Leider zijn of goede vriend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Leider zijn of goede vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 12:20

De meeste mensen richten zich op leiderschap als ze met oaarden werken en omgaan. Het is natuurlijk verdraaide handig als de mens bepaalt wat er gebeurt en hoe het gebeurt, maar veel gedrag wordt toegeschreven aan leiders.

In mijn visie zijn paarden kuddedieren waarvan in de groep een aantal dieren de leiding nemen, een aantal echter niet, dat zijn de volgers. Dit zijn de paarden die vaak ook het meest mensvriendelijk zijn en zich graag laten vertellen wat ze moeten doen. Ze volgen gemakkelijk en graag maar kunnen erg onzeker zijn of worden als hun rol of taak niet duidelijk voor ze is. Deze paarden snappen vaak ook niks van de Amerikaanse technieken waarbij ze zich onderdanig zouden moeten opstellen, Dat doen ze namelijk al. Dergelijke methides van leiderschaps technieken van mensen hebben dan ook eerder een ongewenst effect en geeft eerder een deuk in hun zelfvertrouwen.

Met deze paarden zou je samen meer moeten richten op vriendschap, niet alles goed vinden maar meer vriendschappelijk je vragen stellen. Gezamenlijk obstakels en hindernissen (lees de gewone dingen voor ons mensen)nemen. Als je dit op een meer vriendschappelijke manier doet, met geduld en veel aandacht, denk ik dat je het voor jezelf en vor je paard gemakelijker maakt.

Wat denken jullie van deze stelling ?
Knipoog

ikke20

Re: Leider zijn of goede vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:23

ik vind wel dat ze je moeten blijven beschauwen als leider.
ik heb zelf 2 paarden die mij allebei duidelijk zien als leider maar dit betekend niet dat we geen vrienden zijn. juist wel. voor mij is het erg belangrijk aangezien 1 van de 2 erg lang hengst is geweest en af en toe heeft hij nog wel eens de neiging even uit te halen tijdens het spelen ofzo. hij weet dus duidelijk dat hij dat niet mag in mijn buurt. maar ik speel wel met hem. niet zoals paarden bij elkaar doen maar wele cht spelen zoal rennen en uitdagen enz.
ken ook iemand die puur vriendschappelijk omgaat met een pony die enorm dominant is. diit werkt dus niet. maar je hebt leiderschap en vriendschap en dat gaat ook erg goed samen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:27

Leider
Je hoeft een paard niet harder aan te pakken dan nodig.
Bij het ene paard zul je echt op de strepen moeten staan omdat die zelf grenzen opzoekt.

Bij een onderdanig paard ben je gewoon al snel automatisch leider, vaak al zonder dat je het door hebt. Dan lijkt het wellicht meer vriendschappelijk. Toch ben je wel leider, want ook dan zeg je eens van niet schuren tot het hoofdstel af is. Of als hij toch eens een hap gras wil nemen als je hem vast hebt dat het niet mag.
Deze vind dat dan meteen oke, maar je bent dan wel leider.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:30

Leider EN goede vriend Lachen . Ik zou niet weten waarom het ene het andere uit moet sluiten. Ik kan in elk geval zeggen dat mijn paard en ik echte hechte maatjes zijn en daarnaast ben ik ook de leider. Bij vreemde paarden probeer ik voornamelijk leider te zijn (en meestal lukt dat ook Haha! ), want vriendschap heb je niet meteen natuurlijk. Aan echte partnerschap moet je keihard werken met je paard. Lachen

Overigens merk ik aan mijn paard dat hij het fijn vindt dat ik ook de leider ben. Hij zoekt mijn steun graag op tijdens het grondwerken, maar ook als we langs andere 'grote' paarden langs lopen of langs de weg en er komt een enge vrachtwagen aan....
Natuurlijk probeert hij het leiderschap ook wel eens uit op zijn tijd. Het is er wel eentje die op zijn tijd ook zijn eigen initiatief graag laat zien. Op sommige momenten kan dat en op andere momenten kan dat niet. Daar ben ik de leider voor op zulke momenten. Als je rechtvaardig en duidelijk bent, is hij ook niet beledigd. Hij is dat wel, als je niet eerlijk bent. Dan krijg je het keihard op je bord. En terecht. Ja
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 30-05-08 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:30

chris irwin zei een keer, stel je paard is een nummer 5 in de kudde, dan moet je geen nummer 1 willen zijn maar dan is nummer 4 genoeg, aangezien de nummer 5 niet wat zou willen doen met de nummer 1 maar wel met de nummer 4.
snap je het nog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:31

