Schoppen tegen de staldeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim14

Schoppen tegen de staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 06:24

Ik heb sinds iets meer dan een maand een pony erbij, een haflinger. Het lijkt wel alsof ze zich gruwelijk verveelt in de stal, aangezien ze steeds tegen de staldeur aanschopt. Er zitten echt grote deuken in de staldeur. Ons idee was om misschien iets in de stal te hangen waardoor ze zich niet meer zo zou vervelen, want ze staat op stal van 6 uur s'avonds tot 10 uur s'ochtends, daarna gaat ze weer naar buiten. Ook schuurt ze haar manen, terwijl ze dit bij haar vorige eigenaren niet deed. Kan dat ook uit verveling komen?
Dus mijn vraag: Weten jullie hoe we de staldeur heel laten Clown ?

aslo

Re: Schoppen tegen de staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:27

aan de binnen kant bekleden met bijv. rubber. Daarnaast zou je zo'n speelbal in de stal kunnen leggen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:30

Net was Aslo zegt, de binnenkant van de deur met rubber bekleden, het beschermt de deur, beschermt het been van de pony en een prettig bijkomend voordeel het rubber werkt geluiddempend!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 07:32

Waar kun je zulke rubberen matten halen? Wij hebben namelijk alleen maar Stalmatten, die zijn echt heel zwaar

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:32

Bekleden met rubber heeft meestal niet zoveel nut, beter kun je een cm of 10 a 20 een balk hangen, met daaraan een rubberen mat. Zo word de trap afgeremd door de rubberen flap en maakt het geen herrie meer, geen herrie is al gauw niet leuk meer en dus zullen ze ophouden.
Bekleed je de deur met rubber, dan zal het stampen doorgaan, omdat het herrie blijft maken Knipoog

Een speeltje kan uitkomst bieden. Vaak is het een vorm van verwendheid. Ik heb mijn huidige merrie 2 nachten vast gezet in de stal. Ze stond eerst aan huis en we hadden gewoon 2 buren, die beiden konden genieten van onze "verbouwing"aan de stallen om 5 a 6 uur sochtends. 2 nachten heb ik haar tussen 2 touwen gezet. En toen was het grapje over. Ik zal bokt wel over me heen krijgen, maar mijn mening is dat een verwend paard geen leuk paard is

Maar goed, je zou natuurlijk eerst de rubberen mat moeten proberen. En ik neem aan dat de buurt weinig last heeft van deze pony Haha! Die van mij timmerde heel de buurt wakker Huilen van het lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:40

crossmonster schreef:
Ik heb mijn huidige merrie 2 nachten vast gezet in de stal. Ze stond eerst aan huis en we hadden gewoon 2 buren, die beiden konden genieten van onze "verbouwing"aan de stallen om 5 a 6 uur sochtends. 2 nachten heb ik haar tussen 2 touwen gezet. En toen was het grapje over. Ik zal bokt wel over me heen krijgen, maar mijn mening is dat een verwend paard geen leuk paard is

Nagelbijten / Gniffelen Zou idd niet zo snel mijn idee zijn voor een oplossing, maar vind het gaaf dat het heeft geholpen.
Had ik niet verwacht namelijk, dat het zou kunnen helpen Bloos
Cool

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:44

Ik kocht haar recht van de wei, ik was verliefd op dr geworden.
Maar thuis bleek het een heks , zowel met rijden als op stal.
Ze was zo ontieglijk verwend ..
Ze bleek later ook een flesseveulen te zijn, en met rijden was de laatste ruiter gestopt omdat ze levensgevaarlijk was..

Ze heeft bij mij toen wat omgang betrefd heel wat manieren bijgeleerd.
Het meeste goedschiks hoor, haha ik ben geen martelaar oid.
Maar smorgens keivroeg beginnen met stampen, onophoudelijk tot er iemand eindelijk kwam voeren, dat ging me te ver. we woonden in een industrieterrein, maar wel gewoon tussen de woningen dus.
En de buurman vroeg al een paar keer spottend of we aan het verbouwen waren. Dus ik moest er wat aan doen. Savonds laat voor het slapen gaan zette ik haar tussen twee touwen in en sochtends weer als eerste los.
idd best typisch dat het hielp.

