advies gevaagd na minder slimme zet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

advies gevaagd na minder slimme zet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 18:19

Ik zet het maar even hier... weet niet goed waar het hoort..

Even de achtergrong.. Ik ben sinds 5 maanden in het bezit van een jong paardje..
Hij wordt over een maand 2 jaar.
In het begin was het echt nog een guppie.. heel kalm en rustig..v(wss omdat ie in de winter niet bijgevoerd was)
Hardstikke leuk dus..
Toen overleed een goede vriend van ons, Toen heb ik zijn dochter een paar keer meegenomen naar pablo.. ik had pablo toen een paar weken. Dit ging allemaal super.

Maar nou komt het..
Pablo krijgt nu voldoende voeding, loopt lekker buiten.. het begint echt een paard te worden. Een eenkennig paard..
We zijn bezig met level 1 van parelli (3x per week 10 min) en dit gaat echt prima.. Hij heeft respect voor me.. ik ben de baas en dat weet hij.

Maar nou begint hij streken uit te halen naar derden..zoals mijn vriend, de boer, en ook naar die kleine meid.
Zij gaat 1x per week mee, gewoon om een beetje te borstelen.
Vorige week heeft hij haar duidelijk opzij gezet, en is daarbij op haar voet gaan staan. Een heel drama dus, kindje naar de spoed, foto's gelukkig niks gebroken maar toch goed geneusd.
(een paar dagen daarvoor dezelfde actie bij een nichtje van me)
Vanmiddag probeerde hij dit bij mijn vriend ook.. maar die was hem te snel af.. (maar ging wel opzij voor hem...)

Dit is dus geen ideale combinatie.
Mijn verstand zegt dat ik dat meisje niet meer mee moet nemen...
Maar ik wil dat kindje niet kwetsen... ze kijkt er zo naar uit om mee te mogen, en ik wil haar niet nog een klap
toedienen, ze heeft het al zo zwaar op het moment..

Kan iemand mij advies geven..
Ik heb al verschillende dingen bedacht... grondwerkles met die kleine.. hiervoor zou ik iemand kunnen laten komen.
ondertussen gaat ze ook lessen op de manege, zodat ze wat meer ervaring krijgt met ponies.

Maar het blijft natuurlijk een slechte combi, een onervaren meisje en een onervaren paard..
Ik had hier beter over na moeten denken, maar in de emotionele toestand toen heb ik dit gewoon niet
goed overdacht.

Alvast bedankt voor het lezen van dit enorme verhaal..

Sammyy

Re: advies gevaagd na minder slimme zet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:22

Misschien kun jij bij het meisje blijven staan, als hij haar dan aan de kant wilt zetten, dat jij hem in haar naam corrigeert? Zo kan het meisje ook zien hoe ze het moet doen, en het leren misschien?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:25

Hoe hebben jij / je vriend / de boer gereageerd toen ie dat gedrag vertoonde?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:35

Ik zou er ook bij blijven en wanneer hij het dan ook probeerd hem een stevig standje geven dat dat dus niet is toegestaan wat hij probeerd! Jij bent immers de leider, niet hij!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:35

Het meest effectief zal het waarschijnlijk zijn als de anderen zelf in staat zijn om jouw paard te corrigeren, maar van een klein kind kun je dat niet verwachten. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om dan zelf het paard goed te corrigeren. Ik heb zelf drie paarden en als ik in de paddock ben, duld ik het niet dat één van de paarden dominant gedrag vertoont naar mij, naar de andere paarden of eventueel naar bezoek. Ik ben dan altijd degene die het betreffende paard corrigeert. In het begin, net na de komst van het derde paard, moest ik een enkele keer ingrijpen, maar nu is mijn positie voor alle paarden duidelijk en respecteren ze ook eventueel bezoek.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 18:37

Iris82 schreef:
Hoe hebben jij / je vriend / de boer gereageerd toen ie dat gedrag vertoonde?

De Boer en mijn vriend gaan gewoon opzij.. Ik heb ze daar wel op aangesproken.. maar ik geloof niet dat dat echt overkomt..
Ik ga pertinent niet aan de kant.. Hij kent het principe van wijken voor druk heel goed. dus ik duw gewoon terug.. net zolang tot hij opzij gaat..

