verzekering begeleiding.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

verzekering begeleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 11:12

hoi hoi,

ten eerste ik weet niet zeker of ik em goed heb geplaatst maar ik was hier eigenlijk wel nieuwsgierig naar...

als je je orun heb heb je je diploma voor lesgeven en dat is meteen een soort van verzekering...
met je ruiterbewijs mag je buitenrittenbegeleiden tot een bepaald aantal personen...

maar hoe doen nu de maneges en paardenbedrijven het die gewoon "ongediplomeerde"mensen op pad sturen en er gebeurt iets? gaat dit uit hun WA verzekering of heeft diegene gewoon pech?
dit vraag ik eigenlijk omdat ik dus zonder orun en ruiterbewijs op een ponykamp mag lesgeven en buitenritten begeleiden.
een vriendin van mij vind het namelijk erg onverantwoord en zei zelfs dat ik op moest passen. dat als er bijvoorbeeld iets gebeurt dat ze bij aansprakelijk kunnen stellen...

dus mijn vraag is is een bedrijf wel verzekert als ie met ongediplomeerde mensen werkt en is er uberhaupt wel een verzekering die zulke zaken wel dekt?

Judje

Re: verzekering begeleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:56

BRT - - > TAO

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:00

Maneges en paardenbedrijven zijn neem ik aan bedrijfsmatig verzekerd, daar valt evt. aansprakelijkheid voor ongevallen ook onder. Verder denk ik dat het dan afhankelijk is van de eisen die de verzekering zelf daarbij stelt.

Ik raad je aan om sowieso vooraf even bij degene voor wie je mee gaat het ponykamp begeleiden hoe, wat, waar en of die het even na wil kijken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 12:14

Bienotje schreef:
Ik raad je aan om sowieso vooraf even bij degene voor wie je mee gaat het ponykamp begeleiden hoe, wat, waar en of die het even na wil kijken

ik ga daar niet begeleiden vanwege een aantal redenen...
dus ik kan het ze helaas niet meer navragen!

maar ik zat daar verder over na te denken en vroeg me toen af hoe dat ging... want welke verzekering trapt daar nou in? dat is net zoals iemands auto verzekeren van iemand zonder rijbewijs... als ze dan een ongeluk krijgen en de verzekering komt er achter krijgen ze ook niks vergoed. zo'n idee krijg ik dan ook een beetje bij "mijn" verhaal Bloos misschien beetje raar om er over na te denken, maar ik zie op zoveel plekken dat er zonder diploma word lesgegeven en vind dat toch best appart Ach gut

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:25

Rianneke schreef:
hoi hoi,

ten eerste ik weet niet zeker of ik em goed heb geplaatst maar ik was hier eigenlijk wel nieuwsgierig naar...

als je je orun heb heb je je diploma voor lesgeven en dat is meteen een soort van verzekering...
met je ruiterbewijs mag je buitenrittenbegeleiden tot een bepaald aantal personen...

Natte-apen-verhaal. Je mag helemaal niks speciaals met het ruiterbewijs, alleen in bepaalde gebieden rijden, waar het anders niet mag.
Daarnaast wens ik te betwijfelen of aan de ORUN-opleiding een verzekering gekoppeld is. Natuurlijk ben je tijdens je opleiding wel verzekerd, maar daarna zul je dat toch zelf moeten regelen, vrees ik. Het zal wel uitmaken dat je een ORUN-diploma overlegd wanneer je een lesgeef-verzekering o.i.d. afsluit.
Rianneke schreef:
maar hoe doen nu de maneges en paardenbedrijven het die gewoon "ongediplomeerde"mensen op pad sturen en er gebeurt iets? gaat dit uit hun WA verzekering of heeft diegene gewoon pech?
dit vraag ik eigenlijk omdat ik dus zonder orun en ruiterbewijs op een ponykamp mag lesgeven en buitenritten begeleiden.
een vriendin van mij vind het namelijk erg onverantwoord en zei zelfs dat ik op moest passen. dat als er bijvoorbeeld iets gebeurt dat ze bij aansprakelijk kunnen stellen...

dus mijn vraag is is een bedrijf wel verzekert als ie met ongediplomeerde mensen werkt en is er uberhaupt wel een verzekering die zulke zaken wel dekt?

Elke bedrijfsverzekering dient dit te dekken, aangezien er geen enkele verplichting is in NL om diploma's te hebben wanneer je commercieel met paarden werkt. Dat diploma's een premie zouden kunnen verlagen is iets heel anders.
Indien het bedrijf correct verzekerd is en z'n begeleiding netjes wit betaald, is er dus niks aan het handje. Alleen dat wit betalen..............

