Welke trailer kan ik trekken zonder E?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suus25

Welke trailer kan ik trekken zonder E?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:13

Het is hier vast al vaak uitgelegd, maar kan het niet terugvinden....

Ik heb een paardje/pony van max 500 kg en een auto die 1200 kg mag trekken. Waar moet ik dan op letten als ik wil rijden zonder e-rijbewjs?

Ik hoop dat iemand me het kan uitleggen en evt. ook het rekensommetje kan vertellen..

Dank alvast!

gr suus

oomens

Re: Welke trailer kan ik trekken zonder E?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:16

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:17

Zelf vind ik het absoluut niet verstandig om zonder E te gaan rijden. Theorerisch moet het dan met goed zoeken wel allemaal mogen maar het moet ook veilig blijven he. Vindt zelf dat je in gewicht van de auto nog wel wat ruimte moet hebben. Niet dat het allemaal maar precies kan en dat je straks eens een noodstop moet maken en dat de combinatie het niet trekt. Of met een berg op/af rijden.

Groetjes Genja

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:18

Edit:
verkeerde info gehad.
Zie verhaal hieronder voor de juiste info.
Laatst bijgewerkt door Lous op 27-05-08 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:19

Suus25 schreef:

Ik heb een paardje/pony van max 500 kg en een auto die 1200 kg mag trekken. Waar moet ik dan op letten als ik wil rijden zonder e-rijbewjs?

Ik hoop dat iemand me het kan uitleggen en evt. ook het rekensommetje kan vertellen..

Dank alvast!

gr suus

wat is het ledig gewicht van je auto? Dat is het enige dat ik moet weten om je een antwoord te geven. Het totaal toegestane gewicht van je trailer (en het heeft dus niets te maken met wat je pony weegt) moet nl lager zijn dan het lege gewicht van je auto.

/edit
Lous, dat is onzin.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:20

Hoe zit het nou precies met rijbewijzen en gewichten als je met je paard of pony met de trailer op stap gaat? Welk rijbewijs heb je nodig?

Om met een auto te mogen rijden heb je uiteraard je B-rijbewijs nodig, maar om met een trailer achter de auto mogen te rijden kan het zijn dat je ook een E-rijbewijs nodig hebt. Of je dit E-rijbewijs nodig hebt, hangt af van het gewicht van je auto en het gewicht van je trailer. Je kunt zelf uitrekenen of je dat nodig hebt. Hieronder staat uitgelegd hoe.

Om te berekenen of je alleen met rijbewijs B mag rijden, ga je uit van wat het allemaal maximaal zou kunnen wegen, of het dat ook weegt in de praktijk doet er niet toe, het gaat om het "papieren" gewicht. Al leg je alleen een veertje in de trailer, om te berekenen welk rijbewijs je nodig hebt ga je uit van een maximaal beladen trailer. Ook van de auto zul je het laadvermogen mee moeten tellen, dit bepaalt immers mede wat de combinatie zou kunnen wegen. Het eigen gewicht van het voertuig en het laadvermogen bij elkaar opgeteld noem je de maximaal toegestane massa, afgekort als MTM.

Deze gewichten kun je vinden in de papieren of op het typeplaatje van je auto en trailer. Het laadvermogen van de auto staat niet altijd in de papieren, dan kun je het terugvinden op het typeplaatje onder de motorkap, in het instructieboekje of in de autogids van Autotrader (Hier kun je van veel auto's ook vinden welk gewicht ze mogen trekken). Of je auto een zogenaamd "grijs" kenteken heeft of een geel kenteken maakt niets uit voor de berekening.

Met het BE-rijbewijs heb je niet alleen altijd het juiste rijbewijs en bespaar je je zelf de berekeningen, je leert er ook veel van en gaat veiliger de weg op. In 2007 gaan de regels voor het rijden met een aanhanger veranderen, binnenkort meer informatie hierover.

