HELP! Lespaard doet eigenwijs!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

HELP! Lespaard doet eigenwijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:28

Hoi bokkers!

Sinds gister heb ik weer een lespaard erbij maar.... ik zit met een paar problemen! (het is wel een lieverd hoor, daar niet van!)

> Als ik zijn halster af wil doen en ik vergeet even de boxsluiting vast te doen dan heeft hij de neiging om vlug zijn box uit te lopen en dan moet ik vlug achter hem aan om 'm weer te kunnen vangen! (eerst moet je zijn halster afdoen voordat je zijn hoofdstel om kunt leggen)

> Tijdens de les wil hij zijn nek echt enorm strekken zodat ik (net zoals gister!) zowat op zijn nek ligt en de teugels uit mijn handen worden gerukt!

> Als ik zijn halster om wil doen, dan draait hij zijn grote hoofd steeds weg! (En het is een groot paard hoor, een grote Gelder!)
Zou een halstertouw hiervoor niet kunnen helpen???

Wie kan mij raad geven?

Het gaat om deze lieve jongen:
Afbeelding

PS: Vinden jullie hem ook niet een echte tuiger? Ik wel!

EDIT Zelf even verplaatst!

Musjes

Re: HELP! Lespaard doet eigenwijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:34

> Als ik zijn halster af wil doen en ik vergeet even de boxsluiting vast te doen dan heeft hij de neiging om vlug zijn box uit te lopen en dan moet ik vlug achter hem aan om 'm weer te kunnen vangen! (eerst moet je zijn halster afdoen voordat je zijn hoofdstel om kunt leggen) *Hij weet dat het buiten box veel leuker is dan binnen, dus gewoon zorgen dat de deur dicht zit*

> Tijdens de les wil hij zijn nek echt enorm strekken zodat ik (net zoals gister!) zowat op zijn nek ligt en de teugels uit mijn handen worden gerukt! * Als het in de les gebeurt lijkt het me dat de instructeur je hiermee kan helpen*

> Als ik zijn halster om wil doen, dan draait hij zijn grote hoofd steeds weg! (En het is een groot paard hoor, een grote Gelder!) *Hij is gewoon veel slimmer dan jij, je moet hem proberen voor te zijn. Dus zn hoofd pakken voordat hij wegkan draaien en dan vast blijven houden Lachen Maar ja als je een klein bent is het inderdaad wel een erg groot paard als ie ondeugend is. Succes! *

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 16:19

Nou, ik ben nogal klein vergeleken met hem (grote lobbes!) dus zou een halstertouw niet werken? (heb namelijk geen!) Oja, en het is geen box maar eerder stallingen waarin hij en de andere paarden staan!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:21

> Tijdens de les wil hij zijn nek echt enorm strekken zodat ik (net zoals gister!) zowat op zijn nek ligt en de teugels uit mijn handen worden gerukt!

Ik ken dit Knipoog
Mij is geleerd om te reageren met been geven en een kleine ophouding.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:25

Reed vroeger op een paard (schofthoogte 170) die doodleuk zijn hoofd bovenop de muur van zijn box legde als ik hem op moest zadelen. Met mijn 160 cm kom ik daar dus echt niet bij! Ik deed altijd eerst de teugels om zijn nek (met snoepje naar mij toe lokken) en liet die achter zijn oren liggen. Als ik hem dan wilde pakken voor het bit in doen, deed hij dat truukje. Dan kon ik hem naar beneden "takelen" als het ware.

Dus een halstertouw om zijn hals heen gooien en achter zijn oren leggen en hem naar beneden halen lijkt mij een goede optie voor dit halsterprobleem (omdoen)

Het eerste probleem lijkt mij ook duidelijk een kwestie van organiseren en zorgen dat die box dicht zit.

het tweede probleem: vraag je instructeur om raad. Die kan zien waarom/ wanneer hij het doet

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:31

Ligt het niet aan jou met optie 2?
Zit je teveel aan de teugel te trekken, teveel druk houden.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 17:32

Liiesjjj schreef:
Ligt het niet aan jou met optie 2?
Zit je teveel aan de teugel te trekken, teveel druk houden.

Zat er ook voor het eerst op gister, dus misschien moet ik nog wat van hem leren! (of wennen ...)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:15

> Als ik zijn halster af wil doen en ik vergeet even de boxsluiting vast te doen dan heeft hij de neiging om vlug zijn box uit te lopen en dan moet ik vlug achter hem aan om 'm weer te kunnen vangen! (eerst moet je zijn halster afdoen voordat je zijn hoofdstel om kunt leggen)

deur dicht doen en is flink boos worden als hij weg wil!

je paard door laten lopen zo dat hij niet zomaar ze hoofd naar beneden kan doen en als hij het doet een tikje want hij moet weten dat hij dat niet zomaar mag doen

> Als ik zijn halster om wil doen, dan draait hij zijn grote hoofd steeds weg! (En het is een groot paard hoor, een grote Gelder!)
Zou een halstertouw hiervoor niet kunnen helpen???

zijn neus vast pakken! gelijk en vast houden die van mij kan ook ophoog maar heb 1 keer even een knijpje gegeven van hey hallo ik ben laag en nu let ze op en wat ik vaak hier zeg snel zijn in je handelingen dus teugels over de hals dan halster af enz

succes !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:38

Laat maar niet aan een Gelderse liefhebber horen dat jij ze "uitscheld" voor tuigers Haha!

