tips voor outdoorconcours....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

tips voor outdoorconcours....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 19:17

Hebben jullie misschien tips als je ( voor het eerst) op outdoorconcours gaat (met een jong paard).
maar ook algemene tips om buiten te starten.....?? ow ja is het nodig om stiften/kalkoenen in te schroeven mijn paard heeft namelijk geen hoefijzers Vork

sas_dancer

Re: tips voor outdoorconcours....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:15

Om stiften/kalkoenen in de draaien heeft je paard hoefijzers nodig Knipoog Maar als je paard blootvoets goed loopt zou ik er geen hoefijzers onder doen !!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:30

probeer zo ontspannen mogelijk te rijden
desnoods een sukkeldrafje, maar dat de 1e x buiten een goede ervaring is geweest..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:36

Als je B of L rijd zijn kalkoenen niet perse nodig, tenzij je paard wel op ijzers loopt, dan moet je er even gaten in laten maken.

Voor de eerste keer buiten, flink op tijd komen en je paard even aan de hand meenemen over het terrein, vantevoren even longeren als je een fris of schrikkerig paard hebt.

Verder valt het mee, buitenparcoursen zijn ruimer opgezet als binnen omdat er meer ruimte is. (ik neem aan dat je gaat springen?) Eigelijk is het dus wat makkelijker, tenzij je een erg kijkerig paard hebt.

Verder idd rustig aan doen, het is geen schande om een keer een volte te draaien om je paard weer onder controle te krijgen of beter voor een hindernis te plaatsen. Dat is beter dan paniekerig een parcours door, daar houd je paard alleen nare ervaringen aan over.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:46

Ik ben zelf vorrig jaar voor het eerst met een jong paard gestart (outdoor).
En ik ben er gewoon op gaan zitten en heb hem meteen aan het werk gezet, stappen was in het begin geen optie want dan begon hij als een idioot te stuiteren.
Het belangrijkste is dat je zelf rustig blijft!

En over de proppen, ipc niet nodig in de lagere klasses, ik rij mijn paarden ook zonder proppen, en ze glijden eigenlijk nauwelijks uit.
Als het echt glad is zul je misschien wat rustiger aan moeten doen als de wedstrijd op gras is.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 06:16

sas_dancer schreef:
Om stiften/kalkoenen in de draaien heeft je paard hoefijzers nodig Knipoog Maar als je paard blootvoets goed loopt zou ik er geen hoefijzers onder doen !!

ja dat weet ik Vork ik had zelf ook al zoiets eigenlijk maar ja ik heb nog nooit buiten gestart en zo trouwens zonder ijzers loopt ze ook gewoon goed

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 06:17

anneliesdj schreef:
Als je B of L rijd zijn kalkoenen niet perse nodig, tenzij je paard wel op ijzers loopt, dan moet je er even gaten in laten maken.

Voor de eerste keer buiten, flink op tijd komen en je paard even aan de hand meenemen over het terrein, vantevoren even longeren als je een fris of schrikkerig paard hebt.

Verder valt het mee, buitenparcoursen zijn ruimer opgezet als binnen omdat er meer ruimte is. (ik neem aan dat je gaat springen?) Eigelijk is het dus wat makkelijker, tenzij je een erg kijkerig paard hebt.

Verder idd rustig aan doen, het is geen schande om een keer een volte te draaien om je paard weer onder controle te krijgen of beter voor een hindernis te plaatsen. Dat is beter dan paniekerig een parcours door, daar houd je paard alleen nare ervaringen aan over.

nee ik ga dressuren Bloos

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 14:41

misschien iemand nog andere tips of iets??

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:46

Longeren
ervaren iemand mee nemen als je zelf wat onzeker bent
als het paard niet wil stappen ga niet dwingen maar zet hem lekker op de volte in draf.
Neem de tijd,dus kom op tijd en probeer jezelf niet op te fokken want dat voelt je paard.
Als er een bekend is met een rustig paard,ga daar ff gezellig naast lopen zodat je paard een steuntje heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:42

Neem zeker een longeerlijn mee voor de zekerheid,verder gewoon tussen de andere paarden gaan rijden {worden ze ontspannener vaak} verwacht niets van je proef,maar probeer ervoor te zorgen dat het voor het paard een positieve ervaring is.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:54

ja ik wil haar van te voren ook even thuis longeren denk ik want ze is buiten namelijk heel braaf als ze eerst haar energie kwijt is geraakt anders zit ik namelijk met een stuiterbal onder me niet dat ze er dan van door gaat maar dan is vaak de spanning voor haar er af als ze die energie even kwijt kan Bloos

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:54

Dav schreef:
Longeren
als het paard niet wil stappen ga niet dwingen maar zet hem lekker op de volte in draf.
Neem de tijd,dus kom op tijd en probeer jezelf niet op te fokken want dat voelt je paard.
Als er een bekend is met een rustig paard,ga daar ff gezellig naast lopen zodat je paard een steuntje heeft.

@ dav ervaren iemand mee nemen als je zelf wat onzeker bent.. hoe bedoel je dat precies?? sorry snap het even niet Vork

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:27

ninz schreef:
Dav schreef:

@ dav ervaren iemand mee nemen als je zelf wat onzeker bent.. hoe bedoel je dat precies?? sorry snap het even niet Vork

Je instructeur kan jou net ff door een moeilijk moment heen helpen.
Net iets doortastende reageren,die ziet bv spanning aankomen bij jou en/of je paard en kan dan alvast jou een oefening laten doen waardoor je door het moeilijke moment heen rijdt en zelf weer 100%controle hebt.

