Welke rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Welke rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 22:35

Wegens omstandigheden moest mijn vriendin haar 2 pony's wegdoen
Ze heeftal die tijd goed contact gehad met een meisje die ook haar eerdere veulen ooit gekocht had.Zij had evt nog wel plaatst voor ze.

Zij heeft ze aan hun gratis meegegeven omdat ze wilde dat ze van haar bleven.
Echter heft ze gezegt:
''Jullie mogen ze gratis komen halen,als jullie ze weg moeten doen naar omstandigheden komen ze naar mij terug.Doorverkopen mag niet!''

Daar gingen ze akkoord mee.Nu heb ze echter de mogelijkheid om ze weer plek te kunnen geven,en zij en ook ik missen die 2 ontzettend.
Welke rechten heb zij eigelijk nog op ze?

Ze heeft niet met veel worden duidelijk gemaakt dat ze wilde dat ze echt van haar bleven.
Dus zijn de pony's nog haar eigendom of is het helaas pindakaas?

Ben bang dat zij moeilijk gaat doen waarneer zij ze terug wil krijgen..
Wel zullen de gedraaide kosten door haar betaalt worden.

Nu zit mijn vriendin hier niet op bokt, vandaar ook dat ik deze vraag stel, zeker omdat ik de diertjes ook graag terug zie komen Ja

Groetjes Katja

kehdra

Re: Welke rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 00:26

moeilijk!

Bij deze situaties zou ik toch écht het een en ander op papier zetten!

Dat is hier niet gebeurd, en er is alleen mondeling afgesproken, dat als de ponys weg moeten, dat ze dan naar de vorige eigenaar terug moeten.

Over tussentijds terug nemen is niks afgesproken, en het lijkt mij, dat dit onderling moet worden uitgevochten. Als zou het mij niks verbazen als de gemaakte kosten op de oude eigenaar worden verhaalt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 00:29

Ik denk dat het pindakaas is.
Volgens mij heb je geen rechten als je een dier weggeeft, tenzij je een contract op hebt gesteld en door beiden is ondertekend.

Dus ik denk; helaas pindakaas...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 14:40

We hebben ze ondertussen ook al gemailt, enkel geen reactie gehad

We wachten dus maar even af met beslissingen nemen Lachen!
Iniedergeval hiervoor alvast bedankt Ja

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 18:09

Update:

We hebben contact, enkel heeft ze ze weggegeven omdat die kinderen net problemen hadde gehad met hun 2 eigen pony's ( 1 laten inslapen en 1 blessure) wat we dus heeeeeel duidelijk hebben gezecht dat dat absoluut niet de bedoeling was!

nu wil ze dt we alsnog voor de kosten opdraaien, wat op een totaal van 990 euro uitkomt. dus we zitten te onderhandelen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 18:47

net met de wetswinkel gebelt, ze staat totaal buiten haar rechten gezien ze de pony's heeft weggegeven, ofwel wij kunnen ze zo terughalen.

We proberen eerst eens met de eigenaar te praten maar zolang die moeilijk blijft doen gaan we ze gewoon halen en wil ze ze niet meegeven krijgt ze dagvaardig Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:57

Daar heb je dan enerzijds geluk mee denk ik. Als zij ze nog gewoon zou hebben had jij geen schijn van kans waarschijnlijk.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 00:01

Waarschijnlijk heb je nu een paar engeltjes op je schouder, als ze de pony's nog had gehad dan was het volgens mij, dag dag.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 00:23

Dit is wel heel vreemd.
Heeft jouw vriendin wel de moeite genomen om afspraken op papier te zetten voor ze haar dieren weg bracht? Zo te horen niet. En nu is ze verbaasd dat ze problemen heeft?

Ze verwacht van andere mensen dat die haar pony's gratis kost en inwoon geven, kijkt er vervolgens niet meer naar om (ze wist niet dat ze dus al een tijd niet meer stonden waar zij ze had achtergelaten), en komt dan ook nog eens miepen dat ze ze onmiddellijk terug wil hebben? Wat had ze dan verwacht?

Er zijn 2 mogelijkheden: ofwel zijn de pony's van haar en moet ze aan die mensen het stalgeld betalen, ofwel zijn ze van hen en dan moet ze niet aankomen dat ze ze terug wil hebben... het is een van beide...

