Los Rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabia

Los Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 11:22

Hallo,

Hoe lang rijden jullie altijd los en wat voor oefeningen doe je dan zoal?
Graag de beste losrijtips@!

EllyC

Re: Los Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:44

30-35 minuten
ik begin met 10 minuten stapwerk
daarna goed verder losrijden en voor het been maken
enkele delen van de proef even doornemen
enkele rondjes lange teugel
weer oppakken en nog even doorrijden om daarna de ring in te gaan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:51

Losrijden alsin op concour neem ik aan? Ik rij ongeveer 20min los anders wordt ze veeeel te heet! Ik rij veel overgangen zodat ze lekker actief loopt aan mijn been! Ik denk dat het per paard verschillend is hoelang je moet losrijden..de merrie die ik rij is een heethoofd en hoe langer ik erop zit hoe fanatieker ze wordt..Het paard dat ik hiervoor reed had veel langer de tijd nodig om op te warmen!

_Cares_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:53

Ik rij altijd 20 tot 25 minuten los en dan vooral veel stap oefeningen! zeker 15 min... Daarna maak ik veel overgangen en doe ik af en toe een stukje uit mijn proef even een tip als je je paard aan het losrijden bent geef hem dan ook wel een beetje ontspanning tussendoor

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:57

Ik stap altijd eerst een paar minuten aan de lange teugel. Daarna teugels wat oppakken en stappen totdat ze lekker ontspant. In draf met een wat langere teugel ontspanning zoeken en dan wat overgangen stap-draf rijden en schakelen. Ondertussen veel voltes draaien en van hand veranderen. Met galopperen laat ik dr altijd eerst ff lekker los van voor, zodat ze goed voorwaarts gaat en dan vang ik het tempo wat op en probeer ook ontspanning in galop te krijgen, vaak door voltes te sluiten en te openen.

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:01

Arabia schreef:
Hallo,

Hoe lang rijden jullie altijd los en wat voor oefeningen doe je dan zoal?
Graag de beste losrijtips@!

Dat verschilt denk ik heel erg want een Z ruiter hele andere oefeningen zal mee pakken dan een B ruiter..
Ik weet niet wat jij rijd maar veel overgangen zijn atlijd wel goed Knipoog

Ik rij ongeveer een half uur los Lachen maar hangt ook een beetje ervan af hoe fris die is.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:03

Losrijden kan ook niet altijd hetzelfde. Mijn vz paard wil soms uit zichzelf hoog bovenin lopen, dan rij ik dus lang laag in. Soms is ze juist wat traag voor het been en hangerig, dan probeer ik juist actiever en bovenin te rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:04

Een paard heeft sowiesow 20 minuten nodig om de gewrichten optimaal los te hebben. Dus 20 minuten lijkt mij toch wel het minimum.

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:26

Meestal rij ik een half uurtje/20 min los.. Ligt eraan wat voor weer/bodem het is.. Meestal begin ik lekker lang, laag en rond en dan opbouwen.. veel galopwerk, veel wijken etc om r lekker los te krijgen..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:02

Ik rij meestal maar 15/20 minuten in.
Eerst laag&rond instappen, veel buig-oefeningen. Daarna even stevig overgangen rijden en scherp voor het been maken, veel figuren en laten wijken voor het been. Op links&rechts 1x SB en traver ter controle, keertje achterwaarts en dan lekker de proef in. Haha!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:04

ik stap sowieso al 10 min aan een lange teugel los...
daarna pak ik 5 min op in stap.
veel overgangen stap-halt-draf.

verder in de gelop stukken naar voren en terug rijden...
ik oefen vrij weinig oefeningen uit de proef.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:10

Mijn paard is enorm druk op wedstrijd dus ik moet lang inrijden. Een uurtje van tevoren zit ik erop en na 10 min ga ik draven en maak ik een galopje.
Veel overgangen rijden worden ze goed aan je been van, en dan niet alleen stap - draf maar ook middendraf - en weer opvangen.
Tussendoor wat stappen aan een lang teugeltje is ook handig, worden ze niet zo heet.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:14

het lijkt mij voor iedereen anders....wat ben je gewend en wat is het beste voor jullie als combinatie. Ik las het hier al ergens maar 20 minuten losrijden (incl. draf en een galopje) moet het minimum zijn. Maar ook daarin zullen weer uitzonderingen zijn.