Edit: Ook hebben we een join up gedaan (wel onder begeleiding van iemand die dat vaker gedaan heeft)
Laatst bijgewerkt door Olikea op 30-05-08 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:38

Je hebt je paard toch gekocht voordat die vriend overleed? Je hebt dit dus niet kunnen overzien en er dus niet van te voren over na kunnen denken.

Deze situatie betekend natuurlijk niet dat je een keuze moet maken tussen je paard en dat meisje. Je bent natuurlijk gek op allebei. Je kan dat meisje ook gewoon meenemen en goed duidelijk maken dat een paard gevaarlijk kan zijn en dat ze uit moet kijken. Je kan er ook voor zorgen dat ze buiten de omheining blijft. Als jij je paard dan meeneemt naar de omheining mag ze hem aaien en knuffelen, maar ze mag niet naar binnen.

rijlessen zijn erg verstandig. Misschien is er wel een goede instructrice die een kindvriendelijke manier weet om haar te leren hoe gevaarlijk een paard kan zijn, zeker een 'baby paardje' en dat ze daar goed mee uit moet kijken. Die kan je dan misschien vragen mee te gaan naar jouw paard en samen met het meisje op een speelse manier leren om te gaan met een wilder 'baby paardje'. Dan gaat ze vanzelf leren hoe ze kan zien dat een paard boos is en ze dus weg moet gaan.

Voor jouw paard is zij zeker ondergeschikt, ze is klein en onbekent, en ze is met jóu! 'Zijn' baasje! Jij bent zijn lieveling, zijn alles en zijn baas. Hij voelt zich veilig bij jou en is misschien wel ontzettend jaloers op dat kind en op jouw vriend dat die zo dicht bij jou mogen komen en alles maar mogen terwijl hij op zijn plaats gezet word als hij ongevraagd ook zo dicht bij jou komt. Voor hem is het natuurlijk ook te begrijpen, dat kind die hij niet kent komt inneens naast hem staan en raakt hem aan, en jij hebt hem de dag ervoor nog geleerd dat als hij te dicht bij jou komt en jou aanraakt zonder dat jij dat wil jij hem wegstuurd. Dat doet hij in feite ook, alleen is hij nog een kindje en die weet nog niet zo goed dat je niet op de voeten van een klein kind kunt gaan staan om het weg te sturen, dat hij ook gewoon weg kan lopen.

Als je het door de ogen van je paard bekijkt, dan heeft hij toch ook wel een heel klein beetje gelijk?

Ik heb ook een jaarling, ze zijn moelijk te begrijpen, ze denken totaal anders dan een volwassen paard, maar neem de tijd om te kijken naar hem zonder dat er iemand anders is en dan ga je vanzelf snappen hoe ze denken. Mijn jaarling is ook eenkennig en ontzetten jaloers. Hij wil liever niet geaaid worden als hij gras staat te eten, maar als ik dan een andere groepsgenoot ga aaien, dan komt hij toch wel even kijken wie er zo dicht bij mij komt en waarom hij dat eigelijk nog langer toe zou laten.

@Jeanine84: het is idd aan jou om hem duidelijk te maken dat hij dat niet bepaald maar jij. maar als je hem begrijpt is dat een stuk makkelijker, dan weet je ook waarom hij iets doet, niet alleen dát hij het doet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:41

Onder begeleiding van jou wel meenemen en niet alleen bij je paardje laten.
In principe zou je het paard moeten bestraffen als hij lomp is naar dat kindje (in de kudde beschermt een merrie immers ook haar veulen tegen lomperds uit de kudde) en ondertussen de kleine een paar ouderwetse houten klompen aandoen (is bewezen net zo veilig als schoenen met stalen neuzen) voor het geval dat.

Natuurlijk wordt het een ander geval als hij echt gekke dingen gaat doen zoals bijten en slaan.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:43

Erbij blijven! Kinderen hebben meestal nog geen overwicht over zo'n groot dier. Je schrijft dat je paard wel respect heeft voor jou. Blijf er dus bij en corrigeer waar nodig. Zo doe ik het ook bij onze dochter en haar pony. Kan het meisje fijn blijven tuttelen en leert ze vanzelf hoe ze om moet gaan met je paard.
Succes!
(Trouwens, aardig van je om haar te betrekken bij je paard OK dan! )

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 18:45

@ mannetjuh.. Dit ies echt stof tot nadenken..
Hij heeft inderdaad gelijk.

