Raar gedrag jong paard (3j)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Raar gedrag jong paard (3j)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 09:18

Hallo.
ik ben al een tijdje bezig met het inrijden van een 3 jarige.
zadel en hoofdstel is geen probleem al vind hij tegen woordig het zadel er op wel een probleem maar gaat ook weer beter.
alleen opstappen wil op dit moment ook niet lukken. maar hij vertoont nog een ander raar gedrag.

als ik veel beweeg of dans in zijn bij zijn word hij boos gaat hij met zijn hoofdschudden en laat bijna zijn tande zien.
ook als hij los staat in de bak en je wilt een beetje met hem spelen en je gaat rennen word hij zo boos. hij zou me bijna trappen zelfs. als hij aan de hand met je loopt loopt hij ook totaal niet op zijn eigen benen. hij loopt achter me en ik moet hem echt mee trekken.
ook past hij helemaal niet op voor mij hij zou zo op me springen,

nu heb ik wel besloten het zadel en hoofdstel weer even lekker weg te leggen en weer simpel bij het begin te beginnen

maar weten jullie mischien hoe ik hem meer vertrouwen kan geven of zo met hem bezig kan zijn dat hij niet zo boos doet.
ik zelf denk dat hij gewoon meer vertrouwen in mij moet vinden en ik in hem . zodat we samen ook kunnen spelen,.

tips zijn welkom. graag .

superwoman

Re: Raar gedrag jong paard (3j)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:27

Blijkbaar ben je geen goede leider. Daar kun je een cursus voor nemen. Wanneer je het (jonge) paard tegen z'n wil gaat meenemen (trekken) dan ben je niet slim bezig.

Je zult dus meer moeten leren over lichaamshouding, over hoe je vertrouwen kunt opbouwen en hoe je het paard zo ver krijgt dat hij voor je wíl werken.

Dat is imo op de computer niet te leren. Dat moet je zien en oefenen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 09:29

bedankt..
zijn er niet ook van die oefeningen in de longeer cirkel ofzo.
ik heb hier in het begin eigenlijk nooit last van gehad bij hem .
alleen dat hij het bewegen neit leuk vond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:31

Jij bent inderdaad niet de leider, maar ik vraag me vooral af waarom je in vredesnaam gaat dansen en rennen? Wat is het doel daar van?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 09:33

het zijn de bewegingen zeg maar.. en soms in de bak doe ik met mijn pony ook en met het andere paardje dat ik ingereden had dee ik dat ook dat rennen als een spelletje. zodat je met ze 2e dus een soort spel doet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:33

Relien schreef:
bedankt..
zijn er niet ook van die oefeningen in de longeer cirkel ofzo.
ik heb hier in het begin eigenlijk nooit last van gehad bij hem .
alleen dat hij het bewegen neit leuk vond

Die zijn er idd wel. Echter als jij niet weet van jezelf dat jij tegenstrijdige signalen geeft, krijg je en gefrustreerd paard.
Denk eigenlijk al dat hij gefrustreerd is als je "zegt" dat hij boos doet.
Hij wil jou wat aangeven, maar jij begrijpt het niet.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 09:38

wten jullie mischien een boek of iets waar ik dan mischien iets over dit gedrag en mijn houding kan leren ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:54

Een taal kun je ook wel leren uit een boek, echter in een vreemd land zal je veel moeite hebben om die taal goed te spreken en om andere te begrijpen. Het gaat immers snel achter elkaar.
Neem gewoon les en leer de basis. Zeker als je werkt moet een jong paard, moet je geen blunders maken. Dat kan het hele leven van het paard invloed houden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:56

In een situatie als deze moet je niet met boeken gaan werken.
Zoek iemand die je hiermee kan helpen, daar heb je veel meer aan.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 09:56

daarom ben ik nu ook heel vorzichtig.. wat voor les bedoel je ??..
want we hebben nu wel heel veel mensen hier op stal die dingen zeggen, en heir in de buurt hebben we niet iemand die les geeft in monty robert parellie of iets van die dingen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:00

Daar zul je even wat moeite voor moeten doen.
Ik zoek ook al ruim een maand en ben ook nog niet voorzien.
Zoek iemand die ervaring heeft met jonge paarden en je helemaal met de basis kan helpen.

