Leuk dat jullie mijn topic hebben geopend, ik hoop dat jullie mij met een paar vragen kunnen helpen!
Ik begin de laatste tijd te twijfelen over leren rijlaarzen.
Na bijna 9 jaar paardrijden heel wat laarzen, chaps, schoenen etc verder, en zeker wetend dat ik chronisch besmet ben met het paardenvirus, vind ik het wel tijd voor leren laarzen.
Vooral de laatste tijd omdat ik niet zo van mijn beenhouding gecharmeerd ben. Het is een stuk beter geworden, door les en omdat ik inmiddels niet meer met chaps rijd, maar ik had ongelooflijk last van één klapperbeen. Om het zo maar te noemen. Dat ben kon ik gewoon NIET stilhouden. Het zat 'm dan vooral in een beweeglijke enkel, daarom zie ik mogelijk leren laarzen als een uitkomst.
Bovendien rij ik minimaal 3 keer in de week paard, en niet meer op een manege. Dus zouden leren laarzen toch wel de moeite waard zijn, dacht ik.
Hier tegenover staat dus dat ik ontzettend tegen het inlopen op zie, en als de dood ben dat ik een verkeerd model koop.
Ik heb het een en ander over de Petrie Perfect gelezen, en door de coatinglaag begreep ik dat ze snel lelijk worden, bovendien waren ze nogal stug hoorde ik? Omdat mijn budget niet de pan uit rijst, wil ik ook niet keidure laarzen gaan kopen.
Ik wil er ongeveer €250,- aan spenderen, of ik moet al een laars tegen komen die wat duurder is, maar waar ik helemaal gek op ben.
Mijn kanshebbers waren uit de Divoza-catalogus de Petrie Glasgow en de Hampshire, maar kijk ik op de Petrie-site, zijn dit typische springlaarzen.
Hoe zit dit, mag je ermee op dressuurwedstrijden verschijnen? En belangrijker, wat is het verschil tussen dressuur- en springlaarzen, of zit dit in het uiterlijk? Een andere kanshebber is de Cavallo Grandprix, boven mijn budget, maar het schijnt lekker soepel leer te zijn. Iemand ervaring?
Daarnaast nog de Cavallo Talent & Winner, alleen heb ik geen idee wat die laarzen kosten en ervaringen ermee heb ik ook niet gelezen.
Ik heb ook met broeken een probleem, ik heb ontzettend lange benen. Mijn lengtemaat van broeken is 36" dat is gelijk aan een lengte van 90 cm! Als ik dan mijn kuit vanaf mijn hak aan de buitenkant opmeet, is dat maar een centimeter of 50. Wat voor maat is dit, hoorde dat het een vrij normale maat is? En hebben andere lange mensen ook problemen met hun rijlaarzen, daar bedoel ik mee dat ze ver inzakken en een gedeelte van de kuit laten zien, aangezien ik dit absoluut niet charmant vind..
Ik hoop dat jullie mij een eindje op weg kunnen helpen! Alle hulp is welkom.
Groetjes, Janine!
.
.