Pony gaat steeds hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Pony gaat steeds hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:31

Hallo,

Sinds een tijdje gaat mijn pony steeds hangen als ze vast staat.
Toen ik haar kocht had ze het ook 1 keer gedaan maar dat was omdat ze ineens heel erg druk werd omdat haar beste vriendinnetje bij haar weg was gehaald.
Daarna heeft ze het een hele tijd niet meer gedaan, tot ongeveer een half jaar geleden een keer met opzadelen, ik weet niet meer precies wat er gebeurde maar ze raakte ergens van in paniek en ging hierdoor hangen.. Toen ging het weer een hele tijd goed. En toen begon ze ineens als we op les waren en ik haar zou opzadelen te hangen, zomaar uit het niets of als ik even weg liep ofzo..

Nou gaat ze sinds een paar weken steeds hangen als ik haar vast heb staan met poetsen enz. Ze doet het nou alleen heel anders als de vorige keren. Bij de vorige keren was het namelijk allemaal een paniek reactie. Nou loopt ze heel rustig naar achteren tot ze voelt dat ze vast zit en dan gaat ze aan het halstertouw hangen tot ze los is, maar verder helemaal niet spartelen ofzo. Ze doet het ook niet maar 1 keer, maar steeds als ik haar vast zet weer opnieuw wat echt heel iritant is.
Ik zet haar dan nu ook echt niet meer vast want anders kost het me wel heel veel halstertouwen, ik draai het touw alleen een paar keer om de spijlen heen waar ze aan vast staat zodat ze wel druk voelt als ze gaat hangen en dus wel een beetje het idee krijgt dat ze vast staat.
Als ze het doet straf ik haar altijd metteen door middel van een klap op haar neus of een waarschuwing maar ook dit lijkt niet te helpen..
Het is ook niet zo dat ik er al op zit te wachten ofzo en dat ze het daarom doet, ze doet het namelijk heel plotseling.
Het is eigenlijk begonnen toen ze een keer vast stond om op de hoefsmid te wachten, ze ging toen ook hangen omdat ze alleen gelaten werd (ik was hier niet bij). Daarvoor had ze het ook wel weer een keer gedaan maar dat was net zo als voorheen (en dat doet ze op de een of andere manier alleen als m'n moeder er bij is).
Ik snap echt niet waarom ze dat doet en ik kan zo ook even niet bedenken wat ik er aan moet doen. Haar vast zetten aan een koeienband is denk ik niet de oplossing, ze heeft namelijk al eens vast gehangen. Hierbij viel ze van de trailer (dit was per ongeluk en niet met voor bedachte rade!). Maar dit schijnt haar dus niet te hebben afgeschrikt..
Iemand nog ideën hoe ik dit op zou kunnen lossen want ik weet het even niet meer..

feliciaa

Re: Pony gaat steeds hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 18:04

Niemand die mij kan helpen??

ClassicClay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:19

Wachten tot ze het doet, en dan een tik met de zweep op haar kont geven een vlinke tik. doet ze het weer gewoon nog een keer doen. en met poetsen zweep er gewoon bij houden. voel je dat ze naar achter loopt tik met de zweep op het achterbeen. klikt zielig maar helpt wel. mijn pony deed het ook en is er nu mee gestopt

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 22:39

Dat heb ik ook al eens geprobeerd.. Ze schiet dan wel weer even terug op haar plek maar gaat zodra ik weer bij haar kont weg ben weer hangen en dan ben ik vaak al te laat..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:47

Neem een oude binnenband van een fiets en knoop er aan 2 kanten een touw aan, aan de ene kant maak je je pony vast en aan de andere kant zet je haar aan de muur. Als ze nu gaat hangen, veert de binnenband mee. Bij sommige paarden lijkt dit goed te werken.
Als het niet werkt, kun je ook een longeerlijn om haar billen doen en die vastmaken door haar halster (onder de kin) aan de muur, even lang als je halstertouw. Als ze gaat hangen, dan spant de lijn om haar billen heen en dan kan ze stoppen met hangen.
Totdat het over is, kan je met een uitgedunt strotouwtje een lusje maken en aan de ring bevestigen, daardoorheen maak je je halstertouw vast, als ze gaat hangen, breekt het strotouwtje en niet je halstertouw.
succes!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 06:29

het touw losjes vastmaken zodat hij loskan, als hij dan wil gaan hangen komt hij erachter dat hij geen steun heeft en houd hij er vanzelf mee op.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:46

