paard huisdier ? of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandraentoon

paard huisdier ? of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:38

hallo allemaal , dit is meschien een stomme vraag maar is een paard / pony nou een huisdier of niet
er zijn zoveel dieren die onder het motto huisdier passen dus ik dacht waarom dit "edeldier" dan niet

ik heb vroeger altijd mijn paarden ( haflinger - schet. - en nog 2 andere of een andertijdstip) bij mij in de tuin gehad en achter mijn poort een weitje bij een cafe in de tuin , en dit ging allemaal prima omgeving vond het prima en ik woon de dan ook echt MIDDEN in eindhoven vlakbij de markt

nu jaren later begonnen weer me paarden "kriebels" en kochten we weer een paardje een mini ding van haha 65cm ofzo , en die kwam bij ons dus weer in de tuin kei gezellig natuurlijk maar jah is wel klein he dus kwam er een iets grotere eentje van 143cm de moeder van het veulen wa we nu nog hebben , maar jah in ieder geval de woning bouw aan de stoep tja waarom geen idee (woningbouw zit om de hoek ) het stonk absoluut niet ze stonden op vlas en de stal was meteen schoon als ze wat hadden gedaan we zaten er immers met ons lip bekant bovenop Knipoog we gingen veel met ze naar buiten en als ze dan wat deden (poepen) maakte we het meteen schoon .

toen kregen we dus de discussie met de woningbouw, huisdier of niet .
ikke zei van wel hun dachten van niet , wij konden geen bewijs vinden dat het wel een huisdier was , maar hun ook niet dat het geen huisdier was Knipoog
en rechtshulp wist erhelemaal geen sikkepit vanaf , zijn maar mensen in opleiding he Knipoog

tja wa doe je dan he de woningbouw heeft het er toen maar opgegooit dat er overlast was en dat ze voor een bepaalde tijd weg moesten . dit hebben we toen maar gedaan , nu mag ik mijn paard niet eens meer naar huis nemen voor een "bakkie koffie" zegmaar

af en toe denk ik er nog aan het is niet dat ik ze in me tuin wil hebben want ze hebben het geweldig in onze wei maar wil wel een keer langs me huisie gaan Knipoog met me paardje , en wil weten hoe het nou echt zit

is er nog iemand met zo'n ervaring ??? zal zeker niet de enige zijn .
tot krabbels

Anoniem

Re: paard huisdier ? of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:41

Geen idee of je daar het vergelijk mee kunt maken.
Maar huisdieren mag je bijv als ze dood zijn begraven in de tuin.
Bij vee mag dat niet.
Paarden vallen wat begraven betreft ook onder vee, je mag ze namelijk niet begraven in je tuin.

Verder neem ik aan dat je naast je eigen tuin wel een weide voor ze hebt?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:47

Officieel vallen paarden (nog?) onder huisdieren.
Waarschijnlijk zal je hier meer informatie over kunnen vinden op de site van het PVE. http://www.pve.nl/
Maar het is wel dubbel inderdaad, want ze vallen wel ondet het PVE en dat is voor Vee, Vlees en Eieren...
Anders kan de AID je misschien ook wel helpen.
Succes ermee iig!

sandraentoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:52

runningkawa schreef:
Geen idee of je daar het vergelijk mee kunt maken.
Maar huisdieren mag je bijv als ze dood zijn begraven in de tuin.
Bij vee mag dat niet.
Paarden vallen wat begraven betreft ook onder vee, je mag ze namelijk niet begraven in je tuin.

Verder neem ik aan dat je naast je eigen tuin wel een weide voor ze hebt?

ik heb een weide zeker weten heb ze ook niet meer in de tuin(stal) staan Knipoog

sandraentoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:53

Judje schreef:
Officieel vallen paarden (nog?) onder huisdieren.
Waarschijnlijk zal je hier meer informatie over kunnen vinden op de site van het PVE. http://www.pve.nl/
Maar het is wel dubbel inderdaad, want ze vallen wel ondet het PVE en dat is voor Vee, Vlees en Eieren...
Anders kan de AID je misschien ook wel helpen.
Succes ermee iig!

ja raar he allemaal dubbel , ik ga 's op die site kijken dankje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:54

owja, nu snap ik het verhaal pas (blond ben ik Tong uitsteken )

Raar dat je hem niet gewoon even mee mag nemen.
Lijkt me geen probleem.
De hele nacht kan ik me voorstellen dat daar wel moeilijk over gedaan wordt Lachen

