Hoe oud is je paard en hoe ziet de omgeving van je stal eruit?
Toen mijn paard een jaar of 2 was, ben ik begonnen met haar uit de groep te halen. Ik ging haar dan meestal even poetsen, maar ze kon nog wel haar vriendinnetjes zien staan. Als ik klaar was, liep ik altijd een rondje om de binnenbak heen. Op het moment dat we bij de zijkant/achterkant kwamen, zag ze haar vriendinnetjes niet meer, maar wél een aantal andere paarden. Dit vond ze niet echt leuk en gejammer en gedribbel was dan het gevolg.
Citaat:
..als hij laat merken dat hij het eng vind en dat hij terug wilt..laat ik hem dan gaan of niet? Loop ik verder? Tot waar is de grens dat ik kan zeggen oke nu is het goed?
Ik had de mogelijkheid om gewoon het rondje af te maken en dan stond ze binnen een minuut weer voor d´r vriendinnetjes
.
Nadat ik een paar keer dat kleine rondje ben gegaan, heb ik de tijd een beetje gerekt; ik liep wat langzamer en bleef soms extra even achter de stal staan
. Als ik merkte dat ze iets niet meer eng vond, ging ik meteen een stapje verder. Dit gaat snel hoor, na een goede week liepen we al aan de andere kant van het stalcomplex zonder dat ze daar erg moeilijk over deed.
Écht naar buiten gegaan ben ik samen met haar moeder en/of mijn ruin
. Die zijn beide bomproof en ze is nooit echt uit d´r dak gegaan bij verkeer.
Doordat een van de weides aan een straat ligt (niet echt druk, maar er komt wel regelmatig verkeer langs, ook trekkers), vond ze verkeer al niet echt eng, dus dat scheelde al wel.
Als je de mogelijkheid hebt om ergens met hem in de buurt van de stal, maar uit het zicht van z´n vrienden, te lopen, zou ik dat zeker doen. Begin met kleine stukjes, maar ga gewoon iedere dag een stukje verder.