Tja, er zijn vele wegen die naar Rome leiden... Je kan ook een touw om haar hals doen (waarin ze niet kan smoren natuurlijk) die NIET kapot kan. Deze maak je net zolang (ietsje korter) als het halster+touw, dan kan ze hangen tot ze een ons weegt, maar gaat er niets kapot. Het los raken ziet ze als beloning, daarom doet ze het nu steeds. Dat moet je doorbreken. Ik ben tegen stress veroorzaken, dus dit is een 'stille' manier om haar duidelijk te maken dat het nutteloos is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:54

Mijn paard deed dit ook, puur om los te komen. Als ik me omdraaide deed ze het. We hebben haar toen aan een touwhalster gezet, maar dat stroopte ze tot bloedens toe af. Geen optie. Nu hebben we van een dik gevlochten touw (wat vroeger de boeren deden als halster voor koeien) met een grote ring een strop gemaakt. De ring is best zwaar, dus als ze vaststaat, dan hangt die naar beneden om haar hals en merkt ze er niets van. Zodra ze gaat hangen trekt de strop strak. Ze staat wel gewoon ook op normale lengte met halster en touw vast. Strop is alleen noodmiddel voor als het halster of het touw breekt. Ze trekt zich zo onmogelijk los en het gevlochten touw breekt niet. Ze heeft het nu een 3tal keer geprobeerd en 3x niet gelukt en het gaat nu super. Heb hem wel nog steeds om, want 1x lukken is terug bij af. Verder heb ik haar ook alleen vaststaan als ik er zelf bij ben. Moet ik even naar het toilet of de kruiwagen wegbrengen, zet ik haar op stal. Ik heb nl. nog altijd de angst dat ze in paniek raakt, ze het niet opgeeft en door blijft hangen en zichzelf verstikt.

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:12

Klap op de neus lijkt met niet verstandig. Geef haar liever een klap op de kont. Dan wil ze naar voren lopen. Met een klap op de neus schrikt ze en kan ze alleen maar nog harder gaan trekken.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 12:37

@ Divamiep: Ik geef haar pas een klap op haar neus zodra ze los is, niet als ze zich nog niet los heeft getrokken..

Ze doet het eigenlijk alleen als ik voor haar sta of naast haar hoofd, ze doet het dan zo snel en onverwachts dat ik niet optijd bij haar kont ben..
Ze doet het ook niet elke dag.. Soms gaat het een paar dagen goed en dan begint ze ineens weer.. Als ze het doet, doet ze het trouwens ook minimaal 2 keer op een dag en nooit maar 1 keer..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:17

Wij hadden ook een paard die regelmatig ging hangen als ze geen zin meer had om vast te staan.
Ik ging haar gewoon poetsen en deed of er niets aan de hand was.
Mijn moeder stond er schuin achter met de longeerzweep.
Zodra ze aanstalten maakte en in zijn achteruit ging, zei ik heel streng: nee.
Mijn moeder gaf haar dan op datzelfde moment een tik met de zweep op haar billen en zei dan niets.
Zodra ze weer netjes stond belonen en doorgaan waar je mee bezig was.
Na een tijdje bleef ze keurig staan en hoefde ik alleen maar 'nee' te zeggen als ze het probeerde.
Je moet wel een lange adem hebben maar hangen is ook niet echt bevorderlijk voor een paarden lijf Knipoog
Succes.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 12:31

Dat is opsich wel een goed idee.. Ik ben alleen bijna altijd alleen op stal en mijn moeder wil en kan niet iedere dag mee.. Ik zal het dus denk ik echt alleen op moeten lossen..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:57

Dat maakt het in ieder geval heel lastig.
Kun je haar niet met een longeerlijn aan de muur vast zetten.Je haalt dan die lijn gewoon door de ring aan de muur zonder hem vast te knopen.
De lijn houd je gewoon vast en als ze gaat hangen geef je gewoon mee.
Ze krijgt dan geen druk achter haar oren omdat je op dat moment de lijn meegeeft.
Sommige paarden geven het dan na een poosje op.Wel haar elke keer weer netjes bij de muur zetten waar ze hoort te staan.
Omdat ze nog steeds vaststaat kan ze niet wegkomen en wordt dus niet beloond voor haar aktie.
Wel erbij straffen met je stem.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.(nog een kleine tip; Zorg dat je handschoenen draagt anders kun je blaren krijgen van de lijn)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 18:15

Ja, dat kan ik ook wel proberen Lachen
Dank jullie wel voor de tips Lachen