Vraagje voor juryleden: beoordeling Stap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Egni

Vraagje voor juryleden: beoordeling Stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:33

Hoi!

Ik heb eigenlijk wel een brandende vraag, waarop baseren jullie het cijfer stap onderaan in de proef?

Mijn vraag komt voort uit deze situatie:

Ik heb een L1 proef gereden, overgang naar stap wordt beloond met een 7, middenstap tevens een 7, maar onderaan een 6 voor de stap. Dit komt mij enigzins vreemd voor aangezien alleen deze 2 onderdelen in de proef zitten betreffende stap. Wat is nou het referentiekader eigenlijk??

Dus..... brand los zou ik zeggen, misschien heb ik er nog wat aan.

Bedankt alvast voor de info!

rhijnauwen

Re: Vraagje voor juryleden: beoordeling Stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:36

Gezien de beide zevens zou je haast denken dat er een 7 voor het stap gedeelte gegeven zou moeten zijn. Misschien heeft de jury niet echt nagedacht over de laatste cijfers? Jammer want er had dus zeker een 7 moeten staan!(was de jury niet meer aanwezig om het na te vragen?)

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:40

rhijnauwen schreef:
Gezien de beide zevens zou je haast denken dat er een 7 voor het stap gedeelte gegeven zou moeten zijn. Misschien heeft de jury niet echt nagedacht over de laatste cijfers? Jammer want er had dus zeker een 7 moeten staan!(was de jury niet meer aanwezig om het na te vragen?)

Ze was er nog wel voor de prijsuitreiking, maar toen had ik mijn coupon nog niet helaas. Ik heb zelfs nog even gepraat met haar.
Wel jammer idd, scheelde wellicht een plek in plaatsing, alhoewel me dat nu nog niet zoveel uitmaakt. Zou zonde zijn op een belangrijke wedstrijd.

Ik heb nog niet vaak die nieuwe proeven gereden, vandaar dat ik het even vraag.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:42

Ik heb al meer opgemerkt dat veel juryleden veel te veel op een 6 blijven hangen in de beoordeling van de gangen.

In dit specifieke geval zou ik alleen naar een 6 gaan als het paard in arbeidstap minder goed stapt. Vaak zie je dat bij middenstap het paard losser/langer gelaten wordt en dan ineens wel goed gaat stappen. Bij de arbeidstap zit de ruiter/amazone het paard dan in de weg en zie je ongelijke paslengte en/of kamelen.
Ik zou dit dan wel als commentaar bij de 6 zetten.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:07

Ok, daar kan ik inkomen. Alleen in dit geval had ik voor die arbeidsstap ook al een 7, of tenminste, de overgang en het stuk naar de middenstap toe.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:11

Wat jury zegt klopt inderdaad, ik zie ook vaak dat de middenstap een stuk beter is dan de arbeidsstap. Een overgang is soms prima, maar na een aantal passen stap gaat het paard soms minder stappen (kort-lang door de spanning bijvoorbeeld). Dan kan de middenstap een 7 krijgen, en de overgang ook, maar onderaan kom je bij mij dan ook niet verder dan een 6je.

Ikzelf zet dan wel bij de stap dat het kort-lang is (onregelmatige stap), maar je kan het niet altijd in je cijfer meenemen voor het uitgevoerde onderdeel, maar wel in het cijfer onderaan.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:16

Is idd wel vreemd dat je dan maar een 6 krijgt Gaaaap , ik vind cijver op de gangen alteid maar raar van de ene jury krijg je een 6 op alle gangen en van de andere een 7 Verward ?
bij mijn laast westrijd had ik maar een 7 op de stap terwijl ik moet toegeven dat hij echt geen beste stap heeft (stap niet genoeg door) je had het idd eigelijk aan de jury moeten vragen maargoed dat ken natuurlijk niet meer Knipoog

nog veel suc6 met de volgende wedsrrijden

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:25

krisianneb, als je paard niet genoeg doorstapt, kan hij nog wel een mooie ruime en regelmatige stap vertonen, enkel met te weinig impuls. Een jury kan dan natuurlijk nog prima een 7 waard vinden.
Trouwens, ik vind ook altijd dat een hoop ruiters hun paard overhaasten in de stap, je hebt dan geen goede tactmatige stap meer. Ik zie liever een ruime rustige stap (wel met impuls nauurlijk) dan een te snelle stap. je moet in stap mee kunnen tellen, 1,2,3,4. Iedere tel moet even lang zijn. Dan heb je een tactmatige stap.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:23

Wat ik mij kan voorstellen is dat de stap een 6 waard is (correct, maar niet bijzonder goed), maar dat de overgangen heel mooi gereden zijn, evenals de middenstap. In de beoordeling van de onderdelen neem ik meer mee dan alleen de kwaliteit van de gangen.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 08:17

Maar als een stap "slechts" correct is kan er toch ook geen mooie middenstap gereden worden? Ruime hoefafdruk over en lengte in het frame? Als een paard dat laat zien vindt ik het al een hele goede stap.

Paard in casu stapt trouwens heel erg ruim, ik kan er in principe nog geen arbeidstap mee laten zien want hui sluit daarvoor niet voldoende. Wellicht dat het daar wat te maken heeft?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:19

Een correcte stap kan ook verruimen. Als dan het frame mooi verlengt en de aanleuning constant blijft: snap ik de 7 wel.

