Hoe nou scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe scheren?

1. tegen de vacht in dus op een paar milimeter na, kaal.
11 (32%)
2. met de vacht mee zodat er nog wat blijft staan.
9 (26%)
3. niet scheren.
14 (41%)

Totaal aantal stemmen: 34

jesito

Hoe nou scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 07:02

Nu ben ik toch eens heel nieuwsgierig en ik maak er gewoon een poll van.
Is het beter een pony te scheren als die niet uit zijn vacht komt of moet de natuur dat regelen en als je scheert met het haar mee zodat er nog wat haar blijft staan of helemaal kaal?
Leg ook even uit waarom dat je dat vind.
Ik had mijn shet kaal (paar milimeter)laten scheren dus tegen de vacht in maar hij kreeg het koud toen het weer omsloeg.
Ik wil weten wat ieders mening is, ook alvast voor volgend jaar.

Storm

Re: Hoe nou scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:10

Je had je shet geschoren en die kreeg het koud? Dan moet je hem een (extra) deken opdoen.
Ikzelf scheer altijd tegen de haarrichting in. Volgens mij krijg je een paard ook niet netjes geschoren als je met het haar meescheerd maar ik heb het nooit geprobeerd.
Je moet nu je paard niet meer scheren, dan scheer je zijn zomervacht eraf en dat hersteld pas als hij zijn wintervacht weer krijgt. Vooral een shet (die vaak dag en nacht buitenstaat) kan het koud krijgen omdat de regen niet meer van hem afglijd maar op de huid terecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:12

Nu lekker de natuur zijn gang laten gaan.
Een gezond paard moet gewoon zelf kunnen verharen.

IRISenKLAAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:56

Ik vind dat je hem niet moet scheren,want al zijn wintervacht is er al bijna helemaal af. En dus heeft die nu zijn Zomervacht die gewoon goed is voor de zomer dus je hoeft niet te scheren

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 21:21

Soms heb je wel eens pony's die slecht door hun haar komen door ouderdom ofzo.
Mijn pony had het vreselijk warm met zijn nog steeds erg dik haar en ging heel erg schuren met het gevolg wonden.
Daarom heb ik hem laten scheren, alleen ik had de pech dat net toen het weer omsloeg.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:41

ik zou je pony niet meer scheren maar extra vitaminen en lijnzaadolie geven om door zn vacht te komen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 07:59

En als dat al geprobeerd is???????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:02

De Da laten komen en bloed af laten nemen om te kijken wat er mis is.
Een gezond paard komt zelf uit de rui.

Verder is het logisch als je zijn vacht weg haalt jij die met een deken moet vervangen als het kouder is

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:07

Er is biopsie en alles genomen en bloed en niks gevonden, de da zei dat veel pony's er last van hadden omdat het weer heel wisselvallig is.
Er is verder niks gevonden.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:12

jesito schreef:
Er is biopsie en alles genomen en bloed en niks gevonden, de da zei dat veel pony's er last van hadden omdat het weer heel wisselvallig is.
Er is verder niks gevonden.

Ik zou nu niet meer gaan scheren

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:22

De meeste shetten zitten nu nog wel in het haar hoor, dat is helemaal niet raar.

Met de vacht mee scheren word nooit mooi, scheren doe je altijd tegen de haren in.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:46

Ja maar ze hebben het wel heel warm met dit weer en net als dat mensen onwel worden van te warm kan een paard er ook slecht van worden.
Zeker omdat een paard het sneller warm heeft dan een mens.
Ik heb nog een jaar de tijd om er weer over na te denken, maar misschien dat het volgend jaar beter gaat met verharen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:51

Ik heb regelmatig gehad dat mn jonge pony's heel langzaam uit het haar kwamen, daar krijgen ze niks van hoor en mijn oudste heeft ook nog een best vachtje en staat ook te zweten. Worden ze echt enit onwel van als ze maar schaduw hebben en vers drinkwater.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 06:36

mijn shet was ook een stuk slomer toen hij zijn haar nog had, toen het eraf was leek hij wel blij en ging meteen rollen en rennen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 07:22

In principe scheer ik nooit, maar dit jaar even wel. Mijn shetlanders (en shetten in het algemeen wel denk ik) komen wat later uit hun megadikke wintervacht dan veel andere rassen. Omdat ze toch flink aan de bak moeten dit jaar en omdat ik merk dat ze het op dit soort dagen dan toch wel heet hebben, gaat het scheerapparaat er even door. Alleen bij degene bij wie ik het nodig vind, en met de haarrichting mee (niet te kort dus).

lovinghorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:13

Mijn shetje komtookmoeilijk uit zijn vacht.
Wat voor scheerapparaat gebruiken jullie, naam .

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:47

Yinari schreef:
In principe scheer ik nooit, maar dit jaar even wel. Mijn shetlanders (en shetten in het algemeen wel denk ik) komen wat later uit hun megadikke wintervacht dan veel andere rassen. Omdat ze toch flink aan de bak moeten dit jaar en omdat ik merk dat ze het op dit soort dagen dan toch wel heet hebben, gaat het scheerapparaat er even door. Alleen bij degene bij wie ik het nodig vind, en met de haarrichting mee (niet te kort dus).

Kun jij een foto plaatsen hoe het eruit ziet als je met de vacht mee scheert.

Tamaraney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:26

hallo ik heb ook een paardje dat moeilijk uit zijn vacht komt ik heb een tinker die flink behaard is ik zit met het zelfde probleem wel of niet scheren en er is inderdaad niet iemand die een duidelijk antwoord kan geven alleen dat het erg lelijk word. Maar ze heeft het zo heet en ik gebruik haar zo intensief wat is dan het beste om te doen? Groetjes tamara