Hoe pony uit de wei halen met irritante andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Hoe pony uit de wei halen met irritante andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:09

Mijn vz pony staat met een Haflinger en een Shetlander op de wei. Als ik hem uit de wei wil halen, komt hij rustig op me af lopen en loopt ook gewillig mee de wei uit. Tot daar dus geen problemen, pony werkt gewoon lief mee! Ook van de Shetlander hebben we geen last.

Maar, de Haflinger is een probleempje. Mijn vz pony is dikke maatjes met de Haflinger, en ze staan dus ook altijd met z'n tweetjes bij elkaar. De Haf wilt nooit gepakt worden, dus als ik naar mijn vz pony loop, loopt de Haflinger automatisch weg. Gelukkig blijft mijn vz pony wel netjes staan, maar zodra ik deze meeneem om de wei uit te lopen, komt de Haflinger erachteraan en loopt hij continu schuin achter mijn vz pony. Hij hapt dan (speels?) een beetje in het achterste van mijn vz pony, waardoor deze ook moeilijk begint te doen ; in de zin van weg proberen te komen van de Haflinger, en mij daarbij soms een beetje pletten.
Wegjagen met een halstertouwtje heeft nauwelijks impact, hij komt daarna ongestoord weer terug. Bovendien is het zo dat als ik hem wel weggejaagd krijg, mijn vz pony er ook vandoor is en het hele spelletje overnieuw begint Vork

En dan zijn we éindelijk bij het hek van de wei gekomen - dan stormt de Haflinger naar voren, blokkeert zo nodig de uitgang, draait de kont naar mijn vz pony toe, probeert hem mee terug te krijgen. Het lijkt wel alsof mijn vz pony in de wei moet blijven Vork

Hoe moet ik daarmee omgaan? Soms ben ik nu 10 minuten bezig om mijn vz pony uit de wei te krijgen, omdat ik hem niet ten alle tijden vast blijf houden (in combinatie met de buldozer Haflinger is het soms ietwat gevaarlijk, zeker zodra een hek in de buurt komt waar ik geplet kan worden).
De Haflinger er eerst uithalen is geen optie, want hij is nauwelijks te pakken te krijgen. Ook blijft hij niet alleen achter in de wei, de Shetlander is ook wel een maatje van hem en deze blijft wel gewoon staan.

Iemand tips, ideeën?
Laatst bijgewerkt door Szan op 25-05-08 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re: Hoe pony uit de wei halen met irritante andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:11

Zweepje meenemen en de Haf even laten zien dat hij niet de dienst uitmaakt Haha!

boyke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:56

Billy schreef:
Zweepje meenemen en de Haf even laten zien dat hij niet de dienst uitmaakt Haha!

Dat is natuurlijk belangrijk. Jij bent de baas Lachen Dat moet hij doorkrijgen en dan zal hij je waarschijnlijk wel met rust laten Pling

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:58

is bij ons ook wel zo hoor dat er meteen 3 andere paarden mee willen naar buiten Haha!

even flink boos worden dat ze aan de kant moeten,ik gebruik mijn pony altijd als muurtje tussen hen en het draad in zodat ze niet mee kunnen al zouden ze dat willen.
zweepje mee vind ik geen goed plan,dat zweepje is om mee te rijden en niet om mee te meppen.
ik geef vervelende paarden liever een schup onder hun kont Haha!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:00

Zelfde probleem!
Heb er zelfs een beetje 'kudde angst' van..
Als dat nog geen woord was heb ik er een neiuw woord van gemaakt Tong uitsteken

karlynnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:02

indd zweep erbij.

Ik heb dit ook gehad. en het kan vrselijk uit de hand lopen!

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:17

als het haffie wat meer aandacht kreeg ,zou die weten dat het ook leuk is om gehaald teworden.
en laat dan de andere met rust.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:00

Nou, daar ga ik toch echt niet in mee,
Want de paarden waarmee mijn pony in de kudde staat krijgen zat aandacht, dat is gewoon totaal niet, waarom ze dat doen..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:08

Bamm__Bamm schreef:
als het haffie wat meer aandacht kreeg ,zou die weten dat het ook leuk is om gehaald teworden.
en laat dan de andere met rust.

