Veulen beleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Veulen beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:20

Hooi.
Ik ga nu vaak in de weiland zitten bij de moeder hackney en bij het veulen.
Het veulen is al paar weken oud, en is lekker speels.
Ik mag van de eigenaar haar tam maken, dus lekker proberen te aaien
en het vertrouwen winnen later doen we het halstertje.
Maar het veulen is nog erg bang voor mensen dus vlak bij mij komt ze liever niet.
met brokjjes schudden in een bakje komt ze wel en doe je je handje op en ruikt ze alleen maar voor de rest
rent ze weer weg.. ik blijf de hele tijd in de wei zitten en proberen. Of naar haar toe telopen..
Mijn vraag is heeft iemand hier nog meer ervaring mee en hele goeie tips heeft Haha!
Gr Sabina

Liiesjjj

Re: Veulen beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:05

Pak een halster en knip die tot ongeveer 20/30 cm kort en maak op het einde een knoop.
Als ze dan dicht bij komt, dan kun je haar makkelijker pakken.

Ga anders met de moeder aanklooien, door de wei heenlopen, aaien, poetsen.
Uit nieuwsgierigheid zal het veulen ook gedag komen zeggen en dichterbij komen omdat ze ziet dat moeder lief ook mooi blijft staan Lachen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:17

ik ben het niet helemaal eens met de vorige tip,
als je het halster pakt kun je een hele negatieve reaktie op het halster krijgen,
heb je hem vast en loopt hij achteruit is de kans groot dat je hem niet meer te pakken krijgt

zou wel heel veel met de moeder aanklooien!
moeder en veulen kunnen ook nog niet zonder elkaar

vooral niet te veel willen, en je klein maken, want grote mensen zijn nog enger!
ging zelf altijd bij zitten, en als het veulentje ging snuffelen en snuiffen snuifte ik terug.
zo laat je weten dat jij het veulentje wil leren kennen.

maar engelengedult is wel aan te raden Tong uitsteken

heel veel succes Cool

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:08

Liiesjjj schreef:
Pak een halster en knip die tot ongeveer 20/30 cm kort en maak op het einde een knoop.

Sorry, maar mij is niet duidelijk wat je hier bedoelt Verward ... Wat of waar moet je knippen?

Ik zou idd veel met de moeder tutten en als het kleintje komt kijken, haar "terloops" een aai geven. Als ze daar eenmaal aan gewend is, eens wat uitgebreider kriebelen enz. Als ze rustig staat, vergeet dan niet d´r beentjes te aaien, als voorbereiden op het hoeven geven (wat je dan kan doen als ze eenmaal rustig staat als je d´r beentjes aait).
Blijf rustig maar straal vertouwen naar d´r uit Lachen !

Ik was bij de geboorte van mijn veulen aanwezig en wij hebben haar 5 min. na de geboorte overal geaaid. Ze is ´s avonds om 11 uur geboren en de volgende ochtend hebben we haar voor het eerst een halstertje omgedaan. De eerste keer 10 min, ´s middags nog eens 10 min. De eerste twee dagen liep ze erg met d´r koppie te schudden, maar de derde dag was het al veel beter. De vierde dag vond ze het allemaal doodnormaal Knipoog .

jecco_ellenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 06:39

ons veulen is nu ruim 1 maand oud en na 1 week heb ik een halstertje omgedaan, maar de kleinste maat is nu te klein geworden en de foal maat is nog te groot. Het is een heel aanhankelijk beestje en ziet dat voorbeeld ook van onze shetlander en moeder, dat gedrag doet hij nu al na (heeft voor en nadelen) 1 week na de geboorte kreeg hij last van erge diarree en moest ik hem 2 keer per dag wassen, dit kon gewoon los en vond hij zelfs lekker ook omdat het natuurlijk een verlichting was vanwegen de poep aan zijn benen en staart (dat begint een beetje te jeuken) nu hoeft dat niet meer maar ik ga elke dag 5 of 6 of meerdere keren heen om te aaien enz en hij is nu al super mak. Maar hier moet je natuurlijk ook wel de tijd voor hebben.
Halstertje elke dag om doen en aan zijn hoofdje kriebelen. Moeder houdt er niet zo van als er aan haar hoofd wordt gezeten, maar ik probeer het bij hem wel als lekker te laten beschouwen.

gr ellen

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:09

Afbeelding

Dit bedoel ik Lachen

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:20

Ik zal als het op deze manier niet lukt, inderdaad met de moeder aan de gang gaan. Het veulen zal dan vast komen kijken en dan kan je kijken of je hem/haar kan aaien, maar zorg dat je je laag maakt want als je groot bent kan dat ook een dreiging zijn Knipoog

jecco_ellenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:13

Lisa_Donja schreef:
Ik zal als het op deze manier niet lukt, inderdaad met de moeder aan de gang gaan. Het veulen zal dan vast komen kijken en dan kan je kijken of je hem/haar kan aaien, maar zorg dat je je laag maakt want als je groot bent kan dat ook een dreiging zijn Knipoog