Let op: zonder het juiste rijbewijs riskeer je niet alleen een boete, je bent bovendien niet verzekerd bij een ongeval!

Denk er ook aan dat alle aanhangwagens boven de 750 kg MTM tegenwoordig een eigen kenteken moeten hebben.

En hierbij het bijbehorende verhaal Knipoog . Als je dus gecontroleert wordt, ben je flink de banketstaaf.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:21

Wat je pony weegt maakt helemaal niets uit in jouw geval, als hij maar onder het laadvermogen van je trailer blijft.

Je moet dus een trailer hebben, die inclusief maximum laadvermogen onder de 1200 kilo weegt.

Je blijft dan totaal onder de 3500 kilo, en de massa van het trekkend voertuig moet zwaarder zijn dan de trailer incl max laadvermogen.

Edit: Oeps, verkeerd gelezen!!!
Dacht dat de auto 1200 woog Bloos
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 27-05-08 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:21

genja schreef:
Zelf vind ik het absoluut niet verstandig om zonder E te gaan rijden. Theorerisch moet het dan met goed zoeken wel allemaal mogen maar het moet ook veilig blijven he. Vindt zelf dat je in gewicht van de auto nog wel wat ruimte moet hebben. Niet dat het allemaal maar precies kan en dat je straks eens een noodstop moet maken en dat de combinatie het niet trekt. Of met een berg op/af rijden.

Groetjes Genja

Ik heb geen E en tot 2 maal toe een noodstop moeten maken. Eenmaal doordat een vrachtwagen het noodzakelijk vond om achter mijn trailer te gaan kleven, omdat ik streep 80 reed en hij mij op wilde duwen. Met als gevolg, jong paard volledig in paniek, met alle gevolgen van dien.

Eenmaal omdat een jonge knaap met een golfje niet uitkeek en zijn auto met een noodgang bijna in de flank van mijn trailer reed.

Een E rijbewijs had beide situaties zeer zeker niet voorkomen, daarnaast durf ik met zekerheid te zeggen dat ik, persoonlijk, beter met een trailer kan rijden, dan menig bestuurder die wel een E heeft...

Dat zegt dus helemaal niets...

Voldoende rij-ervaring, verkeersinzicht en logisch denkvermogen des te meer!!!
Lous schreef:
Zonder E rijbewijs mag je geen trailer trekken. Daarvoor zal je toch echt het desbetreffende rijbewijs moeten halen.

Ik heb ook geen E en gisteren nog, legaal, met trailer gereden...
Suus25 schreef:

Dank alvast!

gr suus

Ik ben bang dat jij het in dit specifieke geval niet gaat redden. Als jij met je B rijbewijs zult willen rijden, zul je een trailer moeten hebben met een maximum totaal gewicht van 1200 kg. En die vind je bijna niet. Het is 1300 of 1600 kg...

Tenzij je een 1 paardstrailer rijdt (niet aan te raden) of je een trailer hebt die bij de RDW is teruggekeurd naar 1200 kg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-08 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:25

Lous schreef:
Zonder E rijbewijs mag je geen trailer trekken. Daarvoor zal je toch echt het desbetreffende rijbewijs moeten halen.

Dat is niet waar!
Maar het gewicht van je trailer + het laadvermogen mogen niet meer zijn dan het ledig gewicht van je auto.

Dus dan moet je een trailer kopen die bijv. 500 kg weegt en die max 700 kg mag laden.

Wel vind ik het erg onverstandig om zonder E te gaan rijden, je hebt wel even iets groot achter je aan en je hebt de verantwoording over je paard en je mede weggebruikers, je moet dus erg goed opletten met fietsers e.d., maar goed dat is een heel ander verhaal.

Lous

Suelza schreef:
Lous schreef:

Ik heb ook geen E en gisteren nog, legaal, met trailer gereden...