Nu is ze overigens een engeltje waar ik alles mee kan, en ze kan zelfs gereden worden door een 4-jarige ..... (kat dan wel he Haha! , check onderschrift)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 07:44

De pony staat erg achteraf op het platteland! In de trailer doet ze het ook, maar dat is gewoon aandachttrekkerei. we hebben een rubberenmat op de vloer gelegt omdat ze echt diepe krassen maakte. We liepen gewoon weg en toen was dat wel over, maar in de stal doet ze het juist als we weg zijn. Het probleem is namelijk dat ze haar voorbeen optilt totdat ze haar buik aanraakt en dan hard naar voren schopt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:45

het is ook een vorm van aandacht vragen.
geen reactie geven en of om de hoek staan kijken, meestal is het na een kwartier over, als je laat merken dat je er niet ben.
Kim14 je was me net voor. Haha!
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 24-05-08 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:46

Kappen heet dat.

Dan zou ik een handig persoon een balk laten maken op de stalduur of net achter de staldeur of waar ze tegen kapt. En daar een rubberen mat aan. Het is erg belangrijk dat de mat een stukje van de deur/muur afhangt, zodat het herrie-effect weg is.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:47

crossmonster schreef:
Bekleden met rubber heeft meestal niet zoveel nut, beter kun je een cm of 10 a 20 een balk hangen, met daaraan een rubberen mat. Zo word de trap afgeremd door de rubberen flap en maakt het geen herrie meer, geen herrie is al gauw niet leuk meer en dus zullen ze ophouden.
Bekleed je de deur met rubber, dan zal het stampen doorgaan, omdat het herrie blijft maken Knipoog

Maar goed, je zou natuurlijk eerst de rubberen mat moeten proberen. En ik neem aan dat de buurt weinig last heeft van deze pony Haha! Die van mij timmerde heel de buurt wakker Huilen van het lachen

Hier net hetzelfde, mijn oudere merrie timmerde ook iedereen wakker rond 6u 's morgens Hamer
Ze schopte ook steeds tegen de deur, en speeltjes hadden echt geen nut bij haar.
Ik heb toen net als crossmonster zegt, gedaan.
Een houten balkje tegen de deur genageld (aan de binnenkant) en daar 5 of 6 lagen dunne rubber ertegen, en je hoorde echt niets meer als ze schopte.
In de pensionstal waar ze gestaan heeft, zat de rubber op de deur geplakt, maar dat hoorde je wel nog bijna even hard Ja
Nu heb ik er helemaal geen last meer van want ze staat 24/24 buiten Lachen

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 07:49

crossmonster schreef:
Kappen heet dat.

Dan zou ik een handig persoon een balk laten maken op de stalduur of net achter de staldeur of waar ze tegen kapt. En daar een rubberen mat aan. Het is erg belangrijk dat de mat een stukje van de deur/muur afhangt, zodat het herrie-effect weg is.

Oké dan zal ik dat is gaan proberen!, En het schuren wat ze doet, kan dat ook uit verveling zijn?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:51

Kan je niets aan de muur maken (op de plek waar ze het meeste schuurt), bijvoorbeeld een borstel of zo'n rubberen mat met nopjes?
Dan kan ze wel nog schuren, maar schuurt ze haar manen niet stuk.
Het kan natuurlijk ook zijn dat schuren een medische oorzaak heeft.
Maar het kan ook verveling zijn, mijn merrie zette haar tanden in de staldeur als ze zich verveelde en beet er hele stukken uit.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 07:53

Ze schuurt haar manen onder de voerbak (die vast zit aan de muur). Ja het kan ook een medische oorzaak hebben. Ik denk dat ik het vandaag is met betadineshampoo goed ga wassen. mischien dat het dan een beetje stopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:55

Kim14 schreef:

Paard niet meer zo lang opsluiten misschien?
Van 6 tot 10 uur is toch 16 uur achtereen opgesloten staan, iedere dag weer.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 07:56

In het weekend staat ze minder lang opgesloten, Door de week voeren mijn oom en tante die daar wonen. Mijn oom moet iedere ochtend eerst melken, dus het komt daarna pas uit.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:04

Mijn haflinger deed dit ook, vond het echt niet leuk in stal. Hoeft nu nooit mer in stal, staat in inloopstal, ik vind 16 uur ook lang in stal

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:50

als je paard het absoluut niet leuk vind in stal vind ik het gek dat er veel enkel aan symptoom bestrijding denken. Je wilt toch dat je paard gelukkig is en niet elke dag weer gefrustreerd?
Zoek een oplossing dat je paard vaker naar buiten kan? kan hij niet 24 uur per dag buiten staan? staat je paard alleen op stal of alleen in de wei? Neem de oorzaak van het gedrag weg, dan pas heb je de echte oplossing.
Je kan rubbere matten plaatsen maar je paard zal wel iets anders vinden om zijn frustratie te uiten.
Als mijn paard aangeeft dat hij iets niet leuk vind wat elke dag weer gebeurt, zoek ik een oplossing zodat hij weer plezier heeft. En ga ik niet zorgen dat hij niet meer aan kan geven dat hij iets niet leuk vind, daarmee los je het probleem niet op.