Maar das geen antwoord op je vraag Haha!

sandraentoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:59

ik ben net op de site geweest en zie er niks over staan , heb ze maar een mailtje gestuurd , ik weet niet of ze zin hebben in zo'n mailtje

maar jah valt te proberen he Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:01

volgens mij vallen paarden voor de wet onder vee (slachtvee zelfs). Dit is tenminste wat wij leren (diergeneeskunde). Gevoelsmatig en in de praktijk zijn het over het algemeen huisdieren. Dit maakt het allemaal wel erg ingewikkeld jammergenoeg!

sandraentoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:01

runningkawa schreef:
owja, nu snap ik het verhaal pas (blond ben ik Tong uitsteken )

Raar dat je hem niet gewoon even mee mag nemen.
Lijkt me geen probleem.
De hele nacht kan ik me voorstellen dat daar wel moeilijk over gedaan wordt Lachen

Maar das geen antwoord op je vraag Haha!

hhaha ach ja , is toch leuk da je reageerd toch .Knipoog iemand die met me meedenkt

jah ik zou ook zeggen da het zou moeten kunnen maar jah eens gezeverd ..... dan gaan ze op hun punt staan he .en ben toch al zo iemand die d'r snebbel klaar heeft staan . maar moet ik wel de regels kennen wil ik "goed"kennen snebbelen haha

sandraentoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:06

dit is de betekenis van huis dier

huis·dier (het)
1 tam dier dat voor het nut of de gezelligheid wordt gehouden
uit de dikke van dale (woordenboek)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:07

Ik heb altijd geleerd dat een paard ook een huisdier is... wel vreemd, je zal eerder denken vee of iets.

sandraentoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:08

vee (het)
1 tamme, viervoetige dieren die de mens wegens hun nut houdt

ik houd mijn paard voor de gezelligheid hahaha Knipoog

sandraentoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:11

in de "regels" van het woning buro staat dat er een of meerdere huisdieren gehouden mag worden en toen had ik zoiets van , ahaa definitie van huis dier is dus tam dier dat voor het nut of de gezelligheid wordt gehouden , en ik dacht mijn paard is tam en houd ik voor de gezelligheid

geen stomme redenatie toch Knipoog haha

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:15

Ik dacht dat paarden als landbouwdieren gezien werden, en dat het daarom zo lang heeft geduurd voor ze bijv gecremeerd mochten worden.
Maar of de crematiewetgeving nu veranderd is alleen voor paarden, of dat paarden op 'huisdier' zijn gezet... kweet het eigenlijk ook niet.

Ministerie van landbouw zou je dat toch moeten kunnen vertellen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:22

Dat is nog steeds een discussie: vroeger vielen paarden onder 'vee'. Toen kwam er een tijd dat het 'landbouwhuisdieren' genoemd werd. Maar er zijn al verschillende discussies gevoerd, met name als het gaat om 'het afvoeren' van het paard: als het onder 'landbouwhuisdieren' zou vallen dan is men aangewezen op een slachthuis of RENDAC; begraven is verboden, net als cremeren.
De laatste tijd komen er steeds meer crematoria's voor paarden en om die redenen heeft (...weet de naam even niet meer, parlement wisselt steeds van mensen) ministerie van Landbouw Nijverheid, besloten dat paarden onder 'huisdieren' vallen en zodoende gecremeerd mogen worden.
Dit had ook gevolgen voor de mestwetgeving.... die zou alleen kunnen gelden voor 'landbouwhuisdieren' / 'vee'. Daar heeft men wat op gevonden, lees de regels maar van de mestwetgeving; wanneer men hieronder valt dan tellen zelfs je 3 kippen en 2 honden mee.
Vooralsnog worden er voor paarden 2 termen gebruikt: 'landbouwhuisdieren' en 'huisdieren'. Bij juridische zaken wordt gekeken of je de paarden hobby matig houdt of bedrijfsmatig, aan de hand daarvan kan een rechter beoordelen welke term er gehanteerd wordt.
Echt iets voor Nederland, om het zo ingewikkeld te maken.....

sandraentoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 14:44

haha ja das waar lang leven nederland Knipoog

ik vind het zo stom het paard is niet voor niks een edeldier geworden , zij die altijd voor ons paaraad staan. zonderpaard was je vroeger nergen en nu kom je nergens met paard haha erg he

veel mensen zijn vergeten wat het paard allemaal voor ons heeft gedaan zelfs oorlogje spelen , maar jah

nog bedankt voor je reactie