eerste wedstrijd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

eerste wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 08:40

Hoikes allemaal

ik ben aan het twijfelen of ik me zou inschrijven voor een wedstrijd... Ik rij nu namelijk al 8 maanden bij een grand prix ruiter en hij wil me wedstrijdbegeleiding doen. Ik rij daar met een ZZ-dressuur paard (dus die kan het wel Knipoog). Ik zou een L-proef doen (weet nog niet welkeen)
Maar ik heb met het paard nog nooit in een vreemde manège gereden. Het paard zelf heeft vroeger enorm veel wedstrijden gelopen. (nu sinds een jaar of 3 niet meer) en ik ben wat bang voor hetgeen het zal geven. Ik bekijk natuurlijk het ergste rampcenario Haha! hahaha

Hoe gingen jullie eerste wedstrijd met eigen paardje?
Even ter verduidelijking, het is niet mijn eerste wedstrijd (heb nog wedstrijden gereden met manègepaarden) en het is ook het paard zijn eerste wedstrijd niet...

upendo

Re: eerste wedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:42

Waarom bang zijn?
Zo te lezen heeft het paard vaak in een vreemde omgeving gelopen, jij bent ook vaak wedstrijden wezen rijden..
Ik zou er gewoon van genieten.. Lachen

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:44

mijn eerste wedstrijd ging goed.. reed op een pony die bij vorige eigenaar alle hoeken van het terrein altijd zag.. mijn lesgever zei nog voor ik er op ging zitten: "trek al zen kiezen uit zen bek als hij het nu weer doet..." eerst gelongeerd natuurlijk, want iedereen had me ondertussen tijdens de periode van trainen wel bang gemaakt.. toen los, maar natuurlijk helemaal niks aan de hand, mak ponietje!! en had dus ook super proefje gereden..
de eerste keer met mijn pony daarna, was was spectaculairder, was jonge groene pony, en die vond het allemaal wat spannend..

maar snap inderdaad niet dat je bang bent, het is een ZZ-paard vol ervaring, je rijdt hem al een tijdje, tijdens training gaat het goed.. waarom niet op wedstrijd.. zorg je dat de eigenaar van het paard mee gaat, geeft je vertrouwen en gaan met die banaan!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 09:05

hahaha bedankt allemaal Lachen

Wel waarom ik dus wat bang ben Knipoog, het is nogal een machopaard Haha! haha ben er gisteren (na 2 uur les) een blokje mee gaan doen, me lesgever ging tevoet mee, omdat het niet een van de braafste is op wandeling Knipoog.
Ik heb hem overal goed doorgekregen, maar kijken, kijken en nog eens kijken... Ik kreeg hem wel telkens terug aan teugel, maar de slof ging eraan (welliswaar doorhangend, maar bij het paard zit het in zijn hoofd als de slof eraan hangt (en je moet hem dan niet gebruiken) dan blijft hij bij je) Zonder slof kon het zijn dat ik nog nooit zo snel terug thuis gestaan had Haha! hahaha

Wel alles ging dus zeer goed tijdens het blokje maar toen we terug aan het wandelen waren en hij de omgeving begon te herkennen begon hij zich volledig als een hengst te gedragen... (hij is rond 9 jaar geruint, dus zijn wedstrijden heeft hij gereden toen hij hengst was), hij is er nu 13. Mijn lesgever zei dat ik hem moest bezig houden, maar het was echt geen lachertje... Een bom van een paard onder je hebben op de weg... Ook toen ik terug kwam op de stal (moest nog een klein dreefje door) begon hij zo heel wild om zich heen te roepen... Ik bleef er rustig bij (want we hadden al gras onder ons voeten in plaats van asfalt Knipoog) en nadien uitbundig beloont.

Wat ik dus wil zeggen... Hij is de dominanste van de stal en heeft de andere paarden ook goed onder hun voeten gegeven toen ik hem terug in de weide zette. En ik ben wat bang dat ik op een vreemde plek die dominantheid niet onder controle ga kunnen houden...

We komen wel al van ver. Toen hij er nogmaar was (dus 8 maand geleden Knipoog, we zijn samen toegekomen hahaha) toen sprong hij uit zijn box van op het moment dat het slotje van zijn deur nogmaar open ging (de deur was toen nog niet open... Hij sprong er gewoon doodleuk uit, persoon of geen persoon in de weg, ze moeten maar plaatsmaken)... Nja ik denk dat het een paardje geweest is die altijd zijn gedacht heeft mogen doen (maar dit pakte niet bij mij...) Sinds 4 maanden ben ik al zover dat hij in zijn box moet blijven (met de deur wagenwijd open) tot ik zeg dat hij eruit mag komen! Gisteren heb ik hem ook aan het slapen gekregen Lachen, in de wasbox maakt hij hem altijd enorm zenuwachtig en hij staat dan constant te slaan met zijn voorbenen. Gisteren ook, wel ik ben zijn voorbenen beginnen masseren en meneer stond erbij te slapen Lachen. Ook tijdens het rijden ging alles super!!! Hij luisterde en was licht in de mond (enkel bij de galopoefeningen begon hij te hangen op mijn handen, maar ik denk dat hij enorm moe was, want ik haalde hem stijf uit de weide (voor het werk) Ik rij er namelijk elke dag 2 uur redelijk intensief mee... (dit lijkt misschien overdreven, maar hij heeft het nodig!!! Ik reed hem vroeger maar elke dag een uurtje en hij liep belange zo goed niet, als hij nu loopt!!!)

Nja ik ben dus bang dat ik die dominantheid niet onder controle zal krijgen op wedstrijd... Ook heb ik er nog nooit mee in een binnenpiste gereden... En uit ervaring weet ik (reed vroeger in die manège) dat als de deur van de cafetaria opgengaat er een enorm lawaai is van zo'n stoommachine voor thee en koffie te zetten... en als ik dat net tegenkom als ik die deur passeer :s nja dan ben ik echt wel wat bang voor de bom die dat zal geven, want we gaan namelijk allebei onder grote stress staan... Zeker als hij de andere paarden in de inrijpiste zal moeten verlaten... (dat laatste ben ik wel niet zeker, maar is een mogelijkheid)

Wat denken jullie nu nog Haha!? Ik vertrouw natuurlijk op jullie kennis (want jullie hebben waarschijnlijk al meer wedstrijden gereden dan ik Lachen, ik nogmaar 5 Haha! en die waren dan nog 2 jaar geleden ook *LOL*

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:16

Mijn allereerste was toen ik hem net 1 maand had. Een vriendin zou hem op jonge paarden wedstrijd rijden (durfde ik niet zelf voor de zenuwen) en we wilden even weten hoe hij zou reageren op vreemd terrein.

Liep van geen meter (had ook niet anders verwacht), was amper te sturen en kreeg bijna de slappe lach maar hij was super braaf.
Jonge paarden wedstrijd ging ook heel goed.

Daarna nog ruim half jaar doorgetraind en eerste keer starten in L1 en gelijk 1e.

Ga gewoon lekker starten en genieten.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:26

Gewoon starten en niet te veel over nadenken. Je zou kunnen denken; wat is het ergste wat er kan gebeuren? En dat relativeren...