is een hengst altijd de leider?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

is een hengst altijd de leider?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 20:09

Oké, klinkt een beetje als een rare vraag, maar ik zal het even verduidelijken Lachen

Mijn paard (ruin)stond tot voor kort samen met een hengst, de hengst was de leider. Nu is er sinds vier dagen een paard bijgekomen, een ruin. Vreemd genoeg lijkt het nu alsof mijn paard de leiding heeft overgenomen? De nieuwe ruin heeft echt niks te zeggen en wordt zo'n beetje altijd weggejaagd (de weide is gelukkig wel ruim genoeg), maar zelfs tegen de hengst heeft Noah nu een grote mond, en de hengst gaat vreemd genoeg voor hem opzij! (terwijl een week geleden de hengst Noah nog gewoon kon wegduwen van de voerbak om het zo te zeggen).

Eigenlijk dacht ik dat een hengst bijna automatisch de leider werd, puur omdat hij hormonen (meer) heeft dat de ruinen niet hebben, en misschien daarom feller is? Of staat dominantie helemaal los van hengst/ruin zijn? (ik heb het dus niet over dominante merries, maar echt de situatie zoals ze hier is, een hengst en twee ruinen samen). Iemand een idee?

Yinari

Re: is een hengst altijd de leider?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:14

Een hengst hoeft niet altijd de leider te zijn, dat heb je goed gezien. In een 'echte' kudde (wild) is de alfa-merrie de werkelijke leider, en loopt er een hengst bij die de actief leider is (bescherming kudde/ dekken merrie's etc). Maar de merrie bepaald waar de kudde naartoe gaat.

In de situatie zoals jij hem beschrijft is daar natuurlijk geen sprake van, maar de ruin kan best van nature meer leider zijn dan de hengst. Hoewel hengsten idd vaak wat dominanter zijn, maar je hebt er ook watjes tussen Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 20:23

Ja, dat is wel zo, maar Emir (de hengst) is wel echt geen watje Haha! Vooral omdat hij daarvoor zo duidelijk de leider was vind ik het nogal vreemd. Maar hormonen zijn dus niet alles Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:26

Nou ja, watje bedoel ik niet zo letterlijk hoor Lachen. Meer dat de ruin dat nóg iets meer vent is dan de hengst (zo beter Knipoog ?). Sommige dieren hebben het leiderschap in zich en de rest accepteert dat dan vaak gemakkelijk van ze.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 04:36

het ligt een beetje aan het temperament, ik werk hier met veel volbloed en arabische hengsten. En zo zie je dat er hoge verschillen zijn in temperament, zo is er een die geen andere hengst in de buurt laat en eeen grote nek opzet en zich uitslooft, maar ook hengsten zo rustig als wat.
ik denk dat het zo ook in jou situatie gaat. misschien is die andere hengst makkelijker in de omgang met anderen en ietwat onderdanig. en daar maakt jouw ruin gebruik van

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:09

In de natuur is de oudste merrie is eigenlijk altijd de leider. Daarnaast staat de hengst. In vrijwel alle gevallen zijn het dus de hengst en de merrie samen, de merrie heeft wel het meeste overwicht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:18

een Merrie is altijd de leider Lachen de hengst mag slechts voor nageslacht zorgen en de kudde beschermen........ maar de merrie deelt de lakens uit Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:20

KiWiKo schreef:
een Merrie is altijd de leider Lachen de hengst mag slechts voor nageslacht zorgen en de kudde beschermen........ maar de merrie deelt de lakens uit Lachen

leuk he ? lijken net mensen...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 09:22

Ja, dat weet ik wel Lachen Daarom dat ik er duidelijk bij had gezet dat het hier enkel ging om ruinen en een hengst, dus geen merries Knipoog Ik dacht dat een hengst automatisch het overwicht had, maar blijkbaar dus niet...

Mss is mijn ruin wel stiekem een merrie Haha!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:49

over het algemeen zie je ook vaak dat hengsten ruinen wel heuul erg interessant vinden Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:50

meestal is een iets oudere merrie de leider, net zoals al gezegd werd

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:56

Maar er staan geen merries bij, dus dat kan niet Lachen

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:08

Volgens mij is een hengst niet altijd de leider hoor.
Ik denk dat het gewoon uitgevochten moet worden en dat zal zich zelf allemaal regelen.
Mijn moeders merrie was eerst de leider in een wei met 3 ruinen Bloos

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:16

de hengst bepaald de snelheid, en de merrie de richting. in een kudde heb je dus altijd 2 leiders: hengst en merrie.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:29

Stiekem plak ik hieraan wel eens de term 'zelfvertrouwen'

Er staat een nieuwe onderdanige ruin in het land. Je eigen ruin ondervindt voor het eerst dat hij ergens boven staat. Test de hengst ook eens uit. Bovendien weetje nooit of er in het land een strijd heeft plaatsgevonden.

Hengsten hebben wel degelijk soms de leiding. Want ook paarden hebben jongeren groepen waarin een aantal hengsten die weggestuurd zijn door de hengst van de kudde met elkaar optrekken. En hierin wisselt de rangvolgorde voortdurend. Immers, hengsten oefenen en leren hiervan om uiteindelijk de leidende hengst van een kudde uit te dagen.

Of paarden daadwerkelijk zoiets als zelfvertrouwen voelen of kennen durf ik niet te beweren. Maar ik heb dit vaker gezien bij een groep paarden nadat er een nieuw paard in de kudde kwam. Zowel onder merries als hengsten en ruinen. Sommige ruinen zijn een stuk dominanter dan anderen (hengsten). Bovendien heeft ook kracht ermee te maken. Een paard dat veel gereden wordt heeft veel uithoudingsvermogen en bespiering, en kan zo net zo goed om het leiderschap meedoen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 07:07

Bedankt voor de reacties Lachen

@Bubsj: Ja, dat zelfvertrouwen kan nog wel, want de andere ruin is wél een watje. Al vind ik dat meneer zijn zelfvertrouwen wel weer mag minderen, hij voelt zich tegenover mensen plots ook de grote man Huilen van het lachen

onlein01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:20

Bij ons staat er een Fjord en een Shetlander bij elkaar. De fjord is een hengt en de shetlander een merrie. De meriie is dus echt de baas hoor. Groot, klein, hengst, merrie dat maakt echt niet uit.

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:56

Solleke_Noah schreef:
Bedankt voor de reacties Lachen

@Bubsj: Ja, dat zelfvertrouwen kan nog wel, want de andere ruin is wél een watje. Al vind ik dat meneer zijn zelfvertrouwen wel weer mag minderen, hij voelt zich tegenover mensen plots ook de grote man Huilen van het lachen

Hey, het gaat wel over mijn watje, hé.... Haha!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:42

Hihi, maar het is toch wel een watje he Haha! Maar een lief watje hoor Knipoog

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:30

Ooh, weer wat geleerd:D
Ik wist niet dat de merrie vaak ook bepaald waar de groep naar toe gaat

MiisMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:19

nee het sit een beetje ander's

laten we het zo zegen.

voorop loopt in een kudde altijd een merrie dat is de leider.
en achteraan loopt een hengst hij is de drijver.

Zo gaat het in alle kudes waar hengsten en merrie's door elkaar lopen

shanna14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:56

Een hengst hoeft niet altijd een leider te zijn. ik heb een hengst die niet eens door heeft dat hij een hengst is of hij is homo:P

MiisMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:00

die van mij heeft het vaak te druk bezig met macho doen of patseren om te leiden.

Dat is egt soon figuur van als me haar maar goed zit komt alles goed Clown

Dat is volgends mij zijn grootste zorg Knipoog