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:01

Ik vind het iig een compliment waardig dat je er wel op deze manier mee bezig bent. Veel mensen zien jouw paard gewoon als een nukkig paard en zullen er met veel wringen er toch per se op willen gaan zitten.

Wel denk ik dat je van vooraf aan moet gaan beginnen. Boeken kunnen je soweiso helpen, denk aan monty roberts en parelli. Hierin wordt ook erg veel paardengedrag in besproken. Maar observeer je paard ook eens wat meer. Kijk hoe hij met zijn maatjes in de wei omgaat. En kijk hoe hij reageerd wanneer jij bewegingen maakt, en wat het effect is wanneer je hem op een andere manier benaderd.

Daarnaast is het aan te bevelen om hulp te vragen van iemand die iets van paardengedrag af weet. Misschien is er iemand in je omgeving die je kan helpen.

Iig heel veel succes!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:02

jou probleem is rangorde, jou paard staat op dit moment boven aan de rang, en jij onderaan de rang.
het hoort andersom te zijn.. jij hoort bovenaan de rang te staan en je paard onderaan de rang.
lees het boek:
'denken als een paard van cherry hill' eens en ook het boek 'van veulen tot rijpaard van richard maxwell'
deze boeken geven veel informatie over: de ontwikkeling, zintuigen, fysiek, goed gedrag en slecht gedrag, communicatie van het paard, training, leerprincypes, gedragsmodificatietechnieken, puberaal verzet, algemene problemen en oplossingen, rangorde enz..

ik denk dat deze 2 boeken jou een heel duidelijk inzicht geven en dat je je probleem dan vanzelf kunt oplossen Lachen
Hopelijk kun je er iets mee
succes

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 10:31

dank je wel . ik ga het proberen..

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:46

RedPassion schreef:
Jij bent inderdaad niet de leider, maar ik vraag me vooral af waarom je in vredesnaam gaat dansen en rennen? Wat is het doel daar van?

Wij gaan met zadelmak maken voor we erop gaan altijd staan springen naast het paard. Haha!
Ze kunnen maar aan zoveel mogelijk rare dingen gewend zijn, bovendien kom je zo al wat hoger boven hem uit, wat je ook doet als je opstapt.
Erg goede oefening.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:06

Relien schreef:
daarom ben ik nu ook heel vorzichtig.. wat voor les bedoel je ??..
want we hebben nu wel heel veel mensen hier op stal die dingen zeggen, en heir in de buurt hebben we niet iemand die les geeft in monty robert parellie of iets van die dingen

Een ervaren persoon kan je helpen. Iemand die meerdere paarden zadelmak heeft gemaakt bijv. Of een instructeur waar je een goed gevoel bij heb.
Bij longeren kun je al een hoop dingen fout doen en in jouw geval zelfs met het halen(trekken) van je paard. Voor die basis heb je geen MR nodig al zouden die boeken etc je best een endje op weg kunnen helpen.

Investeer in les en dus in jezelf.
Geef aan dat je een leider wilt worden (geen baas) en dat je instructeur je dus moet helpen met je lichaamshouding én met het beleren van je paard.

sterkte!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:13

heeft ie niet mischien egens last van een pijntje,omdat ie ineens zo doet?a je zelf maar een na, als jij pijn in je rug heb vind je ook niks leuk.
en anders parrelli, ben ik heel enthousiast over.
veel succes
g

xSimpleplanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:13

Misschien is ie bang voor die bewegingen dat ie daardoor boos word ? Of is ie vroeger mishandeld ? Of hij wil gewoon de baas over je zijn.
Groetjes

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:23

Het eerste dat ik dacht toen ik het las was:

volgens mij probeert jou paard tijdens het opstappen en opzadelen duidelijk te maken dat het zadel niet goed zit. Vaak is nukkig zijn met opzadelen en opstappen een teken dat er iets pijn doet. Dus ik zou dat, voordat je opnieuw begint, eerst goed controleren.

Daarnaast ga ik met de rest mee dat jij duidelijk niet de leider bent en dat je dit kunt oplossen met grondwerk.