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 20:39

ikke schreef:
Daarnaast wens ik te betwijfelen of aan de ORUN-opleiding een verzekering gekoppeld is. Natuurlijk ben je tijdens je opleiding wel verzekerd, maar daarna zul je dat toch zelf moeten regelen, vrees ik. Het zal wel uitmaken dat je een ORUN-diploma overlegd wanneer je een lesgeef-verzekering o.i.d. afsluit.

als je gediplomeerd bent voor het lesgeven kun je naar mijn idee minder snel aansprakelijk gestelt worden omdat je een diploma hebt en dus weet (of zou moeten weten) waar je mee bezig bent.

ikke schreef:
Elke bedrijfsverzekering dient dit te dekken, aangezien er geen enkele verplichting is in NL om diploma's te hebben wanneer je commercieel met paarden werkt

geld dit ook echt voor manege bedrijven? iedereen (met een zak geld) kan een pension of handelsstal of wat dan ook beginnen... maar een manege is toch anders lijkt mij?
ikke schreef:
en z'n begeleiding netjes wit betaald, is er dus niks aan het handje. Alleen dat wit betalen..............

daar is al een probleem... en wat als je niks betaald krijgt? (bij wijze van?)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:49

Wat jij denkt en vindt, daar geeft een rechter helemaal niks om, die kijkt naar feiten.
Feit is dat iedereen een manegebedrijf kan beginnen, daar zijn geen speciale diploma's voor nodig. Feit is dat elke bedrijfsverzekering dit MOET accepteren.
Feit is echter ook dat als jij kunt laten zien over kennis te beschikken (diploma's) veel verzekeringen anders tegen je bedrijf en risico's aan kunnen kijken.
Wat dat betalen betreft, voor niks gaat de zon op, ook een mars of een glaasje limo kan als betaling in natura worden aangemerkt, dusse.........

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 20:56

dus in feite zou ik niet aansprakelijk gestelt kunnen worden stel dat er bijv wat gebeurt met een kindje tijdens buitenrit? als de eigenaar dan gewoon vezekerd is (en dat lijtk me van wel)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:04

Rianneke schreef:
dus in feite zou ik niet aansprakelijk gestelt kunnen worden stel dat er bijv wat gebeurt met een kindje tijdens buitenrit? als de eigenaar dan gewoon vezekerd is (en dat lijtk me van wel)

Als ie jou netjes betaald, jij je verantwoording neemt en doet wat redelijkerwijze van je verwacht mag worden om geen brokken te krijgen, dan sta je sterk.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 21:05

ikke schreef:
Als ie jou netjes betaald, jij je verantwoording neemt en doet wat redelijkerwijze van je verwacht mag worden om geen brokken te krijgen, dan sta je sterk

oke dit wilde ik ff weten.
en als ie je niet betaald (of zwart) sta je dus minder sterk Vork

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:49

Rianneke schreef:
ikke schreef:
Als ie jou netjes betaald, jij je verantwoording neemt en doet wat redelijkerwijze van je verwacht mag worden om geen brokken te krijgen, dan sta je sterk

oke dit wilde ik ff weten.
en als ie je niet betaald (of zwart) sta je dus minder sterk Vork

Precies, je vat 'm helemaal Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:36

ikke schreef:

Elke bedrijfsverzekering dient dit te dekken, aangezien er geen enkele verplichting is in NL om diploma's te hebben wanneer je commercieel met paarden werkt. Dat diploma's een premie zouden kunnen verlagen is iets heel anders.
Indien het bedrijf correct verzekerd is en z'n begeleiding netjes wit betaald, is er dus niks aan het handje. Alleen dat wit betalen..............[/quote]

Vergis je niet hoor, aan de meeste aansprakelijkheidsverzekeringen voor bedrijven (AVB) die gesloten worden door manegebedrijven hangt de clausule dat er alleen dekking is als de begeleiding beschikt over een instrukteursdiploma.
Geen diploma > schade wordt niet door de verzekeraar vergoedt dus .
Het zou zeker niet het eerste manegebedrijf zijn wat hier failliet aan gaat Knipoog .

Overigens topicstarter: Jij moet wel iets verwijtbaars gedaan hebben, wil jij persoonlijk aansprakelijk zijn. Als jij meent een leuk rengalopje te moeten gaan maken met een paar toeristen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien voor die tijd, dan heb je wel een behoorlijk verwijt richting jou te pakken. Dat heeft dan verder weer niets te maken met wel of geen diploma's hoor.

Of je nou wit, zwart of paars betaald krijgt doet er voor de aansprakelijkheid verder niet toe.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 17:00

LDRD schreef:
Overigens topicstarter: Jij moet wel iets verwijtbaars gedaan hebben, wil jij persoonlijk aansprakelijk zijn. Als jij meent een leuk rengalopje te moeten gaan maken met een paar toeristen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien voor die tijd, dan heb je wel een behoorlijk verwijt richting jou te pakken. Dat heeft dan verder weer niets te maken met wel of geen diploma's hoor.

ik snap em Haha! ik dacht eigenlijk meer aan kleine ongelukjes zoals paard verstapt zich en een onstabiele ruiter kukelt er in stap of draf ofzo van af Ach gut

maar ik ga daar zowiezo geen kampen leiden omdat ik de verantwoordelijkheid te groot vind ( een stuk of 8 kinderen die niet super ervaren zijn meenemen in een bos wat ik amper ken... en dat in me uppie Bloos vond dat iets te...)