De Haflinger krijgt behoorlijk wat aandacht, dus ik betwijfel of het daar aan zal liggen Knipoog

Ik zal proberen de Haf eens een lesje te leren, haha. We zullen zien of dit allemaal werkt, vanmiddag Vork
Het enige waar ik dan op moet letten is dat ik mijn vz pony ook niet meteen weer aan de andere kant van de wei terugvind. Meneer is wel een beetje schrikkerig als er met zwepen om hem heen wordt gezwaaid, dus misschien dat ik het eerst met een stevig halstertouw o.i.d. probeer Ja

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:16

K vind het zweepje iok een erg slecht idee, ik denk dat je daar zelfs ongelukken van kan krijgen :S
Je kunt t beste die haf gwn totaal negeren, Je op de pony richten die je moet hebben, en de rest lekker laten gaan,WEL altijd blijven opletten maar dat snap je natuurlijk wel Lachen

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:24

ik ben benieuwd hoe het gaat vanmiddag Knipoog

ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om je vz-pony vrijwillig (wel dat jij het touw vasthoud) eruit te laten lopen (weet niet of je snapt wat ik bedoel)

ik heb hier elke week ook weer last van, de shet die bij mijn paard staat moest ik elke dag mee lopen i.v.m. hoefbevangenheid. De andere 2 willen natuurlijk mee en 1 daarvan word gek als ze weg is uit de wei. (na eventjes gaat dat gewoon goed)
Ik maak het hek vast los (kunnen ze niet openmaken want het uiteinde staat in een kuiltje, of iets hoe dat ook heet)
ik loop dan eerst zelf het hek uit, dan laat ik het touw losjes hangen en dan komt ze er zelf uit lopen, als ik zie dat de andere pony er heel dicht achter staat (soms wel met zijn hoofd liggend op die van haar) dan til ik vast het hek op, ondertussen dat de pony uit de wei loopt sluit ik langzaam aan het hek, zorg er wel voor dat je niet de pony raakt met het hek! en achter haar kont zo ver mogelijk dichtdoen (wel gelijk) en dan gaat hij zelf terug omdat hij er dan niet meer door kan..

misschien lukt dit bij jou ook maar dat ligt geheel aan de ruimte die je hebt bij het hek, en hoe het hek open/dicht gaat..

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:25

ik ben er zelf erg handig in geworden, je moet echt laten blijken dat je er niet van gedient bent en hem op afstand houden desnoods een aantal keer met zweep. ze gaan snel genoeg snappen dat je er maar een mee neemt. eerst kwamen ze alle 5 naar buiten als ik mn shet uit de bak of wei ging halen nu staan ze te kijken wie er mee mag en dan blijft de rest netjes wachten.. zo niet is een waarschuwing al genoeg

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:32

ik neem tegenwoordig ook een zweep mee het land in. Sla ze niet verot maar als het nodig is krijgen ze wel een tikje er mee. Als ik ze een schop onder hun kont zou geven denk ik dat ik eerder een schop van hun heb. Ze gaan voor mij meestal wel aan de kant hoef alleen maar even mijn stem te verheffen. Maar voor alle zekerheid gaat die zweep wel mee. Bij ons heeft er een nu een andere manier gevonden om mee te gaan. Deze haffie springt gewoon over een ijzeren hek heen van ruim 1.10m Ze raakt hem gelukkig niet. Het nadeel is dat er wel een hengst loopt aan die andere kant. Ze is niet hengstig of zo maar wil gewoon niet in de wei blijven. Gelukkig wel van de zelfde eigenaars.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:44

Ik jaag de andere paarden ook altijd met een takje met een strotouwtje eraan weg, mijn pony weet op de een of andere manier dat ik haar niet bedoel(lichaamstaal) en zij wordt niet bang, de rest krijg ik net lang genoeg op afstand om het land in/uit te gaan.

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:48

Ik roep altijd tegen de paarden die meelopen, ga weg! en zwaai ernaar met een touw oid.. mijn paard blijft ook altijd gewoon staan.. en anders dan doe ik het hek open laat me paard er uit lopen en doe het gauw weer dicht Clown