Kijk even boven naar mijn reactie.... Bloos

asjemenou

Suelza schreef:
Suus25 schreef:

Dank alvast!

gr suus

Ik ben bang dat jij het in dit specifieke geval niet gaat redden. Als jij met je B rijbewijs zult willen rijden, zul je een trailer moeten hebben met een maximum totaal gewicht van 1200 kg. En die vind je bijna niet. Het is 1300 of 1600 kg...

Tenzij je een 1 paardstrailer rijdt (niet aan te raden) of je een trailer hebt die bij de RDW is teruggekeurd naar 1200 kg.

Je leest het hetzelfde als mij Haha!
Je zult ook nog moeten weten hoe zwaar de auto zelf is, als deze maar 500kg weegt dan kun je het al helemaal vergeten.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:26

Haha, ja ik las idd hetzelfde...

Als je auto niet minimaal 1200 kg weegt, kun je het al helemaal shaken...

Wat is het gewicht van de auto?
Laatst bijgewerkt door Suelza op 27-05-08 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Suelza schreef:
Suus25 schreef:

Dank alvast!

gr suus

Er waren altijd wel anderhalfpaards trailers met een totaal gewicht (ledig+laadvermogen) van 1100 kg, maar weet niet of die er nu nog zijn.

asjemenou

Louis, waarom zou je niet met alleen je B met een trailer mogen rijden?
Kun je die desbtreffende regel even quoten ofzo, want ik lees gewoon de normale regels die ervoor gelden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:29

Lous schreef:
Kijk even boven naar mijn reactie.... Bloos

Ik wou al zeggen! Zie dat je het hebt aangepast Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:32

Ulfeino schreef:
Er waren altijd wel anderhalfpaards trailers met een totaal gewicht (ledig+laadvermogen) van 1100 kg, maar weet niet of die er nu nog zijn.

Klinkt als 1 prds... Maar kan me vergissen hoor! Heb er zowiezo nooit mee gereden, vond ze vreselijk onstabiel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:32

Suelza schreef:
Suus25 schreef:

Dank alvast!

gr suus

suelza, dat verhaal klopt volgens mij niet. Met een lichte trailer en een licht paard blijf je wel onder de 1200 kg (al vind ik het ook wel erg krap!), en daar geldt alleen het daadwerkelijk gewicht. Je moet nl gaan kijken naar het lege gewicht van de auto.

Lous schreef:
Hoe zit het nou precies met rijbewijzen en gewichten als je met je paard of pony met de trailer op stap gaat? Welk rijbewijs heb je nodig?

Om met een auto te mogen rijden heb je uiteraard je B-rijbewijs nodig, maar om met een trailer achter de auto mogen te rijden kan het zijn dat je ook een E-rijbewijs nodig hebt. Of je dit E-rijbewijs nodig hebt, hangt af van het gewicht van je auto en het gewicht van je trailer. Je kunt zelf uitrekenen of je dat nodig hebt. Hieronder staat uitgelegd hoe.

je zegt het dus zelf al. Het kan nodig zijn, maar dat hoeft niet.

Om je een idee te geven, ik gebruik op dit moment een 1,5 paard trailer met een MTM van 1600 kg. Iedere auto die leeg meer weegt dan 1600 kilo (en minder dan 1900 kilo) mag deze trailer trekken terwijl de chauffeur alleen een B rijbewijs heeft.

(ik heb trouwens mijn E rijbewijs, maar dat terzijde Knipoog )

/edit

een heleboel opgezocht en getypt, en nu is het dus mosterd na de maaltijd Knipoog

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:35

wat een snelle reacties allemaal zeg... dank.

de auto heeft het volgende gewicht:

leeggewicht: 1289
Totaal: 1890

Kunnen jullie hier iets mee?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:36

Lielle schreef:
Suelza schreef:

suelza, dat verhaal klopt volgens mij niet. Met een lichte trailer en een licht paard blijf je wel onder de 1200 kg (al vind ik het ook wel erg krap!), en daar geldt alleen het daadwerkelijk gewicht. Je moet nl gaan kijken naar het lege gewicht van de auto.