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:54

JoviBan schreef:
Kim14 schreef:

Paard niet meer zo lang opsluiten misschien?
Van 6 tot 10 uur is toch 16 uur achtereen opgesloten staan, iedere dag weer.

Maar er zijn ook paarden die nooit buiten staan..
Oke, 16 uur is wel lang maar als de stal er mooi uit ziet en er vrisse lucht bij kan komen dan is het toch nog neit zo'n groot probleem ? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:39

joepluffer schreef:
Maar er zijn ook paarden die nooit buiten staan..
Oke, 16 uur is wel lang maar als de stal er mooi uit ziet en er vrisse lucht bij kan komen dan is het toch nog neit zo'n groot probleem ? Bloos

Hopelijk meen je dit niet serieus.
Hoezo als de stal er mooi uit ziet? Alsof dat een paard ook maar iets kan schelen.
En frisse lucht.., op stal is altijd een ammoniaklucht, ook wanneer wij het niet ruiken.

Maar buiten dat, een paard is een dier dat van nature continue in beweging is en in een kudde leeft. Als je 'm opsluit en isoleert, doe je hem daar dus geen plezier mee, zowel lichamelijk als geestelijk niet.
En dit paard geeft duidelijk aan dat hij daar niet zo lang in opgesloten wil staan. Heel simpel. Je kunt 'm speeltjes geven en allerlei foefjes bedenken zodat ie niet meer tegen de deur trapt, maar duidelijk is dus dat hij er zich niet happy voelt en er uit wil.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:59

Ik denk inderdaad net als JoviBan dat het misschien zou helpen als ze minder lang binnen zou staan. Je zou haar misschien in de bak kunnen zetten of in een paddock.

En als dit geen oplossing is dan zou je de manier van crossmonster kunnen proberen, dat je haar met een hooi net vast zet misschien houdt het dan vanzelf op Lachen

Succes ! Lachen

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:20

je kan rubberen deurmatten halen bij gamma erg handig bevestig die aan de deur het is ook voor behoud van de benen van je paard en inderdaad hij verveeld zich , doe lekker leuke dingen ophangen in zijn stal en kijk even of hij geen manen exeem heeft dan schuren ze ook zo erg!
veel geluk ermee! Knipoog

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:52

Bedankt voor de reacties! We hebben het niet zo luxe dat we een bak of paddock hebben. En ze staat met 2 andere paarden op de wei, die ze vanuit haar stal ook zien kan. En de mogelijkheid is er helaas niet om ze eerder naar buiten te doen ivm andere paarden die het land delen (om en om). Ik denk dat we met een balk de rubber mat op gaan hangen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 03:01

Ik vind idd de opmerkingen soms wat misplaatst. Weinig mensen hebben de mogelijkheid tot veel weidegang. Paarden lopen nu eenmaal de weien kapot, en wei is enorm duur.

Ik heb het enorm getroffen , mijn paarden staan altijd dag en nacht buiten, met, ook erg belangrijk : goede schuilstallen.

Maar helaas is er niet overal zoveel weide aanwezig, dus ik vind het niet eerlijk om dan te zeggen dat de ts zelf schuldig is aan het gedrag zogezegd.

Dus nou ja dan ben je dus gewoon aangewezen op "symptomen"bestrijding zoals al zo mooi werd genoemd.

Tuurlijk kun je naast die matten meer dingen gaan ondernemen, speeltje ophangen etc, maar meestal is het gewoon omdat de paarden stikverwend zijn door een vorige eigenaar. Zo ook mijn huidige schimmel, wat was dat een verwend nest !
Zulke paarden hebben een correcte heropvoeding nodig, en zullen moeten leren dat stampen om eten niet word beloond Knipoog

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 07:42

Kim14 schreef:
Bedankt voor de reacties! We hebben het niet zo luxe dat we een bak of paddock hebben. En ze staat met 2 andere paarden op de wei, die ze vanuit haar stal ook zien kan. En de mogelijkheid is er helaas niet om ze eerder naar buiten te doen ivm andere paarden die het land delen (om en om). Ik denk dat we met een balk de rubber mat op gaan hangen.

ja dan houdt de mogelijkheid op, succes er mee!! Lachen