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 01:36

als ze niks op papier hebt gezet wordt het moeilijk, ze heeft de pony's weg gegeven en uit eigen ervaring weet ik dat je ze dan niet zomaar terug kunt halen wanneer je dat wilt, dan had er een afspraak moeten zijn dat de pony's van haar zouden blijven. Als ze ze nu perse terug wil, vind ik het logisch dat ze voor de gemaakte kosten op moet draaien.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 01:54

dan nog.. denk ik ook dat je met die dagvaarding geen schijn van kans maakt, of je moet met een heel erg goed verhaal willen komen.. er staat niks op papier, dus je heb nog steeds geen bewijzen... Tenzei.. dat er bij de pony's papieren zijn die nog op de naam staan van de eigenaar.. Als dit niet het geval is.. zou ik niet eens een dagvaarding aangaan... aangezien je dit zonder bewijzen toch niet wint..

als jullie deze vrouw dagvaarden, die jullie pony's enkel met een mondelinge afspraak, gratis heeft onderhouden, met alle bijkomende kosten. zou je dit niet winnen. en zou je enkel alleen nog meer geld weggooien.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 02:06

Weten ze bij de wetswinkel ook dat er totaal niets zwart op wit staat? Daarbij heeft je vriendin gezegt dat ze ze niet mogen doorverkopen, niet dat ze de pony's niet weg mogen geven.

Over welke periode hebben we het nu? Een week? 9 maanden? 2 jaar?

Als de vriendin in kwestie het stalgeld en evt. da kosten ed niet wenst te betalen, dan vrees ik dat ze die pony's niet terug gaat krijgen. Er wordt terecht opgemerkt dat ze die pony's weggegeven heeft - en er dus afstand van gedaan heeft, of 'tijdelijk ergens heeft gestald' en dan is het dus logisch dat zij de kosten draagt. Voor wat betreft de papieren, dat zijn geen eigendomsbewijzen. De bezitter wordt geacht eigenaar te zijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:14

Ze heeft de ponies weggegeven, is dus geen eigenaar meer. Ze heeft er dus niets meer over te zeggen en kan ze naar mijn idee ook niet zomaar weer ophalen. Sowieso moeilijk als je niets op papier hebt staan.
Als ze ze wel terug wil, zou ik inderdaad ook zeggen: Goed, ik heb al die tijd voor jouw ponies gezorgd, betaal er maar voor.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:26

als je het mij vraagt zijn die pony's beter af bij de nieuwe eigenaar...
iemand geeft zomaar zn pony's weg, kijkt er niet meer naar om en il ze dan terug hebben.
Die vriendin van jou kon me de boom in!
Hoop dat de pony's het goed hebben op hun nieuwe plek en daar wel mogen blijven staan, het is toch van de zotte om zomaar dieren weg te geven en dan weer terug te willen, het is geen speelgoed!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:33

Citaat:
'Jullie mogen ze gratis komen halen,als jullie ze weg moeten doen naar omstandigheden komen ze naar mij terug.Doorverkopen mag niet!''

Waarom neemt ze dan niet de moeite om dat even op papier te zetten? Als je het beste wil voor je dier doe je dat toch gewoon?

Citaat:
Ze heeft niet met veel worden duidelijk gemaakt dat ze wilde dat ze echt van haar bleven.

Dus eigenlijk heeft ze ze gewoon helemaal weggegeven. Die mensen wisten helemaal niet dat de pony's volgens jouw vriendin nog van haar waren.

Citaat:
We hebben contact, enkel heeft ze ze weggegeven omdat die kinderen net problemen hadde gehad met hun 2 eigen pony's ( 1 laten inslapen en 1 blessure) wat we dus heeeeeel duidelijk hebben gezecht dat dat absoluut niet de bedoeling was!

En hoe lang heeft ze dan precies niet naar haar pony's omgekeken? Moet dan toch wel een hele tijd geweest zijn als die vriendin haar zelfs niet meer gebeld heeft toen de pony's weggingen, en zij niet gemerkt heeft dat zze weg waren.

Citaat:
nu wil ze dt we alsnog voor de kosten opdraaien, wat op een totaal van 990 euro uitkomt. dus we zitten te onderhandelen.

Uiteraard. ze heeft stallings-en DA kosten gehad voor 2 pony's waarvan ze dacht dat die van haar waren.

Citaat:
en zij en ook ik missen die 2 ontzettend.

Als dat echt zo was dan zou ze er wel regelmatig zijn gaan kijken. Dan waren ze nooit weggegaan zonder dat zij dat wist.

Conclusie is denk ik dat ze geen recht heeft op die pony's. Als je iets weggeeft dan heb je er geen zeggenschap meer over.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:45

klara16.. ik ben het volledig met je eens.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:41

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Dit kan je zeker aanvechten.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:41

Maar bij een mondelinge overeenkomst is het hun woord tegen dat van hen. Daarbij geeft TS aan dat de afspraak was niet doorverkopen en dat hebben de eigenaren ook niet gedaan. En ik mag aannemen dat iedere weldenkende rechter van mening is dat het niet zo kan zijn dat je een paard maandenlang ergens gratis kunt stallen en 'm vervolgens weer doodleuk op kunt komen halen.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:00

Klara16 schreef:
Citaat:

Uiteraard. ze heeft stallings-en DA kosten gehad voor 2 pony's waarvan ze dacht dat die van haar waren.