Gelukkig snapt dewi.. het meisje.. wel dat hij nog een baby is.. ze wou hem de dag na het ongeval ook even een wortel gaan geven (wel uit zijn bak.. pablo krijgt niets uit de hand) Om het goed te maken.. Ze vond dat hij er ook niks aan kon doen, want hij is nog een baby..

@beantsje.. ze zijn zowiezo nooit alleen, dat vertrouw ik niet.. En dat van die klompen vind ik een heel goed idee..

@sjera.. ik ben al lang blij dat ik iets voor haar kan doen..

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:47

Ben het eens met beantsje, doe die meid een paar goede schoenen aan (of lekkere ouderwetse klompen)
Die hebben mij vroeger ook goed geholpen (heb toch heel wat onderkanten van paardenhoeven gevoeld, nooit iets gebroken of gekneusd)
En laat heer meegaan, maar zodra er een lompe actie word uitgehaald even je paard op zijn plaats zetten.
Zij kan het niet maar een paard is slim genoeg om te weten dat als jij er bent het ook niet mag gebeuren.
En ik neem aan dat ze niet snel alleen zal gaan staan nu met het paard dus corrigeer in haar naam duidelijk.

En zoals je zelf al gaat doen, laat haar paardrijlessen nemen en omgaan met paarden die wel " snappen" dat je dat niet doet bij zon meisje. Zo leert ze vanzelf haar eigen grens zetten en uiteindelijk ook bij jouw paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:49

@FitzChivalry Hoe lang ben je al met level 1 bezig? En hoe goed gaat dat?
Als alle grondwerkoefeningen goed gaan ga dan vlug door naar level 2, anders gaat je paard zich vervelen. Daar kan je dit gedrag ook van krijgen.
Stuur een mailtje naar Eddy Modde met deze vraag. Hij kan je vertellen hoe je dit met Parelli technieken kan oplossen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 18:55

@ tamary.. ik ben nu 3 maanden bezig.. Heb ondertussen ook het boek uitgelezen. Ik moet zeggen dat ik met hem in level 1 nog niet tegen problemen ben aangelopen. Haha! Haha!

Ik ga volgende week naar een demo avond van eddy, ik zal het hem dan voorleggen.. dat gaat makkelijker dan op de mail.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:56

Persoonlijk zou ik dat kindje echt niet meer mee nemen. 1 x een ongeluk(je) = genoeg. Natuurlijk wel een x om te aaien ofzo, maar als je echt wat wil gaan doen moet je het paard kunnen vertrouwen zodat je op het kind kunt letten en een beetje op je paard. In dit geval heb je ogen in je rug nodig en dat lijkt mij geen veilige situatie.
Kwetsen is imo minder erg dan een groot risico op een ongeluk (je), Wat als ze straks wordt platgedrukt? of je paard uit haalt naar het kind?

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:58

Lastig probleem. Zoiets heb ik ook meegemaakt. Misschien nog meer tips?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:02

Heyyy Fitz!
Pablo met streken!
Ik ben het grotendeels met Manutjuh eens...paarden van die leeftijd moeten nog zoveel meemaken qua opvoeding en ze gaan natuurlijk zelf ook een proces door van pubertijd enz.
Zou het meisje idd stevige schoenen of klompen aan doen, maar ook gewoon vertellen hoe de vork in de steel zit.
En haar dus buiten de omheining houden. Kinderen begrijpen meer dan je denkt!!
Kinderen zijn voor paarden, en helemaal voor dominante, vaak toch echt ondergeschikt.

Als Pablo wat volwassener is geworden in zijn gedrag, kun je dat ook weer prima uitleggen aan het meisje en wel weer haar er wat meer bij betrekken!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:06

Sorry hoor maar ik begrijp niets van de antwoorden ......, ik vind het onverantwoord om een jong kind, die niet ervaren is met een jong paard/pony om te laten gaan, zelfs als je erbij bent.
Heb je wel in de gaten dat 1 streek van het dier het kind voor haar leven ongelukkig kan maken of nog erger???

Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat het dier verkeerd is ofzo, maar het is een jong dier en die zijn in de regel onstuimig en brutaal, willen kijken hoever ze kunnen gaan, waar de grens is, net als een kind!
Mijn advies, laat dat jonge dier paard zijn, hou op met prutsen en laat hem lekker met leeftijdgenoten de hele zomer in de wei lopen.
Hij is nog zo jong, laat hem eerst zijn wilde haren kwijt raken voordat hij van alles en nog wat moet leren en doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:09

Ik vraag me af hoe oud het kindje is?Mijn dochter was 9 toen we een jaarling er bij kochten.
Een nogal levendig dametje(het paard).Ik ben er altijd wel bij gebleven en heb ze altijd in de gaten gehouden.Maar nu zijn we drie jaar verder en rijd ze er zelfs mee.Ondanks dat we ook wel puberprobleempjes hebben gehad,zoals steigeren als ze mee moest lopen.Of nu probeert ze nog wel eens.Gaat dit toch wel vrij vlekkeloos.Ondanks dat het paardje nu net 4 is en 1.60 en de dochter 12 en klein van stuk ,heeft het paard respect voor haar.

Zelfs met het braafste paard,houd het mee brengen van kinderen natuurlijk enig risico in.Dus blijven opletten is de boodschap en zeker een 2- jarige mag je eens op zijn donder geven als hij probeert te bazen.

Als het een lief kind is ,zou ik ze om zoiets niet thuis laten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 19:14

@ ulfreino.. ik begrijp je reactie heel goed, maar zoal ik in mijn beginpost al zei, ik heb er toen niet bij nagedacht.. stom van mij..
Maar ik wil nu eerst proberen dit op te lossen voordat ik haar moet zeggen dat ze niet meer mee kan.. ze heeft het al zo zwaar, ze kijkt echt enorm uit naar onze uitjes..
Het is niet zo dat pablo bijt of schopt..
Edit: ik heb pablo elke dag ong 10 A 15 minuten in handen, dan wordt hij ook gevoerd.. verder staat hij in het land met de kudde..

Verder is het een schat van een kind, ik moet zeggen dat ik het ook erg leuk als ze erbij is.. ik weet nog hoe ik dat vond op die leeftijd.. ze is trouwens sinds 2 weken 9

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:53

ga dan naar de manege of vraag aan een kennis of je haar/zijn paard mag poetsen. Ik ben het met Ulfeino eens. Het is gewoon te gevaarlijk. Te veel risico dat het weer fout gaat.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:34

Is het ook mogelijk om het meisje op een andere manier "met paarden"te betrekken? Om haar naar een manege te laten gaan voor beginnerslessen en dan zelf meegaan? Eerlijk gezegd vind ik een jong paard en een klein meisje wel een linke combinatie. Je kunt heel vaak tegen kinderen zeggen dat ze voorzichtig moeten zijn en moeten oppassen maar in de praktijk blijft het toch gevaarlijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:41

Zet je paard zo vast dat hij niet kan omdraaien. Aan 2 kanten van het halster vast dus. Hij kan dan wel verstappen, maar niet meer iemand wegduwen. Je lost het echte probleem hier niet mee op, maar voor het kind is het wel veiliger.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:55

Een vreemde meenemen die niet aan de kant gaat voor je pony.
Tegen het meisje, je vriend en de boer zeggen dat ze hem maar is flink aan moeten pakken als hij het weer doet.
Je moet het probleem niet gaan ontlopen zoals een paar mensen hier zegt, je moet het aanpakken.
Op een gegeven moment komt je paard toch weer in aanraking met vreemde, misschien een kind van 2?
Dan moet je natuurlijk niet hebben dat dat kind een trap krijgt of om word geduwd Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:00

shera schreef:
Erbij blijven! Kinderen hebben meestal nog geen overwicht over zo'n groot dier. Je schrijft dat je paard wel respect heeft voor jou. Blijf er dus bij en corrigeer waar nodig. Zo doe ik het ook bij onze dochter en haar pony. Kan het meisje fijn blijven tuttelen en leert ze vanzelf hoe ze om moet gaan met je paard.
Succes!
(Trouwens, aardig van je om haar te betrekken bij je paard OK dan! )

ik ga hier helemaal bij mee

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:14

dit is dus het juiste moment om je kind te leren
dat paarden ALTIJD gevaarlijk zijn
dadelijk gaat je jonkie puberen en kan die weer
zoals eigenlijk altijd uit het niets iets doen
zoals laten we het een heel positief houden
"schrikken" "struikellen" "stapje op zij zetten"

leer je kleine ALTIJD op te letten bij paarden
dat je paarden nooit 100% kan vertrouwen