Maar nadya, je blijft de leider
Ook al kun je lekker kroelen en tutten Lachen

edit:
dekoezegtboe, dat is wel mooi gezegt Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:34

Als leider ben je een goede vriend. Als je niet een leidende rol neemt en inconsequent bent dan weet zo'n paard ook niet waar hij aan toe is. Dat is verwarrend en zelfs gemeen naar het paard toe. Een paard heeft veel meer aan iemand die hij als zijn leider ziet en dus kan vertouwen (=de basis voor de vriendschap).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:34

Ja, ik ken die theorie van Chris Irwin ook (heb thuis een aantal dvd's van hem liggen Knipoog ) en ik denk dat hij helemaal gelijk heeft.

Ja, RK, ik blijf de leider, maar ook echt zijn maatje. Lovers

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:36

Miss_Montana schreef:
Als leider ben je een goede vriend. Als je niet een leidende rol neemt en inconsequent bent dan weet zo'n paard ook niet waar hij aan toe is. Dat is verwarrend en zelfs gemeen naar het paard toe. Een paard heeft veel meer aan iemand die hij als zijn leider ziet en dus kan vertouwen (=de basis voor de vriendschap).

Ja, zo gaat het in de kudde ook namelijk. Ze moeten op elkaar kunnen bouwen, duidelijkheid hebben, hun plaats in de rangorde weten. Helemaal mee eens......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:36

Ik blijf ook zijn maatje Ja
Maar zoals Miss montana zegt, als je geen leider bent, geen veiligheid daardoor geeft, heeft je paard alleen aan vriendjes zijn niks.
Dat veilige maatjes gevoel komt imo toch ook doordat je de leider bent en hij zich aan je kan optrekken als het ware Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 12:38

Dus als ik de reacties ge begrijp wordt eigenljk gezegd dat een leider juist ook een goede vriend is, of zou moeten zijn.

Denk je dat je beter je best doet voor een baas die je kan vertrouwen en die je ook helpt als je het niet meer wet, of denk je dat je harder werkt voor de baas die bazig is en die soms een beetje vreemd uit de hoek kan komen. Maar wel baas is?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:40

Paardentango, ik moet je zeggen dat ik een paard heb met een dominante kop er op, op zijn tijd, maar ik vraag alles wel vriendelijk, hoor. Altijd. Ik werk op basis van samenwerking en vertrouwen aan beide kanten. En ik merk, hoe zo'n paard dan leert zijn eigen initiatieven in handen van jou te leggen. Paarden 'breken', paarden 'dwingen', daar heb ik ook helemaal niets mee .

Maar ik ben wel zijn leider, maar juist omdat ik dat leiderschap verdient heb bij mijn paard (en dat heeft even geduurd Knipoog ). Niet door te schreeuwen, te slaan, te dwingen. Ik sla Sam echt nooit eigenlijk. Nergens voor nodig. Je bouwt iets op in je training, in mijn geval het grondwerk. Ik ben begonnen met lichaamstaal (zoals ze in de kudde doen) en daardoor gaat de rest vrijwel vanzelf. Dan hoef je ook niet meer te dwingen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:41

Ik begrijp eerlijk gezegt niet zo goed wat voor persoon je bedoeld met je laatste zin Lachen

Een paard heeft duidelijkheid nodig en grenzen die gelijk zijn.

Dus niet van vandaag mag dit wel en morgen krijgt hij op zijn kop

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:46

Paardentango schreef:
Dus als ik de reacties ge begrijp wordt eigenljk gezegd dat een leider juist ook een goede vriend is, of zou moeten zijn.

Denk je dat je beter je best doet voor een baas die je kan vertrouwen en die je ook helpt als je het niet meer wet, of denk je dat je harder werkt voor de baas die bazig is en die soms een beetje vreemd uit de hoek kan komen. Maar wel baas is?

Ik denk dat een paard op een fijnere manier zijn best doet als hij een baas heeft die hij kan vertrouwen en die zo'n paard ook ondersteunt als hij het even niet meer weet. Ik vind dat je ALTIJD moet kijken naar wat een paard aangeeft. Helaas zie ik dat de meeste mensen het anders doen. Die zijn bazig, komen vreemd uit de hoek en het paard heeft het maar te doen. Ze vragen niet eens 'toestemming' iets te mogen doen bij het paard. Heb wel wat 'fijne' voorbeelden hiervan uit mijn directe omgeving. Boos!