Veel succes!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 22:01

het zadel is net nieuw. tis een wintec. daarvoor heeft boomloos er op gelegen en toen dee hij het ook..
het paard is vroeger niet mishandelt. het is een fok van de stal eigenaar zelf en daar is hij nog van.
er naast springen enzz kan allemaal. aan beide kanten hangen kan ook gewoon geen probleem, maar zodra je een voet in de beugel zet gaat het mis.

vandaag hem ik mijn leadrope erbij gepakt en een half lang zweepje. ik ben met hem gaan wandelen in de bak op het moment dat hij niet mee wou lopen RAAKTE (niet slaan of wat dan ook) ik hem aan met de zweep zodat hij meer doorliep aan het einde liep hij braaf naast me. wel bleef hij een kop houden van het moet maar ik wil het niet. los liep hij maar 2x mee en dan ging hij zijn eigen weg. maar het was iets.
voorlopig wil ik hem effe niet meer met zadel en al gaan doen.
ik wil eerst dat hij niet zo boos meer doet en dat hij gewoon met mij mee loopt inplaats van dat hij langzaam achter mij gaat lopen en stil gaat staan.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 06:10

Marliesje schreef:
RedPassion schreef:

Wij gaan met zadelmak maken voor we erop gaan altijd staan springen naast het paard. Haha!
Ze kunnen maar aan zoveel mogelijk rare dingen gewend zijn, bovendien kom je zo al wat hoger boven hem uit, wat je ook doet als je opstapt.
Erg goede oefening.

ik doe ook allerlei gekke dingen zoals dr langs springen, het paard is de lummel Clown met een grote skippiebal overgooien en het paard staat er in het midden onder (mijn paard is al verder hierin en vind dit een geweldig spel, is niet bang maar komt zelfs in het midden staan en soms pakt hij de bal ook af door er achteraan te gaan Haha! )
met van die rood/wit linten wapperen, zadel dr op leggen en van de kont laten gleide en zo kan ik nog wel meer dingen verzinnen Ja

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:34

als hij al mishandeld is geweest.. is het natuurlijk helemaal slim om je even te laten helpen door iemand die er veel ervaring mee heeft..
Op eigen houtje dingen gaan doen kan het hele paardje aardig verpesten.. Boos!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 14:06

@ elma_ : lees is. het paard is niet mishandelt we hebben hem al vanuit mama's buik .. graag eerst lezen dan antwoordn

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:27

Dat rare gedrag komt misschien omdat die het een beetje verwarrend vind, zoals dat hoofdstel en da zadel.
Want jonge paarden (3j) Vertonen wel vaker dat soort gedrag.

mvg, xRomanxMir

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:13

Misschien is jou diertje nog wel helemaal niet klaar om ingereden te worden... Dat het dier 3 is betekend neit gelijk dat je op elk paard een zadel kan legge en er op kan springen..
Sommige paarden hebbe geweoon iets meer tijd nodig.. Ik zou gewoon even stoppen met pogingen tot inrijden doen, En lekker grondwerk met hem gaan doen, zodat hij jou ook meer gaat vertrouwen, en de kans krijgt om nog te groeien, zowel lichamelijk als geestelijk.. Want zeg nou zelf, niet iedere peuter kan als ze een jaar worden gelijk kruipen/lopen whatever (geen verstand vna kinderen haha)

Het ene paard heb gewoon meer tijd nodig dan het andere paard, Mijn paard is met 3 jaar al klaar zowel lichamelijk als geestelijk, die is nu 2 maanden onder het zadel en we gaan alleen maar vooruit. Tegenovergestelde een oud verzorgpaard van mij, die was toen ze 3 werd totaal niet klaar.. Was kwa bouw niet helemaal correct nog, en geestelijk vooral nog niet klaar, ze accepteerde het zadel op haar rug, en het hoofdstel om haar hoofd, maar dat was ook alles, zoddra je op wou stappe ging het fout, Toen hebben ze nog een jaartje op de wei gelaten, en grondwerk er mee gedaan, na een jaar kon je er zo op stappen, geen problemen..

Denk er maar eens over na Lachen