Vraag aan juryleden over fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Afwezig

Vraag aan juryleden over fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 15:35

Hallo juryleden,

ik heb een fries en rijd er L1 mee. Ik heb altijd friezenwedstrijd gereden, maar nu wil ik de uitdaging aan gaan om tussen de KWPNers te rijden. Alleen hoor ik vaak het verhaal dat friezen minder scoren (vanwege het ras). Dus nu was mijn vraag, gebeurt dat echt? En waarom dan? Alvast bedankt
Met vriendelijke groet,
Anneke

Anoeska27

Re: Vraag aan juryleden over fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:46

Nee, dat is een slap excuus van ruiters die niet willen toegeven dat hun proef niet winstpuntwaardig was. Een proef wordt beoordeeld op de uitvoering ervan en niet op het type paard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:49

Er zijn hier al ontzettend veel topics over geweest.
Je moet niet de schult aan het ras geven Knipoog Als jij gewoon netjes rijdt maakt dat helemaal geen verschil.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:53

Er zijn altijd wel een paar jury's die niet van friezen houden.Maar de meesten beoordelen gewoon hoe je rijdt en niet op wat voor ras je rijdt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 06:04

Er wordt beoordeeld wat er te zien is.
Een barok ras heeft vaak bepaalde beperkingen. en/of voordelen.
Bij een fries is dit vaak de galop en het strekken. Het voordeel is de van nature takt in draf.
Uiteraard zijn ook hier uitzonderingen op. Een kennis heeft een fries die nu loop in het Z en daar ga je als kwpn rijder van kwijlen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:09

Als een fries minder scoort, is dat omdat hij minder laat zien, denk bijvoorbeeld aan verruimingen, mooie zuivere galop en vooral de impuls. Als je je paard goed voor elkaar hebt, kun je met elk ras een wedstrijd rijden!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 13:57

Ow oké... Ik ben gerust gesteld Haha! Bij de friezen scoren wij regelmatig boven de 195 punten. Dus dan moet het wel goed komen. Bedankt iedereen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:59

Tussen de KWPNers kun je net zo goed boven de 195 punten halen. Succes Annekeee.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 14:03

Ja, van de zomer was er een fries ook 1e geworden in de L2 op de brabantse kampioenschap. Maar ik hoor van veel mensen dat ze minder scoren dus wou ik aan de jury's vragen of dat echt was. Maar nu weet ik het!!! Bedankt

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:47

Ik rijd zelf ook met een fries, en heb zeker in de B en de L1 regelmatig de kwpn'ers achter me gelaten. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik beoordeeld werd op een bepaalde manier omdat ik een fries heb. Je rijdt goed of niet en daar krijg je je punten naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:02

Het gaat ook niet om het ras maar om het punt of de oefeningen correct worden uitgevoerd. En een Fries kan net zo goed verruimen en strekken dan wat voor ras dan ook!!!
Zaterdag heb ik er eentje zien lopen die een 8 had op de middendraf en ook een 8 voor het halsstrekken, wat nog wel eens een beetje moeilijk kan zijn vanwege de bouw van het front, maar het komt ook hier regelmatig voor dat een correct lopende Fries echt wel kan concurreren tegen KWPN-paarden.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:41

hallo

ik rijd altijd met mijn fries tussen de kwpners,
ik zit regelmatig in de prijzen met mijn fries, en ze doet het goed.
mijn paardje heeft het moeilijk met wijken en halsstrekken, maar halalt het wel weer op met andere oefeningen qwaar ze wel goed in is.
dus ik zou gewoon gaan starten hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:07

suleilitha schreef:
maar het komt ook hier regelmatig voor dat een correct lopende Fries echt wel kan concurreren tegen KWPN-paarden.

Zeker weten. Het mooiste wijken wat ik ooit heb gezien, werd door een amazone met een Fries gedaan. Als dat geen negen scoorde, weet ik het niet meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:10

Mijn eigen knakker bezorgde me vorige week nog kippevel, hij is vier en begint echt al te scharen!!! Met halsstrekken loopt hij bijna met de neus op de grond.
Dame die hem nu bijrijdt is helemaal lyrisch van hem en ze hoopt dat ze van mij de tijd krijgt hem naar het Z2 te rijden.
Ik heb ja gezegd, mits ons mannetje gezond en fit blijft en er lol in blijft houden.
De galop ziet er nog wel eens wat woest uit haha, hij springt ontzettend groot maar verder doet hij het gewoon boven verwachting!!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:13

