Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
oomens schreef:Helaas voor de TS kan ik geen antwoord geven, maar ik ben wel benieuwd naar antwoorden van anderen.
Weet iemand misschien hoe ruinen functioneren binnen een groep paarden?
Kan een ruin binnen een groep van merries de (sociale) rol van haremhengst vervullen? (Zonder het dekken natuurlijk, maar dat zal duidelijk zijn.)
Moelie schreef:oomens schreef:Helaas voor de TS kan ik geen antwoord geven, maar ik ben wel benieuwd naar antwoorden van anderen.
Weet iemand misschien hoe ruinen functioneren binnen een groep paarden?
Kan een ruin binnen een groep van merries de (sociale) rol van haremhengst vervullen? (Zonder het dekken natuurlijk, maar dat zal duidelijk zijn.)
Dat kan zeker, ik vertel even hoe ik het ervaar. Natuurlijk kan de ruin niet helemaal de rol overnemen van de hengst, hij heeft geen ballen meer dus heeft ook niet de behoefte de merries te dekken. Alhoewel er uitzonderingen zijn. Bij een vriendin van mij op stal, staan er een merrie en een ruin. Deze merrie is momenteel hengstig, en de ruin heeft er al een paar keer op gezeten, de merrie liet dit ook gewoon toe! De ruin is al 10 jaar en is op zijn 2e gecastreert, dus dat de hormonen er nog een beetje inzitten is niet het geval. Natuurlijk houd de ruin nog een klein beetje hormonen, dat gaat er nooit helemaal uit. Maar de zin om te dekken hebben ze eigenlijk niet meer.. maar er zijn dus uitzonderingen.
Ik weet niet precies wat jij bedoeld met dat de ruin de hengst zijn rol kan overnemen, bedoel je als leider? Want ik denk dat een ruin in een groep merries niet altijd perse de leider is, dat kan ook zeker een merrie zijn, dat is ook zo het geval als er een hengst bijzit. Zoals hier al word gezegt, kan een merrie erg dominant zijn, dus zo ook als leider.
Maar even kort een antwoord op je vraag of een ruin de rol kan vervangen van de hengst binnen een groep, zonder het dekken erbij: Ja, mij lijkt dat dat wel kan ja.
Nogmaals; sorry als ik het mis heb ik weet niet zeker ofdat ik gelijk heb.. maar ik zeg gewoon hoe ik het ervaar en hoe ik erover denk.
Diane_ schreef:Dat ruinen niet meer de neiging hebben om te dekken vind ik niet kloppen. Ik ken zat ruinen die er op klimmen als er een merrie hengstig is! Meestal is dat wel alleen de hoogste ruin in rang.
) is btw een best onderdanige hengst.. maar heeft gewoon zijn behoeftes? hehe
MaaikeMo schreef:Diane_ schreef:Dat ruinen niet meer de neiging hebben om te dekken vind ik niet kloppen. Ik ken zat ruinen die er op klimmen als er een merrie hengstig is! Meestal is dat wel alleen de hoogste ruin in rang.
Idd ruinen willen nog wel is de neiging hebben om te dekken, mijn ruintje, in de lente, springt ie op elke merrie.. (en nog vaak ook, vies paard) is btw een best onderdanige hengst.. maar heeft gewoon zijn behoeftes? hehe
maar merries zijn idd wat prikkerbaarder, ruinen, zijn daarintegen wat makkelijker, maar er zijn er toch een aantal bij die zicht ook in de omgang erg 'hengst' zijn..
Hengsten, denken gewoon altijd van : Yeah, I'm the man![]()
maar met goede opvoeding, zijn het zo ruinen.. (uit ervaring

Ik heb het idee dat er bij merries veel meer verschillende karaktertrekken boven komen. Oa natuurlijk door hun wisselende hormoonenspiegel
Onze merries zijn allemaal verschillend, maar in bepaalde dingen ook weer heel gelijk. Ze laten niet met zich sollen en je moet goed in je schoenen staan, terwijl de anderen weer heel gevoelig zijn en op de kleinste bewegingen kunnen reageren.
Ga maar eens een dagje in een weiland zitten, echt leuk hoor 
), dus die zou ik van redelijk dichtbij kunnen bekijken. Moet ik wel steeds goed onder het paardje kijken Om te zien of het een hengst of merrie is! En hopen dat ik de wilde runderen niet tegen kom, want daar ben ik een beetje bang van