voor het eerst sinds eeuwen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marie33

voor het eerst sinds eeuwen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 11:36

Hallo allemaal,

op 21 juni heb ik voor het eerst sinds eeuwen een onderlinge dressuurwedstrijd. Haha! Omdat het onderling is, mag je zelf opgeven welke klasse je wil starten. Aangezien ik nooit echte officiele wedstrijden heb gereden, ga ik starten in de B. Maar als ik soms hier op HAW kijk dan zie ik die meiden (oke dan...en jongens... Knipoog ) zooooooo netjes rijden in de B. Ik denk dan: dat kan ik nooit!!!
Mijn vraag: kan iemand me vertellen wat er zo ongeveer verwacht wordt in de B? Niet zo zeer de onderdelen want die kan ik terug zoeken in het proevenboekje. Maar meer houdingsaspecten e.d. Mijn paardje loopt bijvoorbeeld niet altijd even ontspannen aan de teugel. Wel in stap en draf (al gaat hij soms wat hangen maar dan schijnt het er nog wel leuk uit te zien) maar in de galop heeft hij momenteel de neiging om wat hoger te lopen met zijn hoofd. Soms slingert hij wat bij afwenden (wordt mooi binnenkomen denk ik Clown )
Waarschijnlijk ziet het er niet zo erg uti als dat het lijkt. Ik heb alleen dat idee. Telt t mee als je er netjes uitziet? Dacht het wel he? Tips zijn welkom. Bedankt vast.

Eleven

Re: voor het eerst sinds eeuwen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:57

Binnenkomen doe je tegenwoordig gewoon over de hoefslag, niets A binnenkomen en groeten Knipoog, alleen nog maar bij het af groeten.

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:38

Zag het inderdaad later toen ik d eproefjes aan t lezen was. Scheelt alweer stress.

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:51

hhehe Lachen

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:25

Ik ga dit topic even volgen, aangezien ik de 27ste mijn eerste onderlinge heb Lachen

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:45

volgens mij is het in de B nog niet erg belangrijk dat je paard de hele proef netjes aan de teugel loopt. volgens mij gaat het in de B echt om de figuren enz.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:49

De mensen die jij vaak ziet rijden in de B, trainen al op een hoger niveau. Ik zou me dus niet al te veel zorgen maken.

Wat je wel moet beheersen in de B is:
- netjes overgangen kunnen maken
- netjes op de letters rijden
- nette houding (rug recht, hakken uitdrukken, handen rechtop en voor je houden, recht vooruit kijken)
- zorgen dat het ontspannen is, hoeft niet persé aan de teugel.

Focus je gewoon op de bovenstaande dingen en denk niet steeds: hij loopt niet mooi ofzo. Daar gaat het helemaal niet om namelijk.

Wat betreft trainen kun je de reactie op je been (overgangen) wat aanscherpen en netjes kunnen afwenden en je paard tussen twee teugels en twee benen rijden.

Veel succes met je wedstrijd!

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 11:28

Dankjewel voor de tips. Denk inderdaad vaak: hij loopt niet zo mooi. Ik moet die gedachte maar los laten. Beetje oefenen op overgangen terug. Vooruit gaan ze al netjes.
Ik hou jullie op de hoogte.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:45

ja dat valt mij ook wel eens op hoe goed sommigen erbij lopen in de B!
Die zijn gelukkig ook zo de B weer door Knipoog
En dan nog het vreselijke punt dat je in de b al stukjes moet doorzitten, bah voordat ik dit netjes kan...
Succes met je wedstrijd! Leuk zo'n onderlinge!

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:07

je hoeft toch alleen maar doortezitten als je een overgang naar galop maakt ?

Succes alvast !!
Ik denk ook als je foto's op bokt plaatst dat je niet de foto kiest waar je paard heel hoog met zijn hoofd loopt als je ook foto's hebt waar die netjes loopt Knipoog
Aan de teugel is nog niet een heel belangerijk punt in de B maar het is wel belangerijk dat je paard onstpannen is Lachen
Ik denk wel dat je hoger gewaardeerd wordt als je paard netjes nagevelijk loopt.

