Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bienotje schreef:Ik raad je aan om sowieso vooraf even bij degene voor wie je mee gaat het ponykamp begeleiden hoe, wat, waar en of die het even na wil kijken
misschien beetje raar om er over na te denken, maar ik zie op zoveel plekken dat er zonder diploma word lesgegeven en vind dat toch best appart
Rianneke schreef:hoi hoi,
ten eerste ik weet niet zeker of ik em goed heb geplaatst maar ik was hier eigenlijk wel nieuwsgierig naar...
als je je orun heb heb je je diploma voor lesgeven en dat is meteen een soort van verzekering...
met je ruiterbewijs mag je buitenrittenbegeleiden tot een bepaald aantal personen...
Rianneke schreef:maar hoe doen nu de maneges en paardenbedrijven het die gewoon "ongediplomeerde"mensen op pad sturen en er gebeurt iets? gaat dit uit hun WA verzekering of heeft diegene gewoon pech?
dit vraag ik eigenlijk omdat ik dus zonder orun en ruiterbewijs op een ponykamp mag lesgeven en buitenritten begeleiden.
een vriendin van mij vind het namelijk erg onverantwoord en zei zelfs dat ik op moest passen. dat als er bijvoorbeeld iets gebeurt dat ze bij aansprakelijk kunnen stellen...
dus mijn vraag is is een bedrijf wel verzekert als ie met ongediplomeerde mensen werkt en is er uberhaupt wel een verzekering die zulke zaken wel dekt?
ikke schreef:Daarnaast wens ik te betwijfelen of aan de ORUN-opleiding een verzekering gekoppeld is. Natuurlijk ben je tijdens je opleiding wel verzekerd, maar daarna zul je dat toch zelf moeten regelen, vrees ik. Het zal wel uitmaken dat je een ORUN-diploma overlegd wanneer je een lesgeef-verzekering o.i.d. afsluit.
ikke schreef:Elke bedrijfsverzekering dient dit te dekken, aangezien er geen enkele verplichting is in NL om diploma's te hebben wanneer je commercieel met paarden werkt
ikke schreef:en z'n begeleiding netjes wit betaald, is er dus niks aan het handje. Alleen dat wit betalen..............
Rianneke schreef:dus in feite zou ik niet aansprakelijk gestelt kunnen worden stel dat er bijv wat gebeurt met een kindje tijdens buitenrit? als de eigenaar dan gewoon vezekerd is (en dat lijtk me van wel)
ikke schreef:Als ie jou netjes betaald, jij je verantwoording neemt en doet wat redelijkerwijze van je verwacht mag worden om geen brokken te krijgen, dan sta je sterk
Rianneke schreef:ikke schreef:Als ie jou netjes betaald, jij je verantwoording neemt en doet wat redelijkerwijze van je verwacht mag worden om geen brokken te krijgen, dan sta je sterk
oke dit wilde ik ff weten.
en als ie je niet betaald (of zwart) sta je dus minder sterk
ikke schreef:dus mijn vraag is is een bedrijf wel verzekert als ie met ongediplomeerde mensen werkt en is er uberhaupt wel een verzekering die zulke zaken wel dekt?
.
.LDRD schreef:Overigens topicstarter: Jij moet wel iets verwijtbaars gedaan hebben, wil jij persoonlijk aansprakelijk zijn. Als jij meent een leuk rengalopje te moeten gaan maken met een paar toeristen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien voor die tijd, dan heb je wel een behoorlijk verwijt richting jou te pakken. Dat heeft dan verder weer niets te maken met wel of geen diploma's hoor.
ik dacht eigenlijk meer aan kleine ongelukjes zoals paard verstapt zich en een onstabiele ruiter kukelt er in stap of draf ofzo van af
vond dat iets te...)