Mijn paard heeft singel-angst, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ossie96

Mijn paard heeft singel-angst, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 14:32

Mijn paard heeft singelangst (of singeldrang, net hoe je het wilt noemen). Dat is gekomen toen ik weer wilde gaan rijden na een paar maanden blessure gehad te hebben en volledig op rust moest. Ik heb toen (2 jaar terug) net iets te enthousiast de singel vast gemaakt en daarvan raakte ze in paniek... (ja ik weet het; niet zo handig, daar hoeft niemand op te reageren)
De singelangst is eigenlijk nooit helemaal weggeweest, het gaat redelijk maar ik moet er altijd goed rekening mee houden. Als ik het zadel op doe doe ik dat heel rustig en voordat ik de singel aanhaal aai ik eerst even op haar buik (de plek waar de singel komt). Eerst zachtjes, daarna wat krachtiger zodat ze de druk een beetje voelt. Daarna singel ik aan en laat ik zo'n 3 gaatjes open. Dan loop ik even en singel weer een gaatje aan, enz.

Het gaat best redelijk maar echt fijn vind ze het nog steeds niet. Heeft iemand ervaring of tips hoe je kunt omgaan met een paard met singelangst? Graag allen positieve reacties en nuttige tips Knipoog

elibeest

Re: Mijn paard heeft singel-angst, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:36

Vaak (niet altijd) zie je ook bij paarden met maagproblemen singelangst. Wij hebben er ook 1 ruim 20 jaar (ze is nu 34) verschrikkelijke problemen gehad met singelen, is behandeld voor een bepaalde bacterie die problemen op de maag geeft en probleem is over.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 14:40

elibeest schreef:
Vaak (niet altijd) zie je ook bij paarden met maagproblemen singelangst. Wij hebben er ook 1 ruim 20 jaar (ze is nu 34) verschrikkelijke problemen gehad met singelen, is behandeld voor een bepaalde bacterie die problemen op de maag geeft en probleem is over.

Merkte je verder nog wat aan haar dat ze last van haar buik had? Of echt alleen met aansingelen?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:44

Laat er eens een sportmassagetherapeut voor paarden naar kijken, vaak zit er een spier klem, die dan pijn doet met aansingelen, een sportmassagetherapeut voor paarden kan dit hoogstwaarschijnlijk wel oplossen.
voor meer info kun je me pb-en

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:46

misschien clickertraining methode?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:19

zijn veel topic's over!
*rustig aansingelen.
*singel met elastiek
*lopend aansingelen
*blijf zelf rustig en ga niet boos worden
* en BELANGRIJKSTE belonen als hij/zij het goed doet dus niet bijt

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:48

@Ossie96: je mocht links ook liever niet haar buik aanraken, naar achteren richting flank. Ook met poesten vondt ze dat niet fijn. Verder merkte je er niets aan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:25

Citaat:
@Ossie96: je mocht links ook liever niet haar buik aanraken, naar achteren richting flank. Ook met poesten vondt ze dat niet fijn. Verder merkte je er niets aan.

en dat eerste zegt al genoeg, het is niet alleen singelangst maar gewoon een niet-aanraken-want-ik-mep-je-plek, ken je toevallig de 7 games van Parelli? en dan vooral de friendly game?
Je moet haar desensibiliseren voor aanrakingen op haar buik en singelstreek, lastig uit te leggen zo even snel maar er is ongetwijfeld een bokker die dat beter kan dan ik Lachen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:19

Wij hebben ook zo'n manegepaard op stal. je moet heel rustig zadel erop leggen, singel heel los maken, op het eerste gaatje vastmaken. naar de bak, nog een gaatje, stukje lopen, nog een gaatje en zo gaat dat totdat de singel strak zit. Je moet bij dat paard rustig blijven, niet boos worden, niet strak aan de teugels vast houden en dan gaat het redelijk. We hebben het heel lang met brokjes gedaan: paar brokjes, gaatje strakker, stukje lopen, brokje en weer een gaatje. Het was lastig, maar zo langzamerhand gaat het steeds wat beter.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:41

dat is in feite ook desensibiliseren maar dan gelijk al met de singel, ook een oplossing maar het probleem is denk ik niet alleen de singel in dit geval. Het paard is ook gevoelig met borstelen, als je dat eerst aanpakt komt de singel als volgende vanzelf.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 14:16

Ik doe het ook op de manier hoe sheela beschrijft, al laat ik de brokjes wel achterwege. Alleen als ik er eenmaal op zit krijgt ze een klontje.
Buikt aanraken heeft ze geen problemen mee, alleen echt de druk op haar rug denk ik. Ook als ik erop stap loopt ze het eerste rondje met een wat bollere rug. Dan blijf ik gewoon ontspannen en stil zitten en dan is er niks aan de hand en dan gaat het ook vanzelf weer over.