Vandaag heb ik mijn veulen gewassen, eerst halstertje omgedaan bij de moeder en vastgebonden, daarna het veulen naast de moeder gezet en toen heb ik hem gewassen met lauw warm water, het ging perfect! Gewoon zijn vertrouwen winnen en praten wordt hij ook rustiger van (niet boos worden) heeft alleen maar negatief effect of hij moet je echt gemeen bijten.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 08:36

Hooi.Haha!
Ik heb lekker gister met de moeder getroetelt,:D
Het veulen kwam er idd aan. Lachen
Alleen ik kaneen heel klein beetje op het veulentje aaien. via onder de moeder of over de moeder haha. XD
Ik heb ook is op haar kontje gekribbelt ze dacht blijkbaar dat dat de moeder was. Knipoog ze komt wel is naar je toe op de hurken alleen blijft ze staan kijken met die kraal oogjes haha.!! Knipoog echt lief.. maar snuffelen is haar grootste punt Lachen verder durft ze nog niet echt veel.. maar het begin is er daar ben ik echt heel trots op. Tong uitsteken Erg bedankt allemaal voor de reacties. ik zal het jullie nog laten weten hoe het steets verder gaat..Haha!
Ik maak vast wel een topic snel over het veulentje Knipoog

merel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:12

mijn veulen heb ik na een paar dagen al een halstertje om gedaan en dat vond ie helemaal prachtig. zodra ze het halstertje elke keer zag werd ze helemaal blij Hyper! .
maar een ander veulen dat ik ken ging het helaas niet zo gemakkelijk. die stijgerde telkens als we het halste om deden maar dan zette we gewoon door tot we het omhadden en gingen hem daarna altijd uitgebreid knuffelen en als extra beloning mocht hij met mama lekker naar de wei.
maar die van jou staat al in de wei. mischien met z'n tweeen proberen iemand blijft bij de merrie en de ander gaat gehurkt(want dan ben je ineens hardstikke interessant ipv eng) zitten en met het veulen tuttelen bij de merrie in de buurt en laat hem aan het halster zitten er meespelen en dan zachjes om zijn neus en achter zijn oren langs vastmaken werkte bij de veulens bij ons altijd wel goed. Pling

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 08:47

Ik ben op mijn knieen gister gegaan in de weiland bij het veulentje en ik rammelde en keek hele tijd naar de brokjes, en toen kwam het veulentje zo naar mij toe Haha! echt heeel lief

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:10

Als je op de hurken gaat zitten en blijft zitten, komt het veulen binnen de kortste keren naar je toe. En als je langer blijft zitten, zie je dat het veulen steeds vaker komt en steeds dichter bij zit. Dit is de nieuwsgierigheid die het veulen naar alles toebrengt om te ontdekken Knipoog
3 weken geleden is er bij mij op het werk een veulen geboren en dit helpt heel goed. Ik kan haar nu zelfs al voorzichtig benaderen zonder dat ze weg gaat Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:31

Ik doe ieder jaar altijd de dag dat het beestje geboren is eigenlijk de hele dag in de wei vertoeven, en de eerstkomende dagen daarna ook. Heel tijdrovend, en ja, je moet dan natuurlijk wel op de dag van de bevalling er zijn, in jouw geval dus ietsje moeilijker.

Ik begin er altijd mee om op m'n hurken te zitten, merrie bij halster te pakken (evt. met touw eraan, stel dat ze een ruk aan het halster geeft... je zal je vingers er maar tussen hebben) en dan heerlijk aaien, kriebelen, lekker ontspannen.

Ze begint dan echt half te 'slapen' en het veulen blijft toch wel bij mams, + dat je niet zo groot en lang meer bent. Geen aandacht aan veulen besteden, maar maak het nieuwsgierig, ze komen vanzelf wel. Voorzichtig aaien, proberen favoriete plekjes te vinden om lekker te kriebelen.

Nu hoef ik alleen nog maar ergens in de wei te gaan zitten, en veulen komt zo naar me toe, springt zelfs pardoes met 4 benen op m'n schoot soms (waar ze dan ook heel snel weer afge'schopt' wordt, dat waardeer ik namelijk dan weer níet).

Maar ook met veulens: direct gewenst gedrag aanleren en ongewenst gedrag afleren. Happen/bijten e.d. mag natuurlijk niet, net als sabbelen of bijten in je kleding. Slaan met voorbeentjes, trappen, steigeren e.d. die dingen leer ik dan ook dírect af.

Houdt er rekening mee dat je, als je zit of op je hurken zit, kwetsbaarder bent, voor zowel moeder als veulen, pas dus op met bijten en trappen e.d.!

En verder; mensen die adviseren om er een ingekort halstertouw aan te maken, sorry maar dat is in mijn ogen het stomste wat je kan doen.... kun je het beest net zo goed 24/7 vastbinden onder het mom van 'ja want dan kan ik hem makkelijker pakken'. Als dat beestje nou eens ergens achter blijft haken met dat loshangend touw? of nog erger; zichzelf ophangt?! nee sorry maar ik snap niet hoe je dat mensen kan adviseren.....