Bijten in het zadel ( + schoppen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Bijten in het zadel ( + schoppen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:40

Nu heeft shadi een paar keer een zadeltje op gehad ( ong een keer of 4 verdeeld over een aantal maanden )
Maar nu schopt hij dus steeds naar zijn buik als hij hem op heeft. Ook als hij heel los vast zit. Gaat dit nog over? Of wat kunnen we hier t beste mee doen?

Ook bijt hij dus in zn zadel (zweetbladen) en wil eraan gaan trekken etc. Eerst ruikt hij eraan en dan dus happen.
Dit is natuurlijk niet de bedoeling eigenlijk. Is dit vaker bij jonge paarden ? En hoe dit op te lossen?

Hij is de 1e die dit dus allemaal doet Lachen

Brainless

Re: Bijten in het zadel ( + schoppen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:42

Dat happen en bijten kan speelsheid zijn.
Trappen naar de singel heb ik nog niet mee gemaakt.

Wat als je er alleen een dekje met longeersingel op doet, trapt hij dan ook naar de singel??

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:44

mijn pony beet er eerst ook in, gewoon omdat hij overal in bijt wat hij nog niet kende.
gewoon blijven oefenen, je pony moet nog even aan het zadel wennen.

nienkemoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:45

Spielerei Knipoog dat schoppen zal vanzelf wel weggaan na langer proberen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:45

longeersingel heeft hij nog niet opgehad. wel een dekensingel maar dan doet hij t niet.

hij is trouwens altijd wel happerig geweest. hij pakt dus het liefst alles vast Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:03

Hij zou ook kunnen zeggen 'Baas, dit doet zeer' ....
Wie heeft besloten dat het zadel past?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 20:08

ik zelf eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen Hij sluit overal netjes aan. Bij de schoft heeft hij genoeg ruimte en zn ruggegraat ligt ook mooi vrij.

maar hij heeft 2 verschillenden zadeltjes opgehad waarvan er 2 passen.
met 1 heeft hij even aan de longe gelopen. En de andere die hij nu voor zijn eigen heeft heeft hij alleen even opgehad met de singel vast.

als hij zadelmak is krijgt hij een aangemeten zadel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:19

Waarom niet meteen een lekker passend zadel?
Hoef toch niet meteen op maat gemaakt, tweedehands is er genoeg te krijgen, in alle prijsklasse. ( alhoewel een arabier wel een uitdaging is=> haal er iemand met kennis van zaken bij )
Maar hoogstwaarschijnlijk ligt het niet zo heel lekker, anders reageert hij niet zo primitief.
Juist de eerste keren is het zo belangrijk om een juist passend zadeltje erop te leggen, die ervaring onthouden ze.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 20:24

Dees is ook een 2e handse en had ie naar mijn idee niet lekker gelegen had ik m ook weer verkocht. Maar zo te zien ligt hij wel oke. (heb hem net pas gepast)
Kan natuurlijk altijd eventjes iemand er naar laten kijken volgende week, kijken of het echt goed past,
Laat ik ze meteen even allemaal nakijken.

wintec 500 dressuur past iig niet op hem, Veelz model dan weer wel.

maar zou het dan daaraan liggen dat hij aan zn zadels gaat lopen trekken ? zodra je t op m legt zit hij er al aan..(ook als hij nog niet vast zit)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:08

Mijn 1e ingeving, ondeugend doordat hij hierin wat opvoeding gemist heeft? Je schrijft nl. dat hij overal wel in bijt, dit is iets wat je een paardje meteen af moet leren. Ik neem aan dat het een ruin is?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 08:30

pff ja afleren, daar proberen we vanaf veulen af aan al wat aan te doen. maar eigenlijk nix helpt bij hem..