Veel mensen vinden het raar dat ik mijn paard altijd laat weten, wat ik ga doen met hem (halster omdoen, optuigen, borstelen, been optillen, de simpelste dingen). Veel mensen doen het gewoon, beest heeft het maar te accepteren. Ik vind dat respectloos naar het paard toe. Waarom willen mensen respect van hun paard, maar gedragen zich niet zo naar hun paard? Daar snap ik nou helemaal niets van...... Verward

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:58

helemaal mee eens, maar het ligt er wel aan wat voor paard je voor je hebt.

ik heb er 2 waar ik toch verschillend mee om moet gaan. ik heb geen voor keur. dit heeft meer met het karakter van het paard te maken en wat ze hebben meegemaakt, leeftijd.

mijn jonge paardje is een leider (5 jaar). heeft nooit achterop of naast een ander paard willen lopen, alleen voorop. tegen mensen best dominant (zeker met eten, heeft vreetnijd met dank aan de fokker), maar gevoelig. zij heeft duidelijkheid en discipline nodig. ik heb haar vanaf 10 mnd en komt gelijk van de fokker. heerlijk dier, braaf en eerlijk. ik ben duidelijk de baas en accepteerd dat ook.

mijn andere paardje is een volger(21 jaar waarvan ik haar bijna 8 jaar heb) heeft veel eigenaren gehad die niet allemaal goed voor haar waren. heeft 2 jaar geduurd voordat ze vertrouwen in mij had en wist dat ze niet meer weg hoefde (je kreeg niet egt contact maar deed wel wat je van haar vroeg) heel bang in vreemde omgevingen en met haar moet je meer compromissen sluiten. ene x mag zij de weg kiezen (altijd de kortste route naar huis toe) en de andere weg mag ik kiezen en dat gaat goed. als ik alleen mijn zin doe gaat ze in verzet.
paardje waar je mee moet praten (en heb het idee dat ze heel goed weet wat je zegt). met dit paardje heb ik een hele sterke band. een ander kan er ook bijna niks mee. ze accepteerd alles van iedereen (zolang ik erbij ben en ze correct met haar omgaan)
en geef ze eens ongelijk!

met het jonge paardje moet ik nog wel eens optreden, maar is natuurlijk ook de leeftijd. zij is ook niet egt een kroeldoos. alleen als zij er zin in heeft.
mijn ouwe seut is wel een egte vrijkont. zij is altijd bij mij in de buurt te vinden. andere mensen ziet ze vaak niet staan (of ze moeten eten bij zich hebben, maar je weet wat ze zeggen.....liefde van een paard gaat door de maag) ze gaat alleen naar vreemde mensen toe als mijn jonge paardje gaat.

2 verschillende manieren maar wel op vriendschappelijke basis. ze weten beiden waar ze aan toe zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:24

Paardentango schreef:

Idd dat begrijp je goed, een goede leider is tegelijkertijd een goede vriend Lachen

Ik denk niet dat je mensen met paarden kan vergelijken, paarden leven volgens de regels van de kudde. Hoewel mensen ook wel eens kuddegedrag vertonen zit er alsnog een wereld van verschil tussen Clown Maar om toch even jouw vergelijking te maken: Een baas die vreemd uit de hoek komt op sommige momenten brengt onzekerheid. Want je krijgt op je lazer als je iets goeds denkt te doen, of je krijgt om praktisch niets op je lazer. Daar wordt mens en dier alleen maar onzeker van. Je gaat slechter presteren, kan niet functioneren als je baas erbij is en 's ochtends moet je jezelf naar kantoor slepen. Da's geen leuk leven toch? Een baas die je helpt wanneer je het even niet meer weet, daar kan je op vertrouwen en het is goed voor je zelfvertrouwen om niet bang te zijn voor evt fouten die je maakt. Ook is het fijn om iemand te hebben die duidelijk zegt wat de bedoeling is en die grenzen trekt. Nee is nee en ja is ja. En door zelfvertrouwen presteer je beter, je krijgt zin in je werk daarnaast hoef je ook niet bang te zijn voor de reactie van je baas wanneer iets fout gaat.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 13:37

Mooi verwoord zeg !