Je bent dan niet alleen wat ook goed is voor je eigen (in je gedachte weet je dan dat je niet alleen bent)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:29

Met name met voltes zijn kalkoenen wel aan te raden en zeker als het gras nat is, heeft een paard zonder ijzers ook klauwen om niet uit te glijden.
Verder raad ik je aan als het mogelijk is, om voor je start, gewoon eens even met je paard op een wedstrijd te gaan kijken, om te wennen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:35

suleilitha schreef:
Met name met voltes zijn kalkoenen wel aan te raden en zeker als het gras nat is, heeft een paard zonder ijzers ook klauwen om niet uit te glijden.
Verder raad ik je aan als het mogelijk is, om voor je start, gewoon eens even met je paard op een wedstrijd te gaan kijken, om te wennen.

Ik snap jouw zin niet helemaal, het paard heeft geen ijzers dus worden kalkoenen lastig! Wat bedoel je met klauwen?

Het paard dat ik rij heeft ook geen ijzers en loopt prima op gras hoor (ook als het nat is!)
Ik zou optijd op je paard gaan zitten en met hem een rondje over het terrein doen zodat ie alle tijd krijgt om rustig te wennen aan alle drukte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:39

De handen vol om overeind te blijven,dat bedoel ik met klauwen.
Niet elk paard loopt op blote voeten vlekkeloos over gras en hou wel in de peiling dat de ondergrond na een paar regenbuien verraderlijk glad kan worden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:46

suleilitha schreef:
De handen vol om overeind te blijven,dat bedoel ik met klauwen.
Niet elk paard loopt op blote voeten vlekkeloos over gras en hou wel in de peiling dat de ondergrond na een paar regenbuien verraderlijk glad kan worden.

Oh zo oke maar ik zou een jong paard nooit te snel op ijzers zetten! En zeker met de dressuur denk ik dat een paard prima uit de voeten kan op (nat) gras.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:55

ninz schreef:

Als je de ring in komt mag je net als bij een binnenconcours eerst een paar rondjes draaien voor je begint, maak daar gebruik van door je paard even de juryauto ed te laten zien. Bij een druk paard kun je het beste aan een lang teugeltje stappen, als je juist een kijkerig paard hebt kan het goed werken om hem ff goed aan het werk te zetten.

Wbt de kalkoenen, ligt erg aan de ondergrond en je paard. Is de grond droog en kort gras dan is er niet veel aan de hand. Als er lang gras staat en het heeft ook nog net geregend dan wordt het idd glad. Ligt vooral aan de handigheid van je paard hoe hij/zij ermee omgaat.

Rijd vantevoren thuis eens in een weiland als het bv net geregend heeft (wel eerst even ergens anders losrijden) en kijk hoe je paard reageerd op een gladdere bodem. Sommige paarden hebben er totaal geen moeite mee, anderen worden er heel bang van en durven bv niet te galopperen.
Als je weet hoe je paard reageert kun je er op concours op anticiperen en hoe je niet bang te zijn voor onverwachte glijpartijen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:03

Mijne heeft ook geen ijzers hoor, blijft prima overeind ook voltes middengalop

Mocht het echt te glad zijn kan je altijd afzeggen Knipoog Daar zou ik me niet druk over maken.

Voor de rest lekker ontspannen rijden, rustig blijven en ademen Clown

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 16:50

@dav: mijn instructrice rijdt zelf ook mee Knipoog en eigenlijk iedereen die ik ken rijd mee behalve mijn ouders mijn moeder heeft daar ook wel gevoel voor maar is af en toe wat overbezorgd Vork

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 16:52

anneliesdj schreef:
[naam] schreef:

Als je de ring in komt mag je net als bij een binnenconcours eerst een paar rondjes draaien voor je begint, maak daar gebruik van door je paard even de juryauto ed te laten zien. Bij een druk paard kun je het beste aan een lang teugeltje stappen, als je juist een kijkerig paard hebt kan het goed werken om hem ff goed aan het werk te zetten.

Wbt de kalkoenen, ligt erg aan de ondergrond en je paard. Is de grond droog en kort gras dan is er niet veel aan de hand. Als er lang gras staat en het heeft ook nog net geregend dan wordt het idd glad. Ligt vooral aan de handigheid van je paard hoe hij/zij ermee omgaat.

Rijd vantevoren thuis eens in een weiland als het bv net geregend heeft (wel eerst even ergens anders losrijden) en kijk hoe je paard reageerd op een gladdere bodem. Sommige paarden hebben er totaal geen moeite mee, anderen worden er heel bang van en durven bv niet te galopperen.
Als je weet hoe je paard reageert kun je er op concours op anticiperen en hoe je niet bang te zijn voor onverwachte glijpartijen.

nou ja we rijden zelf het halve jaar in een modderpaddock dus ik voel dat onderhand wel een beetje aan met hoe glad ik nog goed kan rijden... toch nog een voordeel Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:48

Dan moet je je er ook niet te druk om maken. Mocht je daar komen en het lijkt je te nat tijdens het inrijden ofzo dan kun je altijd nog afzeggen.

Valt me trouwens wel op dat er vrij vaak concoursen zijn waar niet gemaaid is van tevoren. Kan me er soms wel aan ergeren, zelfs met kalkoenen is gras van 15cm na een regenbui te glad.

Maar zelf rijd ik in de B nog altijd zonder kalkoenen en ik heb nog nooit wat geks meegemaakt behalve af en toe wat geglibber.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 09:57

ja dat hebben we bij ons concours van de club wel gedaan dat maaien anders kun je beter gaan schaatsen. nou maar hopen dat het op Laar wel gemaaid is he

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:29

Rij zo ontspannen mogelijk en wees niet bang als hij/zij ergens van schikt. Rij een paar keer het terrein over zodat hij een beetje aan zijn omgeving went.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 12:51

zouden jullie ook galloperen op een losrijterrien als het rustig genoeg is of niet...