Oh geloof me... dat klopt wel! Ik hou me er met regelmaat mee bezig voor mijn werk...

Wat jij zegt klopt, in technische zin...

Maar voor het rijbewijs geldt maar 1 belangrijke regel... ALTIJD uitgaan van wat de trailer maximaal mag wegen! Dus al leg je er alleen een LIDLboodschappen tas in... als hij 1300 kg mag wegen en je hebt er een lichtere auto voor, dan mag je dat met een B rijbewijs niet trekken. Ook al weegt de trailer met boodschappen tas misschien maar 600 kg...

Dat de wagen het technisch gezien wel mag trekken, is een feit. Maar dat is niet de discussie hier.
Suus25 schreef:
wat een snelle reacties allemaal zeg... dank.

de auto heeft het volgende gewicht:

leeggewicht: 1289
Totaal: 1890

Kunnen jullie hier iets mee?

Ah, daar kunnen we zeker iets mee...

Met deze combi + trailer 1200 kg kun je idd op B rijbewijs rijden.

Alleen nu nog op zoek naar eentrailer die ook daadwerkelijk een max. gewicht van 1200 kg weegt. Ik zou het zo snel niet wegen. Alle anderhalfpaards zitten veelal op 1300 of 1600 kg... 1200 kg zie je maar zelden.

Ik zou zeggen.. koop een leuk trailertje en laat hem door de RDW terugkeuren naar 1200 kg (tenzij je er een Belg opzet ofzo). Maar als ik kijk naar mijn eigen oude trailer. Die woog leeg 540kg. Die had ik makkelijk kunnen terugkeuren naar 1200 kg max. gewicht zonder in met gewichten in het geding te komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-08 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:42

weet ik suelza, maar dat zeg ik toch ook? Volgens mij praten we langs elkaar heen. Als TS een trailer vindt met een MTM van < 1289 (zie bericht voor je) mag ze die rijden (MTM trailer < leeg gewicht auto), mits die maar minder weegt dan 1200 kg (actueel gewicht < trekvermogen auto).

Dus met de volgende gegevens zou het mogen:

trekvermogen auto = 1200 kg
leeg gewicht auto = 1289 kg
MTM trailer = 1288 kg
leeg gewicht trailer = 699 kg
gewicht pony = 500 kg

Rijbewijs:
MTM trailer < leeg gewicht auto
1288 < 1289

auto
actueel gewicht < trekvermogen auto
699 + 500 < 1200

(denk niet dat het verstandig is Knipoog )

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:44

Ze mag toch maar een trailer met een MTM van 1200 kilo?
De auto heeft immers maar een trekvermogen van 1200 kilo.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:45

Dus de MTM mag zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto, dat bedoel ik eigenlijk. Mits het actueel gewicht dus maar niet zwaarder is dan die 1200 kg.

Asjemenou, volgens mij niet. Voor de auto wordt gekeken naar het daadwerkelijk gewicht.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:46

Lielle schreef:
Dus de MTM mag zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto, dat bedoel ik eigenlijk. Mits het actueel gewicht dus maar niet zwaarder is dan die 1200 kg.

Asjemenou, volgens mij niet. Voor de auto wordt gekeken naar het daadwerkelijk gewicht.

Klopt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:47

In de FAQ van TAO staat het allemaal uitgelegd, evenals in de Bokt:Wiki en in onderstaande brochure.
Brochure van het CBR over Aanhangers en Caravans trekken:
http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/Aanhangwage ... rekken.pdf

Graag alleen reageren als je het zeker weet. Er zijn nogal wat onzin- en oude verhalen in de wereld over het wel of niet met B met bepaalde trailers en auto's mogen rijden.

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:49

mijn tip:
gewoon je E halen, ben je van alles af. Het is even een investering maar je hebt er voor de rest van je leven profijt van.
En wat veel belangrijker is...je leert goed rijden met aanhanger, en is dus uiteindelijk veel veiliger voor jou, je paard en de medeweggebruikers....