Ben er gelijk helemaal stil van.... weet er niks op te zeggen?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:23

mijn paard is me beste vriendin maar ik blijf leider

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:26

ik denk dat het samen gaat. leider zijn is belangrijk, maar is voor het paard ook fijn. een zware taak minder voor het paard.
als je redelijk blijft als leider kan het nog steeds je beste vriend zijn Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:27

Heel mooi verwoord!
Idd voor een paard dat zich zowiezo al onderdanig opstelt, ben ik veel vriendelijker.
Als zij direct zeggen: Jij mag het uitmaken, dan ga ik ze niet eerst "onderwerpen."
In zo'n geval krijgt zo'n beestje van mij lekker veel vrijheid, zet ik ze ook niet vast of zo, wandel ik rustig door de bak zonder ze vast te houden, want ze volgen toch wel.
Een onderdanig paard krijgt van mij dus meestal gewoon direct meer vrijheid, ik controleer ze minder. Maar uiteraard blijf ik wel leiding geven, dat is immers want zo'n paard wil.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:31

Op dit moment is het voor mijn paardje erg belangrijk om een goede vriend in mij te vinden.
Helaas ben ik deels achter zijn verleden gekomen en die is gewoon ontzettend triest.
Hij heeft geen goede basis, is niet al te netjes behandeld en heeft daardoor geen vertrouwen in mensen.

Dat weet ik nu ongeveer een maand. Ik heb alles altijd op een vriendschappelijk manier gedaan, maar nu ik weet hoe of wat er met hem is, ben ik het meer ´probleem´gericht gaan aanpakken. Meer met lichaamstaal gaan werken bijv.
Dus de eerste twee weken heb ik me echt opgesteld als een goede vriend. Geprobeerd dat hij zich echt op zijn gemak voelde bij mij en dat het vertrouwen er begon te komen. Toen ik na die twee weken merkte dat hij rustiger werd in zijn hele doen en laten ben ik verder gaan werken. Nu doen we veel grondwerk en ben me langzaam steeds verder als leider gaan gedragen.
Echter wel op de vriendschappelijk manier, maar ik ben bijv. dingen aan gaan geven.

En dat doen we nu dus ook zo´n twee weken en breiden dit langzaam uit.
En ik moet zeggen dat ik echt merk dat ik een ander paardje aan het krijgen ben.
Gisteren zei ik nog tegen mam, hij is zo ontzettend lief en rustig aan het worden, echt ongelofelijk.
En deze week hebben we ook weer nieuwe oefeningen geprobeerd en het ging super.
Wat was ik trots.

Dus ik ben me nu wel steeds meer als een echte leider aan het opstellen en ik merk dat deze langzame aanpak super werkt.
Maar hij moet ook altijd blijven weten dat er toch iemand is die hij kan vertrouwen, iemand die zijn vriendje is, en dat ben ik.
En ik merk dat hij het waardeerd.
Citaat:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:50

Silence, erg mooi om te lezen Lachen . Jij was degene van de KFH clinic, toch? Knipoog

Ik ben met je eens dat je bij paarden altijd moet kijken naar het karakter Ja . In mijn ogen is een echte leider ook een vriend. Leiderschap heeft in mijn ogen niets te maken met 'hard zijn' of iets dergelijks (lastig te omschrijven, hoop dat je snapt wat ik bedoel Knipoog ). Dat hoeft namelijk helemaal niet bij veel paarden. Als je bij mijn paard gewoon de juiste lichaamstaal gebruikt, geeft hij je het leiderschap zo in handen en bij enig eigen initiatief (hij vindt het soms best moeilijk om zich helemaal te geven) moet je gewoon wat duidelijker zijn (zonder geweld) en doet hij prima wat je vraagt.
Maar staat er iemand naast hem, die onzeker is en/of onduidelijk is, nou, dan krijg je het op je bord, hoor. En dan kun je het paard niets kwalijk nemen. Haha!
Ik vind die spiegel juist zo geweldig aan mijn paard en er zijn vast meerdere mensen die zulke paarden hebben. Ja

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:49

Ja dat waren wij inderdaad.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:40

Ik probeer beiden te zijn. Je hebt in een kudde altijd een leider en die heeft een favoriet. Hij/zij is dus de baas, maar ook het vriendje van dat paard. Ik probeer hetzelfde te bereiken.
We maken samen plezier, maar doen alleen wat ik wil. Tot nu toe nooit problemen gehad daarmee Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:33

Vraagje: is er in een kudde echt één de baas? Of werkt de kudde samen...en zijn er verschillende samenstellingen mogelijk.