ruiterbewijs.. Hoe zit dat nou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

ruiterbewijs.. Hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 09:14

Ik heb jaren geleden (2003) ooit mijn ruiterbewijs gehaald, in 2005 is deze verlopen. Door niet zulke leuke omstandigheden thuis (overlijden) toendertijd heb ik er eigenlijk nooit meer echt aan gedacht. Ik vandaag dus even gebeld, en helaas kan ik em niet meer verlengen Boos! ..

Maar nu heb ik dus echt geen zin om dat ruiterbewijs nogmaals te doen, aangezien ik er eigenlijk nooit wat aan heb gehad. Maar toch heb je op sommige plekken een ruiterbewijs nodig omdat het verplicht is.

Is het handig om het ruiterbewijs dan alsnog weer te gaan halen? Slapen

kehdra

Re: ruiterbewijs.. Hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:17

Ligt eraan of je hem het aankomde jaar, denk dat je hem nodig zal hebben.............

Ik vind het maar onzin, er zijn ongeveer 4 plekken in NL waar je hem nodig hebt. (die staan wel op de website)

Ditta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:28

Ja en nee dat het handig is om hem te halen.
Nee, de theorie en praktijk van het ruiterbewijs ken je al. Je hebt hem immer eerder gehad.
Ja, het is zonde van de boete als je de boswachter tegen komt. Ik weet niet waar je gaat rijden maar hier in de buurt kunnen ze behoorlijk actief zijn.
Daarnaast is het handig als je ooit nog een keer een paard wilt huren. Dan vragen ze er ook nog wel eens naar.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:09

mijn moeder's ruiterbewijs was 20 jaar verlopen en dat kon ze ook verlengen :S Misschien ligt het eraan dat je hem nog maar zo kort had?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:22

Het enige nut van het ruiterbewijs is als toegangskaart voor een select aantal gebieden in NL. Woon je niet bij zo'n gebied, dan is het redelijk nutteloos.
Laat je niet gekmaken door spannende verhalen over het verplicht worden ervan; dat roepen ze al 25 jaar en ik heb er nog weinig van gezien...........

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:47

op veel plekken heb je hem niet nodig

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:50

kehdra schreef:
Ik vind het maar onzin, er zijn ongeveer 4 plekken in NL waar je hem nodig hebt. (die staan wel op de website)

Even uit nieuwsgierigheid, waar kan ik die plekken vinden op internet dan?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:35

volgens mij op de site van het ruiterbewijs zelf.
Nienoord (leek) is er eentje van.
En dan heb je nog ergens wat natuurgebieden.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:36

het bos van arnhem bepaalde delen

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:41

het is toch ook zo dat t een soort verzekering is als je t paard van iemand anders mee hebt?
daarbij zou het verplicht zijn om met iemand op stap te gaan die er 1 heeft.. ?

Ik heb geeeeeeen idee, maar ik vind t niet echt nuttig aangezien mijn paarden geen nummerbord op hun kont hebben en daarbij een stuk sneller zijn dan de gemiddelde boswachter Clown

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:44

Nee hoor, als je een gewone WA verzekering hebt, valt de schade die je paard maakt daar ook onder.

Dsu behalve als je wilt rijden in een van de 4 natuurgebieden, of af en toe een paardje wilt huren, heb je hem nodig.

Voor de rest; Geldklopperij !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:15

vampiregirl schreef:
het is toch ook zo dat t een soort verzekering is als je t paard van iemand anders mee hebt?
daarbij zou het verplicht zijn om met iemand op stap te gaan die er 1 heeft.. ?

Nee, beide niet waar.
Sterker nog, het bewijs heeft geen enkele juridische status. Daarmee kan het nooit een wettelijke verplichting hebben. Wat privé personen op hun eigen grond doen, daar kun je minder aan doen.

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:35

Hoe moet je eigenlijk zo'n ruiterbewijs halen ?

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:00

Bij verschillende manege's kan je je opgeven om mee te doen, dan zou je even op internet moeten kijken voor de dichtbijzijnde Knipoog Op chardon doen ze het volgens mij niet, daar rij je toch Haha! (aan Optimaal te zien;))

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:34

x_sabine schreef:
Bij verschillende manege's kan je je opgeven om mee te doen, dan zou je even op internet moeten kijken voor de dichtbijzijnde Knipoog Op chardon doen ze het volgens mij niet, daar rij je toch Haha! (aan Optimaal te zien;))

Ja daar rijd ik, niet dat ik het ga halen Tong uitsteken maar was gewoon nieuwsgierig Tong uitsteken

Caribe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:41

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:48

Nou zit ik te denken, ik heb hem jaren geleden eens gehaald en braaf iedere twee jaar verlengd. Veel doe ik er niet mee (ligt thuis ergens ver weg in een la) maar vind het ook weer zonde om hem te laten verlopen.

Maar nu lease ik een paard bij ons de manege, ik betaal een X bedrag per maand en daarvoor is ze helemaal van mij. Met haar ga ik ook regelmatig de bossen in, soms met de lessen mee, maar ook vaak genoeg in kleine groepjes met andere pensionners of mijn mannetje.
Zou ik daar dan eigenlijk een ruiterbewijs voor nodig moeten hebben omdat ik geen eigenaar ben of is de toestemming van de eigenaar van het paard voldoende?
Mijn mannetje neem overigens altijd een manegepaardje mee en die heeft geen ruiterbewijs in bezit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:08

Falona schreef:
Maar nu lease ik een paard bij ons de manege, ik betaal een X bedrag per maand en daarvoor is ze helemaal van mij. Met haar ga ik ook regelmatig de bossen in, soms met de lessen mee, maar ook vaak genoeg in kleine groepjes met andere pensionners of mijn mannetje.
Zou ik daar dan eigenlijk een ruiterbewijs voor nodig moeten hebben omdat ik geen eigenaar ben of is de toestemming van de eigenaar van het paard voldoende?

Neehee. *diepe zucht* Het ruiterbewijs heeft geen enkele juridische status en daarmee valt er geen enkel recht aan te ontlenen!!
Dus ook geen verplichting bij het begeleiden van groepen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 14:49

allemaal erg bedankt voor de tips/info.
Ik heb daarom besloten om lekker dat ruiterbewijs te laten voor wat het is.. Heb em in al die jaren nooit hoeven gebruiken.. En ik heb totaal geen behoefte om de examens weer te doen.
Omdat ik meer heb geleerd in al die jaren dat ik met paarden omga, dan wat er te leren valt via zo'n ruiterbewijs..

Dj69

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:34

ik had ook een ruiterbewijs en niet meer verlengd.Fijn om te lezen dit. Dat het niet echt nodig is. Al vind ik het wel zonder.Maar ik was even gestopt met rijden enz en door omstandigheden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:15

ikke schreef:
Neehee. *diepe zucht* Het ruiterbewijs heeft geen enkele juridische status en daarmee valt er geen enkel recht aan te ontlenen!!
Dus ook geen verplichting bij het begeleiden van groepen.

Dus die "eis" van het ruiterbewijs wanneer je met iemand anders zijn paard naar buiten wilt is meer een bewijs richting de eigenaar van het paard dat je kan rijden, waarop hij kan baseren of hij wel of geen toestemming verleent, dan dat het noodzakelijk is.
Nou, dan zit het hier wel snor. Zelfs manlief mag een paard van stal trekken om de bossen in te gaan en daar kan ik nou niet echt van zeggen dat hij kan rijden..