Heel veel dingen heeft denk ik ook te maken met gewenning.
Je weet bij een nieuw paardje nooit wat hij gewent is, dus gewoon rustig blijven dan is hij er zo aan gewent.

@Zorro, Je moet ook het paard aan je laten wennen, tuurlijk moet je consequent zijn, maar het heeft nog geen zin om flink boos te worden en je paard een tik te geven als hij zijn hals strekt. ... en als je mijn paard in zijn neus zou knijpen heb je wel een klap van haar voorbenen te pakken hoor.... zo gevoelig is zij.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:18

Brainless schreef:
Laat maar niet aan een Gelderse liefhebber horen dat jij ze "uitscheld" voor tuigers Haha!

Heel veel dingen heeft denk ik ook te maken met gewenning.
Je weet bij een nieuw paardje nooit wat hij gewent is, dus gewoon rustig blijven dan is hij er zo aan gewent.

@Zorro, Je moet ook het paard aan je laten wennen, tuurlijk moet je consequent zijn, maar het heeft nog geen zin om flink boos te worden en je paard een tik te geven als hij zijn hals strekt. ... en als je mijn paard in zijn neus zou knijpen heb je wel een klap van haar voorbenen te pakken hoor.... zo gevoelig is zij.

tuurlijjk sla je niet gelijk als hij zijn hals strekt maar als meneer stappen richting de deur gaat en echt zichbaar onder weg is naar de uit ga zeg dan is hey dat doen we niet op een boze toont,
flink boos worden is niet altijd slaan.
en met knijpen bedoel ik span je hand en los.
dat is 1 sec en mijn pony is ook zeer gevoelig op der neus maar die kan er tegen omdat en 1 sec gevoel is

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 15:32

Nou, het is niet echt een STAL waarin de lespaarden staan, meer stallingen. De uitgang is een ketting aan het uiteinde van de stalling dat wordt vastgezet met 2 sluitingen aan 2 palen links en rechts. En ik was dus vergeten om de ketting weer vast te maken zodat meneer het peerd heel sneaky naar buiten zijn stalling kon lopen de galerij op. (beetje moeilijk om uit te leggen...)

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:35

HorseyDude schreef:
Nou, het is niet echt een STAL waarin de lespaarden staan, meer stallingen. De uitgang is een ketting aan het uiteinde van de stalling dat wordt vastgezet met 2 sluitingen aan 2 palen links en rechts. En ik was dus vergeten om de ketting weer vast te maken zodat meneer het peerd heel sneaky naar buiten zijn stalling kon lopen de galerij op. (beetje moeilijk om uit te leggen...)

Stal en stalling is hetzelfde. Jij bedoeld een stand (spreek uit als stent)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 15:36

LadyElmira schreef:
HorseyDude schreef:

Stal en stalling is hetzelfde. Jij bedoeld een stand (spreek uit als stent)

Ja, een STAND dus.... wist niet hoe ik het uit moest leggen! Bloos ...... hij liep dus zijn stand uit!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:41

En hij staat met zijn hoofd naar de ketting (dus de kant waar hij uitloopt) toe of met zijn kont? Als hij met zijn kont er tegenaan staat dan moet hij dus achteruit lopen om uit de stand te komen.

Naar mijn idee is dit heel makkelijk..gewoon die ketting laten zitten en hem in een gesloten stand zijn halster omdoen. Bij ons op mijn vorige manege was dit eigenlijk heel gebruikelijk.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 15:44

LadyElmira schreef:
En hij staat met zijn hoofd naar de ketting (dus de kant waar hij uitloopt) toe of met zijn kont?

Zijn kont dus! Haha!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 04:42

kijk naar : waarom strekt hij zijn hals zo?
Vaak omdat ze ruimte willen.
begin het rijden met een losse teugel, en pak hem steeds stukje bij stukje korter, zorg dat het paard ontspant, en zodra hij ontspant kan je je teugels oppakken, maar je moet speling geven. en daarbij is timing heel erg belangrijk. je hoort als het ware aan te voelen wanneer hij zijn hals wil strekken, houd het tegen door ophoudingen, en been geven. Maar alsje de hele tijd alleen maar stil zit en rond rijd, zal hij het blijven doen.
houd hem bezig, en geef gewoon ruimte.

Danielle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:01

been geven en gewoon doorrijden als hij aan de teugel trekt en gewoon elke keer been geven als hij dat doet

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:01

of juist ruimte geven he Knipoog