Friezen hebben het met bepaalde dingen gemakkelijker dan de gemiddelde wpn'er, en met andere dingen weer moeilijker. Ik heb zowel Friezen als 'gewone rijpaarden' gestart/gereden, en echt niet gemerkt dat ik met de Fries harder m'n best moest doen voor de punten dan met de wpn'er. Ze hebben vaak wat meer tijd nodig om sterker te worden en hun balans te vinden in galop. Wat wel echt een aandachtspunt is (niet zozeer omdat het echt een Friezenkwaal is, maar meer omdat het bij die paarden eerder opvalt) is dat je moet zorgen dat je ze echt lengte in de hals kunt rijden. Ze kroppen zich vaak graag wat op aan de voorkant, om maar aan de achterkant niet echt aan het werk te hoeven, dan komen ze een eind van de grond met een hoop geshow, maar over de rug gaan ze niet. Paard moet echt je hand kunnen volgen.
Op Friezenwedstrijden wordt over het algemeen wel iets soepeler gepunt dan op de normale concoursen. Niet altijd, maar gemiddeld wel (er zijn dus ook idd echt combinaties die zich alleen maar meten met andere Friezenruiters, puur daarom)

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:52

hmm wel grappig
ik rijd altijd wedstrijden tussen de wpners, en daar behaal ik vaak punten en prijzen met mijn fries.
ik heb 1 keer megedaan met een friezen competitie en ik had niks.
dus ik blijf wel gewwon tussen de wpners rijden. misschien af en toe nog wel es een keer een friezen competitie, maar dit jaar in elk geval niet.
groetjes

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 19:50

Oké, dus ik hoef me helemaal geen zorgen te maken Haha!
Ik ga het gewoon doen en ik kijk wel of ik met wp('s) naar huis ga, ik hoop het Nagelbijten / Gniffelen

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:24

Als jurylid valt het mij op dat met name in de klasse B veel friese paarden rondlopen die erg veel moeite hebben met de galop. Verkeerd aanspringen, veel te weinig lengtebuiging, geen 3-tactgalop, uit de galop vallen, enz. Zorg dus dat je de galop goed voor elkaar hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:45

Mies7 schreef:
Als jurylid valt het mij op dat met name in de klasse B veel friese paarden rondlopen die erg veel moeite hebben met de galop. Verkeerd aanspringen, veel te weinig lengtebuiging, geen 3-tactgalop, uit de galop vallen, enz. Zorg dus dat je de galop goed voor elkaar hebt...

Je hebt gelijk Mies. Ik heb dat ook gemerkt bij het opleiden van de mijne, dat er vergeleken met een KWPNer veel meer werk in zit om de galop goed voor elkaar te krijgen. Bij hem wilde de galop eerst ook niet "rollen" en hij maakte tactfouten. Inmiddels springt hij altijd goed aan en is het voor elkaar, het enige puntje wat nog even op de I gezet moet worden is, dat de galop er nog steeds "woest" uitziet, hij springt erg groot.
Ik heb veel getraind op zandpaden, rechtuit, om de motor aan de praat te krijgen zeg maar. Het was bij die van mij een kwestie van hem van achter sterk maken, en denk dat dat met veel Friezen zo is.

chouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:39

Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat hierboven al vermeld is. Ik moet wel toegeven dat er bepaalde collega-juryleden bij voorbaat al strenger kijken naar barokke paarden. Ik kan alleen maar het advies geven om op de minder sterke punten te oefenen met de juiste begeleiding.
Succes!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 19:00

chouke schreef:
Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat hierboven al vermeld is. Ik moet wel toegeven dat er bepaalde collega-juryleden bij voorbaat al strenger kijken naar barokke paarden. Ik kan alleen maar het advies geven om op de minder sterke punten te oefenen met de juiste begeleiding.
Succes!

Die heb ik Haha!
Mij instructrische is zelf ook jury, en ik had het met haar al ook over gehad en zij zegt ook het maakt mij niet uit wat er binnen komt ik jureer op hun kwaliteiten. Maar omdat zij niet de enigste jury op aarde is, dacht ik laat ik het eens vragen aan andere jury's Nagelbijten / Gniffelen

De gene die hem heeft ingereden zei dat hij als een kwpner loopt. en ik heb geen problemen met de galop dus...

Bedankt iedereen

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:00

Ik heb veel friezen gezien die een veel beter proef hadden neergezet als ik met mijn paard soms, ze kregen dan ook hogere punten.
Je hebt natuurlijk jury´s die niet van friezen houden, maargoed.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:55

Ik heb me nooit benadeeld gevoelt omdat ik een Fries heb