Hoe zit het daarmee dan? Ik weet er absoluut niks van, maar is het niet zo dat als iemand een bepaalde tijd betaald voor een paard, die dan ook als eigenaar gezien wordt?
(In geval van geen koopcontracten etc)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:03

Volgens mij is het zo, als jij een paard in jouw stal hebt staan en er is niemand die kan aantonen dat dat paard niet van jou is, ookal kun jij niet aantonen dat hij wel van jou is (dmv papieren ed), dan wordt dat paard gewoon behandeld als zijnde van jou, jij draait dan ook op voor de kosten en evt schade die hij toebrengt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:08

Zoals ik het verhaal nu lees, wordt het een héél moeilijk verhaal om ze terug te krijgen, als je dat überhaupt al lukt....
Er staat niets op papier...
Jullie hebben ze weggegeven, dus om niet. Daarmee is (als alles goed is gegaan) de mevrouw de eigenaar geworden... Er staat niets op papier over doorverkopen, dus ik denk dat je tegen een heel groot probleem aan zal lopen als je de pony's bij de derde vandaan wil halen.... Er is namelijk ook nog zo iets als derdebescherming!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:12

Precies, als die derde er niets vanaf wist en er wel gewoon netjes voor betaald heeft in de waan dat de dieren waren van degene van wie hij ze kocht, dan krijg je ze waarschijnlijk niet terug of diegene moet zo vriendelijk zijn om jou de gelegenheid te geven te terug te kopen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 22:29

Klara16 @ ten eerste, hoe kom jij bij een da? ten 2e, hoe wil een 14 en 18 jarig meisje daarheen gaan? met de brommer? trein is het neit te bereiken Knipoog en zie jij maar eens iemand te vinden die je brengt ,, 3 uur heen 3 uur terug.

ten 3e, is een eerder veulen (zoals genoemt) al daarheen gegaan, en daar had ze toen het heel goed mee voor, en iemand die je gewoon vertrouw ging je vanuit dat mondelinge afspraken genoeg waren.

Vandaag heb ik overgens gebelt, ik ben zeer rustig gebleven, netjes met U aangesproken, niet gescholden niks niet, pas toen ze tegen mij begon of ik gek was dat ik hielp te pony's terug te krijgen heb ik zeer duidelijk gezegt dat ik belde voor het adres waar de pony's terug te halen zijn, en dat ze verder mij niks hoefde te zeggen. waarna ze doordraafde over de 3e pony die we hier hebben staan, dat die er slecht uit zou zien Ja nou alles behalve Haha!

Verder komt erbij dat ik het er met mijn moeder over gepraat heb, en wat ik mij niet kon herrineren is dat zij er ook de gehele tijd heeft bij gestaan. Ze wist de woorden die gesproken zijn nog zo naar vore te halen: Maar het blijven wel mijn paardjes hoor Ja! en niet doorverkopen, moeten ze weg komen ze terug Ja!

Daarbij wil ik zeggen, dat wij ook gewoonweg vanplan waren te betalen voor de gedraaide kosten, echter heeft zij zich niet aan de afspraken gehouden dat ons het laat vertikken te betalen Knipoog

3e heeft niet voor de pony's betaalt Knipoog 3e heeft ze genomen omdat hun eigen pony's er 1 moest worden ingeslapen en de andere een ernstige blessure had. Hierdoor waren de kinderen van slag en moesten ze snel een nieuwe pony.
En gezien de 2e ruimte tekort had (heeft ze aan de telefoon toegegeven.) zijn ze daarheen gegaan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:44

Sorry, maar ik zou wsn ook zeggen dat je gek bent dat je je ermee bemoeid. Het is iets tussen jouw vriendin en die mevrouw en jullie zijn daar verder geen partij in. Daarbij bevestigd ook je moeder dat de afspraak was dat ze niet doorverkocht mochten worden en dat is ook niet gebeurd...

En nogmaals de vraag: hoelang hebben die pony's daar gestaan?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:01

Die mondelinge afspraken daar heb je allemaal niet veel aan... vooral niet als het de "moeder van" is die dat kan bevestigen...

En jij kunt die pony's wel terug willen halen, maar daarmee haal je je héle grote problemen op de hals. Die kún je nl niet zomaar terug halen als je niet weet hóe ze precies daar terecht zijn gekomen...
Als je ze wél terughaalt, kon je dat nog wel een duur komen te staan. Helaas ben je door geen afspraken te maken etc in een juridische mallemolen belandt, waar je érg zwak staat...