met de auto van camping naar camping gebracht of boerderij.
zouden we ook nooit meekrijgen op het paard.
grote bestelbus was afgeladen met ons ( 4 man)

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:34

talietjuh het is zeker het dubbele hoor van het aantal km per dag.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:50

12km vind ik ook niet echt een trektocht.
Dat zijn gewoon buitenritjes.
Met draven ben je in een uur rond....
Hier hoef je echt geen extra voorbereidingen voor te treffen.
Zorg gewoon dat je paard en tuig in orde is en dat je je spullen op een veilige manier mee kan nemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:47

Eerst en vooral: jij bent verstandig bezig door niet meer dan 12km per dag te plannen voor je eerste keer OK dan! De praktijk zal je leren dat je ondanks goede planning en correct uitgedachte routes toch meer km maakt. Dat geeft niks, die marge heb je gewoon en bovendien heb je nu de simpele keuze om een lusje te maken als het goed gaat, of gelijk door te rijden als het tegenvalt (slecht weer bijvoorbeeld).
Zorg dat je bepakking gelijkmatig verdeeld is, goed vast zit en niet derect op het paard ligt.
Daarnaast moet je uitgangspunt zijn dat alles wat je meer meeneemt dan een onderbroek en een tandenborstel voor de sukkeltjes is Haha! Haha! Vraag je bij alles even af hoe zinvol het is en indien je geen 10 goede redenen hebt om het mee te nemen, laat het thuis.
Geloof me, na twee dagen stink je naar paard, daar kun je niet tegenop douchen, probeer dat dus ook niet en neem er in ieder geval geen hoeveelheden schone kleding voor mee, ook dat stinkt na twee dagen naar paard Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:12

sorry meensen vergissing de ritten zijn van 11 tot 5 ongeveer dus meer kilometers, word nog nagevraagt hoeveel precies.
Bedankt voor de tips! Er zitten zeker goede tussen, ook dat je niet te veel mee moetnemen. De spullen worden heengereden dus dat scheelt al.

Mijn lijstje tot nu toe;)

ehbo zetje , telefoon, hoevenkrabbel, opvouwbare wateremmer en adresgegevens.

aanvullingen welkom!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:31

Ik geloof toch echt dat er in dit topic nog meer onderdelen genoemd zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:39

Maar is het de bedoeling dat je de bagage zelf meeneemt of wordt die nagebracht?

Opvouwbare emmer vind ik trouwens ook niet direct nodig Lachen Als je ergens een kraan mag gebruiken, dan kan je daar ook bijna altijd wel een emmer lenen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:29

TurdusMerula schreef:
Ik geloof toch echt dat er in dit topic nog meer onderdelen genoemd zijn...

Dat klopt, maar aangezien de spullen heengereden word, wat ook gelijk de antwoord is op de vraag van Maya Knipoog , wil ik alleen het hoognodige menemen.
En ik bedoelde met aanvullingen welkom, dat er uiteraard nog meer tips en ervaringen welkom zijn! Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:05

Bij dat lijstje zou ik toch echt ook een portemonee met geld voegen, kun je onderweg iets te drinken kopen of een ijsje. Is altijd lekker Vingers aflikken
En je identiteitskaart hoor je ook bij je te hebben (je moet je altijd kunnen legitimeren).
Zet in je telefoon ook een nummer onder ICE (in case of emergency, in geval van nood), mocht er iets gebeuren dan kunnen je ouders (of iemand anders) gewaarschuwd worden door hulpverleners.
Een kaart van het gebied is ook belangrijk om niet te vergeten, zorg wel dat je weet hoe je er mee om moet gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:39

harstikke bedankt!