Pony schiet altijd de berm in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony schiet altijd de berm in

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:59

Vaak als je aan het draven of galopperen bent en er zijn ineens kiezeltjes op de weg (blijft ie toch gevoelig voor). Op zich begrijp ik dat wel en maak ik er niet zo'n probleem van, maar in die berm staan meestal bomen.. en mijn knieën kunnen daar niet zo tegen ... En als er genoeg plaats is zijn er vaak wel struiken of laaghangende takken ofzo. Dus kortom: liever niet.

Het toppunt was toch wel gisteren, en vandaar dit topic.
We waren gewoon aan het draven op het ruiterpad, geen kiezelondergrond, ik zag niks speciaals. Langs het ruiterpad was een metersbrede grasberm (met een gracht) en dan kwam het fietspad. Ik ben dus een paar keer gewoon door de gracht, op het fietspad belandt. Hij verrast je zo, dat je voordat je kan reageren al aan de andere kant zit ... Gelukkig kon ik het 1x toch voorkomen want er kwam net een fietser aan. Denk niet dat die dat geapprecieerd zou hebben als ik ineens het fietspad op vloog..

Wat kan je hieraan doen?
Voorkomen probeer ik, en als het mij niet lukt gewoon meteen terugsturen .. Maar dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Hij zet z'n nek vast (en hij heeft nogal een nek Clown) en ja, je zit gewoon op een blok beton ..

Ik weet ook niet waarom ie het doet .. als er kiezels zijn begrijp ik dat, maar gisteren heeft hij het ook op paden gedaan waar ik echt niks speciaals zag en hij is gisteren ook gewoon vanop een zandpad het veld ingevlogen enzo (zal het kriebelgras onder z'n buik leuk vinden? Clown ). Dus ja, soms heb ik er een verklaring voor (kiezels op de weg) maar soms ook niet ...

Is dit een basisprobleem? Dat ie het dus doet om mij te testen en ik kost wat kost (zou niet altijd weten hoe) hem meteen moet terugsturen (of gewoon niet laten gaan natuurlijk)? Of zou daar nog een andere reden achter zitten? Hij is dominant en we hebben de nodige problemen al gehad (à la buiten gewoon stilstaan en geen stap meer verzetten) maar die zijn nu opgelost. Hij zal dit altijd wel gedaan hebben, maar het begint me nu pas op te vallen en toch wel een beetje te irriteren met momenten Nagelbijten / Gniffelen

Iemand ervaring mee? Of een idee wat ik kan doen?

Hananas

Re: Pony schiet altijd de berm in

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:43

ik rij vaak op veldwegjes met ernaast landbouwgrond. mijn pony schiet ook altijd weg bij iets 'eng'. de boeren vonden dit niet zo leuk Clown
haar favoriete velden waren maisvelden en suikerbietvelden Tong uitsteken
maar ik heb dus een paar keer gaan wandelen aan de hand, inclusief draven en galopperen, en daarna met iemand erop en nu doet ze het toch veel minder.
ook als je voelt dat je pony gaat wegspringen, vlug meer druk op de teugels aan de andere kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:29

Er is niks engs (als dat er wel zou zijn zou ik een reden weten en dan kon ik er nog mee leven Knipoog ). Kan het voelen zoveel als ik wil, maar als dat al gebeurt (hij is echt vliegensvlug) dan kan ik het nog niet voorkomen aangezien hij zich dan niks aantrekt van de hulpen, het is dan gewoon een blok beton ...

Jalapeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:30

mmm dat is moeilijk..
Ik zou je lang en zwaar maken en je handen heel dicht tegen elkaar aan doen zo dat die geen ruimte heeft om door te rennen.

suc6

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:26

Tja dat doet mijn pony ook wel eens . Zwaar iritant! Tja, wat je er aan kan doen. Ik weet het niet. Ik stuur dr altijd gewoon gelijk terug. Voorkomen kan ik het niet echt.

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:28

Tja, voorkomen kan je het idd niet nee.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:33

Mijn merrie loopt veel liever op gras als op ander ondergrond, die probeert ook altijd in de berm te lopen of op landwegen in het midden waar gras staat Tong uitsteken

Ik laat haar vaak gewoon op het gras lopen dan, stuur haar er dus zelf heen, mijn idee niet die van haar.
Is het niet mogelijk om daar te rijden houd ik het been aan die kant er extra wakend bij. Verder reageert zij goed op stem, dus zeg er bij als ik voel dat ze het wil doen " denk er aan " en dat is meestal wel genoeg.

Laura81883

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:37

Oh ik rij ook wel eens op een ruiterpad. En dan ineens...schieten we opzij!!! Ziet meneer weer iets spannends...! Wat er dus helemaal niet is!
Ik heb zo´n idee dat hij mij gewoon aan het testen is ofzo..want de ene keer doettie het vaker dan de andere keer.

Hij doet dat gelukkig niet langs de straat, maar alleen in het bos. Daar istie natuurlijk ook altijd wat frisser!!

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:58

heel moeilijk, heb er geen ervaring mee. echt heel erg vervelend

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:52

Kan natuurlijk ook gewoon door de vrolijkheid en frisheid komen. Weet wel dat mijn merrie dan sowieso wat nerveuzer is als dat ze gewoon een normale bui is. Voor haar is het niet testen maar wilt ze graag lopen en als er iets is te zien is dat natuurlijk een goede manier om even extra te bewegen Tong uitsteken Bij mijn merrie helpt het om te doen alsof je gek bent en gewoon door te gaan met wat je wilde doen, dus weer terug op het pad en weer verder en als ze het blijft doen gaan we stappen, wat ze dus dan helemaal niet leuk vind..

jacqie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:20

ik denk dat het terug sturen wel kan helpen..zo laat je wel weten dat je de baas bent...en als het testen is zo het door van zelf mee ophouden...voor de rest zou ik het eigenlijk niet weten... erg vervelend voor je

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:24

Heel veel oefenen. Haha!
Gewoon vaak expres langs dat ene stuk gaan rijden en hij zal op gegeven moment echt niet meer de berm inschieten.
Gewoon rustig blijven en niet boos worden.
Als hij het niet snapt leg je het hem nog een keer uit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:10

Het probleem is dat hij het overal doet (naja, niet overal maar op verschillende plaatsen op verschillende terreinen, of je nu gewoon thuis aan het rijden bent of trektocht of endurancewedstrijd of ...). Het is dus niet dat het een vaste plaats is waar hij het altijd doet, dus gewoon vaak erlangs rijden lijkt me niet meteen mogelijk Nagelbijten / Gniffelen Ok, ik kan dat stuk met dat fietspad natuurlijk er wel af en toe bijnemen, maar het is dus niet zo dat het daar alleen is dat hij het doet Knipoog