Thnx voor alle reacties btw Lachen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:59

Helpt een singelbontje misschien niet een klein beetje? Daardoor voelt ze de druk van de singel misschien minder en dan op dezelfde manier vastmaken als dat je nu doet.
Succes!

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 08:12

C_arola schreef:
Helpt een singelbontje misschien niet een klein beetje? Daardoor voelt ze de druk van de singel misschien minder en dan op dezelfde manier vastmaken als dat je nu doet.
Succes!

Dat is een goeie! Heb ik eigenlijk nog nooit aan gedacht, thnx!
Mag je daarmee eigenlijk wedstrijden rijden?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:56

Geen idee, volgens mij niet, maar kijk even in de reglement

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:03

Je zou dan bv wel een steeds dunnere materiaal kunnen gebruiken, bv eerst een bontje en later een kleine handdoek dubbelgevouwen oid.
Steeds dunnere materialen gebruiken zodat ze de singel meer gaat voelen en er langzaam op een positieve manier weer aan leert wennen en het ook goedaccepteerd.
Maar dat zou ik alleen doen als een singelbontje niet mag op wedstrijd.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:58

desensibiliseren is leuk, maar als er een lichamelijk probleem aan ten grondslag ligt vind ik dat niet fair tegen over het paard.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 14:54

elibeest schreef:
desensibiliseren is leuk, maar als er een lichamelijk probleem aan ten grondslag ligt vind ik dat niet fair tegen over het paard.

Wat is desensibiliseren?

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:03

minder gevoelig maken voor iets...

wat gebeurd er als je met je vingers over haar rug gaat en wat druk zet? En is het echt de singel + zadel of doet je paard het ook als je een touw of een sjaal eromheen doet?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:23

Ik dacht dat het paard geen lichamelijk probleem had. Alleen dat hij erg gevoelig was geworden doordat de singel 1 keer te strak was vastgemaakt.
Mijn tip zou ik ook niet gebruiken om een paard te desensibiliseren. Een singelbontje kan in mijn ogen er alleen voor zorgen dat het paard de singel minder voelt, niet om het ongevoelig te maken voor lichamelijke problemen. Als dat het geval is, dan zul je moeten kijken of het paard ook gevoelig is voor andere dingen dan alleen een singel.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:15

C_arola schreef:
Ik dacht dat het paard geen lichamelijk probleem had. Alleen dat hij erg gevoelig was geworden doordat de singel 1 keer te strak was vastgemaakt.
Mijn tip zou ik ook niet gebruiken om een paard te desensibiliseren. Een singelbontje kan in mijn ogen er alleen voor zorgen dat het paard de singel minder voelt, niet om het ongevoelig te maken voor lichamelijke problemen. Als dat het geval is, dan zul je moeten kijken of het paard ook gevoelig is voor andere dingen dan alleen een singel.

Het is echt alleen het zadel. Met iets anders eromheen heeft ze minder last. Ik gebruik weleens een longeersingel, daarbij heeft ze een stuk minder last.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:50

en je weet heel zeker dat het zadel goed past?

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:45

cissy schreef:
en je weet heel zeker dat het zadel goed past?

Jep, kort geleden nog laten nakijken.
Maar ik zit zelf te denken aan een soort van 'trauma'. Dat ze bang is dat er weer opeens zoveel druk op haar buik/rug komt te staan door het opeens aantrekken van de singel...

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:00

En als je zonderzadel gaat rijden? loopt ze dan ook nog zo?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:02

Desensibiliseren zou misschien kunnen helpen. Ik heb een tijdje geleden het boek "Paarden trainen aan de hand" van Lesley Bailey gekocht en daar staat het goed in uitgelegd. Misschien dat je dat eens kan lezen en proberen.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:18

Misschien een beetje afgezaagd, maar ik zou zeggen: rustig gaatje voor gaatje aansingelen.