hij is pas gecastereerd Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:34

kun je niet gewoon proberen de singel vast te maken en niet te los laten hangen. ik ga er van uit dat hij het zadel nog niet echt kent. en plots hup raar ding op zn rug, bovendien hangt daar nog iets onder zn buik. lijkt me een behoorlijk normale reactie, hij wil het er vanaf. dus proberen het spul van zn rug te trekken en de singel weg proberen te krijgen. hij is ook pas gecastreerd, hengstjes onderzoeken wel vaker dingen met de mond/ tanden. nu gewoon consequent zijn en het hem niet laten doen. eventueel klein tikje op de mond of neus geven telkens hij het doet. volgens mij kan hij er iig weinig pijn aan hebben, hij is waarschijnlijk ook nog niet onder het zadel. je kan hem het zadel ook eens van dichtbij laten bekijken.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:52

we doen de singel ook vast, maar niet strak zegmaar gewoon losjes vast.
maar dan zit hij er nu aan Nagelbijten / Gniffelen
hij is nog niet onder het zadel. als hij ernaar kan kijken. bv als ze over de staldeuren hangen dan gaat hij er ook in bijten en aan lopen trekken als hij de kans krijgt.
t is een echte dondersteen af en toe.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:56

Wat als je hem meteen gaat laten lopen? Dan kan ie niet bijten en moet ie zijn koppie erbij gaan houden. Zou er zo wie zo een zadelmaker ofzo bij laten komen, maar als het spielerei is zou laten lopen afleiding kunnen zijn.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:59

Met laten lopen zit hij niet aan t zadel maar is hij alleen maar bezig om het touw/longeerlijn te pakken.
Longeren snapt hij nogniet, Maar als je hem korter pakt en er naast wil lopen probeert hij dus constant te happen en zwaait hij echt met zijn hoofd ineens opzij Scheve mond

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:01

Er zit nog niemand op begrijp ik? Anders zou die met de teugels wat kunnen doen om hem tegen te houden. Lekker spelen, ophoudinkjes maken ed.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:04

Neeh dat nog niet. Met zadel is er nog nooit iemand op geweest, zonder zadel wel. maar dan is het ook wel een donder als hij moet lopen. niet gek doen ofzo maar de hele tijd zo met zijn hoofd bezig zijn om zn touw etc te pakken.
bitje heeft hij ook pas 1 x in gehad.

hij kan eigenlijk nog maar weinig Lachen hij werkt ook niet echt zo mee Tong uitsteken

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:06

Typisch hengstengedrag. Je moet hier echt heel consequent in zijn, ergens in bijten mag gewoon niet. Niets vervelender als een paard steeds overal zijn tanden in zet.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:10

Ja ik weet t, Maar hoe krijgen we dat er in vredesnaam ooit uit? t is al een heel stuk minder. Want eerst probeerde hij je ook de hele tijd te bijten en dan de hele tijd. Nu hij ruin is al minder en geeft hij wat sneller op.
Maar nu met t zadel is hij weer erg fanatiek Nagelbijten / Gniffelen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:49

Gewoon opzadelen, singel normaal goed vast.
Niet te los, want als het zadel naar achteren gaat glijden, heb je kans dat het een keer fout gaat, en dan ben je verder van huis..

Verder ken ik dit paardje, en ik kan jullie vertellen dat het geen spelen is, maar dominatie.. zijn wil is wet geweest waardoor hij een zeeer groot ego heeft en niks accepteert..
Nu zijn ballen eraf zijn, zal hij langzaam makkelijker worden, maar je moet em geen hand toestaan, daar zal hij misbruik van maken.

Niet accepteren dus, gelijk een keer goed afstraffen.. anders blijf je hiermee tobben.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:58

HAR - - > OPG

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:52

Arabian_Girl schreef:
pff ja afleren, daar proberen we vanaf veulen af aan al wat aan te doen. maar eigenlijk nix helpt bij hem..

hij is pas gecastereerd Lachen

ook clickertraining niet?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 20:55

hoe zou je hem dan met clickertraining dat af moeten leren?