Maar goed, ik weet natuurlijk niet wat deze jury in gedachte had bij het geven van de cijfers. Zeker niet als het paard in kwestie een goede, ruime stap heeft.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:23

Als mijn paard mooi wijkt in draf en ik krijg daar een 8 voor, moet ik ook maar een 8 onderaan krijgen? Nee zou iedereen zeggen.

Een overgang naar de stap is een figuur op je protocol. Het gaat erom of het vloeiend gaat, toont het paard geen verzet.. maar netjes van draf in stap.
Een middenstap is tevens een figuur. Hierbij komt het rijden op de letters en het verruimen van de stap kijken.

Maar onderaan krijg je de beoordeling voor hoe je paard stapt en of je je paard niet tegen aan het houden bent in de beweging. Stapt het paard vloeiend en zit er een golf van punt van de oren tot punt van de staart. Is de tact van de stap wel goed of af en toe onregelmatig.

Zo worden de gangen onderaan beoordeeld, of in ieder geval.. zo zou het moeten!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:31

Ik vind een middenstap geen figuur, een middenstap kan alleen goed zijn, als de kwaliteit van de gang ook goed is. Net zoals een middendraf alleen goed kan zijn, als de kwaliteit van de gang goed is.
Als ik iemand een 7 of 8 voor de middenstap geef, geef ik vrijwel altijd onderaan ook een 7 of 8 voor de stap (tenzij je een combinatie in de ring hebt, die in de arbeidsstap inderdaad matig is, zoals hierboven door jury ook al aangehaald, maar dan zet ik er wel altijd commentaar bij).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:21

Marije dat snap ik niet, het is toch ook een diagonaal? Als ik ipv bij F pas bij B wegstap, een kronkellijn ga rijden en toch netjes stap, krijg ik dan wel een 7 of een 8 voor de stap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:26

Als je een overgang netjes rijdt, of een middenstap netjes rijdt, wil dat toch nog niet zeggen dat je gehele stap een 7 waardig is? Lijkt me dat daar meer naar de kwaliteit van de stap wordt gekeken - achterhandgebruik, takt, regelmaat, aan de hulpen zijn, souplesse etc. Maar de kwaliteit van de stap zegt dan weer niets over de manier waarop jij je overgangen rijdt of hoe jij je middenstap laat zien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:58

Technisch gezien heb je gelijk, Urielle, je moet inderdaad ook van hand veranderen. Dat betekent, dat wanneer je die diagonaal niet netjes rijdt, er wel punten voor worden afgetrokken.
Maar, hoe kun je een middenstap netjes rijden, als de kwaliteit van de stap matig of slecht is? Hoe kun je een goede middenstap rijden, als er weinig tot geen achterhandgebruik is, geen takt, geen regelmaat?
Dan kun je inderdaad wel netjes op de letter gereden hebben, maar de oefening die gevraagd wordt, is niet alleen die diagonaal, er wordt ook nog een bepaalde gang gevraagd. En wanneer die gang matig is, kan het cijfer voor de oefening in díe gang ook niet hoger zijn dan matig.

Wanneer een paard met tactfouten in draf loopt, in elke wending die die maakt (ga hier even uit van bv een aanleuningsprobleem, geen kreupelheid), dan ga ik toch ook geen super hoog cijfer geven voor een volte vol tactfouten en weggedrukte rug, omdat de volte zo perfect rond is?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:21

Nee, maar we hebben het hier over een correcte stap (6) en niet over matig (5) of slecht (4 of lager).

Volgens mij zijn we het allemaal wel redelijk met elkaar eens. Jammer alleen dat we niet weten wat de achterliggende gedachte van de desbetreffende jury is Haha!

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 12:19

Als ik haar weer eens zie ga ik het vragen Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:55

In mijn ogen kan dit niet. 7-ens voor de stap in de proef kan geen lager cijfer worden onderaan. Je geeft het punt naar zuiverheid en kwaliteit.
Wel kan het andersom. Dus 6-en voor de middenstap en een 7 onderaan. Dan kan de opmerking bij de middenstap geweest zijn: te weinig verruiming. Maar wel een 7 onderaan omdat de kwaliteit en zuiverheid van de stap gewoon goed is.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:15

Suzanne F. schreef:
In mijn ogen kan dit niet. 7-ens voor de stap in de proef kan geen lager cijfer worden onderaan. Je geeft het punt naar zuiverheid en kwaliteit.
Wel kan het andersom. Dus 6-en voor de middenstap en een 7 onderaan. Dan kan de opmerking bij de middenstap geweest zijn: te weinig verruiming. Maar wel een 7 onderaan omdat de kwaliteit en zuiverheid van de stap gewoon goed is.

hier ben ik het helemaal mee eens!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:33

jury schreef:
Ik heb al meer opgemerkt dat veel juryleden veel te veel op een 6 blijven hangen in de beoordeling van de gangen.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt hoor..
Ik standaard een 7 op één van de drie gangen.. en 9 van de 10 keer heb ik 2 7ens op mijn gangen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:07

ik heb het ook nog nooit meegemaakt, ik heb overgens meestal een 7 voor de stap en de draf en galop wisselt per jury maar vaak ook een van de 2 een 7 en af en toe alle 3 een 7.
Ik heb vrijwel altijd een 7 of hoger voor mijn middenstap soms een 8 en zelfs een keer een 9 gekregen,
bij die 9 had ik onderaan voor de stap toen een 8.