Als je zelf netjes rijd en alles goed af werkt komt het wel goed Lachen

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:00

Je moet zeg maar E-B-E grote volte doorzitten en dan tussen B en E aanspringen in galop. Zowieso de eerste helft van de grote volte moet je dus doorzitten, is voor mij nog een heel eind! en het aanspringen gaat bij ons het beste als we aankomen bij de hoefslag zeg maar...
En bij een andere B proef is alleen de korte zijde doorzitten en daar ook aanspringen dus dan valt het wel mee...

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:15

Doorzitten...brrrr...soms loopt hij lekke rontspannen en dan gaat t wel. Als hij gestrest is loopt hij hard, te hard en dan kan ik niet meer zitten. Lekker stuiteren... Clown

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 06:58

Ja bij mij net zo! Die van mij heeft hele grote bewegingen en dat kan ik nog niet zo netjes uitzitten en vooral niet als hij gestrest is nee! Ik denk dat we maar een lang jasje moeten kopen en dan heel licht gaan lichtrijden hahaha misschien zien ze het niet...Lachen
Ik moet wel zeggen dat ik elke keer als ik ga rijden nu doorzitten even oefen, en het gaat wel steeds beter..

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 14:17

Haha! Herken het helemaal. Steeds iets langer uitzitten. En een buikspierpijn dat dat geeft. Maarja, heb ik in ieder geval bewijs dat ik die spieren toch echt heb. Clown

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:44

Blacknestor schreef:
Je moet zeg maar E-B-E grote volte doorzitten en dan tussen B en E aanspringen in galop. Zowieso de eerste helft van de grote volte moet je dus doorzitten, is voor mij nog een heel eind! en het aanspringen gaat bij ons het beste als we aankomen bij de hoefslag zeg maar...
En bij een andere B proef is alleen de korte zijde doorzitten en daar ook aanspringen dus dan valt het wel mee...

dat ebe gedoe vind ik zo iritant die van mij vdie weet dan namelijk al dat de galop er aan komt en dan wordt ze wat gespannen en dan gaat ze al vooruitdenken Boos!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:08

zorg dat je alles netjes afwerkt
een contant tempo hebt
figuren correct rijd.. vb gebroken lijn, 5 meter, geen 3

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 22:42

Dat is lastig. Hoe kun je nu precies weten of je op vijf meter zit en inderdaad niet op drie? Is daar een trucje voor ofzo?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:12

Ja hoor! Als je een gebroken lijn van 10 meter rijdt, moet je precies over de X ombuigen om terug naar de hoefslag te gaan. De X ligt nl. 10 meter vanaf de E of de B. Om een gebroken lijn van 5 meter te rijden, maak je een minder sterke buiging: je komt vanaf je hoek (eerst afmaken!) en je moet omstellen op het punt dat precies halverwege de X en de E of B ligt. De afstand tussen E en B is namelijk 20 meter (als je recht oversteekt tenminste Knipoog ). Succes!

Nog een tip: zorg dat je kijkt naar het punt waar je heen wilt, dan is het makkelijker een rechte lijn te houden. Dus in de hoek al kijken naar je omstelpunt en vlak voor het omstellen al beginnen te kijken naar het punt waar je weer op de hoefslag moet komen.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:45

ik heb altijd als truucje geleerd dat je als je afwend voor een gebrokenlijn 5 meter je dan richting C of A moet rijden en dan op de E/B lijn terug draaien zeg maar!!

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 08:43

GRRRR!!! Wedstrijd is verzet naar de 28e. dat weekend moet ik werken dus kan ik niet mee doen. Dat is balen. Ik was me zo goed aan het voorbereiden.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:33

Wat jammer! Gewoon doorgaan, als je eenmaal kan starten, ben je extra goed voorbereid!

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:31

Ik heb nog een proevenboekje van de B, als je even zegt welke b-proef je rijd, kan ik wel even kijken wat erin gevraagt word, iniedergeval:
-draf
-idd doorzitten en een volte in galop
-zuiverheid van de gangen
-het gereden zijn in het algemeen
houding en zit van de ruiter
-het effect van de hulpen
-de verzorging van het geheel: ruiter en paard.

P.S. ik heb wel een boekje van een paar jaar geleden, maar dan weet je iniedergeval een beetje wat je kan verwachten.

Succes!! Lachen

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 14:52

Hehe, de nieuwe datum is weer bekend gemaakt. De wedstrijd gaat plaats vinden op 2 augustus. Natuurlijk moest ik eigenlijk werken maar ik heb mijn dienst kunnen ruilen.
Ben benieuwd hoe het gaat lopen.